Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

9.10.2013 12:00

Ainakin nuo 450/500 tms. kisaenskat käyttäytyy täsmälleen kuin mopokin, jollei paremminkin talvella katunastoilla. Jos jossain on kuivaa niin sitten mennään ja jos ei niin sitten ajetaan kuin mopolla autojen vauhtia. Nastat kyllä pysyy mitä itse ajelin talvella. En suosittele liimanastoja, koska niillä hupi paljaalla asfaltilla on olematonta, ennemmin kärsii huonommasta pidosta jäällä ja huvittelee paljaalla kuin että kärsii molemmilla. Menee niin supermotona kuin enskarenkaillakin jos vain jostain löytää supermotokokoisia kumeja.

Pitoa riittää sen verran pienilläkin nastoilla että eteneminen on peilijälläkin nelivetoauton luokkaa, eli ei tarvitse jalkoihin jäädä normaalissa liikenteessä.

Vakiona kaikissa on melko tunnokas kaasu että sen puoleen ei ole ongelmaa ja käyntiinlähtevyys ja muu toiminta on hyvää (ruiskuista en kyllä jälkimmäisen suhteen tiedä).

Joka tapauksessa hyvä kombo olisi ehkä supermotot katunastoilla ja enskat enskanastoilla, joilla voisi sitten ajella kun on kunnolla lunta ja taajaman ulkopuolella.

Pahinta hommassa on pyörän ruostuminen. Tai eihän nuo varsinaisesti ruostu, mutta se suolapaska syö kyllä kaiken harmaaksi.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

9.10.2013 13:41

KTM 690 SMC/Endurolla ajaa noi kaikki ajot. Pitkät huolto/korjausvälit, löylyä riittää moneen hommaan, ajettavuuttakin löytyy ja pystyy vetämään ympäri vuoden. Sillä taittuu reissut, moto/krossiradat, mettäpolut, korttelirallit jne... Ja mikä hauskinta, katkaisijaa kääntämällä sulla on eri kaasuprogressioita ja tehoja (25-46kw) käytössä.

Parikymmentä tonttua on tollasella kurvailtu ja jos moto/enskahenkistä pyörää on laittamassa katukäyttöön niin muuta en edes miettisi. Ei voi olla mitään mukavampaa kun harrastaa ajamista eikä huoltamista, huoltoväli vuosimallista riippuen 7500-10000, öljyt toki kannattaa vaihtaa 2500 välein.

Jos pyörä taas menee rata/kisakäyttöön eikä katukilsoja tule kovinkaan paljoa niin silloin kisapyörää alle. Ne on sitten ajajan pyöriä ja mahtavia pyöriä siinä käytössä mihin ne on tehty.

Toki jokainen tekee omat valintansa ja hankkii sen pyörän joka sopii parhaiten omaan käyttöön ;)

Renkaista sen verran että jos ajaa talvella niin ehdottomasti liimanastat, ilman liimoja ei nastat pysy kovin kauaa renkaassa kun sitä voimaakin on. Renkaita on saatavana katuliimanastoilla, välikelin renkaita ja enskapiikeillä. Parhaan ratkaisun saat kun soitat alan ammattilaiselle, he osaa kertoa mikä on oikea nastarengas juuri sinun tarpeisiin. http://www.satapiikki.fi/ http://www.kisarengas.fi/

Pohjolan Kurapyöräilijät foorumilla löytyy lisää kahjoja jotka ajaa näillä kuramopoilla ympäri vuoden radoilla ja kadulla, missä vaan ja milloin vaan :)

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

9.10.2013 14:14

ric_91 kirjoitti:Tervehdys!
- Ajatukseni oli seuraava:
Jos pyörä tulee vain kesäkäyttöön (talveksi löytyy kyllä takavetoinen autokin..) niin sitten valinta on melko varma - jotain väliltä Husqvarna SM510/610 - Yamaha XT660X. Tai sitten jos päätän sen ottaa myös talviajoon niin sitten KTM 450 exc.

Kannattaa ensin selvittää haluatko katu- (XT660/KTM690/Husq610) vai "kisamoton". 690 SMC:tä en ole kokeillut mutta jos moottorin luonne on yhtään samanlainen kuin 690 Dukessa niin voin sanoa että ihan eri peli kun 450 EXC. Siinä missä EXC on raju ja räjähtävä, tuo 690 tuntui tasaiselta, laimealta, ehkä vähän tylsältä :| . Ei siinä, aivan varmasti järkevämpi vaihtoehto kuin EXC, mutta se ei painanut minun vaakakupissa.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

9.10.2013 14:36

2012 lähtien moottori on sama kuin Dukessa. Jos on aivan vakiokuosissa niin alhaalla ei tapahdu juuri mitään, ilmansuodatin/putki ahdistaa ja seokset on laihalla. Kun tekee Evo1 muutokset ja kartat niin johan rupee sykkimään 2500rpm alkaen. Vääntö on aika hurmaava ja kulkua riittää moneen tarpeeseen. 690 on mörkö painonsa ja myös moottorin osalta, jos ei vakio hummat riitä niin pienellä jumppaamisella moottorista saa repäistyä 90+hp ja silloin alkaa rumempaakin äijää hymyilyttämään 8)

Eroa 450:een on edelleen noidenkin muutosten jälkeen, kisakone on kisakone ja kyllähän se 450 on aika iloinen laitos kun kone on tikissään ja säädöissään. 450EXC:ssä on sitä fun factoryä ja keveyttä ihan eri tavalla.

Jokkaiselle jotakin ;)

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

9.10.2013 17:10

Kiitos vastauksista, joita tulikin varsin nopsaan.

Yhtenä pulmana on se, että asumme rivitalossa, missä ei ole varastopaikkaa pyörälle, joten ainakin talven osalta huoltojen suorittaminen käy työlääksi. Vanhemmilta löytyy autotalli, mutta se on toisella paikkakunnalla joten sellainen pyörä, jonka konetta ei tarvitsisa avata vuosittain olisi tietysti hyvä. Kevät - syksy sesongin ajan tietysti huoltaa pyörää vaikka parkkipaikalla...

Koska pyörä tulee 'harrasteajoon' - siis matka-ajot jne. ajan varmaan jatkossakin autolla, ei kilometrejä tietystikään tule hirveitä määriä (pari tuhatta vuodessa?), öljyn / männän vaihtoa ym. huoltoa en pelkää ja budjetti on sellainen 5000 - 7000 €, joten käytettyä ollaan hankkimassa.

KTM oikeastaan siitä syystä, että varaosia saa vaikka Biltemasta ;)

EDIT: Ja niin, ajosta suurin osa tulisi olemaan katuajoa taajamassa + max. 150 km reissut mökille + mahdollisuuksien mukaan jännien reittivalintojen etsimistä virkavallan ulottumattomissa.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

9.10.2013 17:53

Noilla kilsoilla suosittelisin jotain EXC450 tms. motoa. Sen minkä säästät vakuutuksissa verrattuna +600cc motoihin niin käytät sitten huoltoihin. Ja tosiaankin niin noilla kilsoilla vaihat männän ehkä joka toinen vuosi, niin ei siltä osin käy kukkarolle :lol: . Ps. Multa löytyis sun budjetin alakantissa 450 moto

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

9.10.2013 19:44

Kyllä minä tuon sinunkin kottaraisesi olen nettimotosta bongannut, tuo exc 450 voisi tosiaan olla hyvä pyörä kaupunkipärräilyyn ja ympärivuotiseen ajoon.

Pidän silmät auki, osaatko sanoa kannattaako nastoja miettiä supermotovanteille, vai onko järkeä hankkia enskavanteet pyörään.

Sitten kaipaisin vielä vinkkejä siihen minkä ikäistä pyörää kannattaa käytettynä miettiä (yksilökohtaisia eroja ja eroja huolloissa on varmasti erittäin paljon). Tarkoitan sitä, että kun en nyt ensimmäiselle vuodelle kaipaisi mitään suurempia remontteja, niin kannattaako suosiolla sivuuttaa esim yli 200h ajetut 'kisapelit' ?

Entäs vakuutukset tuollaisella 12 kW supermotolla (450 cc) ilman bonuksia?

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

9.10.2013 20:13

Laita suosiolla enskavanteet piikeille, 21/18 löytyy paljon paremmin renkaita kuin motovanteille.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

9.10.2013 20:45

Ittellä ei oo mitään kokemusta talviajosta niin en osaa sanoa, mutta mullahan tulee nuo enskavanteet mukaan niin ei tarvitse mitään vanteita ostella ;) .

2004-2007 mallit on todella samanlaisia. 2004 oli vielä vähän erinlainen takahaarukka, runko, etukatteet (2005-2007 katteet sopivat, kuten minulla laitettu) ja valomaski. 2003 mallisakin taitaa ainoat näkyvät erot olla alkukäyrä ja takahäkki/takakatteet (uudemmat sopivat niihin).

2008 tuli sitten ihan uus pyörä, uudella moottorilla. Käytännön eroja vanhaan malliin on vaihteisto- ja moottoriöljyjen erikseen vaihto, ja venttiilien säätö paloilla eikä ruuveilla. Saamaa moottoria taidettiin käyttää 2012 asti. Tuosta 2008 mallin koneesta olen kuullut muutakin kuin sulosointuja, ja noh... ite olen ainakin sitä mieltä että vanhan mallin kone on luotettavampi.

Muuten en nyt keksi mitään merkittäviä eroja huolloissa.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

10.10.2013 10:50

Murska Arska kirjoitti:Renkaista sen verran että jos ajaa talvella niin ehdottomasti liimanastat, ilman liimoja ei nastat pysy kovin kauaa renkaassa kun sitä voimaakin on. Renkaita on saatavana katuliimanastoilla, välikelin renkaita ja enskapiikeillä.
Itse ajoin useamman talven jollain sawan supermotorenkailla joissa ei ollut liimanastoja, vaan ne perinteiset. Pitoahan niissä ei jäällä ole, mutta pakko hämmästellä niiden nastojen kestoa. Samalla renkaalla meni kevyesti talvi ja toinekin jos pakko olisi. Ainoa ongelma on että ne olivat niin kapeita ettei niitä voi käyttää nastatta kesällä tms. mutta mopopojilta sai onneksi halvalla uudenveroisia käytettyjä. Joka tapauksessa nastat pysyivät vaikka talven suditteli tahallaan märällä ja härmistyneellä asfaltilla painoi sitä 90-100 mitä pito riittii kulkemaan jatkuvasti sutien ja silti nastoja ei talven jälkeen ollut kadonnut kuin muutama. En tiedä oliko hyvä tuuri vai sopivat paineet, vai eikö niitä kilsoja oikeasti tullut kovin paljon koska pääasiallinen käyttötarkoitus on ja oli toki enskanastat alla (ja nehän sitten katoaa asfaltilla silmissä).

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

12.10.2013 15:17

Vielä heräsi muutama kysymys. Periaatteessa sitten kun tuo ostaminen tulee ajankohtaiseksi, niin vaihtoehtoja on tuon KTM exc 450:n lisäksi tosiaan myös Husqvarna smr 510, mikä miellyttää KTM:ää enemmän ulkonäöltään ja olisi varmaan parempi kadulle (mitä suurin osa ajosta tulee aivan varmasti olemaan).

Olen katsellut tuota tarjontaa nettimotosta ja 2008-2010 pyörien (smr 510), joilla on ajettu 8-10 tkm hintapyynti on karkeasti noin 5000 - 6000 euroa. Mutta näistä kun ei tiedä sitten yhtään kuinka ed. omistaja on huoltanut. Olen lukenut täältä ja supermotojunkiesilta noista 510:n vioista ja ilmeisesti ainakin öljyvuotoa ja muuta pientä häikkää on useassa pyörässä ollut. Toisaalta MP Racingilta saa yliylivuotisia SMR 511 pyöriä veroineen hintaan 8990 €. (mitä eroa on smr510 vs. smr511 ?)

Kun säännöllisellä perushuollolla tulee nokkaketjun sekä männänvaihto siinä 10 tkm kohdalla, niin pääsisi uudella pyörällä aika hyvin liikkeelle, kysymys kuuluukin että uskaltaako tuollaista 8 tkm ajettua hussea ostaa käytettynä, kun ei voi tietää yhtään sen huoltohistoriasta?

Onnistuuko talviajo ollenkaan husselta jos ostaisi välikelin nastat motovanteille (satapiikin mukaan sellaisia ainakin olisi saatavilla).

Varaosia Husqvarnaan taitaa saada saksasta edullisimmin vaikka ovat silti ktm:n osia kalliimpia..?

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

12.10.2013 16:12

Itsellä on tuo 2010 malli toiminut täydellisesti n.12 500km katua ajoa, broidilla sama laite ongelmitta. Kerran ruiskussa ollut jotain häikkä, mutta sellainen vika voi tulla jokaiseen ruiskupyörään.

Nää on niin kaksipiippuisia juttuja. Itse teksisin näin, jos sulla on massia, niin uusi kaupasta. Varsinkin jos ei pysty varmaksi sanoa edellisen omistajan huolloista, mutta jos haluaa käytetyn, niin varaa pikkasen rahaa jo se nyt sattuu hajoamaan, niin saa fiksattua.
511 vs 510 on ihan erinlaiset pyörät. Suosittelen kattomaan googlella mitä eroa niissä on. Nopeasti erot taka linkusto/jousitus, moottori, runko jne. Toisessa moottorin on 501cc toiseessa taisi olla 450cc vai 480cc, vaikka malli on 511 jne jne....
Aika paljon se riippuu tosissaan siitä miten sillä on ajettu, jos ymmärsin että jenkki foorumilla, yksi ajanut kilpaa 2 vuotta ilman remonttia, kunnes moottoriräjähti, toiset ajanut jenkeissä n. 24 000 km ilman vikoja, toisilla taas ensimmäisen 500km kohdalla alkaa viat...Tuo varaosien saatavuus Hussessa on varmaan saamaa luokkaa nyt, Ktm omistaja on ostanut Hussen, eli Bmw ei omista hussea enään, varaosista en tiedä kuka toimittaa jne jne.

Näistä en tiedä, mutta jos olisin vaille, tarvisi saada, niin muutama esimerkki
http://www.nettimoto.com/husqvarna/smr/1588245
Tuossa on aika kattava speksi lista, jos pitää paikkansa, näytää hyvältä.
http://www.nettimoto.com/husqvarna/smr/1517863
Tuossa on pienillä kilsoilla oleva pyörä, mutta

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

12.10.2013 17:09

ric_91 kirjoitti:Onnistuuko talviajo ollenkaan husselta jos ostaisi välikelin nastat motovanteille (satapiikin mukaan sellaisia ainakin olisi saatavilla).

Varaosia Husqvarnaan taitaa saada saksasta edullisimmin vaikka ovat silti ktm:n osia kalliimpia..?

Jos talviajoa aikoo ajaa, niin kyllähän ne enskavanteet kannattaa ostaa. Käytettynä ei tarvitse montaa sataa sijoittaa ja kapeampi rengas kulkee paljon paremmin hangessa.

Varaosia husseen saa hyvin, saman hintaisia suurinpiirtein kotarin kanssa. Monesti omaan piikkihusseen löytyi varaosa maahantuojalta eikä kestänyt kauaa saada sitä paikalliseen mp-myymälään. Tosin kotariin kun ostellut osia, niin useasti Örthenillä ollut osa suoraan hyllyssä, eikä ole tarvinnut niitä muutamaakaan päivää odottaa.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

13.10.2013 13:22

Kiitos vinkistä, kävin katsomassa smr511 speksit eikä oikein napannut. Ennemmin tosiaan 510... Noihin Hussen smr pyöriin ei taidakaan saada enskavanteita suoraan mutte te -malliin saa sitten molemmat. Luin tuolta pohjolan kurapyöräfoorumilta juttua huskun te 450 laitoksesta ja vaikutti lupaavalta.

Mitä mieltä olette te450 (moto ja enskavanteilla) vs. smr510 (motovanteilla)? Tuolla 450:llä voisi ympärivuotinen ajo taittua mukavammin, mutta riittääkö tehot kadulle?

Tuollaisia miettinyt ja samalla kauhistellut vakuutusyhtiöiden laskureiden riistohintoja. Jos joku tietää saisiko jostain tämmöiseen osakaskolla olevaa vakuutusta alle 1000e/v? Nuo laskurit näyttivät usealle pyörälle 1100-1400 e pelkän liikennevakuutuksen osalle vaikka myyjät ilmoittivat pyörien otteessa olevan 12kW...?

http://www.nettimoto.com/husqvarna/smr/1586817
http://www.nettimoto.com/husqvarna/smr/1591631

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

13.10.2013 14:56

Kyllä se 450cc riittää kadulla, mutta tuo 510 on parempi kadulla moottorin puolesta. Jos haluut enskat, hommaa tuo TE malli. Kun SMR malliin ei sovi ne enskat, on lyhyempi takahaarukka/keula jne. Itsellä on alle tuon 1000€, täyskaskolla, 25kW, Pohjolassa, älä ota tuota pyörää sitten IF, siellä on ryöstö hinnat. Noihin hintoihin vaikuttaa mitä muuta sulle on vakuutusyhtiössä, minkä ikäinen olet, pyörän ikä, paino, kuutiot.

http://www.nettimoto.com/husqvarna/smr/1591631
Tätä miettisin sun asemassa, molemmat vanteet löytyy, vähemmän ajettu, halvempi, enemmän palikkaa. Papereissa pitäisi olla vai 9kW