Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

2.12.2011 7:41

Millainenhan moto kannattaisi 15 vuotiaan ostaa? Mahdollisimman halvalla ois päästävä

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

2.12.2011 16:59

Epäilen että olet kysymässä minkälainen smoto mopo ois hyvä, siinä tapaukessa tietopankkiin ja mopopuolelle etsimään tietoa. Vai oletko sittenki harkitsemassa jotain 450cc smotoa kilvettömänä ratakäyttöön. :D

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

2.12.2011 20:04

Ratakäyttöön, ratakäyttöön. Dt x on jo tallissa

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

3.12.2011 0:55

Sehän riippuu aika pitkälti mistä itse pitää, riittääkö 250cc nelari, vai joku 250cc 2tahti ja sitten on tietenkin 400cc ja siitä ylöspäin olevat nelitahtiset.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

3.12.2011 7:37

No kyllähän se 250 nelari taitaa ainakin aluks riittää. Varmaa halvimmalla pääsee, jos ostaa crossin ja siihen smoto vanteet ja renkaat?

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

3.12.2011 12:03

Crossin ja enskan alustat taas on aika huonot asfaltille, iskunvaimennus ois ihan suositeltavaa muuttaa kovalle alustalle sopivaksi. Muuten keula tuppaa sukeltaa aika voimmakkaasti jarrutuksissa ja vähä pomppulinnamainen saattaa olla. Mutta harrasteajossa sillä ei saata niin paljon väliä olla. Meet vaan nettimotoon etsimään kilvettömiä pelejä. Kannattaa ekana etsiä jos ois smotot valmiina sillä smotovanteet maksaa kuitenkin helposti sen 800-1200e kumeineen.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

18.1.2012 21:41

samurai

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

31.1.2012 17:43

vilitin kirjoitti:No kyllähän se 250 nelari taitaa ainakin aluks riittää. Varmaa halvimmalla pääsee, jos ostaa crossin ja siihen smoto vanteet ja renkaat?


Kyllä pikkunelari on pieni smotoajoon. Tai ajeleehan sillä mutta parin ajokerran jälkeen tulee aika varmasti isomman kaipuu. Asvaltilla se teho tuntuu vaan niin erilaiselta kuin crossiradalla.

Alustan suosittelen kyllä säätämään smotoon. Jos on köykänen kaveri niin voi olla että riittää taka-iskarin säätö ja keulaan paksummat öljyt +säätö. Mutta aika usein vaihdetaan jousetkin eteen ja taakse..

Luistokytkin on aika suositeltavaa jos meinaa vähääkään enempää ajella smotoa. Ilman kytkintä lähtee perä herkästi pomppimaan /ja/tai liikaa sladiin.. Pidosta riippuen..

P.S 15vuotiaana pääsee jo ajamaan supermoton S1 SM luokkaa ja Suomencup (open) luokkaa. Suomencup(open) luokkaa pääsee ajamaan 14vuotiaana jo mutta pikkunelarilla/piikkisellä kakstahdilla..

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

15.4.2012 20:32

Smoto hakusessa, liikenteeseen. Onko oikeen mitään varteenotettavaa vaihtoehtoa, jos haluaisi pitkillä huoltoväleillä olevan pyörän? Eli onko ns. kadulle tehtyä smotoa, jossa ei sitä tehoa välttämättä niin paljoa ole, mutta huollon tarve pieni?

Mielessä on nyt ollu kotarit, exc 525 ja 530, mut huoltovälit mietityttää. Huollot onnistuu ja faija vanhana pyörämiehenä auttaa. Millos tämmösiin pitää mäntää ja alakertaa rempata? Nokkaketju kymppitonnin välein? Öljyt 10h?

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

15.4.2012 20:57

HoNNddA kirjoitti:Smoto hakusessa, liikenteeseen. Onko oikeen mitään varteenotettavaa vaihtoehtoa, jos haluaisi pitkillä huoltoväleillä olevan pyörän? Eli onko ns. kadulle tehtyä smotoa, jossa ei sitä tehoa välttämättä niin paljoa ole, mutta huollon tarve pieni?

Mielessä on nyt ollu kotarit, exc 525 ja 530, mut huoltovälit mietityttää. Huollot onnistuu ja faija vanhana pyörämiehenä auttaa. Millos tämmösiin pitää mäntää ja alakertaa rempata? Nokkaketju kymppitonnin välein? Öljyt 10h?


Ktm smc690R 2012 malli, siinä paljon tehoa suhteellisen pitkillä huolto väleillä, no tietysti vanhemmat 690smc, Hussen sm630 tai 610 katu malli, noista jompi kumpi. Ei tuu muuta mieleen

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

15.4.2012 21:36

Noita olen vähän katellu, hussen ulkonäkö ei oikeen sovi omaan silmään ja 690 kotarit on aika kivenalla, ei paljoa käytettynä löydy.

Mut jos otetaan esimerkiksi ktm 530, niin missä kohtaa pitää alkaa mäntää miettimään? Ja kertokaa vähän näiden isompien smotojen huolloista, mitä pitää tehdä ja milloin?

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

16.4.2012 19:49

Öljyt 15 tunnin välein, venttiilien tarkastus/mahdollinen säätö 30 tunnin välein, ilmanputsarin vaihto 15 tunnin välein (yks tärkeimmistä osista ja halvin tapa vaikuttaa koneen kuntoon), tulpan vaihto 30 tunnin välein, sitten mäntä yms muut koneen osat (alakerta, ketju jne.) olisko noin 200-300 tuntia, riippuen miten on ajettu ja huollettu jne, eli ei oo mitään tarkkaa lukua, mutta katukäytössä nää on aika pommin varmoja, jos muuten huoltaa oikein.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

16.4.2012 22:07

Omnic kirjoitti:Öljyt 15 tunnin välein, venttiilien tarkastus/mahdollinen säätö 30 tunnin välein, ilmanputsarin vaihto 15 tunnin välein (yks tärkeimmistä osista ja halvin tapa vaikuttaa koneen kuntoon), tulpan vaihto 30 tunnin välein, sitten mäntä yms muut koneen osat (alakerta, ketju jne.) olisko noin 200-300 tuntia, riippuen miten on ajettu ja huollettu jne, eli ei oo mitään tarkkaa lukua, mutta katukäytössä nää on aika pommin varmoja, jos muuten huoltaa oikein.


Kyllä ton täydellisen konerempan puolittaisin ihan huolella. Esim -08 kotarin konerempan tein 140h kohilla, kun tuosta aikasemmasta huollosta ei sen tarkempaa tietoa ollut, mitä nyt auki oli ollut. Tuolla tuntimäärällä oli kuitenkin kiertokangen välys päässyt pienenemään turhan pieneksi. Venttiilit ja mäntä olivat ilmeisemmin jo vaihdettu aikaisemmin, mutta menivat silti vaihtoon.

Moottorit vähän siitä vittumaisia, että joku varottelee monta tuntia kolinalla, enneku menee. Toisesta paukkuu venttiilit mäntään 50h kohilla, ja peli on laakista vainaa. Kannattaa aina laskea, että moottorin huolto on 1200€ sis kanki,mäntä/venttiilit+ laakerointi. Kun taas täystuho tekeekin sen 3000€, sieltä kun tuppaa yleensä lohkot repeemään, ja sitten arvuuttellaan että mitä uskaltaa enää vanhasta moottorista käyttää.

Itse olen tällä uudelle pyörällä pitänyt :

10h öljynvaihtovälejä (motoradalla 5h), ja suodatin joka toisella
Ilmansuodatin sillon kun se sitä tarvitsee
Venttiilit 15h välein, ja nyt 30h jälkeen niissä säätötarvetta.

Männän kunto tarkoitus katsastella siinä 80-100 tunnin kieppeillä, ratatunnit tosin tätä vielä lyhentävät.

Tämän takia kannattaa aina pilke silmäkulmassa sitä pyörää katsella, tälläsen vehkeen saa 10h ajettua loppuun jääradalla. Tai vastaavasti päästellä 200h kadulla ongelmitta.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

16.4.2012 23:18

Hyvältä näytti 250h katuajossa ollut mäntä, että ihan itestä se on kiinni kauan se kestää...

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

17.4.2012 16:35

Aika pyörä ja ajotyyli -kohtasia noi huollot. Ilmanputsarille en pitäis mitään aikaa, vaan katsoisin sen vähintään jokatoisen ajon jälkeen ja tarvittaessa pesu +öjy. Niinä aikoina kun pöllyää paljon, voi putsari olla yhden ajokerran jälkeen jo liian soosissa.

Öljyt on aika tärkeä vaihtaa usein. Pienen öljytilavuuden jne.. takia menee nopeasti huonoksi. Turha ostaa mitään teknoöljyä mikä maksaa 50e litra. Mielummin sitten ostaa vaikka Valvolinen Durablendiä (10e tai alle per litra) tai muuta suht halpaa ja vaihtelee vaikka 5-8tunnin välein. Ei noi kalliit öljyt kovista mainospuheista huolimatta juurikaan sen pidempään pysy hyvänä. Suodatin sitten jokatoinen kerta.

Mun nykyseen hondaan vaihdettiin n.50h kohdalla mäntä ja sitten 100h kohdalla suli kampurasta messingit ja vaihtoon meni kampurasetti, laakerit, kiertokanki, mäntä ja pytty. Ajo oli ollut n.50/50 kadulla ja radalla. Ja hyvillä huolloilla. Vähän on yksilökohtasta. Samoihin aikoihin oli MAP anturin kanssa häikkää joten silläkin voi olla osansa hajoamiseen. Jotkut tosiaan vetelee kampuralla satoja tunteja. Männänvaihtovälinä ajattelin pitää edelleen sen 50h. Turha säästää jotain kymppejä venyttämällä vaihtoväliä ja odottaa että mäntä halkeaa ja sitten on tuhansien eurojen remppa.


Eli summarum hyvä voisi olla (katuajossa) 80h männänvaihto ja jokatoisella kerralla alapäänlaakerit +kampuran tsekkaus.