24.8.2010 23:43

Hmmm, isompi moto kiinnostas kovasti hommata tässä kun 18 pärähtää kohta mittariin, mutta pyörän valinta hieman kinkkistä, kun ei oikein osaisi päättää mikä se ois passeli joten ajattelin täältä kokeneimmilta kysyä!
Eli ihan pää asiassa kaupunki pyöritykseen ym kikkailuun / stunttailuun, mutta voipi olla että tulisi myös jotain n.50-150km matkaakin ehkä ajettua, eli jos omistaa rautaisen perseen ja muutenkin rautaisen kropan ( :lol: ) niin pärjääpikö motolla? Ja mielellään vielä sellainen olisi että ei joka toinen vklp tarviisi olla konetta aukomassa ja jotain kulutus osia olla uusimassa jatkuvasti :D vaikka kyllä työkalut kädessä kestää ja niillä jotain tehdäkin osaa, mutta ei innostus riitä jatkuvaan remppaamiseen :D mutta myös tehoja pitäisi löytyä, tietenkin sen rajoissa että ei huolto välit kutistuisi kovin tiheiksi.
Olen tässä nyt pikkasen tutkiskellu ja tässä pari pyörää mitkä itellä mielessä käyny:
- Suzuki DR-Z
-Husqvarna 610
-Honda FMX
- muu mikä?
Jos joku jaksaa tämän romaanin lukea ja vieläpä jotain neuvoa niin kiitän ja kumarran syvästi :)

25.8.2010 0:32

tuo suzuki ja hondahan vissiin aika huoltovapaita pelejä verrattuna sitten nuihin kisasempiin motoihin, yamahan isompi xt kanssa vois olla aika jees nuihin kriteereihin. tuosta hussesta ei oo itellä mitään hajua millanen pyörä on

25.8.2010 3:50

Jep, DR-Z, FMX, XT ovat suhtkoht huoltovapaita, eli vaan öjyt + suodin ja välillä venttiilinvälykset.

Sitten isommat kotkat, husset jne. saa olla useemmin vaihtelemassa palikkaa, tosin eipä mielestäni omassa 250cc motossakaan lyhyet huoltovälit ole vaikka pitäisi olla kisakisaenska. Endurossa 80h välein katukäytössä n. 100h välein pitäisi kone aukoa ja sehän voi suurinpiirtein laskea 1h=50km..

25.8.2010 12:54

Aivan, mitä hintoja kahtelin niin tulikin ikävä ylläri ku tahtoo kaikki olla sen 5000e ite liikun aikalailla 3000e budjetilla, no kahtoo nyt miten homman hoitaapi :)

3.4.2011 13:16

Decide kirjoitti:Sitten isommat kotkat, husset jne. saa olla useemmin vaihtelemassa palikkaa.


Väärin. Ihan yhtä harvoin noita laiskoja Husseja ja Kotkia (SM610, LC4) "tarvii" huoltaa kuin esim. XT jammua. Itse tulee kuitenkin huollettua useemmin. Öljynvaihtoväli on Hussen manuaalin mukaan 10tkm. Aika huoletonta ajoa jos pari kertaa kesässä vaihtaa öljyt ja tsekkaa vaikka ne venat. Husseen ainakin pitää siinä 10tkm kohdilla vaihtaa nokkaketju, tai jopa aikasemminki jos alkaa ääntämään. Ketjun venymisen näkee helposti kun käyttää kiristimen irti koneesta.

16.4.2011 19:42

Mielipideäänestys:

Husqvarna SM510R vai KTM530EXC?

TE510 ollut pitkään kiikarissa muttei sopivaa ole löytynyt, joten tällä hetkellä jompikumpi noista pitäis valkata. Kotarihan se olis sinänsä parempi kun saa enskavanteet alle helposti, muuten kyllä husse herättää ehdottomasti enemmän mielenkiintoa...
Ja suurin osa ajoista tapahtuis kumminkin asfaltilla/hiekkatiellä... Mutta jos joskus alkaa tekemään mieli metsään, niin kotarin kanssa ei tartteis ruveta pyörää vaihtamaan...

En osaa päättää, alkaa jo ***ttamaan pikkuhiljaa tää jahkaaminen :s

17.4.2011 9:06

Älä osta kumpaakaa, osta mielummin oikea moottoripyörä.
Max. 2 vuoden päästä sulla kädet paskassa, koneet auki yms.
Onhan noi kivoja pyöriä ropailla, mutta olis kiva omistaa joku oikee pyörä millä ajais :D

17.4.2011 9:42

tuplavee kirjoitti:Mielipideäänestys:

Husqvarna SM510R vai KTM530EXC?

TE510 ollut pitkään kiikarissa muttei sopivaa ole löytynyt, joten tällä hetkellä jompikumpi noista pitäis valkata. Kotarihan se olis sinänsä parempi kun saa enskavanteet alle helposti, muuten kyllä husse herättää ehdottomasti enemmän mielenkiintoa...
Ja suurin osa ajoista tapahtuis kumminkin asfaltilla/hiekkatiellä... Mutta jos joskus alkaa tekemään mieli metsään, niin kotarin kanssa ei tartteis ruveta pyörää vaihtamaan...

En osaa päättää, alkaa jo ***ttamaan pikkuhiljaa tää jahkaaminen :s


No jos ihan uutta niin kotari ja varsinkin kun haluat SM/Enduron

17.4.2011 11:05

Eikun käytetty kiikarissa. Husset sattus kyllä paremmin budjettiin (6-8k)

Älä osta kumpaakaa, osta mielummin oikea moottoripyörä.

"Oikea moottoripyörä" tuli myytyä pois tallista pari kk sitten. Ropaamaan on päästävä :)

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

27.4.2011 16:51

Onko mitään tolkkua ostaa 250cc 4T kisaendurosta tehtyä supermotoa kadulle? Onko liian lussu pelkkään katukäyttöön? Vai kannattaako suoraa ostaa isompaa vaan?

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

27.4.2011 23:55

Kyllä se kadulla kulkee. Tehot vain eivät ole paljoa suuremmat kuin TT-hussessa. (Jollainen sinulla jo on?)

Re:

28.4.2011 8:58

tuplavee kirjoitti:Mielipideäänestys:

Husqvarna SM510R vai KTM530EXC?

TE510 ollut pitkään kiikarissa muttei sopivaa ole löytynyt, joten tällä hetkellä jompikumpi noista pitäis valkata. Kotarihan se olis sinänsä parempi kun saa enskavanteet alle helposti, muuten kyllä husse herättää ehdottomasti enemmän mielenkiintoa...
Ja suurin osa ajoista tapahtuis kumminkin asfaltilla/hiekkatiellä... Mutta jos joskus alkaa tekemään mieli metsään, niin kotarin kanssa ei tartteis ruveta pyörää vaihtamaan...

En osaa päättää, alkaa jo ***ttamaan pikkuhiljaa tää jahkaaminen :s

sm510r:n kohalla on tekemätön paikka jos mehtään haluaa mennä rupulikumeilla. Menee aika paljon osia vaihtoon jos haluaa ok mehtävehkeen. Mutta hinta onkin kohta sitten sillä nurkalla, että sais jo kaiken näköstä.

Kotarin kohalla taas vähän vähemmän menee osia, että saa moton. Mutta paska se on asvaltilla ajaa vrt. husse.

Ite ostasin sen kotarin, että pääsee ensisijaisesti enskaileen, sitten välistä vois kärvistellä slickseillä jossen aakkosaseman pihassa.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

30.4.2011 13:42

Tuolla mp puolella ei tunnu niin kiivasta olevan tuo keskustelu, niin kyselläämpä täällä.
Elikkä ajattelin tuommosta wr250f jamppia seuraavaksi pyöräksi ja siihen motot alle, nii onko se järkevä peli kadulle? Kävin vähä motormanilla kyselemässä tutulta, että mitenkä näitä saa raplata, ku kadulla ajaa ja se meinas, että katukäytössä kone kestää melkee isältä pojalle kunhan öljyt ja suodattimet vaihtaa ja venoja tsekkailee välillä; onko näin? Ja sitten tehopuoli, kun porukka selittää että potkii samallai ku piikkinen 2t? Ite oon kyllä monta TT 2t piikkiä polkenu mukaanlukien kisapiikkejä ja sitte kävin tuommosta weeraa kokeilee, nii tuntuvat kyllä olevan aivan eri teholuokissa nämä pyörät jampilla keula keveni tosi helposti puolikaasulla ainakin 1 ja 2 vaihteilla (muita vaihteita en käyttäny) ja piikeillä se korkeintaan 1 vaihteella kevenee, jos silloinkaan :)
Onkohan muuten kuristettu tuo pyörä, kun papereissa vaan 21kw ja omistaja jonka jammua kävin kattomassa sano, ettei olis kuristuksia? Pitäshän näistä kummiski se 35-40 pollea irrota?

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

30.4.2011 14:29

Mulla on tällä hetkellä kotarin 250 nelari, ja tehot pyörii varmasti samassa luokassa wr:n kanssa. Enimmäkseen tulee enduro ajettua, ja siihen tarkotukseen alunperin hommasinkin pikku nelarin. Jos vertaa enstisen HM:än kiihtyvyyttä nykyiseen kotariin, niin kyllä ne aika tasan menee. Toisaalta nelarilla voi ajaa "rauhallisemmin" ja vääntöä on ihan mukavasti kaupunki nopeuksissa. Jos pelkästään kadulle ostaisin pyörän, niin ottaisin enemmän kuutioita (esim. 400 tai 450 etc.) Tahtoo pikku nelarista paukut loppua taajaman ulkopuolella. Taajaman sisäpuolella kiihtyvyys on kiitettävää, jos viitsii ajaa tuppinurin. Ja mitä nyt huoltoihin tulee, niin vaihtaa öljyt + suodattimen 5-10h välein ja venat säätä/tarkistaa 15-20h välein; Ihan ajotavasta riippuen huollot menee. Jos pelkästään tulee "rauhallista" katuajoa, niin huoltovälejä voi pidentää muutaman tunnin. Ja jos saa pyörämerkkiä mainostaa, niin ota ihmeessä KTM. Jotenkin huoltojen helppous ja säätötöiden tekeminen on mietitty pidemmälle kuin entisessä Hondassa tai muissa japanilaisissa. Ja alta -06 kone varmasti kestää, kun sama alakerta kuin 520/525. :lol:

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

30.4.2011 14:30

j0nii- kirjoitti:Mulla on tällä hetkellä kotarin 250 nelari, ja tehot pyörii varmasti samassa luokassa wr:n kanssa. Enimmäkseen tulee enduro ajettua, ja siihen tarkotukseen alunperin hommasinkin pikku nelarin. Jos vertaa enstisen HM:än kiihtyvyyttä nykyiseen kotariin, niin kyllä ne aika tasan menee. Toisaalta nelarilla voi ajaa "rauhallisemmin" ja vääntöä on ihan mukavasti kaupunki nopeuksissa. Jos pelkästään kadulle ostaisin pyörän, niin ottaisin enemmän kuutioita (esim. 400 tai 450 etc.) Tahtoo pikku nelarista paukut loppua taajaman ulkopuolella. Taajaman sisäpuolella kiihtyvyys on kiitettävää, jos viitsii ajaa tuppinurin. Ja mitä nyt huoltoihin tulee, niin vaihtaa öljyt + suodattimen 5-10h välein ja venat säätä/tarkistaa 15-20h välein; Ihan ajotavasta riippuen huollot menee. Jos pelkästään tulee "rauhallista" katuajoa, niin huoltovälejä voi pidentää muutaman tunnin. Ja jos saa pyörämerkkiä mainostaa, niin ota ihmeessä KTM. Jotenkin huoltojen helppous ja säätötöiden tekeminen on mietitty pidemmälle kuin entisessä Hondassa tai muissa japanilaisissa. Ja alta -06 kone (250cc) varmasti kestää, kun sama alakerta kuin 520/525. :lol: