Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

13.4.2013 21:59

No jos starttimoottori on vain kokonaan sökö. Ei oikein muuta enää tuu mielee jos kuitenkin uusi akku ja hiilet uusittu. Jos se ei jaksa enää tuottaa tarpeeksi virtaa. Itellä kyllä todella vähän kokemusta moisista niin vaikea sanoa. :s

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

14.4.2013 18:41

Kokele vielä buusterilla startata. Jos ei lähen niin vika voi olla rattaissa tai sitte startti on kaput.

Jos ihmisiä kiinnostaa kovanluokan supermotocrew nii kattokaapa facebookista "Wildbroz"!!! mm. motot.net kansikuvana oleva redbull/kini ktm kuuluu tähän kyseiseen ryhmään!

Sori mainostus :nörtti:

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

14.4.2013 19:07

Mikäs niissä rattaissa vois olla vikana ? kuitenkin se aina samaan kohtaan "hyytyy" kun on kokeillu eli aika lähelle ykk. enkä tarkoita yhdistyneitä kulmakarvoja :nörtti: :nörtti:

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

14.4.2013 21:45

Tervehdys!

Ostin tuossa alkuvuodesta -04 fs650e pyörän, pyörässä mittarissa nyt ~138h ja 9000km... Huoltohistoriasta ei tarkempia tietoja muutakuin 5h välein öljyt, 10h välein suodatin ja 20h venttiilivälykset säädetty.. Entisen omistajan mukaan 90tunnin kohdalla vaihdettu mäntä, noh hyvin se on pelannut mitä on 350km mittariin kertynyt näin alkukesästä mutta ostohetkestä asti on tuntunut ettei kone kuulosta normaalilta, öljyjen vaihdon ja venttiilivälysten säädön jälkeen moottorin "kahina" hieman vaimeni (öljyt motorex 10w-40) mutta sellainen tunne persiisä että kaikki ei ole koneessa ok, huolto-oppaan mukaankin 120h kohdalla pitäisi alakerran laakerit uusia? siispä ryhdyin tuumasta toimeen ja tänään purin koneen pöydälle purkua ajatellen.. Ajattelin kysyä täältä mitä peruspaikkoja kannattaisi laittaa uusiksi? suunnitelmissa runkolaakerit ja tiivistesarja, vesipumpunkorjaussarja?

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

15.4.2013 2:02

Meinasin lähinnä sitä ratasta mikä vapauttais startin. Mutta aika hankala lähteä veikkaamaan kun ei oo vastaavaa tullu vastaan. Yläkerta toimii normaalisti? Venttiilit ei jumita tms? Lähteekös se polkemalla käyntiin? TDC

Crof kirjoitti:Tervehdys!

Ajattelin kysyä täältä mitä peruspaikkoja kannattaisi laittaa uusiksi? suunnitelmissa runkolaakerit ja tiivistesarja, vesipumpunkorjaussarja?


Heippa!

Kaikki stefat, nokan laakerit, nokkaketju, nokkaketjun kiristin, kaikki pienet laakerit tai vaihtoa kaipaavat. jakoketjun ohjureita tuskin tarvitsee vaihtaa. Venttiilit voi myös vaihtaa, ne pitää vaan muistaa hiota sitten istukkaan. Mäntä rokkaa aina!

Mitä enemmän osia vaihtaa niin sitä paremin mopo kestää jatkossa. Mutta runkolaakerit ja tiivisteet on alhaalta ne tärkeimmät. Kannattaa vähän silmäillä miltä siellä näyttää ja sen mukaan niitä uusia. Kytkimen 2 neulalaakeria oli itellä ainakin melko lopussa. ;)

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

15.4.2013 2:28

Moottorin kahina vois kuullostaa vähän nokkaketjun kiristimen rallatukselta. Paha sanoa kuulematta että mitä muuta se voisi olla. Toisaalta kyllä KTM:n ja Husabergin moottorin normaaleihin ääniin kuuluu eräänlainen kahina.

Vaikka siellä huolto-oppaassa lukee 120h tunnin kohdalla alakerran laakerien vaihto niin jos ajo on pääsääntöisesti kadulla niin en näe mitään syytä kajota alakertaan ennenkuin mittarissa on 300h. Eri asia sitten jos ajetaan radalla tai kisaillaan..

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

15.4.2013 9:33

Jos se startti tuolla lailla pyörii tyhjää kuin tuossa videolla niin vika on siinä momentinrajoittimessa, eli siinä rattaassa mitä startti pyörittää. Se näyttää silti että siinä on vaan kaksi ratasta samassa paketissa, mutta välissä on kitkalevy. Paketti pitää purkaa ja laittaa väliin ohut shimmilevy tai sitten niinkuin itse tein että varovasti hioo sitä yhdestä kohtaa että paketti puristuu tiiviimmin kasaan. Osan tarkoitus on antaa periksi kun kone pyörähtää takaperin ja jos siitä tulee liian tiukka niin helposti käy niin että startin vapaakytkimen ratas hajoaa, on kokemusta kahden rattaan verran.
Viimeksi säädin sen niin että alkaa luistaa 13Nm voimasta ja nyt on pelannut hyvin. Husaberggifoorumilla oli suostieltu muistaakseni 30Nm ja se tuntui olevan liikaa.

Sitten taas jos startti pyörähtää kokonaan tyhjää, eli tavallaan hyppää pois päältä kokonaan niin silloin vika on startin vapaakytkimessä joka lipsuu,

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

15.4.2013 11:12

Lanttola kirjoitti:Jos se startti tuolla lailla pyörii tyhjää kuin tuossa videolla niin vika on siinä momentinrajoittimessa, eli siinä rattaassa mitä startti pyörittää. Se näyttää silti että siinä on vaan kaksi ratasta samassa paketissa, mutta välissä on kitkalevy. Paketti pitää purkaa ja laittaa väliin ohut shimmilevy tai sitten niinkuin itse tein että varovasti hioo sitä yhdestä kohtaa että paketti puristuu tiiviimmin kasaan. Osan tarkoitus on antaa periksi kun kone pyörähtää takaperin ja jos siitä tulee liian tiukka niin helposti käy niin että startin vapaakytkimen ratas hajoaa, on kokemusta kahden rattaan verran.
Viimeksi säädin sen niin että alkaa luistaa 13Nm voimasta ja nyt on pelannut hyvin. Husaberggifoorumilla oli suostieltu muistaakseni 30Nm ja se tuntui olevan liikaa.

Sitten taas jos startti pyörähtää kokonaan tyhjää, eli tavallaan hyppää pois päältä kokonaan niin silloin vika on startin vapaakytkimessä joka lipsuu,


omasta mielestä startti ei pyörähdä "tyhjää" itselläni eikä tuossa videossakaan , enemmän vaikuttaa siltä että potku loppuisi kesken, kokeiltu on nyt lisävirrallakin ja sama ongelma ilmenee sitenkin.

voitko silti kertoa hiukan tuosta hiomisesta, lienee kuitenkin kokeilemisen arvoinen asia sillä uusi startti on aikas hintava

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

15.4.2013 12:12

Aika selvästi se mun mielestä tuossa videolla kuulosti siltä että startti pyörii mutta kone ei. Eikä tuo mikään harvinainen vika ole Husassa.
Ja vika ei siis silloin ole startissa vaan niissä rattaissa, eli kytkinkopan irroitus edessä.
Tuossa on kuvat siitä rajoittimesta, tuota akselia pitää yhdestä kohtaa hioa että paketti puristuu tiukemmin kasaa, kyllä sen tajuaa sitten kun osa on kädessä.
Tosin se pitää tehdä niin ettei vaan hio liikaa, koska silloin paketti on yhtä puuta eikä enää tee tehtäväänsä.

Kuva
Kuva
Kuva

Sitten vielä sellainen homma, että kannattaa tarkistaa että nokassa oleva automaattinen puolipuristin toimii, eli venttiilien säätö ainakin kannattaa tehdä, jos välys on liika iso pakopuolella niin puolipuristin ei toimi. Tai sitten siitä voi olla jousi poikki tai pois paikoiltaan jolloin se ei mene päälle ja voi se tietysti kulunutkin olla.

Sen huomaa ainakin siitä ettei puolipuristin toimi että vehje on tosi raskas polkea käyntiin. Ja silloin tietysti starttikin joutuu kovemmalle.

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

15.4.2013 17:30

Tässä ollaan juuri asian ytimessä!

Joops, tullu nyt vähän laiteltua kaverin 450 weeraa ja alkaa himottaa semmonen menopeli. Jos vaikka laittais oman myyntiin ja vaihtais japanilaiseen. :nolo:

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

15.4.2013 22:27

Ite kun kävin koklaa 450 niin ei puhettakaan, että vaihtasin sellaseen. 650 tehokäyrä on paljon parempi(olikohan 3000rpm melkein 40nm). Muutenkin enemmä hepoja mikä tuntuu kadulla paljon kivemmalta. Ens talvena sit lisää löylyä. :seko:

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

17.4.2013 22:03

Lanttola kirjoitti:Aika selvästi se mun mielestä tuossa videolla kuulosti siltä että startti pyörii mutta kone ei.
.


Kyllähän tuossa videolla kone pyörii kun katsoo, mutta kokeillaan tuota ratas hommaa, kiitos avusta! :)

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

18.4.2013 10:10

Ehkä ei ollut ihan selvästi ilmaistu, mutta sitä kuitenkin yritin kertoa että startti pyörii kyllä iloisesti koko ajan, mutta kone ei ihan samaa tahtia, vaan tuollalailla nytkähdellen.

Siitä on hyvä lähteä että jos startti ei pyöri niin ei se pidä silloin ääntäkään :D

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

18.4.2013 11:10

tervehtys !
olisko porukalla tietoo et mistäs kantsis alkaa hakemaan vikaa ? koneremontin jälkeen lähdin ajamaan ja huomasin vaihteistossa onkelmia . 1, vapaa ja 2 menee hyvin päälle mutta 3 ehkä ja suurempia en saa olleskaa. poljin nousee vain tyhjää ylöspäin . vaihteiston kasattuani remontissa kokeilin jokaista vaihdetta päälle ja siirtäjä toimi kuin pitääkin. oliskos kellää heittää vinkkii ?

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

18.4.2013 18:08

Tässä kun miettii niin ei nyt äkkiseltään tule mieleen kuin sellainen että yksi tappi puuttuisi siitä osasta mikä näyttää kuusisakaraiselta tähdeltä. Tai että se mekanismi jotenkin takkuaisi.