Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

7.2.2013 18:05

wothov kirjoitti:Joo, tiivisteissä ei säästä mihinkään suuntaan. Noissa sylinteriputkissa ja kampiakseleissa tai kiertareissa on sitten jo toinen asia.

Keitaalta vakio kampiakseli tais olla tonnin luokkaa :seko:

Ja kannattaa kans kattoa että mikä pyörä itellä on. ite tuli metsästettyä jokapaikasta osia ja tulin siihen lopputulokseen että turha kysyä liikeiltä apua koska ne ei yksinkertaisesti tiedä... Kaikkien mielestä pyörä on KTM ja osat menevät päikseen. Juu.. 2004-> eteenpäin kyllä. Itellä on onneks 2002 ruotsista tuotu entinen kisavehje.

Eli jos omistaa näitä uudempia KTM Husabergejä nii olkaa onnellisia :) Elämänne on huomattavasti helpompaa. Ja varaosakirjojen ja osien numeroiden kanssa voi ite leikkiä salapoliisia. Ite toimin juurikin näin.

Ja "Ärsk" Mihin tarviit kiertokankea? kone leipassu kiinni vai mitä jänää tapahtunu. Mihin se kuluu. Toki jos on koneessa tapahtunu sirkustemppuja niin asia on toinen.

Sylinteriputkesta en ole aivan varma pystykö sitä hoonaamaan tai porauttamaan. Selvittelin asiaa kunnes päätin että mennään samalla koolla eikä ruveta isottelemaan.

btw: Storm-Motorilta tais myös löytyä mäntää ellen ihan väärin muista 157e?


kampiakseli on ehjä mutta kiertokanki hirtti alapäästä jumiin ni siksi pitää uusia kiertokanki sitte oli männältä menny öljyrengas poikki ni oli raapinu sylinteriputken ruvelle ni siksi se pitää uusia. osat lähtee huomenna tilaukseen ;)

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

21.2.2013 0:58

Perkele ku pitäs koneremppa tehä mopoon ja rupes himottaa toi 693cc bigbore. No eikun spostia britteihin ja kerran vastasivat ja sitten ei mitään. Soitin jopa sinne ja pommitin viesteillä muttei mitään. Kai se sitte pitää ostaa vakiokamppeet myllyyn. Pienet lisätehot ois ollu jees. :lol:

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

21.2.2013 15:58

Jos joltakulta jää yli suora 650:n kiertokanki niin voisi olla tarvetta.

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

27.2.2013 19:48

Löytyis muuten ylimääräisenä tuollainen tarrasarja ja uudet mustat ilmanohjaimet -06-08 malliin:

http://www.blackbirdracing.com/stickers ... 0tLQ%3D%3D

Tarrasarja 65e ja ilmanohjaimet 30e/pari

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

28.2.2013 12:29

Minkälaisia kokemuksia porukalla on ollu uudemman mallin FS 570 kans? Eniten kiinnostais ton tekniikan pelittävyys vrt vanhaan moottoriin?

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

10.3.2013 18:29

Jos jollai on vakio änkkäri 650 bergiin niin laittakaahan YV:tä.

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

11.3.2013 19:31

Soppanestori kirjoitti:Jos jollai on vakio änkkäri 650 bergiin niin laittakaahan YV:tä.

Yv laitettu

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

11.3.2013 19:46

Ollut vähän hiljaiseloa, kun tuli terveydeliisiä haasteita. Mennyt viimeiset 6kk aika pitkälti sairaalassa ja saattaa pahimmassa tapauksessa jäädä ensi kesän ajotkin melkoisen vähiin. Noh, se on sellaista.

Eilen kävin kuitenkin ensimmäistä kertaa kuuteen kuukauteen tallilla, kun ennen tätä sairaalarumbaa asennutin putkiin dB killerit. SR Racingin suorat tuplaputket alusta asti kun on niin melkosen äänekkäät ja mistään tuohon ei yksinkertaisesti e-hyväksyttyä putkea löydä. En tiedä mikä lienee tulevan kesän politiikka virkavallan osalta, mutta tuo on paras mihin tämän pyörän kanssa pystyy.

Kokeilin nyt ensimmäistä kertaa starttia noiden killereiden kanssa ja nehän perhana toimii. Vastaa kaasuun edelleen hyvin jne. Auttoi jopa huomattavasti tyhjäkäynttiin, eli pysyy nyt käynnissä ihan kylmänäkin. Liekö sitten vastapainetta luoneet sen verran vai mitä. Ääni tottakai pieneni, mutta en tiedä onko silti laillisissa rajoissa. Mistähän löytyisi dB mittaria pk-seudulta, jolla voisi testata?

Ja kun joku mietti big borea, niin pikkusen kikkailemalla saa likimain samat tehot takapyörältä ulos. Itsellä on kansi modattu, vaihdettu kireempi nokka ja SR Racingin putket, ja se kombo armottoman säätämisen jälkeen luovuttaa 74hp takaselta. Ja ei ole mikään egopenkki kyseessä. Vääntöä luovuttaa tuon saman 74.

Tokihan tuo kansityö on taas sitten sellainen, että se vaatii ammattilaisen tekemään. Omassa kannen on duunaillut supermotojen kanssa paljon touhuillut herrasmies, jolla noista on paljon kokemusta.

Sattuneesta syystä on tullut mietittyä pyörästä luopumistakin, joten jos joku halajaa erikoisempaa, mustaa -05 650 berggiä, niin saa tarjota. Aika tarkalleen 24h takaperin laitettu kone, WP:n takaiskari 8kg jousella, shimmattu etupää, tuplaputket, 6 mäntäinen etusatula, mustat muovit, luistokytkin jne. Kuitteja osista taitaa löytyä abaut neljällä tonnilla. Öljyt vaihdettu 3h välein. Käytännön suorituskykyä kuvaa parhaiten se, että nousee nopeasti ja nätisti pystyyn pelkällä kaasulla vielä 90km/h vauhdista nelosvaihteella. Jos siis osais. Kukaanhan nyt ei tietenkään em. Tee, koska se on laitonta... En ole vielä jaksanut mitään myynti-ilmoitusta väsäillä minnekään. Jos joku tuntee palavaa tarvetta alkaa ostelemaan, niin yv:llä voi lähestyä. HInta varmaan asettunee sinne 6k€ tietämille, ehkä hyvälle tyypille vähän alle.

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

11.3.2013 22:10

Iskutilavuuden kasvattimen vain olisi se turvallisempi vaihtoehto tehon saamiseksi, eli ajoikä moottorilla ennen isoa huoltoa on melkeinpä yhtä pitkä kuin vakiona.

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

11.3.2013 22:26

Soppanestori kirjoitti:Iskutilavuuden kasvattimen vain olisi se turvallisempi vaihtoehto tehon saamiseksi, eli ajoikä moottorilla ennen isoa huoltoa on melkeinpä yhtä pitkä kuin vakiona.


Tietysti noi on aika monista jutuista kiinni, että miten pitkään se motti sitten milläkin kokoonpanolla kestää, joten hankala on mitään eksaktia sanoa. Lueskelin noista big boreista ulkomaiden foorumeilta, olisko ollu just husaberg.org, ja vähän jäi sellainen kuva, että omat ongelmansa siinäkin. Toki paljon vaikuttaa, että miten on saatu säädettyä, miten huoltaa, ajaa jne.. Eikä noita liikenteessä ylipäätään määrällisesti ole niin paljoa, että otanta riittäisi tarkempaan arviointiin keston suhteen. Vakiotkin tuntuu niin paljon vaihtevan, että millä tuntimäärällä se leipoo. Yhden suomiversion tiedän olevan tuolla jossain ja sen kasaaja muistaakseni täälläkin vakuutteli olevan hyvä konstruktio.

Mä itse uskon, että tuo oma motti kestää katuajoa sen mitä nuo vakionakin kestää. Varsinkin, kun on luistokykä vaihdettu, joka ainakin teoriassa vähentää kampiakselin rasitusta melkoisesti. Toki aina voi käydä jotain ihmeellistä hienoa ja mäntä tulee seinistä läpi, mutta se on sitä motorsporttia sitten se.

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

11.3.2013 22:35

Mistä muuten sait jyrkemmät nokat?

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

11.3.2013 22:45

Soppanestori kirjoitti:Mistä muuten sait jyrkemmät nokat?


Tohon käy KTM 610sms:n nokat, jotka on vakiota jyrkemmät. Se on käsittääkseni joku erikoisempi kotarin malli, mutta pitäis saada ihan Racingbiken, Bike Worldin tms. kautta.

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

24.3.2013 12:30

nonii alkaa kohta olee taas kone nipussa. :eek: kansi pitäs vielä laittaa ni mikähän mahtas olla momentti mihin vedän?

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

24.3.2013 12:48

Ärsk kirjoitti:nonii alkaa kohta olee taas kone nipussa. :eek: kansi pitäs vielä laittaa ni mikähän mahtas olla momentti mihin vedän?


pikasesti vilkasin ohjekirjaa niin sylinterikannen momentit M6 = 10 nm ja M10 = 50nm

täältä latasin oman huolto-oppaan http://www.manualedereparatie.info/en/c ... aberg.html

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

30.3.2013 21:31

Onko olemassa mitään käynnistys kikkoja tuohon Fe/Fs650:een? Pyörä seisoi kuukauden verran (ajokausi korkattu 27.2) kylmässä tallissa, eikä lähtenyt sen jälkeen käyntiin. Akun tyhjennytyä luovutin ja jätin lataukseen yön yli. Polkemista en edes ryhtynyt kokeilemaan.