23.4.2007 21:03

EiNiinNopea kirjoitti:Totta, kaipa siitä sen yli 6k nappaa ja loput vaikka lainaten :D Ja siis laadukkaitahan näiden pitäisi ollakin, kuitenkin KTM:n alaisuudessa valmistetaan.. Hieman vain hirvittää tuo kisamaisuus, mutta 60hv/60Nm takarenkaalta ei kuulosta loppujen lopuksi hirveän kisaiselta kun vertaa vaikka Hussen 510, jossa suunnilleen saman verran tehoa, mutta kuutioita ~120 vähemmän..

Tuo "kisamaisuus" on taas aika subjektiivinen käsite. Vaikka omat kokemukset rajoittuu omaan pyörää, niin kokemusteni mukaan ei sitä "kisamaisuus" pontentiaalia tarvitse ajaessa jatkuvasti hyödyntää.
Puhutteassa kuitenkin 500+ cc pyöristä, joissa vääntöä riittää myös alakierroksille ja normaali tieliikenteessä ajettaessa itse en huomaa/koe mainitsemaasi "kisamaisuutta" mitenkään negatiivisena asiana. Ainoastaan kun antaa reilusti happea alkaa konehuoneen puolla tapahtua. Ja mitä huoltoväleihin tulee, pitää kuitenkin kaikkia moottoripyöriä huoltaa ja ylläpitää.Joitain useammin ja toisia ei niin usein. Esim omassa pyörässä tehtaan suuntaa antavassa huoltosuunnitelmassa pitäisi vaihtaa öljyt 3-5 tunnin tai 500-1000 km välein. Eli suodatin n.10-15¤, 2 metallisuodattimen putsaus ja Castrol 4 5w40 öljy n~50¤ ( josta menee noin litra kerralla) eli ~12¤. Yhteensä siis 20-30¤ viikossa/ 2 viikossa riippuen ajokilometreissä.

23.4.2007 21:11

Siis ymmärrän kyllä, ettei katuajossa kone ole sellaisessa rääkissä, kuin rata-ajossa. Ja eivät nuo kustannukset niin pahalta kuulosta.. Ja 500-1000km välein öljyjen vaihto ei ole paha homma, varsinkaan kun tähän piikkiseenkin vaihtelen yhtä usein vaihteistoöljyjä.. Ajattelin vain, että onko tuo 650 Husa niin korkeavireinen kuin 510 Husse?

23.4.2007 21:31

EiNiinNopea kirjoitti:Ajattelin vain, että onko tuo 650 Husa niin korkeavireinen kuin 510 Husse?

Tälläisen johtopäätöksen voi tehdä numeroiden perusteella, ja onhan litratehohieman kovempi SMR:ssä.
Mutta tuohon öljynvaihtovälin pituuteen vielä; että mitä itse olen öljyt kerran nyt vaihtanut omaan pyörään 600km jälkeen, ei koneesta ulos tullut öljy edes näyttänyt "käytetyltä" ja siivilöin sen vielä ohuen kankaan läpi eikä mitään metallipursetta tai muuta roskaa öljyn mukana tullut. Eli oma johtopäätös tästä on, että nykyajan kunnollisilla öjyillä ajettaessa tuo tehtaa ilmoittama 500-1000km on todellakin katukäytössä vain suuntaa antava.

23.4.2007 22:11

Vanhana mankimiehenä tuo öljyn vaihtoväli kuulostaa kyllä tunneissa aika hullulta, mutta onhan se sittne kestettävä jos tämän kokoisen ostaa.. Mistä tuo suodatin koneesta lötyy, että onko öljyjen vaihto ihan nopea juttu, kun en ole suodattimien kanssa ennen pelleillyt?

23.4.2007 23:02

klrp kirjoitti:Vanhana mankimiehenä tuo öljyn vaihtoväli kuulostaa kyllä tunneissa aika hullulta, mutta onhan se sittne kestettävä jos tämän kokoisen ostaa.. Mistä tuo suodatin koneesta lötyy, että onko öljyjen vaihto ihan nopea juttu, kun en ole suodattimien kanssa ennen pelleillyt?

Tuolta löytyyainakin SMR:n owner manual:sta kuvat sivuilta 99-103 suodattimien sijainnista.
Edit: Ja täältä Husaberg:n öljysuodatttimen vaihto kuvien kera sivulla 54-55 owners manualista.

23.4.2007 23:35

Onhan noi tehot aika mutua loppujen lopuks. Ei sitä ikinä voi tietää paljonko eroja on, mutta kyllä taitaa olla yhtä korkeaviritteiset koneet kummassakin ja kun husassa niitä kuutioita 120 enemmän, niin taitaa tehon ja väännön suhteen husa viedä voiton. Jossain aika uudessa lehdessähän ne penkitti husasta takanakilta 63hp ja putki oli vakio, eli änkkä ei ollut suora joka kuristaa huomattavasti ;) Pieni husan puolustuspuhe tähän väliin ;)

23.4.2007 23:37

EiNiinNopea kirjoitti:Totta, kaipa siitä sen yli 6k nappaa ja loput vaikka lainaten :D Ja siis laadukkaitahan näiden pitäisi ollakin, kuitenkin KTM:n alaisuudessa valmistetaan.. Hieman vain hirvittää tuo kisamaisuus, mutta 60hv/60Nm takarenkaalta ei kuulosta loppujen lopuksi hirveän kisaiselta kun vertaa vaikka Hussen 510, jossa suunnilleen saman verran tehoa, mutta kuutioita ~120 vähemmän..


Ja mistä oot repiny tuon 60hp/60Nm??? 650 husasta on penkitetty kyllä yli 60hv. Mutta täytyy ottaa myös huomioon paino...Jos ei tuo riitä niin hanki aprilia sxv 550 siinä on enemmän potkua...

23.4.2007 23:40

ruikku kirjoitti:
EiNiinNopea kirjoitti:Totta, kaipa siitä sen yli 6k nappaa ja loput vaikka lainaten :D Ja siis laadukkaitahan näiden pitäisi ollakin, kuitenkin KTM:n alaisuudessa valmistetaan.. Hieman vain hirvittää tuo kisamaisuus, mutta 60hv/60Nm takarenkaalta ei kuulosta loppujen lopuksi hirveän kisaiselta kun vertaa vaikka Hussen 510, jossa suunnilleen saman verran tehoa, mutta kuutioita ~120 vähemmän..


Ja mistä oot repiny tuon 60hp/60Nm??? 650 husasta on penkitetty kyllä yli 60hv. Mutta täytyy ottaa myös huomioon paino...Jos ei tuo riitä niin hanki aprilia sxv 550 siinä on enemmän potkua...


Husa taitaa olla kevyempi kuin husq ;) näin ainakin äkkiseltään muistelisin :)

24.4.2007 15:11

ruikku kirjoitti:
EiNiinNopea kirjoitti:Totta, kaipa siitä sen yli 6k nappaa ja loput vaikka lainaten :D Ja siis laadukkaitahan näiden pitäisi ollakin, kuitenkin KTM:n alaisuudessa valmistetaan.. Hieman vain hirvittää tuo kisamaisuus, mutta 60hv/60Nm takarenkaalta ei kuulosta loppujen lopuksi hirveän kisaiselta kun vertaa vaikka Hussen 510, jossa suunnilleen saman verran tehoa, mutta kuutioita ~120 vähemmän..


Ja mistä oot repiny tuon 60hp/60Nm??? 650 husasta on penkitetty kyllä yli 60hv. Mutta täytyy ottaa myös huomioon paino...Jos ei tuo riitä niin hanki aprilia sxv 550 siinä on enemmän potkua...

Bikessa nuo lukemat olivat.. Ja siis kyllä todellakin riittävät minulle, vertailin vain viritysastetta.. Enkä todellakaan hanki mitään Aprilian rouskua, vaikka onkin varmasti ajettavuudeltaan sekin hyvä vehje (V2 ei minuun vetoa), mutta jos (=kun?) jotain hajoaa, osia saa odotella ikuisuuden Italiasta.. :roll:

24.4.2007 15:50

MattiM kirjoitti:
EiNiinNopea kirjoitti:Totta, kaipa siitä sen yli 6k nappaa ja loput vaikka lainaten :D Ja siis laadukkaitahan näiden pitäisi ollakin, kuitenkin KTM:n alaisuudessa valmistetaan.. Hieman vain hirvittää tuo kisamaisuus, mutta 60hv/60Nm takarenkaalta ei kuulosta loppujen lopuksi hirveän kisaiselta kun vertaa vaikka Hussen 510, jossa suunnilleen saman verran tehoa, mutta kuutioita ~120 vähemmän..

Tuo "kisamaisuus" on taas aika subjektiivinen käsite. Vaikka omat kokemukset rajoittuu omaan pyörää, niin kokemusteni mukaan ei sitä "kisamaisuus" pontentiaalia tarvitse ajaessa jatkuvasti hyödyntää.
Puhutteassa kuitenkin 500+ cc pyöristä, joissa vääntöä riittää myös alakierroksille ja normaali tieliikenteessä ajettaessa itse en huomaa/koe mainitsemaasi "kisamaisuutta" mitenkään negatiivisena asiana. Ainoastaan kun antaa reilusti happea alkaa konehuoneen puolla tapahtua. Ja mitä huoltoväleihin tulee, pitää kuitenkin kaikkia moottoripyöriä huoltaa ja ylläpitää.Joitain useammin ja toisia ei niin usein. Esim omassa pyörässä tehtaan suuntaa antavassa huoltosuunnitelmassa pitäisi vaihtaa öljyt 3-5 tunnin tai 500-1000 km välein. Eli suodatin n.10-15¤, 2 metallisuodattimen putsaus ja Castrol 4 5w40 öljy n~50¤ ( josta menee noin litra kerralla) eli ~12¤. Yhteensä siis 20-30¤ viikossa/ 2 viikossa riippuen ajokilometreissä.

eihän tällasella pyörällä pysty kunnolla ajamaan alakiekoilla. rupee tökkimään. ainakin oma husse rupee tökkimään pahasti alta 4krpm suuremmilla vaihteilla ku ykkönen.

24.4.2007 15:52

Tost painosta husan ja hussen välillä nii toi 650 husan kuiva paino on 112kg ja hussen 119,7 joten on niissä vähän eroa...

24.4.2007 15:54

EiNiinNopea kirjoitti:
ruikku kirjoitti:
EiNiinNopea kirjoitti:Totta, kaipa siitä sen yli 6k nappaa ja loput vaikka lainaten :D Ja siis laadukkaitahan näiden pitäisi ollakin, kuitenkin KTM:n alaisuudessa valmistetaan.. Hieman vain hirvittää tuo kisamaisuus, mutta 60hv/60Nm takarenkaalta ei kuulosta loppujen lopuksi hirveän kisaiselta kun vertaa vaikka Hussen 510, jossa suunnilleen saman verran tehoa, mutta kuutioita ~120 vähemmän..


Ja mistä oot repiny tuon 60hp/60Nm??? 650 husasta on penkitetty kyllä yli 60hv. Mutta täytyy ottaa myös huomioon paino...Jos ei tuo riitä niin hanki aprilia sxv 550 siinä on enemmän potkua...

Bikessa nuo lukemat olivat.. Ja siis kyllä todellakin riittävät minulle, vertailin vain viritysastetta.. Enkä todellakaan hanki mitään Aprilian rouskua, vaikka onkin varmasti ajettavuudeltaan sekin hyvä vehje (V2 ei minuun vetoa), mutta jos (=kun?) jotain hajoaa, osia saa odotella ikuisuuden Italiasta.. :roll:


Oletko ottanut huomioon esim. sitä että husassa ei ole virtalukkoa tai flektiä vakiona jotka löytyy apriliasta. Apriliaan on myös saatavana isompi tankki. No riippuu minkä kautta tilaat osat. Mulla ei ole ollut koskaan ongelmia osien saatavuudessa italiasta.

24.4.2007 16:07

EiNiinNopea kirjoitti:
ruikku kirjoitti:
EiNiinNopea kirjoitti:Totta, kaipa siitä sen yli 6k nappaa ja loput vaikka lainaten :D Ja siis laadukkaitahan näiden pitäisi ollakin, kuitenkin KTM:n alaisuudessa valmistetaan.. Hieman vain hirvittää tuo kisamaisuus, mutta 60hv/60Nm takarenkaalta ei kuulosta loppujen lopuksi hirveän kisaiselta kun vertaa vaikka Hussen 510, jossa suunnilleen saman verran tehoa, mutta kuutioita ~120 vähemmän..


Ja mistä oot repiny tuon 60hp/60Nm??? 650 husasta on penkitetty kyllä yli 60hv. Mutta täytyy ottaa myös huomioon paino...Jos ei tuo riitä niin hanki aprilia sxv 550 siinä on enemmän potkua...

Bikessa nuo lukemat olivat.. Ja siis kyllä todellakin riittävät minulle, vertailin vain viritysastetta.. Enkä todellakaan hanki mitään Aprilian rouskua, vaikka onkin varmasti ajettavuudeltaan sekin hyvä vehje (V2 ei minuun vetoa), mutta jos (=kun?) jotain hajoaa, osia saa odotella ikuisuuden Italiasta.. :roll:

Itseäni kyllä kiehtoo tuo Aprilia juuri moottorin ominausuuksiensa puolesta. Ei se mielestäni mikään kaunis pyörä ole, mutta erilainen. Tosiaan saattais tuo Aprilia ravistaa vähemmän kuin yksi mukinen ja ruisku myös on plussaa. Ongelmana omalta kohdalta Aprilian pois jättäminen hankintalistalta oli useita syitä: vähäinen rekisteröinti määrä, saatavuus, tuoreen tekniikan mahdolliset lapsoset(ruisku) ja tietenkin suolainen hinta. Mutta, kun seuraavaa pyörää, eli supermotoa, hankiessani Aprilia on yksi varteenotettava vaihtoehto.

24.4.2007 16:19

MattiM kirjoitti:Itseäni kyllä kiehtoo tuo Aprilia juuri moottorin ominausuuksiensa puolesta. Ei se mielestäni mikään kaunis pyörä ole, mutta erilainen. Tosiaan saattais tuo Aprilia ravistaa vähemmän kuin yksi mukinen ja ruisku myös on plussaa. Ongelmana omalta kohdalta Aprilian pois jättäminen hankintalistalta oli useita syitä: vähäinen rekisteröinti määrä, saatavuus, tuoreen tekniikan mahdolliset lapsoset(ruisku) ja tietenkin suolainen hinta. Mutta, kun seuraavaa pyörää, eli supermotoa, hankiessani Aprilia on yksi varteenotettava vaihtoehto.


Mun varmaan täytyy olla sitten uskalias pioneeri ;)
No mä oon hankkimassa apriliaa tai husaa sen takia juuri kun niitä ei paljoa liikenteessä näe. Mä en halua mitään massapyörää. Eikä se hinta nyt paljoa ole jos vertaa uuteen husaan(2007). Aprilian tämän vuoden mallin saa halvemmalla kuin husan, mutta onhan husalla se special edition.

24.4.2007 17:36

ruikku kirjoitti:
MattiM kirjoitti:Itseäni kyllä kiehtoo tuo Aprilia juuri moottorin ominausuuksiensa puolesta. Ei se mielestäni mikään kaunis pyörä ole, mutta erilainen. Tosiaan saattais tuo Aprilia ravistaa vähemmän kuin yksi mukinen ja ruisku myös on plussaa. Ongelmana omalta kohdalta Aprilian pois jättäminen hankintalistalta oli useita syitä: vähäinen rekisteröinti määrä, saatavuus, tuoreen tekniikan mahdolliset lapsoset(ruisku) ja tietenkin suolainen hinta. Mutta, kun seuraavaa pyörää, eli supermotoa, hankiessani Aprilia on yksi varteenotettava vaihtoehto.


Mun varmaan täytyy olla sitten uskalias pioneeri ;)
No mä oon hankkimassa apriliaa tai husaa sen takia juuri kun niitä ei paljoa liikenteessä näe. Mä en halua mitään massapyörää. Eikä se hinta nyt paljoa ole jos vertaa uuteen husaan(2007). Aprilian tämän vuoden mallin saa halvemmalla kuin husan, mutta onhan husalla se special edition.

Nyky hetkenä ajatellen ei todellakaan hassumppi valinta. Ja Aprilia on vielä "erikoinen" ulkonäkönsä sekä tekniikan puolesta ja keten mainitsit vielä harvinainen tieliikenteessä. Radoillahan noita on jo jokunen nähty Suomessakin.
Itsekkin näin jälkeenpäin ehkä hieman harmittaa tehty valinta :( varsinkin kun Aprilian saatavuus on keväällä parantumassa, mutta aina ei voi voittaa. Ja uusi on kuitenkin aina uusi! Katselen ens talvena uudestaa pyörän vaihtoa.