Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

20.11.2006 23:48

Onko käyttökokemusta otsikon pyöristä, olen kahden vaiheilla että kummankohan noista valitsisi jos Husabergiin päädyn.
Leluksi ja omaksi iloksi on tarkoitus uudehko moto hankkia, kadulle tarviin ja asfalttiradan vieressä kun asun niin sinne haluan, mutta metsäänkin pääsee aina tarvittaessa.
Kokemukset enduroista on tasoa "piikkiset" mutta mutta.. suuruudenhullutus on iskemässä ihmiseen retropyöräni jäädessä mielenkiinnottomaksi cruisailu peliksi.

Se mikä Husabergin hankinnassa puoltaa, on kevyehkö laite kilpailijoihin verrattuna ja tehokas pata.
KTM olis muuten mieleen mutta se paino, paljonko siihen painoon kannattaa lopulta kiinnittää huomiota, eihän sitä tarkoitus kantaa ole vaan ajaa!

Aprilia olisi näyttävä peli mutta siinä on liikaa liikkuvia osia.

Japsimoto?

Tehoista senverran olen kuullut että 5-10 heppaa 650:sen hyväksi, hinnassa jopa pari tonnia 450:sen eduksi.
Mielipiteitä aiheesta olkaa hyvä.
Fs 650e vs. Fs 450e

21.11.2006 19:07

KTM ja Husaberg painaa suurin piirtein saman verran. Siis jos meinaat ns. kisapyöriä.
Tehtaan ilmottamat painot:
KTM 450 exc 113,5kg
KTM 525 exc 113,8kg
Husaberg FS450e 112kg
Husaberg FS650e 112kg

Todelliset painothan heittävät yleensä parilla kilolla valmistajan antamista, muttä nuo on käytännössä saman painoiset.

Isompi on luultavasti parempi kadulla, isomman väännön ja tehon takia. Ei tuolla 450:kään jalkoihin jää. Jos metässä meinaat enemmänki ajella niin tuo 650 on ehkä vähän liian raju metsään.
Kumpaakaan en oo päässy kokeilemaan, mutta näin olettaisin. Itellä on KTM 450 exc moto- ja enskavanteilla ja tyytyväinen oon ollu. Jos on mahollista niin käy keväällä koeajamassa molemmat ja tee sitten päätös.

21.11.2006 22:04

Jos kadulle ostaa uutena, niin kannattaa tuo 650cc Husa ottaa, koska se on vain 1000¤ kalliimpi kuin 450cc ja kuitenkin tehoa ja vääntöä enemmän. Ja tietenkin koska se voitti Bike-lehden supermototestin :D

22.11.2006 12:11

Olin itsekkin ajatellut, ennenkuin päädyin taas kotariin niin tuota 650cc husabergiä. Ainakin jos itse valitsisin 650cc ja välillä 450cc niin riippuu vähän missä ajaa kadulla ja sm-radalla voisi olla ihan kivaa leikkiä tuolla 650cc kun on sitä POTKUA,vaikkei tietenkää tuosta 450cc potkua puutu. Mutta ehkä crossi radalle ja enduroon on jo liikaa tehoa.

22.11.2006 14:46

Nyt kun husabergeistä jutellaan niin jos joku tietää husabergin enskapelien hintoja? Netistä en löytänyt ja en oikeen jaksaisi ruveta soittelemaankaan maahan tuojalle, sillä ihan lähiaikoina ei pyörä ole vaihtumassa, mutta mielenkiinnolla.

Toinen kysymys! Miten husabergin orkkis osien toimitukset pelaa ja minkä hintaiset palikat ovat muihin valmistajiin verrattuna?

22.11.2006 15:51

Muistaakseni tuo 650cc oli bout 13000¤ ja 450cc noin puolitoista tonnia halvempi. Osien hinnoista minulla ei ainakaa ole tietoa mutta veikkaisin että vähän kalliimpia voi olla kun muissa, on meinaan niin harvinaien.

22.11.2006 15:59

http://www.motokonig.fi/cms/etusivu/tuo ... rmoto.html
^-07 mallit. 550cc ja 650cc hintaeroa 700¤ :D

22.11.2006 16:16

EiNiinNopea kirjoitti:http://www.motokonig.fi/cms/etusivu/tuotteet/husaberg_2007/supermoto.html
^-07 mallit. 550cc ja 650cc hintaeroa 700¤ :D

Melkeen samanlainen kun KTM:n svingi, ja sama linkuton ratkaisu. Ja niis näkyy olevan samanlainen vaimenninkin ku kotareissa. Onko noi kovin luotettavia pelejä tekniikaltaan? Alko nyt itteäkin mietityttään :)

E: Husassahan on WP:n jousituskin ja nestekytkin!

22.11.2006 16:30

Paappis kirjoitti:
EiNiinNopea kirjoitti:http://www.motokonig.fi/cms/etusivu/tuotteet/husaberg_2007/supermoto.html
^-07 mallit. 550cc ja 650cc hintaeroa 700¤ :D

Melkeen samanlainen kun KTM:n svingi, ja sama linkuton ratkaisu. Ja niis näkyy olevan samanlainen vaimenninkin ku kotareissa. Onko noi kovin luotettavia pelejä tekniikaltaan? Alko nyt itteäkin mietityttään :)

Noita valmistetaan KTM:n alaisuudessa eli luultavasti ovat luotettavia, en ole ainakaan kotarin omista pyöristä mitään huonoa kuullut.

22.11.2006 17:07

EiNiinNopea kirjoitti:
Paappis kirjoitti:
EiNiinNopea kirjoitti:http://www.motokonig.fi/cms/etusivu/tuotteet/husaberg_2007/supermoto.html
^-07 mallit. 550cc ja 650cc hintaeroa 700¤ :D

Melkeen samanlainen kun KTM:n svingi, ja sama linkuton ratkaisu. Ja niis näkyy olevan samanlainen vaimenninkin ku kotareissa. Onko noi kovin luotettavia pelejä tekniikaltaan? Alko nyt itteäkin mietityttään :)

Noita valmistetaan KTM:n alaisuudessa eli luultavasti ovat luotettavia, en ole ainakaan kotarin omista pyöristä mitään huonoa kuullut.


Taitaa olla nyky ktm:ät apinoitu aika pitkälle Husabergeistä. Koneen osalta siis.

22.11.2006 17:53

uijui kirjoitti:
EiNiinNopea kirjoitti:
Paappis kirjoitti:
EiNiinNopea kirjoitti:http://www.motokonig.fi/cms/etusivu/tuotteet/husaberg_2007/supermoto.html
^-07 mallit. 550cc ja 650cc hintaeroa 700¤ :D

Melkeen samanlainen kun KTM:n svingi, ja sama linkuton ratkaisu. Ja niis näkyy olevan samanlainen vaimenninkin ku kotareissa. Onko noi kovin luotettavia pelejä tekniikaltaan? Alko nyt itteäkin mietityttään :)

Noita valmistetaan KTM:n alaisuudessa eli luultavasti ovat luotettavia, en ole ainakaan kotarin omista pyöristä mitään huonoa kuullut.


Taitaa olla nyky ktm:ät apinoitu aika pitkälle Husabergeistä. Koneen osalta siis.


eikös husaberg oo ktm:n protomerkki, josta "hyvät" ratkaisut siirretään ktm:ään?

22.11.2006 20:54

Ahaa. Uus tieto mulle. Oon käsittäny et husakin menis tonne Italijaan päin kuten husku. Siin tapauksessa alkais kaamee karsastus :) Yleistän hieman, mutta omapa on mielipiteeni. Täytyy kattoo jos jossain pääsis häpistelee ko. merkkistä vekotinta.

23.11.2006 10:42

Kotard kirjoitti:eikös husaberg oo ktm:n protomerkki, josta "hyvät" ratkaisut siirretään ktm:ään?

Juurikin näin. Husabergissä testataan uudet ideat, jos ne on hyviä ne menee KTM:ää, jos ne on huonoja niin ne jää husabergeihin :D
Husabergeissä on tuo vähän kyseenalainen öljynsyöttö, nimittäin siinä ei ole pumppua, vaan nokkaketju roiskii öljyn ympäriinsä...Vanhoissa husqvarnoissa tais olla joskus käytössä. Jotkut haukkuu paskaks, jossain pyörissä ei mitään ongelmia.

Mutta ennemmin 650, 450 saattaa olla kireemmin viritetty--->ei niin luotettava. Tai noh, tuon tason vehkeissä ei varmaan hirveesti luotettavuudesta voi puhua, kun öljynvaihto 5h välein katukäytössä...

23.11.2006 12:31

The Sharpest kirjoitti:
Kotard kirjoitti:eikös husaberg oo ktm:n protomerkki, josta "hyvät" ratkaisut siirretään ktm:ään?

Juurikin näin. Husabergissä testataan uudet ideat, jos ne on hyviä ne menee KTM:ää, jos ne on huonoja niin ne jää husabergeihin :D
Husabergeissä on tuo vähän kyseenalainen öljynsyöttö, nimittäin siinä ei ole pumppua, vaan nokkaketju roiskii öljyn ympäriinsä...Vanhoissa husqvarnoissa tais olla joskus käytössä. Jotkut haukkuu paskaks, jossain pyörissä ei mitään ongelmia.

Mutta ennemmin 650, 450 saattaa olla kireemmin viritetty--->ei niin luotettava. Tai noh, tuon tason vehkeissä ei varmaan hirveesti luotettavuudesta voi puhua, kun öljynvaihto 5h välein katukäytössä...

On muuten husabergissä öljypumppu jostain -02--> jos en väärin muista !

23.11.2006 12:34

1080 kirjoitti:
The Sharpest kirjoitti:
Kotard kirjoitti:eikös husaberg oo ktm:n protomerkki, josta "hyvät" ratkaisut siirretään ktm:ään?

Juurikin näin. Husabergissä testataan uudet ideat, jos ne on hyviä ne menee KTM:ää, jos ne on huonoja niin ne jää husabergeihin :D
Husabergeissä on tuo vähän kyseenalainen öljynsyöttö, nimittäin siinä ei ole pumppua, vaan nokkaketju roiskii öljyn ympäriinsä...Vanhoissa husqvarnoissa tais olla joskus käytössä. Jotkut haukkuu paskaks, jossain pyörissä ei mitään ongelmia.

Mutta ennemmin 650, 450 saattaa olla kireemmin viritetty--->ei niin luotettava. Tai noh, tuon tason vehkeissä ei varmaan hirveesti luotettavuudesta voi puhua, kun öljynvaihto 5h välein katukäytössä...

On muuten husabergissä öljypumppu jostain -02--> jos en väärin muista !

Niin niihinhän tuli uusi kone jossain vaiheessa ja sen jälkeen ei ole pahempia ongelmia kait ollut..