14.12.2009 12:25

tipsu- kirjoitti:onko porukka vaihtanu noita koiranluita että saatu matalemmaks pyöriä. viime kaus mentii iskarin esijännityksen? löysennyksellä. Keulalle ei oikeestaa tehty mitää.. neuvoja!


Paras tapa on tietysti lyhentää takaiskaria niin ei jousituksen geometria pääse muuttumaan. Mutta moni on hoitanut sen koiranluilla tai erilaisilla stoppari virityksillä. Se perän madallus on aivan turhaa, jos et meinaa keulaa lyhentää. Tulee sen verta takapainonen laitos, ettei sitä saa mihinkään suuntaan käännettyä!

19.12.2009 0:08

Mikes kirjoitti:
tipsu- kirjoitti:onko porukka vaihtanu noita koiranluita että saatu matalemmaks pyöriä. viime kaus mentii iskarin esijännityksen? löysennyksellä. Keulalle ei oikeestaa tehty mitää.. neuvoja!


Paras tapa on tietysti lyhentää takaiskaria niin ei jousituksen geometria pääse muuttumaan. Mutta moni on hoitanut sen koiranluilla tai erilaisilla stoppari virityksillä. Se perän madallus on aivan turhaa, jos et meinaa keulaa lyhentää. Tulee sen verta takapainonen laitos, ettei sitä saa mihinkään suuntaan käännettyä!


Nyt laskin keulaa laskettu kolmisen senttiä.. minkälaisia stoppari virityksiä on tehty? anteeksi tietämättömyteni asiaan mutta vasta alottelija jääratahommissa :nolo:

Ja minkälaisia varusteita porukka käyttäny? Iteltä löytyy niskatuki,crossisaappaat ja ajotakki ja housut.

19.12.2009 11:22

tipsu- kirjoitti:
Mikes kirjoitti:
tipsu- kirjoitti:onko porukka vaihtanu noita koiranluita että saatu matalemmaks pyöriä. viime kaus mentii iskarin esijännityksen? löysennyksellä. Keulalle ei oikeestaa tehty mitää.. neuvoja!


Paras tapa on tietysti lyhentää takaiskaria niin ei jousituksen geometria pääse muuttumaan. Mutta moni on hoitanut sen koiranluilla tai erilaisilla stoppari virityksillä. Se perän madallus on aivan turhaa, jos et meinaa keulaa lyhentää. Tulee sen verta takapainonen laitos, ettei sitä saa mihinkään suuntaan käännettyä!


Nyt laskin keulaa laskettu kolmisen senttiä.. minkälaisia stoppari virityksiä on tehty? anteeksi tietämättömyteni asiaan mutta vasta alottelija jääratahommissa :nolo:

Ja minkälaisia varusteita porukka käyttäny? Iteltä löytyy niskatuki,crossisaappaat ja ajotakki ja housut.


Noilla hyvä mennä mutta kannattaa ostaa joku naamari/kauluri päähän, ja jos ajosaappaasi ovat kireät villasukkien kaa ni varpaat paleltuu hetkessä. Myös ajohanskoihin kannattaa panostaa, ohuet sisäpuolelta, että kaasu tuntuuja jarrua voi painaa rennosti, mutta pitää olla tositosi lämpimät.

20.12.2009 14:14

tipsu- kirjoitti:Nyt laskin keulaa laskettu kolmisen senttiä.. minkälaisia stoppari virityksiä on tehty? anteeksi tietämättömyteni asiaan mutta vasta alottelija jääratahommissa :nolo:

Ja minkälaisia varusteita porukka käyttäny? Iteltä löytyy niskatuki,crossisaappaat ja ajotakki ja housut.

Tässä eräs tapa linkkustopparista.
Tällaisiakin näkee aina silloin tällöin, tai vastaavia missä sama periaate.

20.12.2009 16:38

tipsu- kirjoitti:
Mikes kirjoitti:
tipsu- kirjoitti:onko porukka vaihtanu noita koiranluita että saatu matalemmaks pyöriä. viime kaus mentii iskarin esijännityksen? löysennyksellä. Keulalle ei oikeestaa tehty mitää.. neuvoja!


Paras tapa on tietysti lyhentää takaiskaria niin ei jousituksen geometria pääse muuttumaan. Mutta moni on hoitanut sen koiranluilla tai erilaisilla stoppari virityksillä. Se perän madallus on aivan turhaa, jos et meinaa keulaa lyhentää. Tulee sen verta takapainonen laitos, ettei sitä saa mihinkään suuntaan käännettyä!


Nyt laskin keulaa laskettu kolmisen senttiä.. minkälaisia stoppari virityksiä on tehty? anteeksi tietämättömyteni asiaan mutta vasta alottelija jääratahommissa :nolo:

Ja minkälaisia varusteita porukka käyttäny? Iteltä löytyy niskatuki,crossisaappaat ja ajotakki ja housut.


Itse laskisin molempia päitä 50-60mm.

Edestä lyhentämällä jousia jos ei ole tuplakammiokeula ja takaa iskarin holkittamalla jos ei ole mahdollista tehdä uutta reikää iskarin alapäähän. Takaiskarin holkitus voi kuulostaa isotöiseltä, mutta menee ihan siinä samalla kun käyttää sen pumpun huollossa ennen talven ajeluita.

20.12.2009 23:55

Sitä oltiin tänää eka kertaa jäällä, kyllä oli mukavaa 8) Jään paksuus oli noin 15-20senttiä.

21.12.2009 23:49

Kiitokset tomm1:lle linkeistä selvens ja autto asiaan jo paljon. Enää vaa kone kasaa ni pääsee itekkii jäille 8)

22.12.2009 0:16

Paljo renkais pitää olla ilmaa (jääratarenkaat)

22.12.2009 10:39

mad-e kirjoitti:Paljo renkais pitää olla ilmaa (jääratarenkaat)

Pistä ajo lämpösiin renkaisiin taakse 0,5 bar ja eteen 1 bar niin on aika lähellä.

23.12.2009 12:08

tarkoitatko että kun ajonaikana tarkistaa rengaspaineet ni pitää olla ton verran?

23.12.2009 13:02

Ajat sen verran että renkaat lämpiää ja katot sitten paineet.

7.2.2010 19:19

Olin tänään katsomassa sm-jäärataa Saarijärvellä. Kuvia galleriassa--> http://www.motot.net/galleria/g56974_sm ... 4rata_ajot ;)

7.2.2010 21:15

Ite olin toimitsijana tuolla saarijärvellä.
Mitenkähän kävi viimesessä lähdössä ajaneelle sodankylän miehelle.. Näytti pahasti pääsuoralle aukeavassa kaatumaan, ainakin takarengas repäisi käden auki :| Toivottavasti ei käynyt pahasti.

8.2.2010 20:06

Pohjolan äija kirjoitti:Ite olin toimitsijana tuolla saarijärvellä.
Mitenkähän kävi viimesessä lähdössä ajaneelle sodankylän miehelle.. Näytti pahasti pääsuoralle aukeavassa kaatumaan, ainakin takarengas repäisi käden auki :| Toivottavasti ei käynyt pahasti.

11 tikkiä tuli kaverille ranteeseen. Harmillinen paikka kauden avaukseen, mut eiköhän se siittä ;)

9.2.2010 20:10

Kerrankin asialline topic!!!
ite oon käyny joku 10 kertaa tykittämässä tänä vuonna. viimeks oli pitkänastanen takarengas nii kyl oli hauskaa!!! sai kallistaa ihan hulluna ku oltiin täs valkeakoskella ajamassa, välil otti tanko maahan ku tuli luistos mutkaan. on se kyl hauskaa...