13.12.2005 12:10
En tiedä, saavuttaako tämä topikki täällä oikean kohdeyleisön mutta yritetään kuitenkin.
Eli pikkuhiljaa alkavat järvet jäätyä ja ratojen auraus käynnistyy. Vai onko jossain jo päästy ajamaan? Pitäisi varmaan pikku hiljaa alkaa vetelmään Suizaa vajan perukoilta pois ja suorittaa perussäädöt ja huollot. Hyvissä ajoin täytyy olla liikenteessä. :)
Jos tarpeeksi ennätän treenailemaan, niin tarkoitus olisi päästä ajamaan Mäntsälään kisaa.
13.12.2005 17:59
Onkohan missään kattavaa listaa tulevista radoista tai edes järvistä minne saa mennä ajamaan. Kun tääläpäin on noita ajokieltoja järvien jäille tullut aika tiuhaan tahtiin, niin olisi kiva tietää minneppäin olisi lähin rata tulossa.
14.12.2005 13:21
Www.iceroadracing.com sivustolta löytyy melko hyvin informaatiota. Sieltä kannattanee selailla juttuja.. :)
17.12.2005 17:38
No järvelle ei kannata ihan mennä ihan treenaamaan jos sitä ei huolleta, koska jo 60km/h:n vauhdissa tulee jään alle pyörre ja kun pyörre on tarpeeksi suuri niin se voi vaikka rikkoa jään ja humps, sielläpä olet moposi kanssa. :E Siksi jääradat jäädytetään aina pohjaa myöten.
Mutta en nyt ole näistä kuullut paljoa mitään, kuhan juttelin tässä yhen Lieksan jäärada hoitajien kanssa niin sanoi jotain tämmöistä, enkä ees muista oliko asia näin.
Itse odotan innolla tänne Lieksaan jäärataa, pääsee testaamaan 125cc supermotoa, piikkien kanssa tietysti. Ku oli vähän tarkotus alotella semmosta harrastamaan sitten ku kesä koittaa.
17.12.2005 20:01
Siis mitä?! Pohja myöten? Mite helvetissä jäävytät kymmene metrii syvän järven pohjaa myöten?
17.12.2005 23:49
Daroth kirjoitti:No järvelle ei kannata ihan mennä ihan treenaamaan jos sitä ei huolleta, koska jo 60km/h:n vauhdissa tulee jään alle pyörre ja kun pyörre on tarpeeksi suuri niin se voi vaikka rikkoa jään ja humps, sielläpä olet moposi kanssa. :E Siksi jääradat jäädytetään aina pohjaa myöten.
Mutta en nyt ole näistä kuullut paljoa mitään, kuhan juttelin tässä yhen Lieksan jäärada hoitajien kanssa niin sanoi jotain tämmöistä, enkä ees muista oliko asia näin.
Siinäpä oli oikein urakkamutuilua.
No toi jään alle muodostuva aalto on kyllä sinänsä totta, mutta ei sen takia tarvi järviä sentään pohjaan asti "jäädyttää"...
Ja periaatteessahan pitäisi ajaa hiljaa heikkojen jäiden aikana, mutta käytännössä sinne ei kukaan jää turhia hidastelemaan
Ja tulipa vielä mieleen hyvinä jäätalvina saarissa käyvät tukkirekat... Nehän kyllä joutuu ajaan hemmetin hiljaa just sen aallon takia.
Offtopikiksi tais mennä...
17.12.2005 23:51
Hahhah, tulipas hyvää juttua. Juu ei. Ei sillä ole mitään merkitystä koska ja miten ajelee, kunhan jäätä on suunnilleen se 15cm. Ohuemmalla jäällä se joustaa jonki verran ja tavallaan liikkuu aalto pyörän edellä, mikä saattaa sitten rikkoa uhuesta kohtaa sen jään (alle 5cm).
-10'c pakkasella järvi jäätyy 2cm/päivä teräsjäähän, jos pinnalla ei ole lunta. Lumi hidastaa n. 1cm/päivä jäätymistä. 15cm, on semmonen turvallinen määrä kestävyyden kannalta. Kannattaa kuitenki kairalla tehä pari koemittausta etukäteen, niin ei tule kylmää kylpyä. Samaten kannattaa välttää matalikkoja, niemenkärkiä, virtaus kohtia ja siltojen vieruksia yms. Btw. uusimmassa moottori-lehdessä on alkusivuilla hyvät neuvot jäällä liikkumiseen ja kestävyys-asteikko.
22.12.2005 16:53
Nonni. HV vaan. Fleshgearilta kerrankin jotain asiallista
(ei pahalla) ja sitten joku alkaa vittuileen. hohhoijaa
22.12.2005 17:08
Menee vähän ohi mutta kysyn kumminkin: Paljonko pitäisi olla jäätä että uskaltaa ajaa autolla jäällä?
22.12.2005 17:38
Riippuu vähän autosta, mutta minä itse en lähtis ennen kun on parikytä senttiä. Tai no kyllä se 15 menis.
22.12.2005 17:50
Jos oottelen sen 30cm niin uskaltaako sitten jo mennä tommosella 340 volvolla?
23.12.2005 21:17
Varmasti uskaltaa, jos 30cm on jäätä. n.12cm oli viimetalvena teräsjäätä, niin kesti kun autolla ajeltiin, oli täällä vaasassaki joku eilen autolla käyny jossaki saares ja takas, mutta helvetin vaarallista sellanen on, kun ei jäätä ollu kun n.9cm . Kannattaa pitää ikkunat auki, kun ajat autolla jäällä, koska ovea et varmasti saa auki kun auto on puoliksi jään läpi ja ikkunan avaamises kestää niin kauan, jos pitää se tosipaikan tullen avata. Ikkunaa et varmasti saa rikottua, jos auto on veden alla, koska ikkunan ulkopuolella on niin paljon kovempi paine.
25.12.2005 1:44
Mike Beuf kirjoitti:En tiedä, saavuttaako tämä topikki täällä oikean kohdeyleisön mutta yritetään kuitenkin.
Eli pikkuhiljaa alkavat järvet jäätyä ja ratojen auraus käynnistyy. Vai onko jossain jo päästy ajamaan? Pitäisi varmaan pikku hiljaa alkaa vetelmään Suizaa vajan perukoilta pois ja suorittaa perussäädöt ja huollot. Hyvissä ajoin täytyy olla liikenteessä.
Jos tarpeeksi ennätän treenailemaan, niin tarkoitus olisi päästä ajamaan Mäntsälään kisaa.
Milläs suizalla aijot tulla, ja mihinkä luokkaan?
26.12.2005 18:09
Riippuu vähän vielä. B-luokkaan joko piikisellä Hondalla tai kakspuolikkaalla. Kakspuolikkaalla todennäköisesti ainakin harjoittelen.
10.1.2006 22:40
Hah onkos porukka käynyt ajelemassa?, kohta on ranteet pitkinä kun pääsee ajamaan kallion isoa pyssyä!
62hp takapyörältä, 178kmh, pyh en usko ennen kuin pääsen kyytiin.