6.8.2013 22:21
Joustonavan pinnat eivät ole symmetriset vaan rattaan puolella ovatceri kulmassa. Alkuperäinen kehä on erikoismallinen.
6.8.2013 22:55
Nii-i pinnat on vaan erilaiset, mutta kyllähän noita ennenkin on epäsymmetrisillä pinnoilla varustettuun napaan kehiä vaihdettu, että en edelleenkään usko että se on mikään ongelma.
7.8.2013 12:42
Pinnojen järjestys on eri, eli vaimennetussa navassa toisen puolen pinnat on tavallaan pykälän käännetty jompaan kumpaan suuntaan.
Eli voisi ajatella niin että pyörännapa pitäisi katkaista keskeltä ja kääntää toista puolta yhden pinnanvälin jompaan kumpaan suuntaan (mikä ei tietenkään käytännössä ole kovinkaan järkevää).
Sain tämän oppia kantapään kautta kun ostin takapyörään navan ja kehän eri paikasta. Loppujen lopuksi sitten tuli kiinteä takanapa kun välttämättä halusin 5" takavanteen.
7.8.2013 16:52
Mahdollisesti uudet motovanteet kadulle kiikarissa. Kertokaapa, mitä käytännön hyötyä vaimennetusta keskiöstä on? Tähän kysymykseen en oikein saanut vastausta googlesta, enkä tästä topikistakaan, tai sitten vain ei hakusanat osuneet kohdalleen.
7.8.2013 20:52
Sitä että kun moottorijarrussa tai muuten lyö takapyörän lukkoon niin joustonapa vaimentaa tätä lukkiutumis efektiä ensin vähentäen takapyörän pomppimista saadeen aikaan hallitumman luisun ja vähentäen vaihteiston rasistusta kun takarengas ketjujen välityksellä "runnoo" vaihteistoa.
Sitten on vielä erikseen luistokytkimiä ja anti-hopping clutch viritelmiä, jolla tuo takapyörän pomppiminen saadaan lähes kokonaan pois, on mahdollisuus säätää moottorijarrun tehokkuutta ja vaihteiston rasitus saadaan minimoitua. Näillä saadaankin sitten aikaan niitä smotokisoissa nähtäviä motosladeja, ilman joustonapaa ja luistokytkintä se on lähes mahdotonta, toki normi kytkintäkin voi luistattaa samaan tapaan kurviin tultaessa mutta ei se ole ihan sama asia.
Jos kadulla vaan ajelet siististi niin eipä sillä joustonavalla nyt juuri mitään tee.
7.8.2013 20:58
Noniin, suuret kiitokset tyhjentävästä vastauksesta. Tuskimpa siis tulee joustonavallisia, tyhmä maksaa turhasta.
9.8.2013 16:51
Eipä noita joustonavallisia juurikaan nää. Kisamotoissa kestävyys on aivan sama, kun pyörän huoltoväli on muutenkin niin lyhyt.
Vaihteet menee muutenkin ylös/alas raakana.
Kadulla taas sitä vaihteistoa ei saa niin kovin kiusattua, mitä radalla.
Mulla olis itsellä jäljellä yhdet ylimääräset motovanteet kottaraiseen
http://www.motot.net/talli/osat/id56078/
9.8.2013 19:38
Vaimennettu takanapa on melkein välttämätön isomukisessa pyörässä, korkeakierroksiset 450-525 koneet ei ole ihan niin julmia voimansiirrolle kuin harvakäyntinen 650-700 kone. Tarkoitus ei ole vähätellä oikeiden supermotopyörien rääkkiä voimalinjalle vaan tuoda osittain kokemukseen ja osittain luettuun tietoon perustuva näkemys isomman koneen tekemistä asioista.
Esimerkkinä KTM 690, kun kone on säädöissä niin se lähtee potkimaan takarenkaalle vauhtia 2500rpm alkaen ja jokainen männänisku on kuin lekalla hakkaisi. Hiekalla tulee pätkäviivaa pitkän matkaa ja asfaltilla voimansiirto kalkattaa pitkän matkaa ennen kun päästään ravistusalueen ulkopuolelle. Tollanen mörkö rikkoo ajan mittaan vaimentamattoman navan niin että rattaan kiinnikkeet väsymis murtuu, eikä se voimansiirto kovin hyvää tykkää, tulee ns. nelaritauti.
Vaimennettu takanapa ei ole mulla vaikuttanut moottorijarrulla siihen että takarengas alkaa hyppiä, tosin mulla on luistokytkin aika löysälle laitettu joten pomppiminen loistaa muutenkin poissaolollaan.
Radalla ja motoilussa vaimentamaton napa on ihan jees, toimii myös kadulla kun se on ruuvattu kierroskoneeseen. Asia muuttuu kun otetaan isomukinen ja raa'asti pienilläkin kierroksilla vääntävä thumpperi, siihen laittaisin mielummin vaimennetun navan, on myös selkeästi miellyttävämpi ajaa kun vaimenninkumit syö osan koneen/voimalinjan tärinästä pois.
KTM/BEHR löytyy 5" leveetä takavannetta vaimennetulle navalle, pinnoja muistaakseni 36kpl.
31.8.2013 22:54
passaako muuten 4.25 tuuman vanteelle 160 gummi? vai kannattaako suosiolla tyytyä tuohon 150?
1.9.2013 10:35
Sopii toki, mutta jää aika pyöreäksi eikä reunoja saa käytettyä mitenkään edes radalla. 150 on sopivampi ja renkaasta riippuen jopa leveämpi kuin 160.
1.9.2013 15:05
juu kiitoksia.
1.9.2013 15:59
torstaattori kirjoitti:passaako muuten 4.25 tuuman vanteelle 160 gummi? vai kannattaako suosiolla tyytyä tuohon 150?
kurapäristelijä kirjoitti:Sopii toki, mutta jää aika pyöreäksi eikä reunoja saa käytettyä mitenkään edes radalla. 150 on sopivampi ja renkaasta riippuen jopa leveämpi kuin 160.
Tuli mieleen
Mites 5.00 vanteella 150/60, kun tuo 160/60 on vähän iso, siis pyörän sivutuki, ei oikein riitä. Siis herkkä kaatumaan
4.9.2013 22:08
Kylläpäs kävi kivasti tänään kun alko takarenkas luisteleen arvasin heti että nyt takarenkaasta lähti ilmat niin syypää tähän oli katkennut pinna joka oli sitten mennyt renkaan sisälle. Miten tollanenkin pinna voi katketa tuostanoin vaan kun ajoin molemmat renkaat maassa aivan suoraa tietä.. Hussen supermotovanteet.
5.9.2013 3:37
Pinna(t) löysällä?