Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

17.6.2012 11:06

Eikös se kuluta kytkintä aika paljon? Ja siis kytkimellä voi rempoo normaalisti? :D

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

17.6.2012 11:58

Ei se kuluta sitä yhtään sen enempää ja ihan normaalisti toimii. Rata pyörissä kai käyttäävät aina luistokytkimiä, 1000cc ratakyykyissäkin taitaa olla kaikissa se jo kaupasta ostettaessa.

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

17.6.2012 12:02

Käytännössä se luistokytkin auttaa siihen, että jarrulle tultaessa ei tarvi sorvailla välikaasun kanssa ja se rauhoittaa perän käytöstä moottorijarruissa melkoisesti. Teoriassa ainakin sen pitäisi olla myös kampiakselille armollisempi vs. normikytkin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Slipper_clutch

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

17.6.2012 13:58

Luistokytkimiä on useammalla eri toteutuksella valmistajasta riippuen. Jossain niistä levyt kuluvat kyllä vakiokytkintä nopeammin, mutta ei kuitenkaan niin paljoa että siitä pitäisi huolestua.

Assulla suurimman eron huomaa siitä että takarengas ei pompota sladeissa ja moottorijarru on pienempi tai säädöistä riippuen sitä ei välttämättä ole ollenkaan.
Varsinkin hiekalla ajaminen helpottuu suuresti kun voi huoletta tarjota pienempää pykälää ja päästää kytkimen ilman että takarengas lukkiutuu.

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

18.6.2012 13:22

Sil Motor näköjään tekee e-hyväksyttyjä putkia Husabergiin. Saatavuus tosin on varmasti hyvinkin kyseenalainen. Daniele-Moto.de ainakin kaupittelee niitä, eikä hintakaan ole paha, alle 700€ koko putkistosta (alu).

edit. Daniele-Motolta tuli viestiä, että ei saatavilla. Tuotanto lopetettu.

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

18.6.2012 23:16

Rupes kyrsii koko aihe ja lähin antamaan hanaa. Älytön vekotin se on. Jos keuliminen olis laillista ja sallittua niin vielä nelosella pelkällä kaasulla, vitosella ilman kytkintä hieman maanitellen... Mutta kun ei oo niin kai se oli unta vaan.

Tielle tosin meinas jättää. Booaili pariin kertaan vauhdista sammuksiin. Tuntui samalta kun bensa olis loppumassa, mutta puoli tankkia oli jäljellä. Lyhyt breikki ja lähti käyntiin, mutta ei ihan normaalilta tuntunut. Vähän normaalia pätkivämpää oli meno. Tehot kuitenkin tallella. Tallin pihaan kun pääsin niin jätin tyhjäkäynnille ja kun annoin pikkasen kaasua ni sehän yskäs ja meinas sammuu. Oikee mega booaus. Taitaa olla bensan saannissa jotain häikkää? Kai se olis tuosta kaasarin tyhjäämisestä aloitettava, jos sinne jotain ylimääräistä on eksyny...

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

18.6.2012 23:44

Aika lyhyet välit saa olla jos nelosella pelkällä kaasulla tarjoo keulaa. :lol:

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

18.6.2012 23:50

En oo nyt ihan varma, mut muistelen +2 takana olevan. Eturatas taitaa olla vakio. Dynossa rullas 191km/h, mutta en tiedä korreloiko oikeeseen vauhtiin mitenkään. Kyllä se kuitenkin venyy ihan jees ja onhan siinä tietysti vakioon verrattuna aika paljon enemmän jerkkuakin, että vaikuttanee myös asiaan jonkin verran. 90km/h vauhdeista se noin vastuuttomasti käyttäytyy nelosella...suljetulla alueella tietenkin.

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

19.6.2012 0:16

Paljo on takapyörätehoo?

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

19.6.2012 0:26

74hp/79Nm Ansavuoren Markku tuosta dynotteli seitsämännellä tai kahdeksannella vedolla.

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

19.6.2012 0:36

No on kyllä potkuu, on tohon nyt varmaa muutaki tehty ku pelkkää kantta hommailtu. Onko toi se pyörä joka oli nettimotos. Keltasiniset katteet ja 690cc kitti ja kaikkee muut pient? :)

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

19.6.2012 0:44

Ei oo se pyörä. Eipä siinä ihmeitä oo muuten tehty, nokkaa vähän vaihdeltu ja tuo hyvin tuottoa tarjoova Saksan poikien kisaputki + iso säätötyö. Onhan sitä kantta siis kohtuu paljonkin modailtu a'la HMJ-Motors, mutta itse en tuosta koneen rakentamisesta pysty kredittiä ottamaan niin yksityiskohdat ei täysin ole tiedossa. Dynolaput ja kuitit riitti mulle :) Ja kyllähän tuon perseen alla tuntee...

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

19.6.2012 14:02

Vittu tuo kuullostaa sairaalta. :lol:
Suosittelen lämpimästi kaasarin putsausta ja perus tulppien tsiigailua ja muuta. Itellä ei talvella käyny kunnolla, mut sulakkeen vaihdolla tuntu paranevan. Siis vanha sulake kun oli paskana.

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

19.6.2012 14:54

Näin se pitää tehdä kaasarin kanssa.

Nuo teholukemat voi hyvinkin olla optimistiset kun en kyseisen penkin vertailukelpoisuudesta tiedä ja kun nuo Ruotsin pojat penkittelee isommilla muutoksilla tiukoista penkeistä sellasia 75hp lukemia. Tuota putkea nekin tosin tuntuu lähes aina käyttävän. Toisaalta kyllä sen on ihan motojen kova asiantuntija säätänyt, että mene ja tiedä sitten. Anyways, hyvin siinä on motoksi jerkkua ja äkäseen se tempoo, mutta tasakaasulla ajo on kyllä aika kärsimystä. Eihän sitä tosin siihen ole tehtykään :lol: Kotarin 625 SMC:hen verrattuna, mikä mulla ennen oli, on kyllä ihan eri levelillä. Toki saa vähän tiuhempaan ropaillakin.

Mittailin tuossa vähän putkistoa kun suunnittelin tuollaista 2-1:stä nykyisen tilalle laittelevani ja näkyy vakioputken ulkohalkaisijakin olevan 52mm änkkärin kiinnityskohdasta. Eli siis sama kuin tuossa SR-Racingin putkessa. Nopea soitto tutulle ja sain tietää, että myös valtaosa kotarin e-hyväksytyistä enduroänkkäreistä on myös 52mm kiinnityksellä. Tässähän taitaa ihan päästä katulaillista vehjettä tekemään. Akran Husaberggiin tarkoitettu alkukäyrä vaan paikalleen + tuollainen e-hyväksytty änkkäri ja siihen säätyö päälle niin sehän olis siinä. Ja halpaa on.

Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

20.6.2012 22:45

Oottekos kaasaria putsaillu miten? Irroittelin sen sieltä kokonaan ja tyhjäsin. Ainakin se kohokammio oli puhdas ja pääsuuttimessakaan ei mitään näkyny. Huljuttelin paineilmalla sen kaikkineen kuitenkin. Tyhjäkäyntisuutinta ja muita en kylläkään availlut. Olisko pitänyt?

Korvausilmaa tulee myös tankkiin sen pikkasen letkun läpi kyllä ja hanatkin toimii, eli ainakin kaasarille saakka kaikki ok. Tulppakin oli ihan siistin näköinen, mutta sen kyllä silti vaihdan ihan vaan varoilta.

Mistä ootte kaasuvaijereita hommanneet? :D En tiiä sähläsinkö ite ne rikki kun sitä niiden suojamuovia irrottelin vai oliko ne jo valmiiks, mutta vaihtokuntoisia ovat.

Eli tuo suorittamani vaativa operaatio tuskin muuti tilannetta mihinkään. Ainakaan parempaan :) Mitähän seuraavaksi kokeilis?

Kirjottelen muuten myös tuolla Bomber foorumin puolella, että jotta ette ihmettele, jos siellä joku muukin surffailee.