19.6.2011 16:37
19.6.2011 17:10
Durr90 kirjoitti:Morjes kaikille. Hirvee pyöräkuume iskeny ja ajattelin tässä kesän aikana tai syksyllä ostaa jonkun moton. Töitä on hirveesti pariksi kuukaudeksi eteenpäin, joten ei kerkeä todennäköisesti ajella tänä vuonna. Ensi vuodeksi siis ajattelin hommata.
Todella paljon kiinnostais hommata tollainen Fs 650. Todellakin ensimmäinen iso pyörä vasta tulossa. Kyykkyä / fighter ei kiinosta ollenkaa, enkä oikein vakuutu noista katumotoistakaan. Katuräppäilyyn pääasiassa tämäkin pyörä tulisi.
Huoltamista vaatii varmasti. Tässä oon pikkuhiljaa perehtyny enemmän 4-tahti moottoreihin, sekä pyörän huoltoihin. Öljyjen vaihto ilmeisesti ajotyylin mukaisesti. Varmaan kaupunkiajossa 10h välein?
Pyörän aion ostaa vasta sitten, kun olen tarpeeksi saanut tietoa 4-tahti moottoreista ja varsinkin Husabergin huolloista, vioista jne.
Muutama kysymys tähän mitkä askarruttaa, ja en oo löytäny suoraa vastausta.
1) Onko vaihteistoöljyt ja moottoriöljyt erikseen, vai tulevatko molemmat samaan?
2) Venttiilit ovat taas täysin uus juttu, kun 4-tahti vehkeisiin en ole perehtynyt. Uskon, että osaisin säätää ja tarkastaa välyksiä itsekkin. Onko Husabergeissä ruuvisäätöiset vai palasäätöiset? Onko venojen tarkastaminen / säätäminen hankalaa? Mistä löytäisin ohjeita säätöön?
3) Nyt tulee varmaan todella aloittelijakysymys, mutta kysytään kun en varma ole. Onko 1 sylinterisissä vehkeissä yksi vai kaksi nokka-akselia? Ja onko venttiileitä yhteensä kaksi vai neljä?
Tästä kuvasarjasta lähinnä tuo kysymys: http://the4strokers.tripod.com/tech/valves.htm
Keskimmäisessä kuvassa koneen päällä on kaksi kantta, jonka alla ilmeisesti ovat venttiilit. Onko siis toisen kannen alla imuventtiilit, ja toisen kannen alla pakoventtiilit? Molempia kaksin kappalein?
Tarkoitus on siis ymmärtää ja oppia, ennen kun tälläistä pyörää lähtee hankkimaan. Haluaisin myös itse oppia huoltamaan, purkamaan, kokoamaan jne..
Ainoat aikaisemmat kokemukset 2-pyöräisistä ovat mopoiältä ja jonkun verran piikkisillä radalla.
Käytettynä meinasin ostaa budjetti max 7k€. Mistä vuosimallista ylöspäin kannattaa katsella? Jostain luin, että vanhimmissa on enemmän tyyppivikoja.
Kiitti jo valmiiks, kuka jaksaa selventää. Pitää perehtyy kyl huomattavasti enemmän vielä asioihin, ennen kun viittii mopon hommata
Toinen vaihtoehto ois sit ktm exc 525, johon varmaan varaosien saanti ois parempaa, mutta enemmän tää Bergi kiehtoo.
19.6.2011 17:19
19.6.2011 17:39
19.6.2011 20:31
Durr90 kirjoitti:Kiitti molemmille. Täällä ilmeisesti noita users manualeja? http://www.husaberg.com/Downloads.33.8.html
Availin tossa huvikseni 2006/2007, mutta ei nyt nopeesti katsottuna sisällysluettelos näkyny mitää venttiileistä.
Miten usein niitä venoja joutuu säätäämään? Vai riittääkö yleensä pelkkä tarkastus? Voin kuvitella miten vituillee ne hommat menee kun ekan kerran joutuu säätämään, ja avaa sen lukitusmutterin, ja sit pitäs johonkin päin niitä ruuveja osata vääntää.
Kait sitä vois alkaa nettimotoo selailee, jos sitä joku tarttuis messii Jotain vinkkejä vielä, jos lähden pyörää ostamaan, mitä noista kannattais kattoo erityisesti paikan päällä? Kuunnellä sivuääniä? Onko järkeä ostaa vaikka 200h ajettu, josta ei oo vielä kantta avattu? Varmaan iso riski, että heti joutuu ison rempan tekemään.
19.6.2011 20:50
20.6.2011 13:36
20.6.2011 18:08
20.6.2011 19:23
20.6.2011 19:45
-Ola- kirjoitti:Ite kyl kattoisin ennemmin 550 tai 450 husaa, kuin sitä isointa 650cc. Maahantuoja ainakin sanoi ettei noissa 650:sissä taho kiertokanki oikein kestää. En tiedä onko vika sitten vaan joissain vuosimalleissa vai kaikissa.
10.7.2011 15:39
14.7.2011 9:17
28.7.2011 14:28
2.8.2011 23:44
3.8.2011 1:20