6.8.2012 14:13
Husse82 kirjoitti:Tällä kertaa MP-Racingin toimitus kotiin kesti 15päivää ja välissä oli kaksi viikonloppua, eli osa oli heillä ~1½viikossa joka on ihan tyydyttävä aika.
Mutta nyt tulee tärkeää asiaa kytkimestä.
Itse siis sain poikki kytkimen pystyakselin (epäkesko-akseli) ja moni muukin on niitä tuhonnut kun vaijeria on säädetty väärin, kuten itsekin tein.
Eli vaijerissahan on säätö moottorin- sekä kahvan päässä. Moottorin päästä vaijeri säädetään niin että vaijerin ohjurin/tuen sekä nipan väli on 110.5mm+112.5mm. Mikäli tämä ei toteudu niin pystyakseli joutuu lujille ja se katkeaa tai vääntyy. Oireena on mm. vaikea vapaan löytäminen. Tässä tilanteessa itsekin vain aika ajoin kiristin vaijeria molemmista päistä joka oli ~100€ virhe.
Ellei vaijerin välystä saa sopivaksi tuon kriittisen mitan sisällä niin kytkimen puolen poski pitää irroittaa ja sieltä löytyy sisäisen säätöruuvi josta välys saadaan kohdalleen.
Nyt kun asensin tuon kriittisen mitan oikeaksi niin johan alkoi vapaa löytymään, vaikka kytkin kahvassa on ~1cm välys.
Summasummarun. Mitatkaa että teillä tuo mitta on sallituissa rajoissa.
6.8.2012 16:02
Ite oon lähiaikoina huomannut, että kun köröttelee isommilla vaihteille esim. vitosella n. 80km/h, niin kierrokset on korkeammalla kuin ennen. Eikö tämä kerro aikalailla siitä, että kytkin luistaa, koska johonkin se teho häviää tällä välillä kun nopeuden ja kierrosten suhde ei ole sama kuin ennen?
Mittasin juuri tuon manuaalin L -välin jä näytti olevan 105 eli rajusti alle. :E Vaijeri siis liian kireällä? Pystyykö tuota väliä säätämään pidemmäksi/vaijeria löysemmälle ilman, että irrottaa koppaa?
Tuntuu vähän siltä, että pelkkä vaijerin löystäminen ei auta koska kytkinvipu kuitenkin niin jäykkä, että se ei anna ulospäin periksi yhtään.
7.8.2012 15:11
Husse82 kirjoitti:Yleensä kytkin luistaa siinä tilanteessa kun lähdet tuosta 80km/h vauhdista kiihdyttämään suurella vaihteella täyskaasulla. Tässä vaiheessa itsellänikin joskus kytkin vähän ruopaisee. Jos kytkin luistaa kokoajan kertomallasi tavalla niin luulisi sen luistavan todella paljon kiihdytyksissä ja kytkin on sitten kyllä jo aivan loppuun kulunut.
L-väli säädetään vaijeria löysäämällä sieltä moottorinpäästä, kahvan säädön ollessa vaikka ihan nollassa. Kun L-mitta on oikea eikä kytkin irroita/luistaa niin sitten pitää poski avata ja säätää sieltä välys oikeaksi. Pelkään kuitenkin pahoin että sinulle on käynyt samoin kuin itselleni kävi. Eli L-mitta oli reilusti liian pieni ja kytkimen pystyakseli oli vääntynyt (siis se epäkesko akseli joka irroittaa kytkinlevyt toisistaan vaaka-akselin kautta). Lopulta pystyakseli meni keskeltä poikki. Näin on käynyt useammalle ko. pyörän omistajalle.
7.8.2012 17:19
7.8.2012 21:06
30.8.2012 21:45
25.9.2012 19:16
27.9.2012 17:12
KALLE93 kirjoitti:Mulla pyörii toi flekti koko ajan, kun mootori on käynnissä.
Siis kun vaikka yön jälkeen käynnistän pyörän pihassa täysin kylmänä, lähtee flekti silloinkin pyörimään. Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?
Kiitos
1.10.2012 10:48
6.10.2012 23:52
25.11.2012 23:32
21.12.2012 22:00
24.1.2013 1:48
29.1.2013 7:49
onko se sitten ostamisen arvoinen mopedi? Saako näihin varaosia kunnolla? Ja se tärkein, minkälaisia huoltoja nämä vaativat,
31.1.2013 12:21