Re: HUSQVARNA SM610/630

6.8.2012 14:13

Husse82 kirjoitti:Tällä kertaa MP-Racingin toimitus kotiin kesti 15päivää ja välissä oli kaksi viikonloppua, eli osa oli heillä ~1½viikossa joka on ihan tyydyttävä aika.

Mutta nyt tulee tärkeää asiaa kytkimestä.
Itse siis sain poikki kytkimen pystyakselin (epäkesko-akseli) ja moni muukin on niitä tuhonnut kun vaijeria on säädetty väärin, kuten itsekin tein.
Eli vaijerissahan on säätö moottorin- sekä kahvan päässä. Moottorin päästä vaijeri säädetään niin että vaijerin ohjurin/tuen sekä nipan väli on 110.5mm+112.5mm. Mikäli tämä ei toteudu niin pystyakseli joutuu lujille ja se katkeaa tai vääntyy. Oireena on mm. vaikea vapaan löytäminen. Tässä tilanteessa itsekin vain aika ajoin kiristin vaijeria molemmista päistä joka oli ~100€ virhe.
Ellei vaijerin välystä saa sopivaksi tuon kriittisen mitan sisällä niin kytkimen puolen poski pitää irroittaa ja sieltä löytyy sisäisen säätöruuvi josta välys saadaan kohdalleen.

Nyt kun asensin tuon kriittisen mitan oikeaksi niin johan alkoi vapaa löytymään, vaikka kytkin kahvassa on ~1cm välys.

Summasummarun. Mitatkaa että teillä tuo mitta on sallituissa rajoissa.


Ite oon lähiaikoina huomannut, että kun köröttelee isommilla vaihteille esim. vitosella n. 80km/h, niin kierrokset on korkeammalla kuin ennen. Eikö tämä kerro aikalailla siitä, että kytkin luistaa, koska johonkin se teho häviää tällä välillä kun nopeuden ja kierrosten suhde ei ole sama kuin ennen?

Mittasin juuri tuon manuaalin L -välin jä näytti olevan 105 eli rajusti alle. :E Vaijeri siis liian kireällä? Pystyykö tuota väliä säätämään pidemmäksi/vaijeria löysemmälle ilman, että irrottaa koppaa?

Tuntuu vähän siltä, että pelkkä vaijerin löystäminen ei auta koska kytkinvipu kuitenkin niin jäykkä, että se ei anna ulospäin periksi yhtään.

Re: HUSQVARNA SM610/630

6.8.2012 16:02

Ite oon lähiaikoina huomannut, että kun köröttelee isommilla vaihteille esim. vitosella n. 80km/h, niin kierrokset on korkeammalla kuin ennen. Eikö tämä kerro aikalailla siitä, että kytkin luistaa, koska johonkin se teho häviää tällä välillä kun nopeuden ja kierrosten suhde ei ole sama kuin ennen?

Mittasin juuri tuon manuaalin L -välin jä näytti olevan 105 eli rajusti alle. :E Vaijeri siis liian kireällä? Pystyykö tuota väliä säätämään pidemmäksi/vaijeria löysemmälle ilman, että irrottaa koppaa?

Tuntuu vähän siltä, että pelkkä vaijerin löystäminen ei auta koska kytkinvipu kuitenkin niin jäykkä, että se ei anna ulospäin periksi yhtään.


Yleensä kytkin luistaa siinä tilanteessa kun lähdet tuosta 80km/h vauhdista kiihdyttämään suurella vaihteella täyskaasulla. Tässä vaiheessa itsellänikin joskus kytkin vähän ruopaisee. Jos kytkin luistaa kokoajan kertomallasi tavalla niin luulisi sen luistavan todella paljon kiihdytyksissä ja kytkin on sitten kyllä jo aivan loppuun kulunut.

L-väli säädetään vaijeria löysäämällä sieltä moottorinpäästä, kahvan säädön ollessa vaikka ihan nollassa. Kun L-mitta on oikea eikä kytkin irroita/luistaa niin sitten pitää poski avata ja säätää sieltä välys oikeaksi. Pelkään kuitenkin pahoin että sinulle on käynyt samoin kuin itselleni kävi. Eli L-mitta oli reilusti liian pieni ja kytkimen pystyakseli oli vääntynyt (siis se epäkesko akseli joka irroittaa kytkinlevyt toisistaan vaaka-akselin kautta). Lopulta pystyakseli meni keskeltä poikki. Näin on käynyt useammalle ko. pyörän omistajalle.

Re: HUSQVARNA SM610/630

7.8.2012 15:11

Husse82 kirjoitti:Yleensä kytkin luistaa siinä tilanteessa kun lähdet tuosta 80km/h vauhdista kiihdyttämään suurella vaihteella täyskaasulla. Tässä vaiheessa itsellänikin joskus kytkin vähän ruopaisee. Jos kytkin luistaa kokoajan kertomallasi tavalla niin luulisi sen luistavan todella paljon kiihdytyksissä ja kytkin on sitten kyllä jo aivan loppuun kulunut.

L-väli säädetään vaijeria löysäämällä sieltä moottorinpäästä, kahvan säädön ollessa vaikka ihan nollassa. Kun L-mitta on oikea eikä kytkin irroita/luistaa niin sitten pitää poski avata ja säätää sieltä välys oikeaksi. Pelkään kuitenkin pahoin että sinulle on käynyt samoin kuin itselleni kävi. Eli L-mitta oli reilusti liian pieni ja kytkimen pystyakseli oli vääntynyt (siis se epäkesko akseli joka irroittaa kytkinlevyt toisistaan vaaka-akselin kautta). Lopulta pystyakseli meni keskeltä poikki. Näin on käynyt useammalle ko. pyörän omistajalle.


Alla oleva kuva ei ole omasta pyörästä, mutta löytyi pienen googletuksen jälkeen:

Kuva

Näinkö siis sulla kävi? Parasta varmaan ottaa irti ja tarkastaa, kuinkas onnistuu helpoiten?

Re: HUSQVARNA SM610/630

7.8.2012 17:19

Noinhan minulle varmaan ensin oli käynyt ja kun kiristin vaijeria niin tuo osa katkesi kokonaan. Toinen puolikas jäi koneen sisälle. Osa katkeaa juuri tuosta mistä varsi yhtyy paksuun mötikkään. Siinä kohdassa on jo valmiiksi "haava"
Jenkkifoorumin mukaan osan saa irti kun vääntää sitä kohti starttimoottoria ja nostaa. Voipi olla että starttimoottori pitää irroittaa jotta voi vääntää tarpeeksi. En osaa sanoa että saako sitä ilman väkivaltaa pois jos se on tarpeeksi vääntynyt(?). Itse irroitin ensin kytkimen vaaka-akselin ja sen jälkeen tuo pystyosa ainakin lähtee ihan nostamalla ilman väkivaltaa. Itse sain ongittua sen katkenneen palasen pois tehokkaalla magneetilla.

Re: HUSQVARNA SM610/630

7.8.2012 21:06

Nyt tuli avattua ja katottua. Kytkin ok levyineen päivineen ja kaikki palikat ehjinä. Väli saatiin säädettyä nyt 111mm. Tavallaan toivoin, että olisi tuo ollut paskana, niin olisi ongelma ratkennu uudella pystyakselilla. Noh, vianmetsästys jatkuu. Kiitos avusta!

Re: HUSQVARNA SM610/630

30.8.2012 21:45

Onko tallin nurkkaan jäänyt vakio äänenvaimennin keräämään pölyä? Jos hinta on sopiva, niin pk-seudulla haen pois tai kauempaa maksan postit. Nyt rohkeasti tarjoamaan, YV tavoittaa.

Re: HUSQVARNA SM610/630

25.9.2012 19:16

Mulla pyörii toi flekti koko ajan, kun mootori on käynnissä.
Siis kun vaikka yön jälkeen käynnistän pyörän pihassa täysin kylmänä, lähtee flekti silloinkin pyörimään. Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?

Kiitos :)

Re: HUSQVARNA SM610/630

27.9.2012 17:12

KALLE93 kirjoitti:Mulla pyörii toi flekti koko ajan, kun mootori on käynnissä.
Siis kun vaikka yön jälkeen käynnistän pyörän pihassa täysin kylmänä, lähtee flekti silloinkin pyörimään. Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?

Kiitos :)



Epäilen rikkinäistä lämpötila-anturia, nyppää anturista liitin irti ja jos pyöriminen loppuu niin vika on anturissa, mutta jos pyöriminen jatkuu niin jossain on oikosulku.

Re: HUSQVARNA SM610/630

1.10.2012 10:48

Ei taida vika olla anturissa. Otin anturista liittimen irti ja seurauksena flekti rupesi pyörimään heti kun virrat laittoi päälle. Ennenhän se lähti pyörimään vasta kun pyörän käynnisti. Mistäköhän kannattaisi sitä oikosulkua lähteä ettimään? Olisikohan ees jotain aavistusta :D

Otin flektin liittimen irti ettei syö akkua ihan tyhjäksi. Kai tolla nyt voi ajaa vielä sen pari viikkoa.....

Re: HUSQVARNA SM610/630

6.10.2012 23:52

Onko tuo TE 610 sama kuin tämä SM?
Entä kestääkö tuommonen vanha husse jossa ei ole öljypumppua katukäytössä?
Minkälaiset huoltovälit näissä on?

Re: HUSQVARNA SM610/630

25.11.2012 23:32

Ei kellää ois tietoa mistä sais pohjapanssaria? Husku -09 ois kyseessä. !

Re: HUSQVARNA SM610/630

21.12.2012 22:00

Oletteko putsannut joka öljynvaihdossa ne metalliverkko-öljynsuodattimet?
Ja mitä varten se lähempänä eturengasta oleva öljyproppu on?(sm 630 vm10)

Re: HUSQVARNA SM610/630

24.1.2013 1:48

Tarkoitus olisi 610 husqvarna sm -08 hommata kulkineeksi, mutta tässä muutamia kysymyksiä ennen ostoa. Nettiä olen koittanut selailla ja jotain tietoa löytynytkin, mutta olisi hieno kuulla myös teidän kokemuksia näistä, onko se sitten ostamisen arvoinen mopedi? Saako näihin varaosia kunnolla? Ja se tärkein, minkälaisia huoltoja nämä vaativat, kyseessä noin 20tkm ajettu yksilö.

Re: HUSQVARNA SM610/630

29.1.2013 7:49

onko se sitten ostamisen arvoinen mopedi? Saako näihin varaosia kunnolla? Ja se tärkein, minkälaisia huoltoja nämä vaativat,


On ostamisen arvoinen. Ei mikään hirveä raketti, mutta kyllä kolmosella kaasusta keulii. Kiihtyy hyvin johonkin reiluun 100km/h asti ja huippuja kerää noin 170km/h, tosin ajo ei kovin mukavaa ole enää 120km/h jälkeen viiman ansiosta.
Varaosia saa mp-racingiltä ja ellei kyseessä ole ihan kulutusosa niin tilaukseen menee noin 1.5viikkoa ja hinnat eivät juuri eroa muista merkeistä.
Huoltoväli on pitkä. Öljyt 5tkm välein ja voihan silloin venatkin tarkistaa. Nokkaketju on heikko lenkki, joka luultavasti on jo tuossa yksilössä vaihdettu.
Omalla pyörälläni on ajettu noin 17tkm ja nokkaketju on kerran vaihdettu. Isompia vikoja ei ole ollut.

Re: HUSQVARNA SM610/630

31.1.2013 12:21

Pyörä tuli viikonloppuna kotiutettua, ja ensivaikutelma ainakin ihan lupaava. Powercommander ja devilin vaimennin oli jo valmiina, joten mitään suurempaa ei tarvihe laittaa. Tarrasarja ja pikkuhilpettä ennen kesää :)

Viikonloppuna katsottava onko tuo nokkaketjun kiristin missä pykälässä. Jousi irti ja kiristin vain ulos, vai onko siihen joku erityinen kikka?