10.9.2007 13:54

miikkaes kirjoitti:
ruikku kirjoitti:
EiNiinNopea kirjoitti:Aika vaihtaa piikkisestä isompaan lähestyy koko ajan ja olen miettinyt näitä isompia, oikeita supermotoja kuten Husaberg FSE 650 ja tämä Husse SMR, mutta en ole vielä oikein vakuuttunut siitä, kannattaako tällaista pyörää hankkia lähes pelkkään katuajoon ja yleensäkin kestääkö se sitä. Huoltaa kyllä osaan ja muutenkin huolenpito on kunnossa, mutta jos pyörään pitää vaihtaa parin tonnin välein jotain kalliimpaa, otan suosiolla jonkun kesymmän. Eli: kulkeeko Husse eteenpäin hyväkuntoisena öljyjen + suodattimien vaihdon sekä venttiilien säädön siivittämänä vai vaatiiko se jotain erityisempää? Harkinnassa olisi lähinnä -06 ja pari tonnia ajettu 510..

Tietysti on 610 SM, mutta ulkonäkö + tehopuoli ei oikein houkuta.

E: Sen verran mitä olen esim. Supermotojunkien foorumeita seuraillut, niin 510 SMR tuntuu olevan koneeltaan varsin luotettava laite vähän kaikenlaisessa käytössä.. Kokemuksia kuitenkin kaipaisin kotimaankin oloista. ;)


Kaikki saa rikki jos haluaa...Husa on mulla ainakin joka päiväisessä ajossa...jos ei sada jne. ite ostaisin kyllä ennemmin Husabergin kuin huskyn...
Kaikki haluaa huskyn koska sm-sarjaa johtavalla heebollakin on husky...


Faktahan on että ketään ei kiinnosta paskanvertaakaan ajaako sm-sarjaa johtava huskyllä. Husqvarnaan saa sentään paremmin osia kun husabergiin mihin ei saa tarvikkeena ei sitten yhtään mitään. Tosin ei saa hirveesti husseenkaan, mut on se jo vähän yleisempi peli ja yleistyy koko aika.


Kyllä se taitaa vaikuttaa ;) Ainakin päätellen supermoto finlandin tarrasatsien yleisyydestä.

Öljynsuodattimet on samat kuin ktm:ssä, jopa ensiasennuksena on ktm:n suodattimet. Jousitus on sama, joten stefat on samat. Kytkinlevyt samat, kytkin sama, jarru- ja kytkinkahva sama. Maski ktm:n yms. Husasta löytyy milettömästi osaa, jossa ktm:n logo, eli todellakin saa hyvin kaikkea. Lisäks kaikki puuttuva tulee itävallasta nopeemmin ku mitä italiaanoilta.

10.9.2007 13:55

okei. No se toimituksen nopeus on ainaki iha varma juttu että tulee nopeemmin ku italiasta. :D

10.9.2007 13:56

miikkaes kirjoitti:
Nks kirjoitti:
Jep! Lisäks husaan menee pitkälti ktm:n osia, niin osien saatavuus on erittäin hyvä ja hinnatkin on ihan kohdallaan. Kaverilla on tommonen husaberg ja jokapäivöisessä käytössä sillä ja ikinä ei oo ollu mitään vikaa, että todella luotettava peli sekin!


Siis mikä juttu tää nyt on et husaan menee kotarin osat? Joojoo tiiän että liittyy jotenki toisiinsa mut eihän niissä oo ulkosesti ainakaan yhtään samaa osaa? Ehkä ilmansuodatin ja jarrupalat?


Siis husaberg on kotarin omistama jo yli 10 vuotta

10.9.2007 13:57

miikkaes kirjoitti:
Nks kirjoitti:
Jep! Lisäks husaan menee pitkälti ktm:n osia, niin osien saatavuus on erittäin hyvä ja hinnatkin on ihan kohdallaan. Kaverilla on tommonen husaberg ja jokapäivöisessä käytössä sillä ja ikinä ei oo ollu mitään vikaa, että todella luotettava peli sekin!


Siis mikä juttu tää nyt on et husaan menee kotarin osat? Joojoo tiiän että liittyy jotenki toisiinsa mut eihän niissä oo ulkosesti ainakaan yhtään samaa osaa? Ehkä ilmansuodatin ja jarrupalat?


jonkin verran menee samoja osia...motovanteet(akselin voi joutu vaihtaa), öljysuodatin, etu- ja takajousitus...siinä jotain.

10.9.2007 13:58

ruikku kirjoitti:
miikkaes kirjoitti:
Nks kirjoitti:
Jep! Lisäks husaan menee pitkälti ktm:n osia, niin osien saatavuus on erittäin hyvä ja hinnatkin on ihan kohdallaan. Kaverilla on tommonen husaberg ja jokapäivöisessä käytössä sillä ja ikinä ei oo ollu mitään vikaa, että todella luotettava peli sekin!


Siis mikä juttu tää nyt on et husaan menee kotarin osat? Joojoo tiiän että liittyy jotenki toisiinsa mut eihän niissä oo ulkosesti ainakaan yhtään samaa osaa? Ehkä ilmansuodatin ja jarrupalat?


jonkin verran menee samoja osia...motovanteet(akselin voi joutu vaihtaa), öljysuodatin, etu- ja takajousitus...siinä jotain.


musta akselikin on sama...

10.9.2007 14:14

Nks kirjoitti:
ruikku kirjoitti:
miikkaes kirjoitti:
Nks kirjoitti:
Jep! Lisäks husaan menee pitkälti ktm:n osia, niin osien saatavuus on erittäin hyvä ja hinnatkin on ihan kohdallaan. Kaverilla on tommonen husaberg ja jokapäivöisessä käytössä sillä ja ikinä ei oo ollu mitään vikaa, että todella luotettava peli sekin!


Siis mikä juttu tää nyt on et husaan menee kotarin osat? Joojoo tiiän että liittyy jotenki toisiinsa mut eihän niissä oo ulkosesti ainakaan yhtään samaa osaa? Ehkä ilmansuodatin ja jarrupalat?


jonkin verran menee samoja osia...motovanteet(akselin voi joutu vaihtaa), öljysuodatin, etu- ja takajousitus...siinä jotain.


musta akselikin on sama...

Piikkiseen exc:hen joutuu ainakin vaihtaa akselin paksumpaan kun laittaa husanbergin motovanteen.

10.9.2007 14:18

ruikku kirjoitti:
Nks kirjoitti:
ruikku kirjoitti:
miikkaes kirjoitti:
Nks kirjoitti:
Jep! Lisäks husaan menee pitkälti ktm:n osia, niin osien saatavuus on erittäin hyvä ja hinnatkin on ihan kohdallaan. Kaverilla on tommonen husaberg ja jokapäivöisessä käytössä sillä ja ikinä ei oo ollu mitään vikaa, että todella luotettava peli sekin!


Siis mikä juttu tää nyt on et husaan menee kotarin osat? Joojoo tiiän että liittyy jotenki toisiinsa mut eihän niissä oo ulkosesti ainakaan yhtään samaa osaa? Ehkä ilmansuodatin ja jarrupalat?


jonkin verran menee samoja osia...motovanteet(akselin voi joutu vaihtaa), öljysuodatin, etu- ja takajousitus...siinä jotain.


musta akselikin on sama...

Piikkiseen exc:hen joutuu ainakin vaihtaa akselin paksumpaan kun laittaa husanbergin motovanteen.


Okei, ite vaan muistelin, että olis ollu samat, mut toki voin olla väärässä...

10.9.2007 16:43

Niin siis itsekin olen nyt ostamassa 510 SMR:ää, mutten todellakaan sen takia että sillä jotain kilpailuja voitetaan. Jos itse alan lajia edes jonkin verran harrastamaan niin en todellakaan tule koskaan olemaan edes niin hyvä että kehtaisi mitään avoimia kisoja tms. edes ajaa. Ja ei se pyörästä ole kiinni.. Mutta sanokaapa mistä löydätte tämän vuotisen vähän ajetun Husabergin reiluun 8000¤..? :roll:

10.9.2007 17:20

EiNiinNopea kirjoitti:Niin siis itsekin olen nyt ostamassa 510 SMR:ää, mutten todellakaan sen takia että sillä jotain kilpailuja voitetaan. Jos itse alan lajia edes jonkin verran harrastamaan niin en todellakaan tule koskaan olemaan edes niin hyvä että kehtaisi mitään avoimia kisoja tms. edes ajaa. Ja ei se pyörästä ole kiinni.. Mutta sanokaapa mistä löydätte tämän vuotisen vähän ajetun Husabergin reiluun 8000¤..? :roll:


Ruotsista löytyy tosi monta ;) Siellä pyörät pitää katsastaa joka vuosi, joten on melkeimpä paremmassa kunnossa ku tääl suomes. Pärrä on sitä 6-7k¤ tän vuotinen ja siihen tonni veroa :P

10.9.2007 17:41

No aletaanpa sitä nyt viisastelemaan.. :P
Ihan Suomesta ajattelin, en viitsi hakea ulkomailta vaikka kohta tullaankin selittämään kuinka helppoa ja halpaa se on.

Ja tuli vielä mieleen, että itse pidän Hussen omista tarroista ja väreistä, noista tarrasarjoista mikään ei oikein ole sellainen josta pitäisin, vaikkakin tuo Supermotofinlandin on ihan ok.

10.9.2007 18:48

Jep, omasta mielestä kanssa turhaa runkkausta ruveta jotain pyörää hakeen ulkomailta :)

11.9.2007 9:19

Joo Husaberg alle ja ootte valmiita sm-tason motokuskeja, on se niin hyvä pyörä.

Mist löytyy mäntiä Husqvarnaan :?? Näkis vähä hintaa, tietää kannattaako vaihtaa.

11.9.2007 17:37

Mikaeli kirjoitti:Joo Husaberg alle ja ootte valmiita sm-tason motokuskeja, on se niin hyvä pyörä.

Mist löytyy mäntiä Husqvarnaan :?? Näkis vähä hintaa, tietää kannattaako vaihtaa.


Jep, samaa mieltä, husa tai husse med supermoto finlandin tarrat, niin aivan selkeesti valmis kisakuski ;)

24.9.2007 20:16

Itse olen tänä kesänä ajanut SMR 510 n 4tkm ja lisää tulee kokoajan. Mielestäni soveltuu hyvin työmatka-ajoon pk- seudulla, mutkapätkiin max 100 km/h ja varauksin metsäteille, endurospooriin, hiekkakuopalle, jos on karkeammat kumit alla.

Ajo asento on ryhdikäs ja paranee vielä tangon vaihdolla. Paukkuja koneessa riittää tarpeeseen, mutta kovia nopeuksia tällä ei saavuta kuten ei motoilla yleensäkkään. Kulutus mutkapätkä/kaupunkiajossa on 4-6 litran välillä per 100km, eli tankilla pääsee 150-200 kilsaa huomioiden varatankin. Soveltuu myös hyvin pidempään ajoon miinuksena tankin pieni tilavuus. Itse olen ajanut tankkauspysäksineen 380km päivässä etelän mutkäpätkää eikä pahemmin puuduttanut. Helppo käsitellä ja jarrutehot enemmänkin kuin riittävät. Jousitus toimii niin kaupungissa ja kovemmissa nopeuksissa asvalttimutkissa, mutta hiekka/metsäteille jousitus ehkä liian kova ainakin omaan makuun (johtuu osaksi katurenkaista ja suht kovista rengaspaineista).

Ja ne paljon puhutut huoltovälit ei ainakaan itseäni ole pahemmin haitanneet. 1200km venttiilit tarkastettu (imu ok, pako 5 satkua) tarkastettu 3800 (imu ja pako ok). Öljyt vaihdan 500-700 kilsan välein ja vaihdettavan suodattimen joka toinen öljynvaihtokerta. Öljynvaihdon yhteydessä vaihdan puhtaan valmiiksi öljytyn putsarin. Toimenpiteeseen menee noin 15-25 minuuttia, eli ei paha.

Mitään ongelmia ei ole ollut ja kaikki on toiminut moitteetta. Ainut miinus on pyörien suhteellisen nopea kuluminen. Ensiasennuspyörä Dunlop sportmax 208 oli kulutusrajalla 3tkm jälkeen ja nyt ihan sliksi. Taitaa nämä s-motot syödä aikalailla takapyörää tai sitten rengaksen seos on vain niin pehmeä.

Mutta summa summarum olen ollut tyytyväinen ko. laitteeseen ja suosittelen muillekkin, jos on motoa ostamassa. Vertailuksi olen Husaberg 06 ja SXV kokeillut, Husaberg on mielestäni aika neutraali sanoisinko jopa mitään sanomaton paketti ja taas SXV on varteenotettava vaihtoehto SMR:lle ja Aprilian olisin varmasti ostanutkin, jos olisi ollut alkuvuodesta tarjolla kilpailukykyiseen hintaa saatavilla.

25.9.2007 13:25

Mikaeli kirjoitti:Joo Husaberg alle ja ootte valmiita sm-tason motokuskeja, on se niin hyvä pyörä.

Mist löytyy mäntiä Husqvarnaan :?? Näkis vähä hintaa, tietää kannattaako vaihtaa.


www.jokaosa.fi