Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Pyörä paukkuu ja röpöttää

26.4.2021 15:20

Joo elikkäs ostin 600cc yamaha Xt, joka röpöttää, syö tulppia 50km välein ja paukkuu. Kaasarin olen avannut ja putsannut täysin ja vaihtanut tiivisteet. Neulan sokka oli keskellä. Ongelma jatkui kaasarin puhdistuksesta huolimatta, venttiilit tarkistin ja säädin ja nyt olen irrottanut staattorin, cdi:n ja puolan jotka testaan yleismittarilla. Onko kenelläkään kokemusta mikä tällaisen ongelman aiheuttaa? Vika vissiinkin sytytyspuolessa? Vaiko missä mahtaisi olla?

Re: Pyörä paukkuu ja röpöttää

20.5.2021 7:18

Miten oireet alkoivat? Hieman kyllä viittaisi sytytyskatkoksiin tai ylirikkaaseen seokseen.
Tulpat pimenee todennäköisimmin kastumisen takia, vaihda ensin semmoset tulpat mitkä kestää kastella bensalla.
Mulla on ollut kaksi pyörää missä NGK tulpat eivät kestäneet pihatieltä poistua mutta kumpikin pyörä toimi moitteetta toisen merkkisillä tulpilla.

Re: Pyörä paukkuu ja röpöttää

20.5.2021 8:52

Ostin pyörän tuossa kunnossa vikaisena, aikoinaan pöllitty ja sähköjä oltiin revitty irti jonka jälkeen vika alkoi. siitä on vissiin 3-4 vuotta enkä tiedä asiasta kauheasti. Omistaja jolta pyörä pöllittiin kuitenkin sai pyöränsä takaisin, mutta myi eteenpäin kun ei osannut korjata sitä. Virtalukkoa pyörässä ei ole.

Tilasin juuri iridium tulpan, jos sillä toimis paremmin. Ja myökin uuden cdi, koska yleismittari ei cdi:n toisen liittimen kohdalla antanut kunnolla mitään arvoja. Muissa sähköosissa antoi kyllä joitain.

Ostin tälläsen toisen samanlaisen pyörän, että jos ei cdi ja iridium tulpalla toimi, kokeilen toisen xt:n osia vikaiseen pyörään. Kun ei viitsisi turhaankaan kaikkia osia ostella, kun ei tarkalleen tiedä mikä osa on rikki.

Re: Pyörä paukkuu ja röpöttää

20.5.2021 9:30

Pistä suosiolla kokeiluihin joku halpa vaikka Nippodenson tulppa, ainakin osa erikoisemmista tulpista ei juuttujen perusteella nekään kestä uittaa bensassa.
Kumma kyllä mopojen NGK:t B7HS tms kestää pestä bensalla ja silti toimii moitteetta.
Hyvä jos on ehjäksi todettuja osia koekäytettäväksi niin vianetsintä helpottuu huomattavasti.

Mulla oli 750 intruderissa ongelmia NGK tulppien kanssa eikä ne kestäneet edes ensimmäistä kylmäkäynnistystä rikastin päällä ja vanhempaa sportsteria en saanut käymään kahdella pytyllä NGK:n tulpilla ollenkaan eli pimenti jomman kumman tai molemmat tulpat heti startissa tuossakin etsin vikaa jonkinaikaa ja kumpikin toimi moitteetta toisilla tulpilla.

Re: Pyörä paukkuu ja röpöttää

20.5.2021 9:44

Selvä minäpä laitan. Kiitos sinulle vastauksista, kyllä se vika varmasti löytyy toimivien osien avulla ja jos ei, niin saanpahan siitä ainakin varaosapyörän sitä toista ostamaani xt:tä varten :D!