Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Sähkömoottoripyörät yleisesti

23.12.2014 0:14

Teen tämän topikin kasvaneen kysynnän, hämmennyksen ja mielipidekirjoittelun kohdistamiseksi. Omistan itse siis sarjavalmisteisen sähkömoottoripyörän ja tuo oma pyörä topikki rupeaa täyttymään epäoleellisella ja perusteettomalla fiktiopohjaisella kirjottelulla, niin ajattelin että tässä topikissa voisi paremmin jatkella asiasta runoilua ja vääntämistä. Myös asiallisiin kysymyksiin voin vastailla tätäkautta, myös yksityisviestinä jos tarvetta tulee.

Lähipäivinä teen paremman avaustekstin ja raotan kaikille käyttäjille omaa kokemuspohjaista tietotaitoa mitä mailmalta oon sähkömoottoripyörien tiimoilta eri valmistajilta kokenut tässä 3 vuoden tiimoilta. Myös tonne motowikin puolelle tulen Samin siunauksella (viimeistään uudenvuoden jälkeen) tekemään 4 - 5 eri valmistajan vehkeestä tietopaketin onroad ja offroad vehekistä, kuvien kera. Myös parista prototyypeistä joista omistan käytännön kokemusta tulen julkaisemaan tietoa. ;)

Offroad pyöristä teen myös ehkä erillisen topikin, tänne voidaan alustavasti kirjoitella onroad vehkeistä. Kilvellisistä ja kilvettömistä.

Älkää polttako sulakkeitanne samantien :)

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

23.12.2014 9:29

Tänne on pakko kommentoida jo nyt....Itse ainakin odotan että mitä tulee noista pyöristä. Nyt vain nuo lähtöhinnat, paino, toimnta säde on heikkoja esityksiä. Mutta jos noita latauspaikkoja olisi "joka" paikassa ja lataus nopeampaa, niin menisi samaan kastiin kuin oma husse. Ei silläkään voi ihan mihin vain lähteä, kattomatta tankkaus pakkoja :lol: :lol:

Tuo Ktm sähkö freeride crossi kiinnostaa ja se siitä pyörästä sähköinen supermoto versio....

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

23.12.2014 11:20

Tällänen topiikki on ihan hyvä, niin ei täyty Jarezin Brammon ketju :lol:
Kommentoin tänne, mitä olen kommentoinut muuallekin ja vähän lisää.

Mun mielestä maailmaa ei pelasteta sillä, että vaihdetaan harrastusvälineet, joilla tulee ehkä joitakin tuhansia kilometrejä vuodessa, tälläisiin ekoilu-laitteisiin. Enemmän pitäisi keskittyä saamaan ne jokapäiväiset kulkineet ekologisiksi ja vielä ympäri maailmaa, mutta asian toinenkin puoli:
Sähköllä toimivan vempaimen valmistus aiheuttaa yli kaksinkertaiset määrät päästöjä (Lähde: Wall Street Journal), kuin polttomoottorin valmistus.
Lisäksi sähkön tuottamiseen käytetään vielä fossiilisia polttoaineita.
"koska sähköauton valmistuksen päästöt ovat suuremmat tarkoittaa se, että sähköauto nousee ekologisemmaksi vaihtoehdoksi vasta noin 130 000 ajokilometrin jälkeen." (Wall Street Journal)

Ei ne ihan niin ekologisia ole, mitä luullaan...

Edelleenkin, nää sähkövempaimet maksaa niin paljon, että vastaavan polttomoottorillisen (vaikkapa jammun mt-07:n) saa huomattavasti edullisemmin.
Tarkoittaa siis sitä, että sähkövempaimen ostaessa otat takkiin.

Äänet ovat sähkömoottoripyörissä onnettomat ja sanoi kuka mitä tahansa, äänet kuuluvat oleellisesti moottoripyöräilyyn.
Joku rivi-4 tai twini on paljon hienompi moottori, kuin nämä sähkömoottorit pyörässä, ainakin toistaiseksi.

Voiko näille edes tehdä mitään itse, lukuunottamatta jonkin kytkinkahvan vaihtoa..?

Itse ajan polttomoottorilla niin kauan, kun se on mahdollista.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

23.12.2014 12:04

Joo, siis eihän sitä sähköä missään "puussa" kasva ja itsellä on ollut ajatus, että tulee noi ydinvoimalta lisääntymään, jos alkaisi tuollainen sähköauto/pyörä valtakausi.
Itsekkin tule ajaa polttomoottorisella ajoneuvolla, niin pitkään kun pystyy ja se on kohtuu hintaista.....

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

23.12.2014 12:10

http://www.bike.fi/uutiset/intermot-ktm-freeride-e-sm

108 kg:n paino ja sx mallia lähentelevä huippuvääntö ~40 nm kuullostaa aika hauskalta paketilta. Toimintasäde varmaan akkukapasiteetin huomioon ottaen varmaan taajamaräppäilyssä 30-50km. Miiteissä sitten lohkolämmitin tolpista sähköä etsimään aina tarvittaessa ja laturi mahtuu nipin napin reppuun ajon ajaksi. Sitten kärsivällinen odotus 50-80 min.

Oon ite tuota sx mallia ajanut täällä etelässä aika runsaasti ja tuota e-sx (enska) mallia nopeasti kokeillut myös. HInta hidastaa varmasti yleistymistä ja uskoisin että alle 10 hinnalla voi ruveta jo vehkeitä enemepi menemään.

Kuva

---

Ite oon kans seurannu tuota Brd:tä parivuotta, joka juuri vaihtoi sijottajien tullessa nimensä Alta Motor:iksi.

Kuva

Parinvuoden takainen prototyyppi ylläolevassa kuvassa.

2011 video



2012 video



http://blogs.wsj.com/venturecapital/201 ... ing-bikes/

Tuotannon alkua rummutellaan ja peli tällähetkellä hyvin valmiin näköinen paketti isokokoisella rungolla ja jykevämmällä alustalla 8) Akkukapasiteettikin tuplat verrattuna kotariin.

Kuva

Kuva

Kuva

http://www.motorcycle.com/manufacturer/ ... -bike.html

2014 video

---

Myös Italialainen Tacita on läpäissyt Eu tieliikenne tyyppihyväksynnän.

Heillä on oma sähköinen dakarpyörä, crossimalli ja enskapeli.

Kuva

Vaihdelaatikko ja kytkin löytyy myös!

https://ultimatemotorcycling.com/2012/1 ... t-morocco/



---

Brammo Empulse & Empulse R

A2 Luokkaan menevä ainoa vaihteellinen nakusportti.

2012 video



Empulse R vs Zero SR 2013 video



2014 video



Kuva

Kuva



Brammo Enertia +

1 vaihteinen A1 teholuokkaan meneva kauppakassi 110km/h rajoitetulla huippunopeudella.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva



Brammo Empulse TTX

Riisuttu & kevennetty hiilikuitu öhlins ratapyssy. Ei tieliikennelaillinen.

Kuva

Kuva



Brammo Empulse RR

Tehtaan oma yksivaihteinen katettu ratapyssy

Kuva

2013 video



2012 video



Sitten tietysti Brammon Engage prototype, jota oon itsekkin ajanut parivuotta sitten Itävallassa. Samaa moottoria käytetään siis myös omassa Empulsessa. Engage toiminut testimuulina ja tuotanto Empulsen vaihdelaatikko toimii hieman paremmin kuin tuon prototyypin parivuotta sitten.

Kuva

2012 video



2011 video



2011 video



Vaihdelaatikon valmistajafirman testivideota 2011



Unohtamatta minikrossia Brammo Enciteä jota myös testattu.

Kuva

Kuva





Suomen "salaisesta" testiajosta juttua vuodelta 2012

http://www.motorrad.fi/sitenews/view/-/nid/198/ngid/1

---

Lightning Motorcycles LS-218

Kuva

http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripy ... wa-HR2.htm





---

Crp Energica Ego & Eva

Kuva

http://blog.motorcycle.com/2012/11/07/m ... es-by-2014
/





Eva

http://www.engadget.com/2014/11/06/ener ... superbike/

Kuva

---

Mission Motors Rs

Kuva





---

Zero Motorcycles

Zero S & SR

Kuva





Kuva

Zero DS



Kuva

Kuva

Zero FX



Kuva

---

Yamaha

http://www.gizmag.com/yamaha-electric-b ... 015/31983/

PES1

http://www.gizmag.com/yamaha-electric-b ... pictures#8

PED1

http://www.gizmag.com/yamaha-electric-b ... pictures#5



---

Harrikkaa unohtamatta.

Project Limewire

Kuva

http://www.autoblog.com/2015/01/08/ride ... to-sunset/



---

Man saarien tt zero sähköpyöräluokka, josta omakin pyörä alunperin lähtenyt vuonna 2009





Mugen Shinden huom tämä ei ole virallisesti Honda ;)

John McGuinness breaks the TT Zero lap record! TT 2014 - Mugen Shinden - On Bike - HD



2013




---

BMW C Evolution maxi sähköskootteri

Myyty hollannissa jo 34 kpl 2014

http://www.raivereniging.nl/ecm/?id=wor ... 1ee937ff35

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

http://www.telegraph.co.uk/motoring/mot ... eview.html

http://motorcycles.about.com/od/bmw/ss/ ... ep-heading



Pakkikin löytyy

---

Tässä nyt muutamat mitä itse oon seurannut, lisäilen vielä myöhemmin muutamia muita paremmalla ajalla.

Verotus suomessa on hyvin mielenkiintoinen. Näihin ei päde sama verotus, kun sähköautoissa (5%) vaan verotus on polttomoottorikevareiden kanssa samassa tasossa (12%).

**9.1 Lisätty toinen harrikkapätkä & Bemarin maxiskootteri
**24.1 Kirjotusvirheitä viilailtu
**25.3 Videot laitettu toimiviksi
**3.4 Kirjoturvirheitä viilailtu
Viimeksi muokannut Jarez päivämäärä 3.4.2015 12:45, muokattu yhteensä 18 kertaa

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

23.12.2014 12:13

Husky510 kirjoitti:Joo, siis eihän sitä sähköä missään "puussa" kasva ja itsellä on ollut ajatus, että tulee noi ydinvoimalta lisääntymään, jos alkaisi tuollainen sähköauto/pyörä valtakausi.
Itsekkin tule ajaa polttomoottorisella ajoneuvolla, niin pitkään kun pystyy ja se on kohtuu hintaista.....


Tuohon valtakauteen pyritään jo varautumaan taustalla. Kunhan myös valtio näyttäisi vihreätä valoa

http://energia.fi/sahkomarkkinat/sahkov ... kas-verkko

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/v ... aa/a935512

Voisin itse alkaa ihan ilomielin tuottamaan omaa sähköä prätkään ja muillekkin, heti kun siitä ei rangaistaisi.

Kuva

http://www.smainverted.com/2013/07/02/e ... for-solar/

Pikes peak mäenousukisa ennätys aurinkosähköllä :D

Maekine :

Mailma kehittyy ympärillä, halusit sitä tai ei ;)

Ihan normaalia perushuoltoa saa tehdä niinkuin tavan moottoripyörässä. Kyllä ne sormet itellänikin likaantuu edelleen.

Oma pyörä kerää muistikortille sekunnin / 1 hertsin taajuudella dataa ja jos jokin ongelma tulee, pystyy mekaanikko etänä katsomaan sekunnin tarkkuudella mitä oman prätkän sisällä on tapahtunut ja mitä pitää tehdä, että laitteen saa taas kuntoon.

Suosittelen myös erittäin lämpimästi koeajamaan laitteita mielipiteesi vahvistamisesksi.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

23.12.2014 16:10

Siis juuri noin sen voisi miettiä, paku missä paneelit+latauspiste....Siis jos harraste mielessä alkaisi tulevaisuudessa ajamaan vaikka e-crossia (sähköpyörällä) tai supermotoa, kun kyse kumminkin on siitä että saadaan paikkoja tänne keskustan lähettyville. Ok, nämä asia on tulevaisuudessa sitten, mutta uskoisin kun tuossa alkaa se raaka öljy hiipumaan, niin näitä e-crosseja alkaisi tulemaan enemmän, tuollainen olisi makee jossain maalla, kun ei naapurit valita ja on vähemmän luontoa saastuttavia osia pyörässä...

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

23.12.2014 20:48

Tänä päivänä laitteisto sähkön tuottamiseen vaan maksaa niin naurettavan paljon, että semmosta ei ole käytännössä järkeä hommata.
Suomessa on aurinkoa huonosti tarjolla talviaikaan.

Kun vielä on mahdollista ajaa kunnollisella polttomoottorilla, niin miksi hommata tuollasia "prototyyppejä".

Kyllä noista polttomoottoreistakin hiljasia saadaan...

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

24.12.2014 12:15

Husky510 kirjoitti:Siis juuri noin sen voisi miettiä, paku missä paneelit+latauspiste....Siis jos harraste mielessä alkaisi tulevaisuudessa ajamaan vaikka e-crossia (sähköpyörällä) tai supermotoa, kun kyse kumminkin on siitä että saadaan paikkoja tänne keskustan lähettyville. Ok, nämä asia on tulevaisuudessa sitten, mutta uskoisin kun tuossa alkaa se raaka öljy hiipumaan, niin näitä e-crosseja alkaisi tulemaan enemmän, tuollainen olisi makee jossain maalla, kun ei naapurit valita ja on vähemmän luontoa saastuttavia osia pyörässä...


Tällähetkellä kun sähkömp alalle suhteita on, niin tuota ratojen perustamista urbaaniin ympäristöön oon itsekkin hehkuttanut ja ehdotellu. Ainoa mikä tällähetkellä hitsaa on tilojen vuokrakustannukset. Ajatus, että sähkö mx & enduro & trial radoilta tulevaisuudessa löytyisi latauspisteet mitkä toimis puhelimella tai perinteisellä kolikkoautomaatilla, huiliessa sais pyörää tankattua siinä samalla. Vesipiste myös samalla periaatteella jos tarvetta olisi.

Myös muut harrasteliat (polkupyöräiliät ym) voisi käyttää tilaa, kun laitteista ei pakokkaasuja lähde ja desibelitkin pysyy pienenä samassa tilassa.

Pessimistejä myös palvellen, vois radan katon / ympäristön tukottaa aurinkopaneeleilla ja latauspisteiden yhteydessä joutuisi "tankkaus" laskun aina omasta sähkölaskusta maksamaan esim. Samaan tilaan voisi vuokrauspisteenkin laittaa varusteille ja pyörille, niin ei tarvis aina välttämättä hinata omaa pyörää paikalle.

Tän tulevaisuuden eteen pitää tehdä töitä, kannoin oman korteni kekoon ja ostin sähköpyörän esimerkkinä muille, enkä nielaise valmiiksi annettuja mielipiteitä ilman kritiikkiä tai hyviä perusteluja ;)

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

24.12.2014 12:35

Maekine kirjoitti:Tänä päivänä laitteisto sähkön tuottamiseen vaan maksaa niin naurettavan paljon, että semmosta ei ole käytännössä järkeä hommata.
Suomessa on aurinkoa huonosti tarjolla talviaikaan.

Kun vielä on mahdollista ajaa kunnollisella polttomoottorilla, niin miksi hommata tuollasia "prototyyppejä".

Kyllä noista polttomoottoreistakin hiljasia saadaan...


Muualla tuotettua ekologisempaa sähköähän pystyy tilaamaan itselleen energiayhtiön kautta. Tuulivoima on kyllä maisemaa rumentavaa ja sen äänihaitoista kuulemma valitetaan paljon :roll: Eihän täällä suomessa tueta uusiutuvia ihan hirveästi, mitä oon asiaa seurannut. Tosin olisin itse siitä ihan valmis maksamaan.

Olihan tuossa listassa ihan kilvellisiäkin laitteita, en nyt oikein ymmärrä tota kommenttia?

Listasin prototyypit tuohon sentakia, että sinäkin saist vähän osviittaa mitä Suomen ulkopuolella tekniikan suhteen tapahtuu ja mitä painajaisia tuut vielä parinvuoden sisään kokemaan. Myös yksi mainitsemani ja koeajamani prototyyppi mahdollisti nykyisen oman pyöräni olemassaolon.

Tiedätkö mistä tehtaalta omat suitsasi on tulleet ja minkätakia ne on tehty? Omani historian tiedän melkein täysin ja voin siitä kirjotella vaikka kirjan.

Sulla on näköjään "Pikkurosmo tehoputkella". Pystyisitkö nauttimaan siitä yhtäpaljon kuin nyt vakioputkella taikka hajuttomana? ;)

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

24.12.2014 13:22

Tuo prototyyppien listaus oli hyvä juttu....

Itsekkin mietin vähän tuota, että kyllä polttomoottori saadaan hiljaiseksi...Mutta miksi sitten kaikki jonnet yleensä vaihtaa kovempi äänisemmän putket mopoon ja tuollaiseen 15Kw piikkiin, missä sinällään hyöty on mitätön. Ja kun tuota miettii, niin kummasta tulisi nopeammin soittoa, kun vedä hiljaisella polttomoottori pyörällä metsässä jossain ulkoilu tiellä, kun tuollaisella sähköpyörällä, tuossa polttomoottoripyörässä on paljon enemmän saattavia osia kuin sähköpyörässä...

No ei varmaan mun elinaikana tuo polttoaine vielä lopu, mutta voisin kuvitella että se alkaa olemaan niin kallista että nämä on toinen vaihtoehto sen ohella. Kyllä hinta tulee alas päin, lisätään lataustpisteitä, sitä mukaan kun kysyntä lisääntyy.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

25.12.2014 11:21

Jarez kirjoitti:Olihan tuossa listassa ihan kilvellisiäkin laitteita, en nyt oikein ymmärrä tota kommenttia?
Lähinnä meinasin, että osa noista pyöristä on tosi raa´an näköisiä ulkoisesti.


Jarez kirjoitti:Listasin prototyypit tuohon sentakia, että sinäkin saist vähän osviittaa mitä Suomen ulkopuolella tekniikan suhteen tapahtuu ja mitä painajaisia tuut vielä parinvuoden sisään kokemaan.
Eipä taida vielä parin vuoden päästä (onneksi) näitä kovin paljoa Suomenmaalla olla. Hinta, moottorin ominaisuudet, akun kesto, sekä latauspisteiden vähyys pitää varmasti suuret massat loitolla näistä ja aikaa menee kehitykseen varmasti enemmän kuin pari vuotta.

Eikä tämä mikään painajainen ole vielä pitkään aikaan.


Jarez kirjoitti:Tiedätkö mistä tehtaalta omat suitsasi on tulleet ja minkätakia ne on tehty? Omani historian tiedän melkein täysin ja voin siitä kirjotella vaikka kirjan.
Sulla on näköjään "Pikkurosmo tehoputkella". Pystyisitkö nauttimaan siitä yhtäpaljon kuin nyt vakioputkella taikka hajuttomana? ;)
Tiedän kyllä omasta pyörästä ja sen historiasta sen verran mitä tarvitsee.

"Tehoputkea" en ole itse laittanut, vaan oli pyörässä kiinni ostaessa.
Eipä niitä tuoksuja tästä bandiitista ihan hirveästi tule, varsinkin kun totuin piikkisellä Detsillä ajamaan.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

26.12.2014 14:22



Onhan tämä nyt älyttömän makee peli!
Meillä on perheessä Leone Ecopower. Sekin on kyllä hauska ajettava, mutta toimintasäde hädin tuskin 20km näin 3 vuoden jälkeen ja painoa 150kg luokkaa. Se äänettömyys on omalla tavallaan siistiä ja varmaan vielä siistimpää moottoripyörässä, jossa on sitä voimaa hiukan eritavalla, kuin moposkootterissa.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

27.12.2014 3:18



Vetypyörät tosin taitaa kaikki olla vielä pelkkiä protoja.

Ja ymmärsinkö mä muuten oikein, että otteeseen kirjataan vain puolet siitä tehosta mitä pyörässä on? Jos kyllä niin tietääkö joku miksi näin?

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

28.12.2014 0:08

Mielenkiintoista, miten vähän positiivista huomiota sähkövehkeet on täällä saanut. Ei kai se keneltäkään ole pois, vaikka toiset ajaa sähköllä, toiset bensalla, kolmannet asfaltilla ja neljännet soralla.. Kyllä tänne maailmaan pyöriä mahtuu. ;)

Itse olen kuutisen vuotta ollut kiinnostunut sähkömoottoripyöristä ja seuraillut alan kehitystä netissä. Neljä vuotta sitten pääsin myös ensimmäisen kerran testaamaan Quantya-merkkistä pyörää joka täyttikin kaikki sille asettamani odotukset.

Oma kiinnostukseni näihin vermeisiin on siis tekninen, eikä taloudellisuudella tai maailman pelastamisella ole siinä suurta roolia. Tuoreena insinöörinä päätin aloittaa oman sähkömoottoripyörä projektini. Aprilia RS:n runko on jo ostettuna aihioksi. Suunnitelmissa on täyttää se litium akuilla ja noin 10kW teholuokassa olevalla BLDC (tai vastaava) moottorilla. Päivittelen tästä lisää tietoa omaan projekti topiciin, kunhan homman on hieman pidemmällä. Tulen myös tekemään rakentamiseen liittyen videoita youtubeen.

Oman projektini valmistumistavoite on (lähinnä taloudellisista syistä johtuen) vuosikymmenen lopulla, mutta parhaassa tilanteessa se olisi liikenteessä jo 2016 keväällä. Mitään käytännön tarvetta kyseiselle vempaimelle minulla ei ole, vaan kyseessä on siis harraste projekti "uuden" tekniikan parissa. SV650 täyttää tällä hetkellä kaikki ne moottoripyöräilyn ajamiselämykset, joita kaipaan.

Mielenkiinnolla odotan mitä tuleva vuosi tuo tullessaan niin kaupallisella puolella kuin oman projektini suhteen.