Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Mitä lääkkeeksi törttöilyyn?

1.9.2011 17:04

asd? kirjoitti:No onhan kännykällä puhuminenkii ajon aikana kielletty juuri siksi että keskittyminen voi herpaantua, joten miks ei vois kova kuumuus ja ahistava olo aiheuttaa samaa? Joo onhan se toki hyvin epätodennäköstä mut nii on seki että 30-50km/h vauheista mitään hirveen vakavaa asfaltti-ihottumaa saat.. :nörtti:
Eikä se aina ole niistä tehoista kiinni. Yksi tuttu ajo ittensä sairaalakuntoo polkupyörällä kaatumalla. :roll:
Vertailukohaks: Kaveri kaatu mopolla 80km/h vauhista asfaltille= hyvin vähäistä asfaltti-ihottumaa.

Mutta niinku jo sanoinki ni ehottomasti niitä kannattaa käyttää aina ku kykenee. ;)

Puheen tuottaminen ja keskusteluun osallistuminen on todennäköisesti enemmän keskittymistä ja aivotoimintaa vaativa toimenpide kuin kuumuuden/paineen aistiminen.
50km/h on jo yllättävän kova vauhti.
http://www.youtube.com/watch?v=AbQinWMg ... page#t=44s

Re: Mitä lääkkeeksi törttöilyyn?

3.9.2011 15:28

Ei ehkä vaadikkaan paljoa aivotoimintaa aistia kuumuus, mut kaikenlaiset ärsykkeet voi saada ihmisen käyttäytymään eri tavalla ja tekemään erilaisia ratkasuja. Mutta antaa asian olla, en väitä että jos tulee kuuma ajaa automaattisesti kolarin tarkotin vaa et onhan siinä pieni mahollisuus et se lisää riskiä..

Tarkotin asfaltille kaatumista ku oli puhe ajovarusteiden käytöstä. Tosiaan jos ajaa suoraan jotai päi ni tottakai tulee pienessäkin vauhissa vaurioita oli ajovarusteet tai ei.

Re: Mitä lääkkeeksi törttöilyyn?

3.9.2011 19:54

asd? kirjoitti:Ei ehkä vaadikkaan paljoa aivotoimintaa aistia kuumuus, mut kaikenlaiset ärsykkeet voi saada ihmisen käyttäytymään eri tavalla ja tekemään erilaisia ratkasuja. Mutta antaa asian olla, en väitä että jos tulee kuuma ajaa automaattisesti kolarin tarkotin vaa et onhan siinä pieni mahollisuus et se lisää riskiä..

Tarkotin asfaltille kaatumista ku oli puhe ajovarusteiden käytöstä. Tosiaan jos ajaa suoraan jotai päi ni tottakai tulee pienessäkin vauhissa vaurioita oli ajovarusteet tai ei.

Mutta uskoisin silti että se kännykän räpellys vaatii nimenomaan enemmän keskittymistä kuin se kuumuus, ja siten niitä ei välttämättä kannata rinnastaa.

Videolla oleva törmäys ei tosiaan vastaa kaatumista, mutta yllättävän paljon energiaa tuossakin vauhdissa on häivytettävä johonkin.

Re: Mitä lääkkeeksi törttöilyyn?

5.9.2011 13:54

Ihasproblem kirjoitti:No oli joo spekulaatiota... Eli varusteiden käyttö voi johtaa herpaantumiseen ajossa ja siitä seuraten tehdä kolarista todennäköisemmän? Jep jep, tuon olisin voinut niellä 8v pikkuveikkani suusta, mutta motoristilta. Omasta mielestä jos tuntuu, että ne varusteet aiheuttavat vaaratilanteita niin voi vaihtaa fillariin. Sen hurjemmalla pelillä ei tarvitse ajaa jos on oikeasti tuota mieltä :lol:.

Jep, samaa mieltä. Kun niitä ajovarusteitakin on niin montaa eri paksuutta, ja kyllä oikeesti helteelläkin pystyy niitä pitämään kun on oikeanlaiset. Mopokäytössä taas farkut (tai reisitaskuhousut ripstop-materiaalia) auttaa jo paljon, enkä itse ole huomannut, että olisvat kesällä oikeesti liian kuumat käyttöön. Samoin kypärän kuumuus on huono peruste olla käyttämättä kunnollista (ei avokypärää!), koska voihan sitä visiiriä aukaista ja hankkia paremmin ilmastoidun. Kuitenkin umpi/crossikypärä on aina se turvallisin.

Re: Mitä lääkkeeksi törttöilyyn?

5.9.2011 17:42

Ihmiset on erilaisia. Sulle ei ehkä tuu helteelläkään kuuma täys ajovarustus päällä mut mulle tulee. Siitä on turha kiistellä..

Re: Mitä lääkkeeksi törttöilyyn?

14.8.2012 18:41

75 km/h vanhalla Pögön skootterilla iltahämärissä, kadulla jossa 60 km/h rajoitus. Ei ketään missään, hiljane alkusyksyn ilta. Viimone kaarre ennen kotikatua, siitä vetäny aina samoilla vauheilla, eli täysillä.

Tällä kertaa ei menty. Keskiseisontatuki irtos, oli aikaisempana päivänä saanu soratiellä töyssyssä moukun ja pultti ilmeisesti vääntyny/katkennu/löystyny tmv. Takarenkaaseen kiinni ja sitä kautta takapää jumiin ja pyörä+minä muutaman metrin luisu asvaltilla ja pari doppeldusch-vaulttia kerien ojan pohjalle nukkumaan. Havahduin siihen ku naapuri tuli taskulampun kanssa kattomaan että mitä täällä oikei rysähti. Onneks oli se oja ja ruohoalue tien ja kävelytien välissä, se pelasti pahemmilta vammoilta. En lentäny käveltielle asti vaan suurin energia kolarista palo siellä ojassa pyörimisee ja asvalttiakin nuolin vain sen 2-3 metriä.

Kamoina oli farkut, huppari ja farkkurotsi ja potta päässä. Hupparista oli huppu revenny irti, rotsissa reikiä siellä täällä, farkuista ei puhjennu ku takatasku ja vasen polvi. Potta meni vaihtoon, halkes ohimon paikkeilta.

Itelle jäi muistoks eräänlainen, "hennatatskaksikin" kutsuttu jälki alaselkään asvaltilla pyörimisestä, muutamat mustelmat ja aivotärähdys. Tuuria oli.

Pögö sai vähä enemmä siipeensä, ko. skootteri on kuitenki vieläkin tallessa.

Oikealla varustautumisella olisin välttäny noi vähäisetkin vammat. Nykyään ajan aina kamat päällä, housut ja kengät on ainoat joista tingin, eli kevlar-farkut kuumemmilla keleillä ja vanhat roposet skeittikengät (ei kyllä suojaa yhtään mitään, tiedostettu riski). Ei niissä ainakaan omasta mielestä mene pukemisessa niin kauan etteikö viitsis laittaa ja itellä ainaki Alpinestarin takki kevyttä ja kestävää=mukava päällä vaikka kauppareissullakin (ne tosin hoituu polkupyörällä useimmiten)

Oon muuten vierestä nähny kun kaveri kikkaili shortseissa ja ite nakerrellussa stunttipyörässä. +70 km/h vauhista keula ylös, ohjausvirhe ja etupää kanttareeseen ja tangon yli moikkaamaan asvalttia. Jalat olis ollu grilliä vaille valmista filettä, tulee nieleskeltyä nytkin kun näkyä muistelee.

Re: Mitä lääkkeeksi törttöilyyn?

16.12.2012 4:40

Vielä tohon ajokorttiuudistukseen. Olen siis itse mopoikäinen poika, anteeksi siis että tänne eksyn. Mutta pakko kertoa ton vaikutuksesta muhun, kun vertaa aiemmin kortin saaneisiin.
Minä olen ajanut tosi paljon, rakastan sitä hommaa. Isompaa tulee alle kun ikä sallii, se on varma! Mutta uudistuksesta, olen huomannut että osaan liikennesäännöt tosi hyvin, kun vertaa aiemmin kortin saaneisiin. Ne ei vaan tiedä mitään. Kyllähän niitä liikennesääntöjä oppii ajamallakin, mutta kyllä olen tyytyväinen saamaani opetukseen. Kaupungissa oikeasti pelotti olla kaverin kyydissä, se oli meinaan outoa ajoa, kun ei se liikennemerkeistä silleen ymmärrä.
Ajo-opetus taas... No, sanoisin että joillekin hyvä, itselleni ainakin tarpeeton. En siis ole ollut mikään luonnonlahjakkuus, vaan meinasin että on hyvä kun joillekkin opetetaan esim jarrutus, ne mutkat ymv. kun tuskin itse harjoittelisi. Mutta mä taas tykkään tehä tota ite, ilman opetusta. Käyn välillä tyhjillä parkkipaikoilla treenaamassa jarrutusta, ymv. pyörän hallintaa. Silleen oppii. Yksi tärkeä mikä minua varmaankin auttaa on se, että ajan paljon hiekalla ja lumella ym vastaavalla liukkaamalla alustalla. Se parantaa tosi paljon pyörän hallintaa. Ei olisi pakko hiekalla ajaa, mutta se on hauskaa.
Ajovarusteina käytän kypärää ja ajotakkia. Ei musta oo noloa käyttää mopolla ajovarusteita, olen jo havainnut niiden hyödyn. Suojaus pitää olla kohillaan kun pelleilee pyörän kanssa :D
Sitten taas ajamiseni pohjanoteerauksia oli mm. rannalla käynti, oli 1km matka ni pelkät uimasortsit jalassa ja pyyhe olalla. Enään en niin tekisi... Ja toinen taas oli kun kaverin krossia ajoin, niin lyhyellä parin kilsan siirtymäpätkällä montulle ilman kypärää, vauhtia yli 100km/h. En enään mistään hinnasta toistaisi, kyllä sen tajus jo heti adrenaliinin helpotettua ettei sitä tulla toistamaan. Autokoululla painotettiin kyllä mopollakin suojien tärkeyttä, ja onneksi sisäistin sen, joskaan en samantien. Onni oli matkassa, nyt luotetaan järkeen :)

Re: Mitä lääkkeeksi törttöilyyn?

16.12.2012 21:59

No se on hyvä jos on pohjalla hyvä hallinta ja osavuus jne. Mutta siihen nää kortti muutokset on menossa. Juuri kerroit muutamasta kaverista jotka on vain auttanut tälläisten korttien muutoksia. Voit kuvitella millaista jälkeä ne voi saada aikaseksi isommammalla laitteella, jos nyt nuorempana/pienemmällä laitteella ei osu/satu.

Re: Mitä lääkkeeksi törttöilyyn?

25.1.2013 12:38

Itse en kyllä lähtis ilman kunnon varusteita ajamaan, mutta kaikki tyylillään :)














_______________________________________________________________
taloushallinto passeli laskutusohjelma myyntilaskutus taloushallinto-ohjelmien hintavertailu