Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

8.1.2011 3:12

Tottahan tuo on lähes joka sana ainakin. Itse en kuulu siihen tiimiin joka kaikkia varusteita pitää. Kesät mennään vain kypärä + ajohanskat kädessä. Muuten yleensä farkut ja t-paita. En vaan kestä sitä kuumuutta, t-paita päällä on jo niin kauheeta tuskaa ajaa että ei mtn järkeä. Heti kun kelit kylmenee niin ajotakki on päällä siitä lähtien, yleensä myös jtn muuta paksumpaa farkkujen alla. Ajokenkiä en oo koskaan kokeillut kyllä että en tiedä miltä ne jalassa sitten tuntuis, skeittikenkiin vaan tottunut kun monen monta vuotta pitänyt. Kypärä on se mihin itse satsaisin mutta rahaa ei löydy itseltä eikä vanhemmilta ostella lähes vuoden välein jotain 500e+ kypäriä joten pakko pärjätä 150-200e kypärillä.

8.1.2011 11:39

laazeri kirjoitti:Tottahan tuo on lähes joka sana ainakin. Itse en kuulu siihen tiimiin joka kaikkia varusteita pitää. Kesät mennään vain kypärä + ajohanskat kädessä. Muuten yleensä farkut ja t-paita. En vaan kestä sitä kuumuutta, t-paita päällä on jo niin kauheeta tuskaa ajaa että ei mtn järkeä. Heti kun kelit kylmenee niin ajotakki on päällä siitä lähtien, yleensä myös jtn muuta paksumpaa farkkujen alla. Ajokenkiä en oo koskaan kokeillut kyllä että en tiedä miltä ne jalassa sitten tuntuis, skeittikenkiin vaan tottunut kun monen monta vuotta pitänyt. Kypärä on se mihin itse satsaisin mutta rahaa ei löydy itseltä eikä vanhemmilta ostella lähes vuoden välein jotain 500e+ kypäriä joten pakko pärjätä 150-200e kypärillä.


Joo, en myöskään väitä että niitä laadukkaita kypäriä ei saa halvemmallaki, ite ostin arain, koska oli sillähetkellä pärjänny testeissä parhaiten ja miellytti silmää sekä oli mukavan tuntuinn. Suosittelen käyttämään kaikkia varusteita, vaikka olisi kuinka kuuma. :S

9.1.2011 14:42

Alennusmyynnit, alennusmyynnit. Itse ostin Shark RSI Shinto Lumi:n 215€ (normaalihinta vajaat 400€). Ja turvallisuusteisteissä saanut sen 4 tähteä. Eli ei voi aina selitellä silläkään, "että ne paremmat kypärät on niin kalliita". Itse hankin aikoinaan kunnon kypärän jo ihan mopolla ajelua varten (Agv Edge red devil tai jotain sinnepäin).

12.1.2011 18:47

Ite piän kaikkia kamppeita päällä aina. Joskus ajohousut vaihtuu farkuiksi lämpimillä. Kerran oon joutunu prätkällä (Kevarilla) kolariin ja JUST sillo oli ne hemmetin ''skeittikengät'' jalassa ja housut kääritty ylös. Rannalle menossa. Ei sitä voi laskeskella, että jos ei nyt sattuis mitään. Tuuria oli ja vain sormi väänty mielenkiintoisii asentoihi ajohanskan sisällä. =) Niskatuen kanssa ambulanssilla silti tyylikkäästi pois. Hyvällä tuurilla ois nilkat myös vääntyilly auton alla miten sattuu jne.

16.1.2011 18:25

En nyt tiedä sitten miten jalkojen käy jos auto rullaa yli, mutta siinä vaiheessa ei enää ajokengät muuta tee kun pidä sen lihaluu-massan yhdessä paikassa (jos auto siis vauhdilla tulee).
Sen ymmärrän, että kaikkia varusteita ei joka ajokerta pidetä päällä, mutta kyllä itselle jo järki sanoo, että ei niitä varusteita turhaan myydä ja osteta.

Itse olen pari kertaa ollut shortsit jalassa ja t-paita päällä kaverin kyydissä. Vaikka luotankin kaverin ajotaitoon, niin silti takaraivossa jyskytti koko ajan: "Entä jos?"

16.1.2011 20:12

Esimerkiksi, jos jalka jää pyörän ja auton väliin, hajoaa jalka aika tohjoksi vapaa-ajan kengillä. Varsinkin kovat kisasaappaat auttaa kovasti tässä, estäen rutistumisen. Itellä on suht jäykät nahkakengät ja sivuilla on kovetukset. Kyllä ne paremmi tommosia nopeita puristuksia ja asfalttiin lentämisiä kestää vapaa-ajan kenkiin verrattuna. =)

28.1.2011 16:53

Kyllähän nuo on mp-asun housut ja takki ollut kaikkine suojuksineen mopoajoista asti, kyllähän tuota porukka aikanaan naureskeli että ajokamppeet mopon kanssa, mutta lämpimät ja mukavat ajossa. Ensi kesälle pitäisi ostaa hanskat ja kengät. Ja eipä paljon viitsi isommalla pyörällä ajella farkut jalassa.

ajovarusteista

14.3.2011 16:52

yhdyn samaan ku muutki et kunnon ajovarusteiden käyttöä ei voi olla painottamatta koska olen itsekki Huomannu sen et monet kylänpinnassa ajavat pelkissä sortseissa varsinki kesä helteellä

8.4.2011 13:58

Mulle kävi joskus mopoaikoina sillälailla että olin, kaasaria säätämässä kuumana kesäpäivänä ihan t-paita päällä farkut jalassa normivapaa-ajan kengät jalassa ja kaasari oli taas kasassa, ei muutaku kokeilemaan, olin silloin aina pitänyt ajokamoja päällä mut tälläkertaa sitte en jaksanu hakee sisältä takkia no kypärä oli pyörän vieressä sen otin, no about 80 vauhdista ne pannut sitte tulikin asfaltille.

Hyvää tuuria oli matkassa sen verran että en jäänyt ns liukumaan asfalttia pitkin vaan kuperkeikkoja siinä mentiin, no eipä juuri ollut ehjää nahkaa kuitenkaan ylävartalossa. kunnon antibiottikuurit ja kaikenmaailman rasvalaput ja teippaukset ympäri kroppaa. Tällänen pistää hirvittämään kun porukat vetää t-paita ja shortsit jalassa tuolla. Enpä oo sen jälkeen ajellut ilman kamoja :)

Re:

15.6.2011 6:13

Bonnie kirjoitti:Mulle kävi joskus mopoaikoina sillälailla että olin, kaasaria säätämässä kuumana kesäpäivänä ihan t-paita päällä farkut jalassa normivapaa-ajan kengät jalassa ja kaasari oli taas kasassa, ei muutaku kokeilemaan, olin silloin aina pitänyt ajokamoja päällä mut tälläkertaa sitte en jaksanu hakee sisältä takkia no kypärä oli pyörän vieressä sen otin, no about 80 vauhdista ne pannut sitte tulikin asfaltille.

Hyvää tuuria oli matkassa sen verran että en jäänyt ns liukumaan asfalttia pitkin vaan kuperkeikkoja siinä mentiin, no eipä juuri ollut ehjää nahkaa kuitenkaan ylävartalossa. kunnon antibiottikuurit ja kaikenmaailman rasvalaput ja teippaukset ympäri kroppaa. Tällänen pistää hirvittämään kun porukat vetää t-paita ja shortsit jalassa tuolla. Enpä oo sen jälkeen ajellut ilman kamoja :)


Juuri näin, itse muutamaan kertaan lipanneena ja nähneenä mihin kuntoon paksu nahkapukukin menee kunnon liukumäessä ei tulisi ikinä kuuloonkaan lähteä baanalle ilman koko settiä..

Alastarolla avasin perän alta ~120 vauhdissa, eli ei siis edes kovin kummoinen vauhti, ja ajopuku oli monesta paikkaa täysin puhki suojiin asti, ja kilven alumiinikenno aivan solmussa vaikkei törmännytkään mihinään.

Ja jos joku ajattelee selvitä pelkillä naarmuilla niin onnea matkaan, ajoasujen paksuudet on yleensä alkaen 2 milliä + vuori ja suojat, ihmisen iho mukaanlukien verinahka on 0.5mm luokkaa. Eli t-paidalla olisi selkänikamat, ne jotka vielä olisivat paikallaan, olisivat nyt toista milliä ohuemmat.

Ja kuten sanoit, elämä on kohtuullisen tuskaista jos nahkat lähtee, sitä ei moni hiffaa.

Ennen kuin lähdette leikkimään rossia shortseissa niin kirjoittakaapa vaikka googleen "So you don't want to wear any gear....(GRAPHIC) " ja avatkaa sieltä aukeava sivu, ei tarvitse sen jälkeen sitten hetkeen syödä.

Re: Mitä lääkkeeksi törttöilyyn?

17.6.2011 14:08

Kele!!.... lähin hakee serkkua meille fzr 600 sella. päätän ajella vähän pitemmän reitin kautta koska se on mutkaisempi siinä on 80 rajoitus ajelen sitä 120 (siinä ois voinu ajaa kovempaa). kaukana mäen päällä näkyy paketti auto en hidasta koska en uskonut että poliisi olisi tuomosella syrjä seudulla. kohtaan paketti auton mäen päälä se vilauttaa pitkiä hidastan ja katson peiliin ja paketti auto tekemässä uukkaria ja lopun voittekin arvata 121kmh tuli papereihin ja kortti pois 10km kotoa :P.... joo ja sitten vielä tuohon vaate politiikkaan itse pidän täys varustuksen melkein aina pari kertaa oon jättäny ajo housut pois. :)

Re: Mitä lääkkeeksi törttöilyyn?

29.8.2011 23:13

Helvetin hyödyllinen kyllä tämmönenki topicci uudelle motoristille... Ekan isomman pyörän sain vajaa viikko sitten, ajokamoilla ajanut jne. mutta toissapäivänä oli sellaset helteet, että tietämättömänä ja ajatellen, että ei siinä kuitenkaan mitään käy lähdin ajamaan huvikseni tuusulanväylää. 120+ kmh mentiin siinä parhaillaan ja kun hetken päähänpistosta oli motarille taajamasta liitytty niin päällä tietenkin tolla säällä cargo-housut ja t-paita... No eipä käyny mitään, mutta vaikka sen tiesi, että nahkahan siinä kuorituu jollain lailla jos näin köykäsellä varustuksella menee ja kaatuu niin ei kuitenkaan uskonut, että voisi tienpinta hiota nahkan pois luuhun asti ja jopa extraa päälle :s

Ei siihen kyllä tarvii ku yhden varotuksen sanan ja kunnon faktaa mitä todella voi käydä kovista vauhdeista kaatuessa ilman ajovarusteita, niin oppii sen, että käy pahemmin kuin pelkkä perus asvaltti-ihottuma. Tästä lähtien aina ajokamat päälle ;)

Re: Mitä lääkkeeksi törttöilyyn?

30.8.2011 15:20

Tottahan tuo on et kannattaa niitä ajovarusteita pitää, ja asvaltille kaatuessa suojaavat tosi hyvin isommissakin vauheissa. Mut jos taas puhutaan jotain päin törmäämisestä kovassa vauhissa ni onki ihan eri juttu. Jos vaikka 80km/h vauhista täräyttää rekkaa päin ni on aivan sama onko täysvarustus päällä vai munasillaan, henki pois hyvin todennäkösesti jokatapauksessa. Ja jos +30 asteessa ajelee nahkapuku päällä ni johan se kuumuuden aiheuttama ärsytys voi aiheuttaa keskittymisen herpaantumista tai että ajaa kovempaa ku normaalisti että tulis viileempi, joka voi myös johtaa kolariin.

Mut toi nyt vaan oli tollasta spekulointia en oo sitä mieltä että niitä ei kannattas käyttää. ;)

Re: Mitä lääkkeeksi törttöilyyn?

30.8.2011 20:29

No oli joo spekulaatiota... Eli varusteiden käyttö voi johtaa herpaantumiseen ajossa ja siitä seuraten tehdä kolarista todennäköisemmän? Jep jep, tuon olisin voinut niellä 8v pikkuveikkani suusta, mutta motoristilta. Omasta mielestä jos tuntuu, että ne varusteet aiheuttavat vaaratilanteita niin voi vaihtaa fillariin. Sen hurjemmalla pelillä ei tarvitse ajaa jos on oikeasti tuota mieltä :lol:.

Mutta joo, tajusin että "heitit vaan" tuon etkä tosissasi noin ajattele. Tuntuu vain, että kohta tulee joku ja sanoo, että itse perustelee aina varusteiden puutteen noin.

Re: Mitä lääkkeeksi törttöilyyn?

1.9.2011 16:30

No onhan kännykällä puhuminenkii ajon aikana kielletty juuri siksi että keskittyminen voi herpaantua, joten miks ei vois kova kuumuus ja ahistava olo aiheuttaa samaa? Joo onhan se toki hyvin epätodennäköstä mut nii on seki että 30-50km/h vauheista mitään hirveen vakavaa asfaltti-ihottumaa saat.. :nörtti:
Eikä se aina ole niistä tehoista kiinni. Yksi tuttu ajo ittensä sairaalakuntoo polkupyörällä kaatumalla. :roll:
Vertailukohaks: Kaveri kaatu mopolla 80km/h vauhista asfaltille= hyvin vähäistä asfaltti-ihottumaa.

Mutta niinku jo sanoinki ni ehottomasti niitä kannattaa käyttää aina ku kykenee. ;)