Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

7.10.2008 19:28

Poko kirjoitti:joo elikkä tää alkaa vaikuttaa siltä ettei munkaan kannata tota mun mopoa edes kuristaa, ajetaan sitten täystehosella. :)


Juurikin niin.

13.10.2008 12:26

Kaverille kävi tällain:
Ajoi liikennevaloissa jonon ohi ensimmäiseksi. No siinäpähän sitten oli sivarit jonossa ensimmäisenä joten poliisit otti pyörän sivuun. Poliisit sitte vittuillakseen päätti että viedään pyörä dynolle, pyörä siis 25kW-papereissa ja kuljettaja 18v. Kauniaisista lähettiin sitten kolmen poliisiauton voimin Järvenpäähän penkittämään prätkää, poliisi ajoi prätkän sinne, kaveri meni poliisiauton kyydissä. Penkissähän pyörä ylitti reilusti ton 25kW joten poliisit ruuvasivat kilvet pois ja otti kortin kuivumaan. Prätkän sai kuitenkin ajaa kotiin. Sitten seuraavalla viikolla tuli käynti poliisiasemalla. Tuomio oli että B-inssi ja teoriakoe uusiks kun ei ollut vielä kakkosvaihetta suoritettu ja 160€ sakkoa nollatuloilla. Kortti jäi kuivumaan kuukaudeksi, koska poliisi oli mukavalla tuulella. Eli olisi voinu jäädä paljon pidemmäksikin aikaa.

Kauheen suurta riskiähän ei ole että poliisit veisivät pyörän penkitykseen, siinä nimittäin meni koko päivä ja vaati kolme poliisiautoa, eli se on kauhea vaiva lähteä penkittämään. Toki helpostihan poliisi huomaa kuristuksen puuttumisen jos rekisteriotteessa on merkitty että pyörä on kuristettu kaasukahvan liikettä rajoittamalla. Eli mahdollisuus että poliisit huvikseen tarkistavat onko pyörä 25kW on aika pieni. Enemmän minä pelkäisin sitä että jos pyörä on 25kW papereissa, mutta oikeesti täystehoinen ja vakuutukset teho-painosuhteen mukaan, niin miten käy onnettomuus tilanteessa? Liikennevakuutus tietenkin korvaa vaikka ajaisit ilman korttia niin kauan kun pyörässä on liikennevakuutus. Sitä en sitten tiiä että periikö ne sulta ne rahat takas jossain vaiheessa. Mua ei ainakaan huvita maksaa kaikkee omasta lompakosta, vaikka jäisikin vaan oma pyörä maksettavaks. Sitten on vielä se vakuutuspetos?

13.10.2008 16:15

On se hyvä kun papereissa lukee vain varaosanumero, ei mitään kaasukahvan rajoituksesta :D

että semmosta..

28.10.2008 15:35

Onko toi 25kw ylittäminen suurempi paha kuin täystehonen piikkikään? ja jääkö siitä helpommin kiinni kuin piikin virittämisestä?

Eräs tuttuni ajelee A1 kortilla yli 25kw viritettyä piikkiä.

28.10.2008 20:15

ziq kirjoitti:Onko toi 25kw ylittäminen suurempi paha kuin täystehonen piikkikään? ja jääkö siitä helpommin kiinni kuin piikin virittämisestä?

Eräs tuttuni ajelee A1 kortilla yli 25kw viritettyä piikkiä.

Sama asia, samat sakot, samat mahdollisuudet jäädä kiinni. Paitsi että piikkejä taitaa olla enemmän. Do the math.

31.10.2008 2:02

ziq kirjoitti:Onko toi 25kw ylittäminen suurempi paha kuin täystehonen piikkikään? ja jääkö siitä helpommin kiinni kuin piikin virittämisestä?

Eräs tuttuni ajelee A1 kortilla yli 25kw viritettyä piikkiä.



Öööm. Meinaatkos nyt yli 11kw piikkiä? Taitaa olla aika harvassa noi yli 25kw piikit. Ellet meinaa jotain kisaenskoja?

31.10.2008 9:55

Luultavasti tarkoittaa siis vertailukohtina
A1 kortti ja >11kW
a kortti ja >25kW

31.10.2008 11:12

Ei, vaan hän meinaa, että onko rikos kovempi, jos ns."ylitetään kaksi ajokorttiluokkaa" kerralla. Mutta ei ole.

31.10.2008 15:15

Anteeksi nyt epäselvyys. Tarkoitin, että onko suurempi rike ajaa 600cc pyörää täysitehoisena, jos sen pitäisi olla 25kW, kuin ajaa täysitehoista piikkiä (eli yli 11kW). Sain jo vastauksen, että molemmat ihan yhtä paha. :)

Ja tästä kaverista vielä, 125cc pyörä penkitetty 27kW penkkiin. Joo, ei noita tosiaan kovin paljoa ole. (Mutta ei ruveta tästä nyt taistelemaan, sitä vain tarkoitan että on noitakin olemassa :P)

E: Ja kiitoksia Tume, nyt toikin sitten tuli selväksi, vaikka en sitä varsinaisesti hakenut. :P

23.11.2008 16:03

Hawks kirjoitti:Kaverille kävi tällain:
Ajoi liikennevaloissa jonon ohi ensimmäiseksi. No siinäpähän sitten oli sivarit jonossa ensimmäisenä joten poliisit otti pyörän sivuun. Poliisit sitte vittuillakseen päätti että viedään pyörä dynolle, pyörä siis 25kW-papereissa ja kuljettaja 18v. Kauniaisista lähettiin sitten kolmen poliisiauton voimin Järvenpäähän penkittämään prätkää, poliisi ajoi prätkän sinne, kaveri meni poliisiauton kyydissä. Penkissähän pyörä ylitti reilusti ton 25kW joten poliisit ruuvasivat kilvet pois ja otti kortin kuivumaan. Prätkän sai kuitenkin ajaa kotiin. Sitten seuraavalla viikolla tuli käynti poliisiasemalla. Tuomio oli että B-inssi ja teoriakoe uusiks kun ei ollut vielä kakkosvaihetta suoritettu ja 160€ sakkoa nollatuloilla. Kortti jäi kuivumaan kuukaudeksi, koska poliisi oli mukavalla tuulella. Eli olisi voinu jäädä paljon pidemmäksikin aikaa.

Kauheen suurta riskiähän ei ole että poliisit veisivät pyörän penkitykseen, siinä nimittäin meni koko päivä ja vaati kolme poliisiautoa, eli se on kauhea vaiva lähteä penkittämään. Toki helpostihan poliisi huomaa kuristuksen puuttumisen jos rekisteriotteessa on merkitty että pyörä on kuristettu kaasukahvan liikettä rajoittamalla. Eli mahdollisuus että poliisit huvikseen tarkistavat onko pyörä 25kW on aika pieni. Enemmän minä pelkäisin sitä että jos pyörä on 25kW papereissa, mutta oikeesti täystehoinen ja vakuutukset teho-painosuhteen mukaan, niin miten käy onnettomuus tilanteessa? Liikennevakuutus tietenkin korvaa vaikka ajaisit ilman korttia niin kauan kun pyörässä on liikennevakuutus. Sitä en sitten tiiä että periikö ne sulta ne rahat takas jossain vaiheessa. Mua ei ainakaan huvita maksaa kaikkee omasta lompakosta, vaikka jäisikin vaan oma pyörä maksettavaks. Sitten on vielä se vakuutuspetos?


Tuo oli kyllä ihan perseestä. :(

Meikällä kävi tällein: Köröttelin nätisti ABC:n pihaan ja vetäsin mopon parkkiin aika lähelle liukuovia. Samaan aikaan tallusteli sieltä pihalle 2 losposliinoa ja en kerenny ku kypärän vetästä niin tuli juttusille. Syynäs siinä aikansa pyörää ja valitusta tuli Peilien puutteista, etuvilkut parkeissa, kilpi underin alla ja putki MUUTOSKATSASTAMATON ?

Noh eniveis sitten piti jo heittää ajokorttia ja otetta. Siinä vaiheessa rupes vituttaa kun toinen niistä oli MP-kyttä ja ne molemmat oli yhellä autolla vaan. Kortti pien-A ja otteessa 92kW, ja sen jälkeen sano ihan suoraa että tuu auton kyytii. Joku puol tuntia siellä lukivat jotai lakiraamattua ja kyseli kaikkea (esitin kyllä niin tyhmää kuin kehtas) miks on noin tehokas ja tiesiks et sitä ja tota eioo tossa jne. Saldoks tuli vain 90€ sakot, kilvet pois ja kortin anto takas kun ei kuulema ollu niitten päätettävissä sen pois otto vaikka sakkoon kirjotettiin jotenkin tyyliin näin: Puutteeliset varusteet kulkuneuvossa ja ajokortitta ajo (korttiluokan ylitys).


Eivät antaneet ajaa mun sitä himaa vaan tää toinen jeppe nappas mondeon kontista kypäränsä ja ajo gixxerin meikäläisen himaa ja ite istuin mondeon kyydissä. :lol:
Muutaman ihmeelistä puhelinsoittoa tuli kavereilta aika odotettavasti illan aikana. :D

23.11.2008 22:14

AAte kirjoitti:
ziq kirjoitti:Onko toi 25kw ylittäminen suurempi paha kuin täystehonen piikkikään? ja jääkö siitä helpommin kiinni kuin piikin virittämisestä?

Eräs tuttuni ajelee A1 kortilla yli 25kw viritettyä piikkiä.



Öööm. Meinaatkos nyt yli 11kw piikkiä? Taitaa olla aika harvassa noi yli 25kw piikit. Ellet meinaa jotain kisaenskoja?



Ei kyllä tarvi olla mikään kisa piikki, riittää et se piikki on 90 luvun alusta esim nsr tai tzr, oli vakiona jo enemmän kun toi 25kw...

23.11.2008 22:28

Minun tietääkseni lähinnä Gilera SP01 pääsee tuon 34hp yli tehoissa.

24.11.2008 0:02

...ja tuskin niissäkään oikeeta noin paljon on, tehtaat vaan tuppas ilmottamaan reilusti yläkanttiin tehot siihen aikaan.

Nykyset kisaenskat alkaa oikeesti antamaan aika hyvin paukkua. Alakanttiin antavassa Bike&Tuningin penkissä löytyi Hussesta 28 hepoa takaselta, sillä mennään jo 25kW yli.

26.11.2008 15:15

Ite ajatellu että nyt ostaa isomman pyörän ja kuristaa sen siihen 25kW, ottaa kurit pois hetken totuttelemisen jälkeen ja vakuuttaa siis sen kuutiotilavuuden mukaan eikä tehon et ei sit tuu ongelmia vakuutusmiesten kans jos kaatuu tai kolaroi? Käsittääkseni noin pitäis olla aika pienet ongelmat jos jää kiinni et just joku kortitta ajaminen tavallaan ainut rike sillon? Korjatkaa jos oon vääräs :D
Viimeksi muokannut AdiposiC päivämäärä 27.11.2008 19:52, muokattu yhteensä 1 kerran

26.11.2008 15:34

Sinulla on kyllä nyt vähän nuo kuutiot ja tehot sekaisin. Mutta yritän ymmärtää:

Kyllä. Jos pyörän todellinen teho on esim.66kW ja myös papereissa ja vakuutusasiakirjoissa lukee se, niin mahdollisen onnettomuustilanteen sattuessa ei vakuutuspetosta ole tapahtunut. Tämän huono puoli on tietenkin se, että poliisit voivat yksinkertaisessa puhallusratsiassakin todeta ettei kortti riitä kyseiselle pyörälle. Se onkin sitten näemmä enemmän kuin tapauskohtaista mitkä ovat seuraamukset, joten jos ennustetaan lain mukaan, kyseessä on ajo-oikeudetta ajo jonka tuloksena sakkoa ja kortti pois. Lisäksi ajo-oikeudetta ajosta on automaattiseuraus vuoden suorituskielto ajokortteihin.

Tämän palstan otannan mukaan tosin seuraukset jää korkeintaan sakkoihin, hankala sitten sanoa miten käy tosielämässä sillä poliiseja on aika paljon tienpäällä.