Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

27.4.2008 23:39

Itse olen tervehtinyt joka ikinen kerta toisen moottoripyörän tai kevytmoottoripyörän vastaan tullessa, ja vastausprosentti on ollut joinakin päivinä jopa 100, joskus selvästi heikompi, mutta kokonaisuutena ihan hyvä. Erittäin karkea arvio, mutta sanoisin että ainakin 80% on vastannut tässä viime vuosina. Vastaamatta jättäneiden pyörätyypillä ei ole mielestäni ollut merkitystä, ihan yhtä lailla kaikenlaisten pyörien kuskit ovat tavasta luistaneet.

Jos taas vastaantulija on itse kerennyt ensin tervehtimään (harvinaista näin päin), niin aivan taatusti vastaan, olipa tämä tervehtijä liikkeellä mopolla, mönkijällä, traktorilla tai pyörätuolilla... Myös tienposkessa olevat lapset toisinaan tervehtivät, ja ei tulisi mieleenkään olla sellainen m*lkku, joka jättäisi vastaamatta! Tietäähän sen, kuinka iloiseksi skidi tulee kun motoristi moikkaa.

Päällä reilusti nyökkääminen on toki ihan hyvä tapa, jos vasen käsi on varattu tai ei kerkeä kädellä tervehtimään yllättävissä tapauksissa. Saman asian se ajaa.

27.4.2008 23:57

Mitä enemmän tuolla ruottissa ajaa niin sitä vähemmän sitä morjestelee kotopuolessa. Siellä tuo käytäntö on lähes kadoksissa jo. 10v sitten niillä lähti motskareista verot kokonaan pois ja kaluston määrä on melkeen kolminkertaistunut sen jälkeen. Yksinkertasesti liian paljon pyöriä liikenteessä. Hohtoa ja mystiikkaa ei enää ole.

28.4.2008 1:36

Kyllä kättä nostan kaikille vastaantulijoille, myös ohitettaville tai ohittajille, oli sitten alla piikki tai jotain isompaa. Mopoille en viitsi ruveta kättä nostamaan mikäli ei ensin käsi nouse.

Kyseessä on hieno tapa, jonka toivon jatkuvan yhä edelleen.

28.4.2008 11:54

Johnnie kirjoitti:Myös tienposkessa olevat lapset toisinaan tervehtivät, ja ei tulisi mieleenkään olla sellainen m*lkku, joka jättäisi vastaamatta! Tietäähän sen, kuinka iloiseksi skidi tulee kun motoristi moikkaa.

Jep, nää on hyviä muistoja lapsuudesta. ;) Monesti kun ajelee kotipihojen nurkilla niin ne tutut tenavat vilkuttelee. :D

28.4.2008 14:30

Myanda kirjoitti:
Johnnie kirjoitti:Myös tienposkessa olevat lapset toisinaan tervehtivät, ja ei tulisi mieleenkään olla sellainen m*lkku, joka jättäisi vastaamatta! Tietäähän sen, kuinka iloiseksi skidi tulee kun motoristi moikkaa.

Jep, nää on hyviä muistoja lapsuudesta. ;) Monesti kun ajelee kotipihojen nurkilla niin ne tutut tenavat vilkuttelee. :D

Sama täällä. Aina nousee suupielet korvia kohti kun pikkuskidit heiluttamassa tien varressa :)

28.4.2008 14:37

Meikäläinen ainakin huitoo sen minkä kerkee/pystyy.. Välillä pistää vihaksi jos vastaan tulija ei reagoi mitenkään.

28.4.2008 15:38

Viikko sitten pelastui kyllä päivä täydellisesti. Joku skidi oli äitinsä kanssa kaupungilla ja kun minä lähestyin skidi rupesi samantien polkemaan pyörää (sitä ennen talutti) ja morjensti oikein reippaasti. Ei siinä voinut olla morjenstamatta :D

28.4.2008 16:35

En kyllä morjesta jos ei oo tuttu/ensin heilauttanu. Ehkä sitten isommalla pyörällä, mutta tollasella mopolla (ja vielä jollain spider-man maalauksilla..) ei oikein kehtaa ylimäärästä huomiota herättää.

28.4.2008 17:11

Son moottoripyöräilijöiden tapa katos. Mä en moikkaile, kun ei mun pyörää kukaan tunnista prätkäks. Eli ei moikata, niin en mäkään kehtaa =) Miettii kaikki vaan, et minkä takia mopoilija tervehtii.

28.4.2008 18:03

Hyvin täällä Raahessa ainakin morjenstetaan, kaikille olen morjestanut (ellei sitten ole risteys tms. hankala tilanne menossa, jolloin nyökkään tai en tee mitään) ja kaikki ovat takaisin morjestaneet, joskus jopa ennen kuin minä ehdin tehdä aloitetta. Jos joku ei morjesta eikä edes peilistä näy että olisi viime tingassa koittanut kättä liikauttaa niin samapa tuo, jotkut eivät tavasta tiedä ja joskus voi olla niin ajatuksissaan ettei huomaa. Ihan turha kiehua jos kaikki ei moikkaa.

28.4.2008 22:06

Rasenger kirjoitti:jotkut eivät tavasta tiedä

Luulisi, että viimeistään parin ajopäivän jälkeen alkaisi ihmettelemään, että mitä nuo kaikki vastaantulijat oikein tekevät... Välkympi arvaa aika äkkiä, että taitaa olla tapana. ;)

29.4.2008 8:41

Voisi sitä mopoilleki moikata, ku samassa hengessä mukana ollaa me pienemmilläki kulkevat ja mopoilijoista usein tulee motoristeja..

29.4.2008 9:21

Mikaeli kirjoitti:Son moottoripyöräilijöiden tapa katos. Mä en moikkaile, kun ei mun pyörää kukaan tunnista prätkäks. Eli ei moikata, niin en mäkään kehtaa =) Miettii kaikki vaan, et minkä takia mopoilija tervehtii.

Heh minä moikkaa aina mutta ehkä se johtuukin tosta enskasta että mulle ei moikata, kaikki luulee mopoksi oon pari kertaa nypänny keulan pystyyn ja morjestanu sitten silloin ei kyllä kukaan luule mopoksi enää :D

29.4.2008 9:23

FrozenCorpse kirjoitti:Voisi sitä mopoilleki moikata, ku samassa hengessä mukana ollaa me pienemmilläki kulkevat ja mopoilijoista usein tulee motoristeja..

Joo, paitsi että mopoja on niin sairaasti että saat olla koko ajan käsi pystyssä. Jos mopo moikkaa niin kyllähän sitä takasin sillon moikkaa, mutta ei niitä ensin tuu moikattua. Ensinnäkin kaikki ei tiedä tästä tavasta, luulee vaan että joku tuttu tulee vastaan, ja toisekseen mopoilijoiden asenne ei oo välttämättä kovin nöyrä liikenteessä. Nyt jälkeenpäin on helppo huomata omistakin kokemuksista. Joillain on tapana lähteä haastamaan moottoripyöriä, tai muuten vaan vetää omaa showta liikenteessä.

29.4.2008 13:58

Leikillä ne otetaan kun mennään kisaamaan isompaa pyörää mopolla.

Mopojen omaa showta? Jos joku keulii ja leikkii mopolla se tehdään ihan samasta syystä kuin käännetään tuppi nurin isommalla pelillä. Omasta ilosta se tehdään.