Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Oletko ajanut kolarin moottoripyörällä?

Kyllä
163
14%
En kolaria mutta olen kaatunut
587
50%
En, enkä ole kaatunut
418
36%
 
Ääniä yhteensä : 1168

7.2.2008 17:26

Hiehoh. Autokoulun opettajahan siit on vastuussa, eikö? Sehän siin on ns. kuskina. Oppilas voi ajaa silmät kiinni

7.2.2008 18:19

Joo, kyllähän se opettaja siinä vastuussa oli. Mutta kovasti se siinä kolaripaikalla yritti selittää että olisin ajanut ylinopeutta, ihan kuin sillä olisi ollut hirveästi merkitystä kun äijä itse antoi sille tytölle luvan ajaa suoraan kolmion takaa moottoripyörän eteen. Oli kuulemma minut kyllä nähnyt mutta sano sille oppilaalle kuitenkin että aja vaan. Arvioi vissiin mun nopeuden väärin. Ja kyseessähän oli siis isä joka opetti omaa tytärtänsä ajamaan. Näinköhän lähti luvat joksikin aikaa. Joka tapauksessa tämä opettaja, tai siis sen vakuutus joutui korvaamaan noin 7000 euron kulut.

7.2.2008 19:32

Itse en ole AJANUT,mutta istunut kyydissä..n.30m ilmalennon jälkeiset seurakset ovat siinä,että n.50cm titaania kulkee reisiluun sisällä ja lonkassa yksi ruuvi vielä tallella..Myös vasen nilkka pyörähti 180astetta ja näin ollen nivelsiteet on hieman heikot..Myös niskat on olleet nyt 2½Vuotta hiukan tahmeat...Mutta eipä siinä,huomenna kattomaan Yamaha Thunderace 1000 ;) Eihä tästä voi niin helpolla luopua!

7.2.2008 19:43

kawaneito kirjoitti:Ja kyseessähän oli siis isä joka opetti omaa tytärtänsä ajamaan.

Hyvä, että tuli korjatuksi, kaksi täysin eri asiaa. Monella opetuslupa-isukilla on varmasti tapana opettaakin asiat niin, että "se on vain moottoripyörä, mene eteen vaan". Mm. tästä ja muista lukuisista puutteista huolimatta en hyväksy koko opetuslupajärjestelmää ollenkaan. Vaikka olisi omasta mielestään kuinka hyvä kuski tahansa, on kaukana oikeasta autokoulunopettajasta.

Tosin ei se oma nopeuskaan merkityksetön ole.

7.2.2008 21:13

pollava kirjoitti:Itse en ole AJANUT,mutta istunut kyydissä!


Pari vuotta sitten kevari ajoilta:

Saman tapainen tilanne on sattunut itellekkin. Paitsi ei noin pahasti, onnea oli mukana ja vähemmän vauhtia.
Oltiin kaverin kanssa menossa hakemaan mun pyörää toiselta paikkakunnalta, siis maantiellä. (Olin kyydissä siis) Yhtäkkiä edessä oleva auto jarruttaa laittaa vilkun oikealle ja tekee nopeahkon ohjauksen oikealle. Kaveri ei vilkun takia juurikaan hidastanut, mutta pakun takaa paljastuikin sitten toinen auto, jota ei nähnyt mitenkään pakun takaa.
Seurauksena vielä melko kokemattomalle kuskille hätäjarrutus, jonka lopuksi takarengas irti maasta ja vielä eturengaskin lukkoon. Kolahdettiin n. 30km/h vauhdista eteen pysähtyneen auton perään.
Kaveri jotenkin ihmeesti "hyppäs" kuin haara hypyllä tankin ja tangon yli perä kontin päälle ja itse kaaduin melkein kylelleen vastaan tulijoiden kaistalle.
Sen verran itsesuojelu vaisto tai jotkin refleksit toimi että onnistuin nousemaan sen verran pystyyn ettei vastaan tullut auto kolahtanut suoraan kypärään. Vastaan tullut autoilija pysähtyi ja tuli kysymään mitä kävi. Savolaisittain tuli sanottua että jos ois hiukan hitaampia molemmat oltu niin olisin päätä lyhempi eikä vastattaisi kysymykseen, mutta onneksi ei olla.

Ainekset oli siis pahempaankin ja osittain onnella selvittiin, mutta muistakaa turvaväli. Tässä tilanteessa liioiteltu väli olisi ollut tarpeen, mutta helppoa olla jälkiviisas.

8.2.2008 0:55

Tässä kuukausi sitten tulin amiksesta mopolla. Risteyksessä tulee auto vastaan, mutta sitten sen auton takaa vasemmalta valkoinen omega päättää ylittää tien. Eipä siinä pahemmin olisi kannattanut jarrutella, muuten olisi auto tullut juuri jalan kohdalle kylkeen. Eli omega osuu mopon takarenkaan kohdalle ja minä lensin kylelleen. Ei mitään tullut itselleni, eikä pahemmin mopollekkaan :O Rekisterikilventeline vähän halkesi. Autosta lähti kilpi lentoon ja jotain listanpalasia.
Auton vikahan se tietenkin oli. Ja siitä lähtien olen aina ollut ylivarovainen siinä risteyksessä :)

8.2.2008 7:22

Gamer kirjoitti:Tässä kuukausi sitten tulin amiksesta mopolla.


Moniko on ajanut moottoripyörällä kolarin?


Roger that :roll:

8.2.2008 21:12

Who cares :)

rd:llä joskus..

9.2.2008 2:36

Aikoinaan vuonna einari ajelin kavereiden kanssa (mtx125cc) metsä polkua,tultiin tehtaan takapihalle minne oli tunnin sisällä mätetty kaivon renkaita,eipä niitä nähnyt kun ekana kiidätin;seuraus:pärrä entinen(runko,etupyörä,ym,ym)ite olin leuka auki(potta löysällä),polvessa vieläkin arvet(8v aikaa),kyljessä vekki(vieläkin) ym pikku/isoja kolhuja.Enkä kerrasta oppinut.
Puoli vuotta eteen päin,niin väistin kuorma autoa ja peltiaidasta läpi pää kilahtaen betoniin.kypärä pelasti.

Nyt omistan mökki piikin DT vm-87 minkä kanssa varmaan uppoan suohon vanhana?!

13.2.2008 10:59

Kolari: Kevari aikoina ajoin kerrostalo alueelta (40km/h rajoitus) risteykseen josta käännytään vasemmalle, ja heti perään on risteys josta olin kääntymässä vilkkaalle kaksikaistaiselle tielle oikealle. Aurinko paistoi suoraan edestä ja kaveri ajoi takana. Ei ollut ylinopeutta mutta ehkä tilannenopeus oli liian suuri kun kaveri ei ehtinyt tekemään mitään kun jarrutin tokaan risteykseen hieman voimakkaammin. Aurinko sokaisi mut ja en ollut varma tuliko vasemmalta auto oikeeta vai vasenta kaistaa. No siinä sitten tökkäs ja itte kierähdin sitten sen auton eteen joka jotenkin peliliikkeiden kanssa väisti mut ja jatkoi matkaa. Kaveri ei edes kaatunut vaan shokissa jo pysähtyneenä päästi pyörästä irti ja kömmähti kumoon. Dösä tuli takana niin menin siirtämään kummatkin mopot tien sivuun ja kaverin kanssa sai raahata siitä. Vakuutuksista kertakorvaus ja kaveri maksoi vielä mun omavastuunkin kun poti syyllisyyttä. Kaverin kanssahan se kolari yleensä ajetaan...

Seuraava kevari olikin 125exc ja sillä könyttiin tuhannesti eli ei siitä sen enempää. Saldona murtunut sormi ja kaikki repaleiset ajokamat + potta tuli uutta.

Sitten tulikin 636 kawa ja sillä ei kummia käynytkään. Kerran bussi ajoi eteen ja sen kylkeen vähän osuin, en tosin suoraan vaan 45 asteen kulmassa. Kääntyi oikealta eteen kolmion takaa ja itse jarrutin voimakkaasti, perä lähti hieman sivulle ja kun vauhtia oli enää noin hölkääysvauhtia niin polvi otti dösän kylkeen. Ei damagee ja matka jatkui.

Sitten oli kaupungissa semmoinen tilanne että joku vanha mies ajoi mersullansa edessä ja pyshätyi suoralla kadulla ilmeisesti ajaakseen parkkiin. Ei vilkkua käyttänyt ja jarrutti hyvin nopeasti. Itse ehtisin yllättävän nopeasti reagoimaan ja eturengas teki mersun takapuskuriin pienen kumi"naarmun". Mies oli soittamassa poliisia paikalle ja mä pyyhkisin sen kumijäljen peukalolla pois puskurista. Mies laski puhelimen ja alkoi vaatia rahaa ja haukkui kaikenmaailman nimillä. Sitten mä jotenkin rohkaistusin ja selitin että mitäs jos mun eturenkaaseen tuli runkovaurio ja tuolla motarilla se räjähtää ja multa lähtee henki. Tilanne päättyi sihen että mies antoi mulle 20¤ ja lähti pois paikalta..

Ja vielä sitten yhen parin käsiä katkoin rossiradalla syksyllä, mutta se ei tänne kuulukkaan :) Nyt ilman mopoa, auton haluisin vaihtaa mielellään katumopoon että pääsis ajelemaan ja nauttimaan kesästä. Ilmotuskin alapuolella ;)

13.2.2008 18:46

Äkh! Laitoin että olen kaatunut, mutta olenhan minä auton peräänkin ajanut! Tosin autoon ei vauriouta ja prätkän vanne aavistuksen soikeahkoksi.

20.2.2008 18:24

-
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 12.7.2009 13:06, muokattu yhteensä 1 kerran

24.2.2008 13:23

Vedetty endo päin autoa.

24.2.2008 14:31

B1C0 kirjoitti:Vedetty endo päin autoa.

Hieno saavutus :wink:

24.2.2008 15:39

Kevarilla tämä: tulin noin 70-80km/h kylän keskustasta läpi, ja 200m päässä on risteys, josta tie kääntyy vasemmalle, ja oikealla puolella tietä on Säästöpankki. Lähestyin risteystä ja huomasin, että keskiviivan vieressä joku kärkkyi tilaisuutta kääntyä. No hiljensin vauhin noin 60km/h, ja olin ohittamassa keskiviivalla sijaitsevan auton oikealta puolelta - tilaa kun oli. Olin jo todella lähellä ohitusta, kun auto (ei vilkkua päällä mihinkään suuntaan) kääntyikin oikealle. Olin ihan varma, että auto on menossa vasemalle kun niin kauan risteyksessä kärkkyi ja keskiviivan vieressä.

Kerkesin sitten jarruttamaan hiukan, törmäyshetkellä vauhtia taisi olla noin 30km/h. Minulta katkesi vasen jalkatappi ja eturenkaan akseli vääntyi kun pamautin sellaista jalkakäytävän reunaa päin. Vasen pikkusormi taisi osua johonkin kun sattui hiukan, mutta kaatumatta siitä selvittiin. Autoon sen sijaan tuli 2000 euron vahingot: peili rikki, järjettömän naarmut kylkeen ja vanteisiin). Jos en olisi pitänyt ajokenkiä jalassa, olisi luultavasti jäänyt pitemmäksi aikaa ajelut ajamatta. Jalkatappi siis katkesi niin, että sitä oli noin sentti jäljellä, mutta jalalleni ei käynyt mitään vaikka se sinne väliin jäi =D