Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

5.5.2006 15:41

Aleksis kirjoitti:Kannattaa maksaa kuutioiden mukaan eikä tehopainosuhteen jos pyörä on kuristettu vain papereissa :)
jeps, niin tein minäkin ja maksan kovempia vakuutuksia.

6.5.2006 20:43

No hyvä että on aihe saanut keskusteluakin vähän...

Sieltä tuli vain vastaukseksi tuo 700e koko vuosi ilmanseisotusta.

Mopopna oli zx-6r 25kw!

Lisää esimerkkejä ja keskustelua vain!
Täällä tosiaan ollaan lapsosten kengissä viel tässä aiheessa, mutta kyllä tämä tästä!

15.4.2007 19:25

Varsin mielenkiintoinen lasku tuli postissa. Ympärivuotinen seisonta, kun vähennetään 20% bonukset, omistaja-alennus, maksutapa-alennus ja jostain syystä vielä 5¤ eri osoitteessa asuvan isäni pyörästä :D.. tulee summaksi 120¤ ! Tuotahan nyt en todellakaan ala maksamaan, joten soittoa yhtiöön maanantaina ja katsotaan tilanne. Hirvittää vain niiden puolesta, jotka eivät katso tarkasti laskujaan läpi.

15.4.2007 22:36

Tappokone kirjoitti:Hirvittää vain niiden puolesta, jotka eivät katso tarkasti laskujaan läpi.

Joo itse jo tuolla toisen keskustelun puolella kerkesin samasta sanomaan, tässä vähän esimerkkiä:
-n. 1000 euron ylimääräinen lasku. Syy: "virhe laskutusjärjestelmässä"
-otin ylimääräisen 30 pv seisonnan, ja rahojen palautuksen sijasta tulikin lisälasku
-sitten kun myin pyörän, eli se vakuutus lakkasi (olin ottanut toiselle pyörälle uuden vakuutuksen hieman aiemmin), tuli kuitenkin vielä reilun 400 euron lasku tuolle entiselle pyörälle
-toistuvasti tulee turhia 0,00 euron laskuja
-pyörän tietojen kohdalla luki Toyota Hiace Yamaha... (en ole Hiacea koskaan omistanut)

Kaikkien korjaus toki onnistui kuluitta sähköpostitse, mutta ei oikein luottamusta herätä... :D

15.4.2007 22:39

Sanokaas nyt että mimmonen vakuutus kannattas ottaa pärrään, kun kesällä semmosen hommaan. 250cc, papereissa 24kw ja paino siinä 110kg hujakoilla varmaan, tosin en oo varma mitä papereissa lukee.

15.4.2007 22:44

iikka88 kirjoitti:Sanokaas nyt että mimmonen vakuutus kannattas ottaa pärrään, kun kesällä semmosen hommaan.

No sillehän pitää ottaa liikennevakuutus, joka on ainoa pakollinen. Sen lisäksi voit halutessasi ottaa kaskovakuutuksen, joko kaiken kattavan täyskaskon tai jonkin osakaskovaihtoehdoista. Osakaskoon voi kuulua esim. hirvi-, palo- ja varkausturva sekä mahdollisesti ilkivaltaturva.

Edellä mainittujen vakuutusten hinta vaihtelee suuresti mm. pyörän, oman ikäsi, asuinpaikkakunnan ja ajokuukausien määrän mukaan. Sen vuoksi kukaan ei pysty sanomaan minkäänlaista luotettavaa suositusta itse vakuutusyhtiön suhteen, vaikka foorumeilla asiasta aina puhutaankin. Esim. "Pohjola on halvin" on kovin yleinen väite, omalla kohdallani totesin taas jokakeväisen tarjouskierroksen jälkeen että se olisi ollut yksi kalleimmista minulle.

Muutamalla vakuutusyhtiöllä on nettisivuillaan laskuri, joka antaa jonkinlaista suuntaa. Tämän lisäksi voit tehdä tarjouspyynnöt yhtiöille vaikkapa sähköpostitse, puhelimitse tai käymällä paikan päällä toimistoissa.

15.4.2007 22:59

Mjoo siis tiesin kyllä ton liikennevakuutusjutun, mutta aattelin lähinnä sitä että tehopainosuhde vai kuutiopohjanen hinta yms., ja jos jollain ois ollu jotain hintatietoa. Laskeskelin pohjolasta niin sieltä lykkäs 600e vuosi, mutta mitä yheltä kysyin joka tollasen pyörän omistaa niin sano että 70% bonuksilla ~100e vuosi. Ja siitähän pitäs sillon tulla ~350e 0% bonuksilla.

15.4.2007 23:14

Muutamalla yhtiöllä on vielä vaihto uuteen systeemiin kesken, esim. Nordealla tämä taisi tapahtua 1.4., IF siitynee syksyllä. Tämä liittyy perinteisen seisonta-ajallisen vakuutuksen muuttumiseen kausivakuutukseksi eli seisonta-ajattomaksi (kolmas nimi "ympärivuotinen"). Eli esim. IF:llä on toistaiseksi seisonta-ajallinen vakuutus. Pohjolalla seisonta-ajaton. Pohjantähdellä voi valita jomman kumman.

Tämän lisäksi Tapiola ja Turva käyttävät ympärivuotista, josta kuitenkin saa halutessaan seisontahyvityksiä 1.4. - 31.10. välillä (30 vrk yhtäjaksoisesta seisonnasta), mutta jos ajaa kauemmin, on sama ajaa ympäri vuoden. Itse pidän tästä eniten ja tarjoustenkin voittajaksi selviytyi tällä kertaa Turva, joka siis oli valintani.

Jos ajokausi on esim. 5 tai 6 kuukautta, ei seisonta-ajaton vakuutus välttämättä olekaan edullisin. Moottoripyörien osalta seisonta-aikojen ilmoittaminen on edelleen ilmaista ja yhtä helppoa kuin ennenkin. Uudistus, jossa seisonta-ajat korvattiin rekisteristä poistolla AKE:n kautta (maksullista), ei siis koske moottoripyöriä.

Jos oikeasti haluat halvimman mahdollisen vakuutuksen, sinulla ei ole mitään muuta tapaa kuin tehdä tarjouspyynnöt kaikille. Se mitä kaveri tai sata kaveria täällä sanoo, ei välttämättä toteudu kohdallasi, voin vakuuttaa tämän.

Liikennevakuutuksessa ei 0% bonusta olekaan, koska jokainen firma tarjoaa 20% lähtöbonuksen - ellei sitten taustalla ole aiemmista vakuutuksista negatiivistä bonushistoriaa.

Nettilaskurit tällä hetkellä ainakin näillä: Turva, Tapiola, Pohjantähti, Pohjola.

15.4.2007 23:53

no entä millane vakuutus ois hyvä kotarin exc mallilla ja mahd. halpa mutta kattava :) joku osa- tai täyskasko ainakin..

16.4.2007 0:12

:D No ihan samat sanat kuin aiemminkin, mutta lisäksi...

Kaskon kattavuus pitää ihan jokaisen päättää sen mukaan, miltä tuntuu. Meillä on ollut tapana pitää täyskaskoa uusilla ja uudehkoilla kulkuvälineillä, mutta vanhalle riitää osakaskokin. Toisaalta esim. sedälläni on uusi auto pelkällä liikennevakuutuksella, voihan sen näinkin tehdä, jos uskaltaa. Meikäläisellä on kyllä niin huono tuuri että en uskaltaisi, vaikka suunnilleen kaikki vakuutukset ovat tähän asti olleet "turhaan" -koputtaa puuta-.

Vanhalle prätkälle ei täyskaskoa yleensä saakaan, ja osakaskollekin saattaa olla raja (20 vuotta ainakin joillakin yhtiöillä).

MP-osakaskojakin on tosiaan erilaisia, joillakin yhtiöillä on valittavana useampi vaihtoehto, joillakin taitaa olla vain yksi. Varkaus/palo/hirvi on halpa perusvakuutus, en ole varma, mutta olikohan jollakin tarjolla myös pelkkä palo/hirvi. Kuitenkin varkaus/palo/hirvi/ilkivalta voi olla monen mielestä järkevämpi, kun hintaeroa voi olla niinkin vähän kuin 20 - 50 e vuodessa. Ja nämähän tosiaan ovat ympäri vuoden voimassa, vaikka liikennevakuutus olisi seisonnassa, eli korvaavat myös esim. talvisäilytyksen aikaiset vahingot. Myös oikeusturva ja autopalveluturva monesti kuuluvat laajempaan osakaskoon, jälkimmäisen toiminnasta mp-puolella en kyllä tiedä.

Ulosajoa / kolarointia (pl. toisen osapuolen tai hirven aiheuttama) ei korvaa mikään osakasko, vaan ainoastaan täyskasko (tai joillakin yhtiöllä näiden välistä oleva kaskomuoto, en tiedä onko prätkälle tällaista), eli onhan se tietysti ihan paikallaan jos arvokasta kulkupeliä kuskailee.

16.4.2007 13:55

600cc hornet:
Pohjolassa 'ympärivuotinen' vakuutus 450¤/vuosi täyskaskolla. Vähän vajaa 500¤ olisi, mutta keskittäminen tuo sen 50¤ alennuksen. Pyörä siis 25kW tehoissa.
Tapiolassa olisi tullut koko vuodelta vajaa 900¤, tosin seisonta-ajasta tietysti hyvitys.

16.4.2007 16:50

Löytyykö yhtiötä, jossa ympärivuotinen seisonta olisi inhimillisen hintainen eli alle 20¤?

E:
Johnnie kirjoitti:Muutamalla yhtiöllä on vielä vaihto uuteen systeemiin kesken, esim. Nordealla tämä taisi tapahtua 1.4., IF siitynee syksyllä. Tämä liittyy perinteisen seisonta-ajallisen vakuutuksen muuttumiseen kausivakuutukseksi eli seisonta-ajattomaksi (kolmas nimi "ympärivuotinen"). Eli esim. IF:llä on toistaiseksi seisonta-ajallinen vakuutus. Pohjolalla seisonta-ajaton. Pohjantähdellä voi valita jomman kumman.


Eli soitin IF:iin ja säästän vuodessa 100¤. Tapiola vaihtui pois. TODELLA vakava ongelma uudessa vakuutussysteemissä! Ympärivuotinen seisonta muuttunut sikahintaiseksi.

16.4.2007 21:05

-01 VFR vakuutuksia kyselin ifistä jossa on kaikki muut vakuutukseni. If jäisi noin 5kk ajoilla samoihin kuin pohjola ympärivuotinen

Turvaan taidan marssia kun se kiskaisi vielä noin 300e kaulan pohjolaan.
Vertailin siis liikennevakuutusta + täyskasko 150 omavastulla.

17.4.2007 0:21

Pohjolaan päädyttiin ton zetan kanssa. If ja tapiola katottiin ton lisäks. Tarjoukset pyydettiin kaikist. If oli kallein ja tapiola vissiin tippu huonon asiakaspalvelun takia tai ku näytin papereita pyörän osamaksajille kysyäkseni tapiolan ja pohjolan väliltä, aika kylmästi tuli pohjola.

PS. Enää alle puol kuukautta, niin pyörän pitäis saapuha maahan. :(

7.6.2007 23:14

Jooh, itselläni on (vielä tällä hetkellä) vakuutukset Pohjolassa, ja voin sanoa että kunhan tämän tappelun jälkeen saan ne pennoset taskuuni mitä tuosta firmasta irtoaa niin vaihdan firmaa... Pyörä menee lunastukseen runkovaurion ja lohkon kannen takia ja pohjola tarjoilee yli 7000 euron pyörästä 6000 euroa (samanlainen pyörä paitsi 10tkm enemmän ajettu ja muutenkin huonokuntoisempi 6900eur). Ei paljon lämmitä tommonen toiminta. Saahan sitä sanoa että pyörän arvo on vain se ja se, kun tuommoinen rahanippu kädessä ei anneta edes koeajaa noita. Ostappa siinä sitten tilalle mitään enää.