Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

29.4.2008 13:10

Omasta mielestä piikkisen käsittely käsittelykokeessa on jo sen verran helpompaa, että suorittaisin kortin A1:senä. Ainakin jos omalla nykysellä pitäs pujotella sais tosissaan harjotella, kääntyvyys pystyssä kun on luokkaa viking line. Onhan se kevari kevyempi noin muutenkin

29.4.2008 13:36

satkis kirjoitti:Omasta mielestä piikkisen käsittely käsittelykokeessa on jo sen verran helpompaa, että suorittaisin kortin A1:senä. Ainakin jos omalla nykysellä pitäs pujotella sais tosissaan harjotella, kääntyvyys pystyssä kun on luokkaa viking line. Onhan se kevari kevyempi noin muutenkin



monissa autokouluissa ei ole 25kw pyörää joten se suoritetaan piikillä. mun mielestä järkevämpää suorittaa se 25kw kortti.

29.4.2008 23:11

Onks A-korttia mahdollisuus ajaa ns. kotiopetuksella?
Ja 21v on mennyt jo vuosia sitten ohi.
ajattelin että kun isällä on vuosia ollut kortti ja tietenki pyörä ni vois opettaa..

Täälläpäin autokoulussa ajettuna A-kortti maksaa kaikkine insseineen ja lupineen 800eur...

30.4.2008 0:28

Makedonia kirjoitti:monissa autokouluissa ei ole 25kw pyörää joten se suoritetaan piikillä.

Näin on. Esim. oman seutuni autokouluista yhdelläkään ei ole ollut, toki jossain isossa koulussa (esim. pk-seudulla kenties) saattaa olla.

30.4.2008 0:45

EASYRIDER69 kirjoitti:...

Jos sulla on nyt aika aja rahaa ajaa se kortti, niin AJA se nytten. Voitpaha ainaki lainaa vaikka kaverin piikkiä joskus jos huvittaa. Eipähä ainakaa kortin puuttumisen takia ala kyrsimään.

Käsittääkseni prätkäkorttia ei saa kotiopetuksella. 800 on melko edullinen, ei tosin halpa. TÄällä oli kun kysyin 2 viikkoa sitten, halvin 1090 + kulut ja kallein 1230 + kulut. Kaikki kolme koulua ajaa yhteisomisteisilla Kawa KMX 125 tai Kawa ER5 tai Hornet 600:lla.

30.4.2008 8:59

Johnnie kirjoitti:
Makedonia kirjoitti:monissa autokouluissa ei ole 25kw pyörää joten se suoritetaan piikillä.

Näin on. Esim. oman seutuni autokouluista yhdelläkään ei ole ollut, toki jossain isossa koulussa (esim. pk-seudulla kenties) saattaa olla.


mä ajoin yhdessä helsingin suurimmassa koulussa, eikä niillä ollu väliluokan pyörää :/ taitaa olla harvalla koululla täällä pk-seudullakaan 25kw pyörää..

3.5.2008 23:26

Aja ehdottomasti nyt! Et menetä siinä yhtään mitään. Rahallisesti sama ajatko nyt vai sitten, mutta jos piikkikortti on taskussa, pääset helpommalla autokoulun suhteen sitten kun suoritat b-korttia. Ja sen A1:n voi päivittää A:ksi samoilla luvilla joilla hakee b-korttia.

12.5.2008 16:42

Paljonko tuo a kortin suorittaminen tulisi maksamaan SUURIN PIIRTEIN paikkakunnasta riippumatta, entä tulisiko se paljon halvemmaksi/kalliimmaksi ku B kortti (ei ynnätä pyörän tai auton hintoja mukaan)

12.5.2008 18:05

YDT91 kirjoitti:Paljonko tuo a kortin suorittaminen tulisi maksamaan SUURIN PIIRTEIN paikkakunnasta riippumatta, entä tulisiko se paljon halvemmaksi/kalliimmaksi ku B kortti (ei ynnätä pyörän tai auton hintoja mukaan)


kannattais varmaan mennä piikkipuolelle kysymään?

13.5.2008 17:43

ku ei löydy A1 korttia taskusta, ja määhän tarkotin tota "pikku" a:ta

13.5.2008 18:19

Tais olla 500 luokkaa..

E: tuo hinta oli aika hyvillä alennuksilla, mutta uskoisin, että 600 pintaan pitäis saada ainaki :O

13.5.2008 18:34

Issor kirjoitti:Tais olla 500 luokkaa..

E: tuo hinta oli aika hyvillä alennuksilla, mutta uskoisin, että 600 pintaan pitäis saada ainaki :O


mulla oli 928,00¤ + viranomaiskulut Pasilassa :S

pari vuotta sitten oli vielä toi 600¤.
saattais vähän pohjoisempana olla halvempaa tuo lysti..

13.5.2008 23:13

Makedonia kirjoitti:
Issor kirjoitti:Tais olla 500 luokkaa..

E: tuo hinta oli aika hyvillä alennuksilla, mutta uskoisin, että 600 pintaan pitäis saada ainaki :O


mulla oli 928,00¤ + viranomaiskulut Pasilassa :S

pari vuotta sitten oli vielä toi 600¤.
saattais vähän pohjoisempana olla halvempaa tuo lysti..


Aivan, muistelin tota hintaa vuodelta 2005 ku ajoin. Kaikki nousee kaikki nousee :/

18.5.2008 3:28

Sergey kirjoitti:1988 (vai 90?) sai vielä automaattisesti AB kortin kun ajoi autokortin. sitten A muuttui erilliseksi. Arvaa ottiko kavereilla päähän :D vain parin vuoden ero oli mulla. Otin tosin jo 16v kortin, ni ei mua koskenu

A-luokan ajokortti
Ikäraja 18 vuotta
Muut kuin A1-luokan moottoripyörät, paitsi 20 vuoden ikään saakka saa pyörän teho olla enintään 25 kW (34 hv) sekä tehopainosuhde alle 0,16 kW/kg

Tutkintoon pääsyn edellytyksenä olevat vähimmäisopetusmäärät:
Teoriaopetus 12 tuntia
Ajo-opetus 9 tuntia

Tai jos henkilöllä on ennestään auton ajokortti:
Teoriaopetus 6 tuntia
Ajo-opetus 6 tuntia

Voidakseen suorittaa suoraan "rajoittamattoman, ison A:n" on henkilön oltava vähintään 21 vuoden ikäinen.


Eli saat ajaa 20 vuotiaana isolla jos sulla on B kortti entuudestaan.


eli siis jos ajan nyt sen auto kortin niin mitä moottoripyörää saan ajaa sillä? kun oon 19v ja syntynyt v-89

ja jos ei ole näin niin mikä kortti ois ensimmäinen mp-kortti?

18.5.2008 11:24

Jos ajat nyt autokortin niin saat korttiisi merkinnän B ja saat ajaa sillä alle 3500kg kokonaismassaisen auton lisäksi traktoria, moottorikelkkaa ja mopoa. Jos haluat moottoripyörää ajaa niin tarvitset joko ns. pikku-a tai A kortin. Tuon A saa vasta 20v joten vaihtoehdoksi jää tuo pikku-a jolla saa ajaa alle 25kw pyörää.

Maksaa 500-700e tuo kurssi autokoulussa ja siihen sitten inssit yms päälle.