Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: a-kortti

1.4.2012 2:22

metko kirjoitti:Laiskana en jaksa ite ettiä, joten kysyn täältä elikkä täytän marraskuussa 2012 18 ja omistan tällähetkellä A1 kortin elikkä saanko minä vielä vanhan käytännön mukaan a kortin eli ei tarvii mitään lisä koulutuksia ja saan ajaa 25kw pyörää? Mitenkäs sittenkun aikaan täytän 20 ni saanko A kortin suoraan vai?

http://www.indriving.com/ajokortti-uudistus/
Lue tosta.

Re: a-kortti

1.4.2012 13:22

No joo ton mukaan ilmeisesti mä saisin siis sen pikku a vanhan tavan mukaan, mutta mites sitten kun tulee toi A2 luokka voimaan 2013 alusta, niin saanko sitten ajaa sillä mun pikku a:lla edelleen niitä 25kw pyöriä ilman mitään lisäkoulutusta vai saanko ajaa pikku a:lla 35kw pyöriä vai pitääkö mun hommata toi A2 kortti sillä lisäkoulutuksella?

Re: a-kortti

1.4.2012 15:00

Kannattaisiko vaikka soittaa ja kysyä asiasta? Saisit paljon nopeammin varman vastauksen kysymyksiisi kuin näin foorumin kautta jossa porukka mutuilee milloin mitäkin..

Re: a-kortti

1.4.2012 15:03

Lape kirjoitti:Kannattaisiko vaikka soittaa ja kysyä asiasta? Saisit paljon nopeammin varman vastauksen kysymyksiisi kuin näin foorumin kautta jossa porukka mutuilee milloin mitäkin..

joo kyllähän se pitää varmistaa viel tietenki miten todellisuudessa menee, mut kuha kysyin näin sunnuntaina, kun mieleen tuli ja ei voi pahemmin soitella mihinkään tänään.

Re: a-kortti

1.4.2012 16:26

No jos multa kysytään niin en kyllä usko että sun pitää ajaa mitään lisätunteja jos "vanha" pikku A on jo 2013 alussa suoritettu ja taskussa. Pahimmassa tapauksessa ehkä pari lisäajokertaa ja that's it.. Tämä on minun mutuilua.. :)

Re: a-kortti

1.4.2012 19:16

Minulle sanoivat Trafilta, että ei tarvitse lisätunteja pikku-a -> iso-A. Sanoivat myös, että pikku-a:lla lakimuutoksen jälkeen saa ajaa moottoripyöriä, jotka oikeuttavat A2-luokan ajo-oikeutta.

Re: a-kortti

1.4.2012 21:26

Eli suomeksi: pikku-a:lla saa ajaa vuonna 2013 35kW pyörää. Ja mites se tuosta pikku-a:sta päivittyy "isoon" A:han? Tarviiko joitain teoriatunteja vai miten?

Re: a-kortti

1.4.2012 22:00

Eli siis ens vuonna pikku a = A2? Käytännössähän toi siis tarkottaa sitä, että tämän vuoden saan ajaa kuristetulla ninjalla (tt:nä ~100kW), mutta ens vuonna enää en kun maksimiteho ylittää 70kW? Seems legit.

Re: a-kortti

1.4.2012 22:15

Siis missä se nyt sanotaan että pärrän maksimiteho tt:nä ei saa ylittää tuota 70kW? En ymmärrä ollenkaan edes mikä pointti tuollaisessa säännössä olisi? :|

EDIT: Aahhh.. Löysin Finlexin sivuilta tuon virallisen tekstin: "..A2, johon kuuluvat moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa suurempi"

Paskempi homma teille nuoremmille.. :roll:

En silti oikeasti ymmärrä miksi näin?

Re: a-kortti

1.4.2012 22:29

Jep, samaa mietin itsekkin, että mikä pointti tuossa lainpätkässä on. Aina niin ihana EU..

Re: a-kortti

2.4.2012 1:26

Varmaan se ettei osteta sitä 130kw tonnista, kuristeta nimellisesti rekisteröintiä varten ja revitä kuristuksia sitten irti?

Re: a-kortti

3.4.2012 7:50

Jaa laaditaanko lait sitten nykyään niitä varten, ketkä eivät niitä tottele? Sillä alle 35kW pyörää OIKEASTI ajavaa henkilöähän tuo "lisäpykälä" ei liikuta muutenkuin siten, että se karsii tietyt mallit ostoslistalta kokonaan pois, vaikka kuinka silmää miellyttäisivät.

Re: a-kortti

3.4.2012 10:41

Lottokone kirjoitti:Jaa laaditaanko lait sitten nykyään niitä varten, ketkä eivät niitä tottele? Sillä alle 35kW pyörää OIKEASTI ajavaa henkilöähän tuo "lisäpykälä" ei liikuta muutenkuin siten, että se karsii tietyt mallit ostoslistalta kokonaan pois, vaikka kuinka silmää miellyttäisivät.
Mitään en mistään tiedä, mutta sellainen tuli mieleen että yritettäisiinköhän tuossa pienentää tuon välikorttiluokan pyörien vääntölukemia? Huipputehohan nuossa on pelkästään rajattu, mutta kyllähän noissa pyörissä aika isoja vääntöeroja on, vrt. 600cc 750cc 1000cc. Aika kaukaa haettu mutta enpä muutakaan keksi :D

Re: a-kortti

3.4.2012 16:24

Epoksi kirjoitti:
Lottokone kirjoitti:Jaa laaditaanko lait sitten nykyään niitä varten, ketkä eivät niitä tottele? Sillä alle 35kW pyörää OIKEASTI ajavaa henkilöähän tuo "lisäpykälä" ei liikuta muutenkuin siten, että se karsii tietyt mallit ostoslistalta kokonaan pois, vaikka kuinka silmää miellyttäisivät.
Mitään en mistään tiedä, mutta sellainen tuli mieleen että yritettäisiinköhän tuossa pienentää tuon välikorttiluokan pyörien vääntölukemia? Huipputehohan nuossa on pelkästään rajattu, mutta kyllähän noissa pyörissä aika isoja vääntöeroja on, vrt. 600cc 750cc 1000cc. Aika kaukaa haettu mutta enpä muutakaan keksi :D


Jaa-a, voi hyvinkin olla. Typerältähän tuo kuulostaa, mutta niin kuulostaa koko lakikin. Jos joku ihan oikeasti asiasta perillä oleva voisi meille tolloille jakaa tietämystään, niin olisin kiitollinen.

Re: a-kortti

3.4.2012 18:10

Lottokone kirjoitti:Jaa laaditaanko lait sitten nykyään niitä varten, ketkä eivät niitä tottele? Sillä alle 35kW pyörää OIKEASTI ajavaa henkilöähän tuo "lisäpykälä" ei liikuta muutenkuin siten, että se karsii tietyt mallit ostoslistalta kokonaan pois, vaikka kuinka silmää miellyttäisivät.


Sitä minäkin tässä lähinnä meinasin että tuo 70kW on aika hankala maksimiteho koska se esim. rajaa melkein kaikki suositut kuussataset ja seiskapuolikkaat pois laskuista. Joutuu siis aluksi ostamaan jonkun lällymmän harjoittelupyörän jossa ei sitten riitä potentiaalia sitä pakollista kahta vuotta pidemmälle.. Todella järkevää.

Tuo vääntöselitys kuulostaa kyllä todella kaukaa haetulta mutta mistäs sitä ikinä tietää mitä noi keksii.. ;)