Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

19.5.2007 21:21

1988 (vai 90?) sai vielä automaattisesti AB kortin kun ajoi autokortin. sitten A muuttui erilliseksi. Arvaa ottiko kavereilla päähän :D vain parin vuoden ero oli mulla. Otin tosin jo 16v kortin, ni ei mua koskenu

A-luokan ajokortti
Ikäraja 18 vuotta
Muut kuin A1-luokan moottoripyörät, paitsi 20 vuoden ikään saakka saa pyörän teho olla enintään 25 kW (34 hv) sekä tehopainosuhde alle 0,16 kW/kg

Tutkintoon pääsyn edellytyksenä olevat vähimmäisopetusmäärät:
Teoriaopetus 12 tuntia
Ajo-opetus 9 tuntia

Tai jos henkilöllä on ennestään auton ajokortti:
Teoriaopetus 6 tuntia
Ajo-opetus 6 tuntia

Voidakseen suorittaa suoraan "rajoittamattoman, ison A:n" on henkilön oltava vähintään 21 vuoden ikäinen.


Eli saat ajaa 20 vuotiaana isolla jos sulla on B kortti entuudestaan.

19.5.2007 21:26

Sergey kirjoitti:1988 (vai 90?) sai vielä automaattisesti AB kortin kun ajoi autokortin. Syksyllä 90 A lähti pois ja muuttui erilliseksi. Arvaa ottiko päähän :D


Uskon, että otti päähän ;) Mutta tämä on toisaalta vain hyvä asia, ainakin luulen niin. Onhan autolla ja moottoripyörällä isot erot keskenään.

Sergey kirjoitti:Eli saat ajaa 20 vuotiaana isolla jos sulla on B kortti entuudestaan.


Sen tiesinkin jo.

Tarvitseeko minun suorittaa erikseen isoa A:ta jos suoritan 18 vuotiaan tuon rajoitetun kortin?

19.5.2007 21:41

pöpö kirjoitti:Jos ei suorita kevari korttia, vaan 18 vuotiaana suorittaa tämän mp -kortin, niin tuleeko silloin ajaa sinne 21 vuotiaaksi asti kuristetulla vehkeellä?

Paljonko se tehoraja on?

Tarvitseeko minun suorittaa erikseen isoa A:ta jos suoritan 18 vuotiaan tuon rajoitetun kortin?


Ei 21 vaan kaksi vuotta siitä päivästä jolloin sen "väli-A:n" ajat.

Tehoraja on 25 kW. Eikä tarvitse olla välttämättä kuristettu vehje, on niitä täystehoisenakin alle tuon rajan jääviä.

Ja ei tarvitse suorittaa erikseen isoa A:ta varten tutkintoa. Se on tarkoitettu vain niille, joilla ei ole minkäänlaista A:ta entuudestaan, ja silloin vaaditaan tuo 21 vuoden ikä.


Näin ainakin sain yllä olevasta tekstistä käsityksen,

Näin kai se menee jos ei tuossa todistuksessa muuta lue, etkä aja kuorma-autokorttia. Todistuksessa lienee edelleen joku rastitettava kohta, missä on ajoneuvoluokkia (liittyy näöntarkastukseen).


paljonko se suunnilleen tulee kustantamaan

Hinnoista (kuten näistä muistakin asioista) on monta vanhempaa juttua, tosin hinnat ovat paikkakunta- ja autokoulukohtaisia. Yksi hiljattain käyty keskustelu.


Minkälaista se suorittaminen/opiskeleminen on?

Leppoisaa. :) Eli koulut järjestävät teoriatunteja sekä päivisin että illemmalla. Siellä istutaan kuin missä tahansa koulussa ikään ja kuunnellaan liikenneopettajaa, katsellaan "kalvoja" ja mielenkiintoisia videoita. Kaikkineensakin ajokorttien suorittaminen (itsellä neljä ajotutkintoa) ovat olleet mielenkiintoisimpia koulutuksia, missä olen koskaan ollut.

Teoriaopetuksen ohessa sovitaan sihteerin/opettajien kanssa jokaiselle sopivat ajokerrat. MP-koulutuksessa käytössä on kypäräpuhelimet, joiden välityksellä opettaja antaa palautetta ja ajo-ohjeita. Opettaja itse voi olla liikenteessä autolla, mutta usein hänkin valitsee moottoripyörän, A-opetusta antavat liikenneopettajat ovat usein motoristeja muutenkin.

milloin täytyi olla syntynyt, jotta voi vielä ajaa autokortin suorittanut henkilö moottoripyörää?

Itselle on jäänyt mieleen vuosi 1990, eli suunnilleen 1972 syntyneet olivat kai siinä rajalla.

20.5.2007 2:47

hmm..
oon tässä viimepäivinä juossu pitkin tamperetta lääkärintodistus, ajokorttipaperit ja puhelin kourassa etsimässä vastausta tähän(ikuiseen) kysymykseen kevarikortista ja väli-a mp kortista.

autokoululla(nokian EKA) minulle sanottiin että siitä vaan lähtee ajamaan A1 kortilla 25kw pyörää kun täyttää 18, näin olen sen muualtakin ymmärtänyt. Nokialla joku katsastusmies oli sanonut samaa, kun taas toinen katsastusmies oli sanonut että hakemus on jätettävä asuinpaikkakunnan poliisille. ( omassa tapauksessani autokoulu jättää B - kortin hakemuksen, mutta vasta pari viikkoa synttäreiden jälkeen ).

asiaa saapastelin kysymään tampereen poliisilaitokselta ja sieltä virvottiin että ensinnäkään se täti siinä pitkällä tiskillä ei tiedä yhtään sanonko mitään(mulla olis kännykässä pätkä äänitettynä mut en viitti laittaa nettiin ku se on sille taas niin noloo ja joku kuolis nauruun)[toinen ennakkotapaus kyseisten tätien tietämättömyydestä on, kun kaverini soitti kyseiseen paikkaan ja kysyi samaa asiaa noin puoli vuotta sitten. sieltä vastannut henkilö kysyi toiselta:"mikä se sellanen pikku-a on??"]

noniin. no tämä tietämätön tiskin takana muka töitä tekevä henkilö meni puhumaan päällikölleen asiasta ja tuli takaisin väärän vastauksen kera; rupesi ehdottamaan että jospa lähtisin autokouluun ilmoittautumaan väli a kurssille, yeah right.
tämä "päällikkö" sitten juoksee toimistostaan tiskin taakse ja sanoo että kertoi väärin; (HUOM 99% VARMASTI VÄÄRÄÄ TIETOA-->) "A1 kortin pitäisi olla 2 vuotta, eli 2 vuotta siitä päivämäärästä kun sen on suorittanut, sitten saa ajaa 25kw pyörää, MUUSSA tapauksessa pitäisi suorittaa UUSI kuljettajantutkinto (teoria, käsittely, ajokoe) jos aikoo synttäreiden jälkeen mutta ennen 2 vuoden täyttymistä ajaa 25kw pyörällä."

no ei auttanu vänkääminen asiassa, täti vaan vitsaili että: "kyllähän sinä nyt kestät sen ylimääräiset 5 viikkoa".
#¤"¤"¤=%#"&

tämän jälkeen vietin aikaa internetissä pyöreät 6 tuntia putkeen.
sieltä löytyi joka paikasta pelkkää : "18 vuotta täytettyään henkilö voi saada 25kw pyörän ajamiseen oikeuttavan ajoluvan jne jne"(kun sitä estäviä esteitä ei ole, esim ajokielto/suorituskielto tms)
Lakikirjaakin on jo tähän hätään tutkittu, sama juttu.

näyttää siis siltä että pitäisi viedä ajokorttihakemus asuinpaikan poliisille jossa hakee väli-a korttia, vasta sen hyväksymisen jälkeen saa ajaa 25kw pyörää.
Tilanne on sinänsä hankala että autokoulu on ensiviikolla laittamassa B-kortin hakemuksen menemään ja sen käsittelyssä kestää se 1kk-1,5kk, kuitenkin täytän 18 jo viikon päästä. Ajattelin viedä a hakemuksen nyt erikseen maanantaina ja pyytää kassantätiä kirjottamaan väliaikaisen paperiajokortin,jotta pääsen pyörällä ajelemaan ja autokouluun suorittamaan b kortin loppuun(ei tarvi pummia kyytiä/mennä bussilla).

nyt onkin pari kysymystä ja lopputulos;

a)
kuinka äkkiä poliisiasemalta voi saada väliaikaisen ajokortin jätettyään ajokorttihakemuksen? saako sen heti pyytämällä, vai pitääkö odottaa hakemuksen hyväksymistä, tai jopa muoviläpyskää(lopullista ajokorttia) postilaatikkoon??
b)
mitä muut ovat tehneet kyseisessä tilanteessa?
monet ajelee A1 kortilla 25kw pyörää sen väliajan synttäreistä B-kortin inssiin, mutta mulla se väliaika on reilusti sitä paria viikkoa pidempi = "kiinnijäämis"riski kasvaa.

ja tietenkin vielä että esim. nokialla on kuulemma sellainen käytäntö jopa poliisilaitoksella että A1 kortilla SAA ajaa 25kw pyörää kun on täyttänyt 18.
eli riippuuko kortin lähtö poliisista/selitystaidoista :D vai mikä prkl tässä hommassa nyt on ongelmana..

jos en saa väliaikaista tampereelta enkä nokialta, sitten mennään A1 kortilla. ja jos kortti lähtee, a-kortti JA B kortti molemmat siirtyvät vuodella ja siitä se riemu repeää.

toivottavasti jollain on tiedossaan(varmaa tietoa) tekstistä puuttuva palanen, eli mikä on lain sallima käytäntö A1-a tilanteessa, ja minkälaisia ennakkotapauksia on käynyt ilmi.

20.5.2007 3:20

Asia on yksinkertaisesti näin:

a-kortin saa HETI kun täytät 18v, jos sinulla on A1 alla, vaikka olisit ajanut A1 kortin 17v ja 364 päivän ikäisenä. Siihen ei tarvita mitään ylimääräisiä viikkoja. Useimmiten korttiin uusi merkintä päivittyy sitten sen mukana kun hommaa B-kortin.

Jos et hommaa B-korttia tai et hommaa sitä heti mene poliisiasemalle ja sano: Sain nyt tuon max 25kw A:n kun täytin 18, pitäs saada näkymään se tässä kortissa. Sit ne käskee sun tehä ajokorttilupahakemuksen joka maksaa muutaman kympin. Saat ajaa max 25kw HETI kun olet jättänyt lupahakemuksen.

Tätähän on ennenkin tiedustelu kytiltä ja aina saatu tämä vastaus. Näin sen pitäisi mennä!

20.5.2007 12:50

okei thänx, piti lukee pari kertaa ni hoksasin pääpointin sieltä( ei kannata valvoo kolmeen yöllä jos meinaa tajuta jotain aamulla ).
eli pomppaan maanantaina poliisiasemalle ja jätän a-korttihakemuksen(vaikka autokoulu laittaa b-hakemuksen). siittä viikon päästä lähen vetelee A1 kortilla pitkin poikin tolla "25kw" pyörällä.

mites onko kukaan saanu poliisiasemalta väliaikasta korttia noin niinku extemporeee? kyllähän ne poliisit osaa siitä laskee että oon 18 ja on A1, ja kai ne saa tarkistettua jostain että oon jättäny sen hakemuksenkin. :P

21.5.2007 11:58

homma hoidossa;
meni juuri niin että täytin "ajokorttiluokan korotus"- merkinnällä varustetun ajokorttilupahakemuksen ja menin viemään sen sinne.
täti ensin sanoo että "piikkikortti pitäis olla sen 2 vuotta", mutta korjasi virheensä kun sanoin:"no ei tod. pidä."
otti laput, 13.5euroo rahaa, anto kuitin missä lukee että lupamaksu maksettu(ja sano että kuitin pitäs kelpaa poliisille kun ajelen A1 kortilla).

jostain kumman syystä saan muovikortin jo 2 viikon päästä(tampereen pl), enkä 2.5kk päästä niinkuin yleensä on ollut tapana.
autokortti tulee sitten myöhemmin kun viitsin vaivautua tunneille ;)


(tämä nyt tiedoksi lähinnä niille keillä vastaava operaatio on edessä)

21.5.2007 13:16

No ei tod. ole ollut tapana että muovikortin saa vasta 2.5kk päästä. Normaali on ollut 2-4vko kaikilla kavereillani ja minullakin.

21.5.2007 13:42

ai :o
ootko ihan tampereella asti käyny koittamassa kuinka nopeesti näin kiireisessä kaupungissa saa kortin :o

22.5.2007 22:47

yrppa kirjoitti:
Jombe kirjoitti:Näinhän se menee.

Mutta mites sitten,jos ajaa 18-vuotiaana a-kortin. Saako silloin ison-A:n aikaisintaan 21-vuotiaana vai saako jo 2 vuoden kuluttua,eli 20-vuotiaana?


A-luokan ajoneuvoa, jonka teho ylittää 25 kW tai tehon suhde omamassaan ylittää 0,16 kW/kg, saa kuljettaa vain se, jolla on ollut A-luokan ajoneuvon ajo-oikeus vähintään kaksi vuotta tai ajokortista ilmenevän merkinnän perusteella se, joka on täyttänyt 21 vuotta ja suorittanut hyväksytysti kuljettajantutkinnon ajokokeen moottoripyörällä, jonka teho on vähintään 35 kW. (Ajokorttiasetus 1243/1997 voimaantulo 1.1.1998)

eli saa ajaa 20-vuotiaana.



Mutta mites menee mun tapaus. Oon 20v., syyskuussa 21. Ajan nyt A korttia, takana vain B kortti. Eli mun pitää ajaa tää kesä kuristetulla 25kw mp:llä. Mutta sitten kun oon 21v. niin voin suorittaa pelkästään ajokokeen jotta saan ajaa yli 25kw. Toinen vaihtoehto olisi odottaa 2 vuotta. Mutta pitääkö mun taas maksaa 40e poliisilaitokselle uudesta ajokorttihakemuksesta? Eli lukeeko ajokortissa jotain että saa ajaa max 25kw mp:llä?

Ihan vitun turhaa touhua. Autokoulussa ajan kuiteski 35kw mp:llä, suoritan käsittelykokeen ja ajokokeen 35kw mp:llä. Sitten 3kk pitää uudestaan tehdä ajokoe yli 25kw mp:llä jonka vittu tein jo kesän alussa.

23.5.2007 8:09

spelare: Joo, käytännössä sun pitää ajaa ne samat kokeet (molemmat) samankokoisella (yli 35 kw) pyörällä uudestaan kun oot täyttänyt 21 v. ja se ajokorttilupamaksu 40 e pitää maksaa myös (ja uudet koemaksut, uudet valokuvat jne...). Tai sitten tosiaan vaihtoehtoisesti odottaa se 2 vuotta.

Ajokortissa väliluokan a-kortti eroaa isosta A:sta siten, että a-kortin suorituspäivä merkitään eri riville ajokortin taakse. Siellä on omat rivit kevarille, väli-a:lle ja isolle A:lle. Eli sitä 25 kw rajoitusta ei suoranaisesti lue missään. Ja ajokortin etupuolella ei liene mitään eroa isoon A:han verrattuna...

Tietty kannattaa miettiä, että jos suoritat kokeet vasta silloin syyskuussa... rahaa säästyy, mutta ajamaan ei pääse kesällä autokoulun lisäksi.

11.9.2007 13:29

muuttuuko pikku-a sisoksi-A samanlailla kun a1-kortti a-kortiks?

25.9.2007 12:37

WILU kirjoitti:muuttuuko pikku-a sisoksi-A samanlailla kun a1-kortti a-kortiks?


Kyllä niin tekee.

25.9.2007 12:39

Poisti paljon ongelmia tuo selvitys, että pikku-A -kortin saa heti täytettyään 18. Muuten olisin saanut pikku-A:n vasta elokuun loppupuolella enkä heinäkuun alussa :S

25.9.2007 14:11

WILU kirjoitti:muuttuuko pikku-a sisoksi-A samanlailla kun a1-kortti a-kortiks?

Tarkalleen ottaen ei ihan samalla tavalla (olethan lukenut esim. jymi:n viestin edelliseltä sivulta). Eli A1:n jälkeenhän pitää täyttää ajokorttilupahakemus, jotta saa päivitetyllä merkinnällä varustetun uuden kortin kouraan (ellei muutenkin ole tulossa B tai BC siinä vaiheessa). Sen sijaan pikku-A (eli väli-A) saa jäädä korttiin, koska nykyisissä EU-ajokorteissa näkyy myöntämispäivä ajoneuvoluokittain. Toki uuden, isolla A:lla merkityn kortin voi hakea normaalia maksua vastaan halutessaan, mutta Suomen teillä ei tarvitse - ulkomaille mentäessä merkintä on sen sijaan hyvä olla oikeassa sarakkeessa.