Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

18.9.2010 10:35

Hyvä :) Oon vaan kuullu kavereilta että pitäis olla 2v, vaikka oon jostain lukenu että ei pitäisi.

18.9.2010 10:59

18vuotiaana kun saat sen pikkukortin niin sit pitää kaks vuotta ajaa, että saat ajaa rajottamatonta pyörää.

29.9.2010 19:27

Taskusta löytyy ab-kortti. Pyörä 25kw papereissa, todellisuudessa jotain muuta.. :roll: Eli en saa ajaa kuristamatonta pyörää vielä 2:teen vuoteen. Jos esim. auto tulee kolmion takaa ajaen mun kylkeen, korvaako vakuutus vauriot? :s

29.9.2010 19:41

Jos joku ajaa kolmion takaa sun eteen niin syyllisen vakuutushan maksaa sulle vahinkot ja silloin sun pyöräs tehoilla tuskin on vaikutusta. Mutta jos sä olet syyllinen niin silloin ne voi ruvea tutkimaan sun pyörääs, varsinkin jos on kasko ja niitten pitäs korvata sulle jotain. Silloin ne voi periä sulta koretuttuja vakuutusmaksuja takautavasti jos toteavat että pyörä ei ole ihan sen mukainen mitä papereissa lukee. Ja lisäksi ne välttämättä suostu maksamaan täysiä korvauksia sun pyörän vahinkoista.

Re: a-kortti

5.5.2011 23:14

suoritin B kortin 3kk sitten. opettaja muisteli et kun teoriakokeen on suorittanut 6kk sitten niin ei tarvitsisi kuvakoetta suorittaa ollenkaa ku tekee a teoriakoetta? pitääkös paikkaansa. helpottais mukavasti teoriakoetta! ;)

Re: a-kortti

8.5.2011 19:19

Mulla lähti B kortti tän lyhytaikaisen kortin aikana, voinko samalla, kun haen uuden ajokorttihakemuksen, laittaa hakuun samalla a-kortin?

Re: a-kortti

15.5.2011 12:30

ehpee kirjoitti:suoritin B kortin 3kk sitten. opettaja muisteli et kun teoriakokeen on suorittanut 6kk sitten niin ei tarvitsisi kuvakoetta suorittaa ollenkaa ku tekee a teoriakoetta? pitääkös paikkaansa. helpottais mukavasti teoriakoetta! ;)


Ei pidä paikkaansa.. Itse ajoin AB samaan aikaan ja teoriakokeet samalla heitolla A ja B:n. kuvia tulee lisää ja kysymyksiä kanssa.

Re: a-kortti

29.5.2011 1:53

ehpee kirjoitti:suoritin B kortin 3kk sitten. opettaja muisteli et kun teoriakokeen on suorittanut 6kk sitten niin ei tarvitsisi kuvakoetta suorittaa ollenkaa ku tekee a teoriakoetta? pitääkös paikkaansa. helpottais mukavasti teoriakoetta! ;)


Jos B-kortti alla niin kuvia ei ole ollenkaan. Vaikka B olisi suoritettu 300kk sitten. Ja tämä on FAKTA.

Re: a-kortti

30.5.2011 13:00

Huomiseen asti ei kuvia ole, mutta 1.6. alkaen tulee A-korttiin aina liikennekuvat, vaikka B olisi alla. Autokoululta juuri kuultu, joten uskoisin tämän olevan nyt se fakta ;)

Re: a-kortti

31.5.2011 0:49

Drained kirjoitti:Huomiseen asti ei kuvia ole, mutta 1.6. alkaen tulee A-korttiin aina liikennekuvat, vaikka B olisi alla. Autokoululta juuri kuultu, joten uskoisin tämän olevan nyt se fakta ;)


No niinpäs näyttää lukevan trafin sivuilla.

Re: a-kortti

17.6.2011 18:34

Eihän tämä ajokortti uudistus vaikuttanut A-korttiin? Että nyt kun heti 18v hankkii sen pikku-a kortin niin päivittyy vieläkin automaattisesti 2 vuoden päästä isoon A:han?

Re: a-kortti

18.6.2011 3:03

Jos hommaa samaan aikaan a- ja b-kortin, pitääkö siinä ajaa kaks eri inssiä? Mulla ei siis ole piikkikorttia.

Re: a-kortti

18.6.2011 15:44

Titenki pitää. Et sä autoa ajamalla osaa prätkää ajaa ja päin vastoin.

Re: a-kortti

21.6.2011 14:14

Onko kenelläkään kokemusta monestako sakosta lähtee kortti, jos on A sekä väliaikainen B ja ajaa pelkästään moottoripyörällä?

Väliaikainenhan lähtee kahdesta sakosta vuoden aikana ja pitkäaikainen kolmesta. Nuohan on kuitenkin kytköksissä toisiinsa, eli jos pyörällä lähtee kortti, niin joutuu autolla ajamaan inssin uudestaan, että saa väliaikaisen kortin takaisin.

Kortissa oleva väliaikainen B-kirjain ei tietenkään saisi vaikuttaa niin pitkäaikaisella A:lla ajoon niin, että kortti lähtisikin jo kahdesta sakosta, mutta näissä koukeroissa ei nyt muutenkaan ole mitään järkeä. Poliisilaitokselta kävin asiaa kysäsemässä, mutta eihän nekään osannut mitää varmaa sanoa. Arvelivat kuitenkin, että väliaikainen B ei asiaan vaikuttaisi, ja sen päälle täti vielä kertoi tärkeän neuvon "aja vaan nopeusrajoitusten mukaan, niin ei tuotakaan tarvitse miettiä". Empäs tuota itse hoksannutkaan! :eek:

Re: a-kortti

27.6.2011 16:28

Tänään tuli käytyä poliisin lupakansliassa, miten tuo a1 päivittäminen a:han oikeen nyt menee. Siellä täti sanoi, että ei tarvitse käydä hakemassa erikseen mitään papreilappua vaan saa ajella tuolla a1 kortilla 18v täytettyä. Oli sitä mieltä, että jokainen poliisi kyllä tietää minkä ikäisenä saa mitäkin ajaa. Ja sanoi vielä että ikäsi puolesta saa sitten lain mukaan ajaa, mutta kortissa vain lukee vielä a1. Eli ei tule kortitta-ajoa. Ja vielä sanoi, että heiltä ei ole kertaakaan käyty "päivittämässä" a1:stä a:han.

Joten uskon tätiä ja hyppään pyörän selkään välittömästi 18v täytettyäni. Ja jos poliiseilla jotain valittamista on, voin sanoa että ottakaapa vaikka yhteyttä kyseiseen poliisiasemaan ja kysykää heidän näkökulmansa. Eihän minu voi syyttää kortitta-ajosta, jos viranomainen on minulle kyseisellä tavalla sanonut.