Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

20.9.2008 2:17

Slerpa kirjoitti:saa traktorii&moottorikelkkaa myös ajaa PELKÄLLÄ A1 kortillaki :)


A-kortit sisältävät vissiin T-luokan... B:kin kait?

20.9.2008 19:43

Rouni89 kirjoitti:Tuota en olekkaan tiennyt, että autokortilla saa ajaa traktoria ja kelkkaa :D
Mutta siis jos pikku a kortin suortittaa 18vuotiaana niin miten se vaihtuu A-kortiksi? Pitääkö siinä välissä suorittaa jotain?
Se vaihtuu itestään. Et oo koulussa voinu kysyä? :D

27.10.2008 20:04

tervehdys kaikille motoristeille!

Olen 18v ja minulla on B kortti. En ajanut 16 vuotiaana kevarikorttia koska en sitä mielestäni silloin tarvinut. Nyt kuitenkin haluttaisi tuo "pikku a" kortti hommata koska se taitaa olla yksi tärkeimmistä ehdoista että pääsee mp lähetiksi armeijaan, ja onhan tuosta hyötyä myöhemmässäkin vaiheessa. Kysymys kuuluukin että onko nuista B-kortin teoria- ja ajotunneista hyötyä tuota pikku a:ta ajaessa? Ajattelin kysyä teiltä alan harrastelijoilta ennen kun alan autokoululle soittelemaan. Kiitän vastauksista etukäteen :) !

27.10.2008 21:23

Nooh, jos B-kortista saa alennusta, jos on käynyt A1-kortin, niin luulisi sen olevan toisinkin päin. =) Taitaa olla jossai 200e paikkeilla ne tiputukset... (?)

27.10.2008 21:28

ok. Väheneeköhän teoriatuntien määrä kun niitä on jo autokoulussa istuttu?

27.10.2008 23:43

PKS kirjoitti:ok. Väheneeköhän teoriatuntien määrä kun niitä on jo autokoulussa istuttu?
kyllä

10.12.2008 16:57

Oon epätietonen nyt tästä että riittääkö että on a1 ennestään ja kun täytät 18, saat suoraan pikku A? Vai pitääkö ajaa autokortti jotta se päivittyy pikku A? :s

10.12.2008 17:20

Se pitää tietääkseni käydä päivättämässä poliisi asemalla

10.12.2008 23:51

JazQ kirjoitti:Oon epätietonen nyt tästä että riittääkö että on a1 ennestään ja kun täytät 18, saat suoraan pikku A? Vai pitääkö ajaa autokortti jotta se päivittyy pikku A? :s


Sinä päivänä ku täytät 18 saat ajaa pikku a (25kw) pyörää ilman mitään päivityksiä. Autoinssin jälkeen inssittäjäsetä sano että riittää ku on A1 ja kortista näkee, että oot 18. Ite kävin tulkinnanvaraisuuden poistamiseksi synttäripäivänä hakemassa poliisilta 10€ maksavan 3kk väliaikasen kortin. Ajokorttihakemukseen tietenki merkkaat myös pikku a, että päivittyy siihen samalla hintaa, vaikkei periaatteessa tarviskaan..

24.12.2008 3:00

Asiaa kysytty varmaan jo miljoona kertaa mutta mitä enemmän kokeilin topicia lukea niin sitä enemmän alkoi arveluttamaan,liekkö glögi huuruja vai pipareissa ylimääräistä,mutta kysytään nyt vielä kerran uudestaan...

eli tilanne on että A1 tuli taskuun 16-vuotiaana --> BC 18-vuotiaana ja ens kesänä tulis 20 vuotta elämee täyteen ja ukon 900 xj yamaha vähän kuumottas persiin alle,mutta mites nyt tilanne tuon laillisuus puolen??

olisko minun pitänyt hakea pikku a;ta papereihin 18 vuotiaana että voisin hakea nyt 20 täytettyäni issoo A;ta?? Vai ymmärsinkö sillon vuosia sitten oikein että nyt kun 20 täytän niin eikun vaan poliiseille pullarahhoo ja vähän papereita täytän niin pitäis onnistua iso A läpyskään??

kyllä minä sanon että ei perskuta jos minun pitää vielä parivuota kärvistellä 25kw kortilla,tuossa galleriassa näkyvässä jupiterissakin on varmaan enemmän potkua ku on uuden karheus vuosien varrella poistunut laakereista :eek:

24.12.2008 13:26

Ois kyllä aika helvetin perseestä tommoinen.. :D En khyl usko, että ne nui sua oikei kiusaisivat. Paras kai se ois soittaa sinne pollariasemalle ja vinkua vähä ja kysellä. =)

24.12.2008 13:55

Ite kyllä muistelen että A1 kortti päivittyis automaattisesti a:ksi kun saa autokortin?

24.12.2008 14:32

Ei siihe sitä autokorttia tartteta. Mut luullakseni tässä on nyt mietintä siitä virallisesta kannasta. Sehä nyt on selvää, että hänellä pikku-a on ollut. Ja että lupa isoon A-han on. Mutta että ku jos hän ei oo päivittäny sitä A1 merkintää kortissa pikku-a:ksi, ni mitä ne sannoo virastoissa. :D

Ei pitäis olla ongelmaa. On neki kuitenki ihmisiä siel virastos.

24.12.2008 16:10

AAte kirjoitti:Ei siihe sitä autokorttia tartteta. Mut luullakseni tässä on nyt mietintä siitä virallisesta kannasta. Sehä nyt on selvää, että hänellä pikku-a on ollut. Ja että lupa isoon A-han on. Mutta että ku jos hän ei oo päivittäny sitä A1 merkintää kortissa pikku-a:ksi, ni mitä ne sannoo virastoissa. :D

Ei pitäis olla ongelmaa. On neki kuitenki ihmisiä siel virastos.

Niin niin, mutta kun sen autokortin saa, niin siihen pitäisi automaattisesti tulla a merkintäkin? Näin ainakin kovasti muistelen

24.12.2008 18:15

No jos on b-korttia suorittamassa, ni ku tekkee sitä ajokorttihakemusta, ni siinä pitää samalla raksia sitte se pikku-a kans, ni se tulee sit sillee suoraa. Sillee sen voi siinä kimpassa saada kätevästi.