Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

4.4.2008 21:55

Mikähän mahtaa olla totuus että monesta sakosta se kortti nyt sitte lähtee? Poliisit sanoivat äsken kun sakon raapustivat että kahdesta, ennen oli tietääkseni kolmesta. pikku a-kortti kyseessä ja mahtaako asiaan vaikuttaa se että mulla on toistaseks väliaikanen ajolupa kun en kuorma-auto inssiä oo vielä ajanu..

4.4.2008 22:09

Eikös se oo että kaks sakkoa vuoden sisään tai kolme kahen vuoden sisään. Vauhilla sä kyllä oot noi sakot ottanu kerta et kuorkkia oo vielä ajanu, mut a-kortti on jo? :D

Edit: Paska juttu muutes jos kortti nyt lähtee. Et kai sä voi ajaa tota kuorkin inssiäkään sitte?

Ihme mutuilua, minähän en siis tämmöstä harrasta

4.4.2008 22:36

Tuli vaan mieleen, että jos suorittaa kaks korttia samaan aikaan, eli siis moottoripyörä&auto, niin pitääkö teoriatunteja ottaa sitte niinku yhelle vaan?

5.4.2008 11:46

Siinä tulee ns yleiset liikennetunnit, sitten tulee autolle ja prätkälle muutamat omansa. Autosta en muista mutta prätkätunteja tais olla 6 noiden yleisten lisäks.

5.4.2008 12:19

jooh 6 a tuntia.

5.4.2008 13:11

Saako sen ajokorttilupahakemuksen tehdä a kortille ennen kun on 18 ja sitten kun on 18 niin vaan hakea kortin poliisiasemalta?

5.4.2008 13:23

Pavezugi kirjoitti:Saako sen ajokorttilupahakemuksen tehdä a kortille ennen kun on 18 ja sitten kun on 18 niin vaan hakea kortin poliisiasemalta?


Voi tehdä, mulla ainakin autokoulumaikka hoiti homman niin, että synttäripäivänä noudin väliaikasen ajoluvan laitokselta. Varsinaisen kortin saan sitten kun on b inssi suoritettu jne.

Ei kannata luovuttaa vanhaa ajokorttia laitokselle, itsekään en tehnyt niin. Voi nimittäin joutua kapakoissa ei-ihan-niin uutta passikuvaa näyttelemään 8-| Eli nappasivat vanhan kortin pois kun erehdyin sanomaa että passi löytyy, joutuu sillä henkilöllisyyttänsä todistelemaan.

5.4.2008 15:15

Jökke kirjoitti:Eikös se oo että kaks sakkoa vuoden sisään tai kolme kahen vuoden sisään. Vauhilla sä kyllä oot noi sakot ottanu kerta et kuorkkia oo vielä ajanu, mut a-kortti on jo? :D

Edit: Paska juttu muutes jos kortti nyt lähtee. Et kai sä voi ajaa tota kuorkin inssiäkään sitte?

Ihme mutuilua, minähän en siis tämmöstä harrasta


Tää oli vast eka sakko, ni ei täst onneks viel lähe, pitää vaa olla entistä varovaisempi. Meni kesä pilalle ku ei uskalla keulia.. :D Ja joo oon mä täys ikäinen ollu jo yli puol vuotta ja a1 kortti muuttu a-kortiks tietty sillonku täytin, ja henkilöautokortin ajoin jo syksyllä, kuorma-auto inssi on jääny vähäse ku ei viittiny talvella ajaa sitä.

6.4.2008 22:59

miikkaes kirjoitti:Tää oli vast eka sakko, ni ei täst onneks viel lähe, pitää vaa olla entistä varovaisempi. Meni kesä pilalle ku ei uskalla keulia.. :D Ja joo oon mä täys ikäinen ollu jo yli puol vuotta ja a1 kortti muuttu a-kortiks tietty sillonku täytin, ja henkilöautokortin ajoin jo syksyllä, kuorma-auto inssi on jääny vähäse ku ei viittiny talvella ajaa sitä.


Kuorkillahan on mukava ajaa talvella inssi. Tiessä on syvät urat henkilöauton raideleveydellä ja siinä koittaa sitten ajaa, toisen puolen renkaat siellä urassa ja toiset jään päällä. Asiaa auttaa se, että kuorma-auto on 30v vanha ja ratissa urakalla klappia. :D

Ja ettei nyt ihan ot:ks mene niin.
Tästä ollu kait aikasemminkin puhetta, mutta ihan tylsyyksissäni heitän nyt kysymyksen, että muuttuuko se a1-kortti samantien ku täyttää 18v a-kortiks vai pitääkö olla kortti, missä se on jo muutettu? Kuten henkilöautokortti suoritettuna ja siinä paperilapussa on mainittuna, että on ajo-oikeus 25kW pyörään?

7.4.2008 0:32

Jökke kirjoitti:ihan tylsyyksissäni heitän nyt kysymyksen, että muuttuuko se a1-kortti samantien ku täyttää 18v a-kortiks

Luepas tylsyyksissäsi vaikkapa edelliseltä sivulta esim. reilu kuukausi sitten kirjoitettuja juttuja, niin kaikki tämmöiset selviävät... ;)

12.4.2008 13:26

miikkaes kirjoitti:Mikähän mahtaa olla totuus että monesta sakosta se kortti nyt sitte lähtee? Poliisit sanoivat äsken kun sakon raapustivat että kahdesta, ennen oli tietääkseni kolmesta. pikku a-kortti kyseessä ja mahtaako asiaan vaikuttaa se että mulla on toistaseks väliaikanen ajolupa kun en kuorma-auto inssiä oo vielä ajanu..
Väliaikainen ajokortti -> eli ei kakkosvaihetta suoritettu -> kahet sakot vuoteen. Pysyvä kortti -> eli kakkosvaihe suoritettu -> kolmet sakot vuotee. Niitä en muista et monetko sai olla kahteen vuoteen.

25.4.2008 15:02

dodi, nyt on kaikki stressi takanapäin, kun meni tänään käsittely+inssi läpi ja sain AB-merkinnän korttii ;)

28.4.2008 21:40

siis eikö se ole niin että jos 17v ajaa kevari kortin ni 18v saa ajaa automaattisesti alle 25kw pyöriä?
ku mulla olis aikomuksena ajaa kevarikortti vaan sitä varten et saisin vuoden päästä ajaa alle 25kw pyörää ni onko siinä mitään järkeä vai pitäisikö vaan odottaa et täyttää 18v ja ajaa sit suoraa toi a kortti?
ku toiset sanoo et se a kortti on paljon kalliimpi et kannattaa ajaa a1 ennenku on 18?

29.4.2008 8:28

saman hintasia ne on. vaikka sä suorittaisitkin sen piikkikortin nyt, niin sun pitää myöhemmin taas maksaa ajokorttilupamaksu n.40¤ + muut ajokorttikulut. pitää saada se A merkintä sinne korttiin, että pääsee ajaa 25kw.

29.4.2008 10:42

eli kannattaa ihan yhtähyvin ajaa se a sit ku on 18