Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

31.3.2007 18:48

Nimenomaan näin. Itse ajoin väli-A:n kevarilla, vaikka oli jo B-kortti ollut yli vuoden eli ikää yli 19. Mitä olen autokoulujen nettisivuja katsellut, niin hyvin monella koululla on tilanne järjestetty samoin, eli on pari 125cc pyörää ja yksi täystehoinen väh 35 kW vehje niille, jotka ajavat suoraan isoa A:ta. Jos on iso koulu, niin kaluston määrät voivat olla isompia ja ehkä silloin olisi joku välimallin pyöräkin joukossa(?).

31.3.2007 19:41

A1-kortin ajotunteja saa ajaa täystehosella kevarilla, kunhan se on jotain vm.93 tai vanhempi. Tarkkaa mallivuotta en muista, mutta niin autokoulun setä sano. Taitaa olla se vuosi minkä jälkeen tuli tää 11kW sääntö tai jottai semmosta.

31.3.2007 20:28

Jees...kiitokset :)

1.4.2007 10:49

Se oli joku 90 luvun lopun näsäri ja siis silloin en oikeasti olisi saanut ajaa sillä. Tai ainakin se kevariope sanoi, että en oikeasti saisi ajaa, mutta antoi ajaa kuitenkin. Mutta olihan se silloin nyt huomattavasti mukavempi ajella sillä, kuin niiden kämäsellä cityfly:lla.

1.4.2007 17:56

Paljonkohan tuolle a-kortille kertyy hintaa,kun sen suorittaa 18-vuotiaana?

3.4.2007 9:26

Mites kun jostain olen lukenut että tämä ajokorttikäytänne tulee muuttumaan että 18 vuotiaana saisi ajaa max 35 kw pyörää (sama tehopaino suhde kuin ennenkin)ja että suoraan isoa A'ta ajaessa pitäisi olla vielä vanhempi kuin ennen?

Onko tämä täyttä tarua?

Jos tulee voimaan niin milloin?


http://europa.eu/rapid/pressReleasesAct ... anguage=fr

Tuossa on kaikkea muutakin, mutta jotain tuosta höpätetään hiukan alempana.

3.4.2007 11:38

Toi onkyllä 4v vanha asia jo :o liekö enää aktiivinen?

A1: kevyet moottoripyörät, moottorin tilavuus alle 125cm³ tai teho alle 11 kW, ja teho/paino-suhde alle 0,1kW/kg

A2: moottoripyörät, moottorin teho alle 35kW, teho/paino-suhde alle 0,2 kW/kg: eivät saa olla muunnettuja ajoneuvoista, joiden moottorin teho on yli kaksi kertaa suurempi

A: moottoripyörät


A1 - 16 vuotta. Teoriakoe ja ajokoe
A2 - 18 vuotta. Teoriakoe ja ajokoe (ei teoriakoetta, jos kyseessä A1-kortin haltija)
A - Portaittaista ajolupaa sovellettaessa 21 vuotta, jos 3 vuoden kokemus A2-luokan ajoneuvolla. Vain rajoitettu ajokoe
A - 24 vuotta, jos ajolupa myönnetään suoraan. Teoriakoe ja ajokoe


Eli käytännössä kuristetut isot pyörät (yli 70kw) kiellettäisiin kokonaan. Se olis suurin muutos.

Seesami kirjoitti:Paljonkohan tuolle a-kortille kertyy hintaa,kun sen suorittaa 18-vuotiaana?

Toi on paikkakuntakohtaista hinnoittelua. Hintaerot on satasia. Parhaiten selvii kun soittaa lähimpiin autokouluihin.
Viimeksi muokannut Sergey päivämäärä 10.4.2007 20:12, muokattu yhteensä 1 kerran

10.4.2007 18:51

Johnnie kirjoitti:Nimenomaan näin. Itse ajoin väli-A:n kevarilla, vaikka oli jo B-kortti ollut yli vuoden eli ikää yli 19. Mitä olen autokoulujen nettisivuja katsellut, niin hyvin monella koululla on tilanne järjestetty samoin, eli on pari 125cc pyörää ja yksi täystehoinen väh 35 kW vehje niille, jotka ajavat suoraan isoa A:ta. Jos on iso koulu, niin kaluston määrät voivat olla isompia ja ehkä silloin olisi joku välimallin pyöräkin joukossa(?).


JKL abc autokoulussa on sellainen käytäntö A-korttia ajaville, että ensin he ajavat daelim vt 125 evolution custom pyörällä, jos sujuu hyvin niin sitten he pääsevät ajamaan kawasaki er-5:sella.
a-korttia ja a1-korttia taas ajavat enimmäkseen honda xr 125l:llä.

Tiedä sitten kuinka monessa autokoulussa on sama tapa A-kortin ajaville, että he ajavat ensin piikillä ennen kuin pääsevät ajamaan vähintään 35kw pyörällä?

11.4.2007 1:05

Sama tapa on tuossa minunkin autokoulussani, kaveri ajoi suoraan isoa A:ta ja ensimmäinen ajokerta oli satapiikillä. Mutta väli-A:lle ei siis ollut omaa pyörää, tuo kun vaatisi kokonaan kolmannen erilaisen pyörän hankkimisen (koska isoa A:ta ajettaessa pitää lain mukaan olla väh 35 kW pyörä koululla).

17.4.2007 11:38

mietinpä tässä että tartteeko hakea lääkärintodistus jos omistan jo B-ajokortin 3v takaa ja ajaisin nyt moottoripyöräkortin? olen 23v.

17.5.2007 11:36

no eipä täällä sitä näköjään tiedetty, mutta ei minun tarvitse käydä hakemassa todistusta.

18.5.2007 14:40

JeZmIz83 kirjoitti:no eipä täällä sitä näköjään tiedetty, mutta ei minun tarvitse käydä hakemassa todistusta.


Miten homma sitten käytännössä toimi? Itse ajattelin kanssa korottaa B->AB, mutta ajattelin juuri tuota samaa asiaa.

18.5.2007 14:57

Kyllä täällä tiedetään. Se vain kun on henkilökohtainen!

Lääkärintodistus on poikkeuksetta voimassa kuusi kuukautta sen kirjoittamisesta ja koulun tms. lääkärin/terveydenhoitajan kirjoittama nuorisonterveystodistus on voimassa viisi vuotta, ellei siinä toisin mainita.

Eli tyylejä on kaksi ja voimassaoloajat vaihtelee henk.koht. 6kk ja 5v välillä.

19.5.2007 20:36

Itseltä puuttui aikoinaan tuosta "nuorison terveystodistuksesta" ruksi ajokorttiluokan C kohdalta, joten jouduin käymään sen takia uuden todistuksen (ja maksamaan mokomasta 30 - 40 euroa muistaakseni), kun C:kin piti korttiin saada. Jälkeen päin harmitti kun en älynnyt koulun tarkastuksessa kysyä, olisiko tuonkin saanut samaan todistukseen. Kysyin kyllä tarkastuksen tehneeltä lääkäriltä myöhemmin, mutta ei suostunut enää muuttamaan todistusta.

Ei liity AB-asiaan, mutta lisähuomautuksena, jos C:kin on kenelle tulossa.

19.5.2007 21:08

Jos ei suorita kevari korttia, vaan 18 vuotiaana suorittaa tämän mp -kortin, niin tuleeko silloin ajaa sinne 21 vuotiaaksi asti kuristetulla vehkeellä?

Paljonko se tehoraja on?


Itse ajattelin suorittaa mp-kortin 20 vuotiaana ja ajaa autolla sinne asti. Jos olen hankkinut mopo-korttia varten sen nuorison terveystodistuksen, minun ei siis tarvitse uutta todistusta kustantaa? Näin ainakin sain yllä olevasta tekstistä käsityksen, olen siis 15 vuotis syntymäpäivien jälkeen saanut sen todistuksen, eli sen tulisi olla voimassa vielä kuukausi 20 vuotis syntymäpäivien jälkeen?

Haluaisin vielä kysyä paljonko se suunnilleen tulee kustantamaan ajotunteineen ja teoria tunteineen, sekä kokeineen?

Minkälaista se suorittaminen/opiskeleminen on?

Sitä kysyisin vielä, että milloin täytyi olla syntynyt, jotta voi vielä ajaa autokortin suorittanut henkilö moottoripyörää?