Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

5.1.2010 16:16

Riku Rassi kirjoitti:Varmaan tätä pari kertaa kysyttykin, mutta minä saan autokortin n. kuukauden päästä. Varsinaisen kortin saantihan voi venyä, vaikka olisin jo täysi-ikäinen. Kysymys kuuluukin mitä poliisit mieltä, jos kuski 18 vuotta, mutta varsinaista ajokorttia ei ole? Minulla siis siinä tilanteeessa se a1-kortti, mutta ikää jo siihen alle 25kW:n pyörään. Tämä a1-kortti kun päivittyy tavallaan "itsestään" a-kortiksi 18 v:n iässä, eikä tarvitse käydä tutkintoa/kokeissa.

Tätä jossain aiemmin pohdittukkin ja tultu lopputulokseen, että poliisikohtasta.. Tietysti jos varman päälle haluu pelaa ni menee synttäripäivänä asemalle päivättää sen a1->a, maksaahan se tietysti jotain, mutta sitten ei ainakaan poliisit vikise.

Itsehän ajoin vaikkei sitä a merkintää kortissa ollutkaan :D

11.2.2010 21:50

Voisipa sitä taas pitkästä aikaa tännekkin kirjoitella kun prätkäkuume alkaa nousemaan. B-kortin olen omannut nyt vuoden päivät ja alkanut nyt toi A-kortin hankkiminen mietityttää. PK-seudun B->AB kurssejen hintoja olen seurannut nyt jonkun verran ja halvin mitä ite onnistuin löytämään taisi olla semmoiset 760e + kaikki viranomaismaksut ja sun muut kustannukset. Tämä vaikuttaa minusta aika ryöstöltä, paljonko kannattaa maksaa?

12.2.2010 0:38

Myö käytiin täälläpäin hintoja kysymässä kun emäntä suunnitellut ajavansa kortin, itsehän ex piikkipoikana olen vaan nostellut korttia BC;n tullessa ja viime kesänä oli se suuri 20v päivä :D .

Täällä hinta 700€ + viranomaiskulut 98€ kortinkorotuksella. Vähän suolasen kuuloinen kyllä on hinta kun miettii että pitää sisällään 6 tuntia teoriaopetusta ja 12 ajokertaa (~6 tuntia). Varsinkin kun piikkikortti vain 200€ kalliimpi ja siinä kuitenkin 15 teoria tuntia ja 18 ajokertaa (~9tuntia).

Karusti laskettuna:
B->AB korotus=58,34€/tunti
A1=37,5€/tunti

Ihmetyttää kyllä että mistä moinen johtuu :roll: . Korottaja kuitenkin oltava 18v koska on autokortti,eli veikkaisin että ei ihan niin kalliita vakuutuksia autokoulun osalta (kai niillä jotkut vakuutukset oli), kertoja kuitenkin vähemmän ja no mopo pojat pn poikia eli aikuista luulis olevan "helpompi" opettaakkin.

-

24.2.2010 22:25

Morjesta. Tässä kevät tekee nopeeta tuloaan ja oon ruennu miettimään, että mitenkä homma toimii kun nyt omaan A1 kortin ja B-korttia en tod. näk. kerkee saaha synttäreilleni 9.4. Saako poliiselta siis ns. väliaikasen kortin tuohon pikku-A kortille, kunnes tulee B-kortti suoritettua, ja peräävätkö millasta maksuu viranomaiset tästä väliaiaksesta pikku-A:sta..

2.3.2010 18:52

Yamaha_Teba kirjoitti:Morjesta. Tässä kevät tekee nopeeta tuloaan ja oon ruennu miettimään, että mitenkä homma toimii kun nyt omaan A1 kortin ja B-korttia en tod. näk. kerkee saaha synttäreilleni 9.4. Saako poliiselta siis ns. väliaikasen kortin tuohon pikku-A kortille, kunnes tulee B-kortti suoritettua, ja peräävätkö millasta maksuu viranomaiset tästä väliaiaksesta pikku-A:sta..


Poliisilaitokselta saa sellaisen väliaikasen pahvisen läpyskän. Menet vaan passikuvan kanssa laitokselle, niin ne antaa sen samantien mukaan. Vielä pari vuotta sitten se maksoi 10 euroa, en tiedä onko hinta noussut.

A kortin hinta Nokialla

6.3.2010 17:12

On mielestäni kohtuu hintainen eli 490ekee +viranomaismaksut 90ekee.

13.3.2010 23:04

Jos on alla kevarikortti ja sittenkun täyttää 18.v nii saako ajaa alle 25kw pyörää? vai pitääkö käydä jotain tunteja lisää ?

13.3.2010 23:40

Ei tarvii käydä, vissiin riittää kun hakee uuden kortin.

14.3.2010 18:38

Telttis kirjoitti:Ei tarvii käydä, vissiin riittää kun hakee uuden kortin.

Okei..kiitos ;)

14.3.2010 23:42

ripa-pipa kirjoitti:
Telttis kirjoitti:Ei tarvii käydä, vissiin riittää kun hakee uuden kortin.

Okei..kiitos ;)


Ite kun ajoin autokortin, niin siinä samalla tuli sitten tuo "a" merkintä kortin taakse, turhaa siinä ois käyny hakemassa parii viikkoa ennen autokorttia mitään merkintää korttiin, jonka antaa kuitenkin poliisiasemalle pois uuden tieltä :roll:

Edit: eli JOS autokortti lähimain taskuun tulossa, ni siinä samalla vaivalla ne tulee sinne silloin ne merkinnät.

-

15.3.2010 13:14

Mutta jos ei kestä odottaa sitä valtavaa poltetta päästä ajamaan ennen kuin saa B-kortin suoritettua, niin poliisit antaa paperilapun tms? Onko tietoa antaako ne sen lapun suoraan kun menee kysymään vai pitääkö parin vko:n varoajalla mennä kyselemään sitä?

22.3.2010 1:02

Luulis kyllä että riittää ihan vaikka sen silloisen piikkikortin näyttäminen, näkeehän sen iästäkin, että nyt saap ajaa isommalla. Niin sehän vaan korottuu piikkikortista siinä kun on 18. Saa olla aika veemäinen poliisi, tai sanoisinko että "rahastaja" että sanktiota moisesta tulee.
Ite oisin sanonnu ainakin mahollisessa juttutuokiossa, että autokortti tulee ihan tässä kuukauden sisällä, niin siinä samalla tulee sitten tuo "a" merkintä korttiin. Jos tuohon vielä vikisee, niin vois pari valittuu sanaa silloisesta mielialasta toki riippuen, niin sanoa.

Apua!

22.3.2010 23:31

Mikä on suunnilleen kuutio määrä noissa 25kw masiinoissa? :)

23.3.2010 0:04

Ei kuutioilla väliä... 600-kuutioiset varmaan yleisimpiä ja sit tietty motot. Saa niihin tonnisiinkin kuristussarjoja...

9.4.2010 20:43

Olikos se nyt niin että A1 korottuu pikku-aaksi kun on täyttänyt 18 vai kun on ollut piikkikortti kaksi vuotta.