Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: a-kortti

15.5.2012 23:25

Eli olis tällänen kysymys, hetken etsin netistä enkä löytänyt vastausta.. eli päätin tulla tänne(kin) ihmettelemään.
En nyt alan termejä tiedä tarkalleen, mutta ilmeisesti väli-A on sama kuin A-kortin 18v versio (A1, 18v-A, 21v-A), tai jos ei ole, ainakin käytän sitä termiä nyt niin


Olen nyt 20 vuotias, täytän marraskuussa 21. Ensi vuonna on tulossa se ajokorttiuudistus, eli pitäisi saada vielä tänä vuonna iso A-kortti hommattua ettei tarvitsisi sitä kokoajan uusia. Eli minulla ei ole aikaa odottaa kahta vuotta, jotta saisin automaattisen korotuksen, koska se tulisi 15 vuotisena korttina. (vai? kun eikös se iso-A ole tavallaan uuden kortin myöntäminen?)

Jos nyt kesällä ajan väli-A kortin, täytyykö marraskuussa käydä muuta kuin käsittelykoe ja inssi yli 25kW pyörällä? Täytyykö tähän poliisilta pyytää uusi ajokorttilupa? Jotain kuulin myös moottoripöyräkaudesta, tarkoittaako se siis ettei marraskuussa olisi enää kursseja/inssiä/käsittelykoetta? (PK seudulla asustelen)

Olen nyt kuullut molempia versioita, että muutama ajotunti täytyy ottaa, jotkut sanoo että koko kurssi täytyisi käydä uudestaan. Jotkut sanoo että vain käsittely+inssi riittää.

Vai mites tämä nyt kannattaisi kikkailla, ongelman ydin on siis se, että kahta vuotta ei ole varaa odotella...
Ilmeisesti 20 vuotiaana ei sitä isoa pyörää saa alle mitenkään, jos ajaisi käsittelyn+inssin siinä kun täyttää 21?

Niin ja ihan käyttöön tämä iso-A kortti tulisi heti ensi kesänä

a-kortti

15.5.2012 23:46

Ei oo mahdollista saada A-korttia ennen 21v, ellei ole A1- tai a-korttia alla.

Sinänsä en ymmärrä, miksi pelkäät tuota 15 vuoden kohdalla uusimista. Kaikki ajokortit täytyy uusia muistaakseni 2033 ton 2013 tulevan uudistuksen myötä. Viidellä vuodella ei kuitenkaan oo suurta merkitystä, eihän?

Ja selvennykseksi:
A1 = kevytmoottoripyöräkortti
a = <25 kW, muuttuu 2013 <35 kW
A = rajoitukseton kortti

Re: a-kortti

15.5.2012 23:52

AceFin kirjoitti:Ei oo mahdollista saada A-korttia ennen 21v, ellei ole A1- tai a-korttia alla.

Sinänsä en ymmärrä, miksi pelkäät tuota 15 vuoden kohdalla uusimista. Kaikki ajokortit täytyy uusia muistaakseni 2033 ton 2013 tulevan uudistuksen myötä. Viidellä vuodella ei kuitenkaan oo suurta merkitystä, eihän?

Ja selvennykseksi:
A1 = kevytmoottoripyöräkortti
a = <25 kW, muuttuu 2013 <35 kW
A = rajoitukseton kortti

eihän tässä oltu A-korttia suorittamassa ennen 21 synttäreitä, mutta voiko sen suorittamisen aloittaa 20 vuotiaana, vai täytyykö ne teoriat ym ajot sitten suorittaa < 25 kW menopelillä, ja sitten ajaa käsittely+inssi kertaalleen < 25 kW ja synttäreinä uudestaan > 25 kW pyörällä?

a-kortti

17.5.2012 9:28

Mun käsityksen mukaan, jos nyt ajat a-kortin, saat päivittää sen A-kortiksi heti synttäreinäs, koska oot sillon 21. Tästä tulee kyllä lisähintaa sen 53 € mitä se uus ajokorttilupahakemus maksaa kun päivität sen a-kortin A-kortiksi. Näin vältät vielä ton 15v rajan.

Re: a-kortti

17.5.2012 21:55

Mutta jos nytten olen 19 ja hommaan a-kortin niin ei ole mahdollista saada pitkän ajan korttia ku jos se pitää sitten 2v jälkeen päivittää.

Re: a-kortti

17.5.2012 23:10

AceFin kirjoitti:Mun käsityksen mukaan, jos nyt ajat a-kortin, saat päivittää sen A-kortiksi heti synttäreinäs, koska oot sillon 21. Tästä tulee kyllä lisähintaa sen 53 € mitä se uus ajokorttilupahakemus maksaa kun päivität sen a-kortin A-kortiksi. Näin vältät vielä ton 15v rajan.


Näin se varmaan pitää sitten tehdä, näyttäis olevan helpoin tapa.

Onkohan PK-seudulla missään puljua, joka suostuisi tekemään käsittelykokeen+inssin nastoilla, jos nyt yhtäkkiä pamahtaisi huonot kelit?

On tätä kaksipyöräsen kokemusta kuitenkin jonkinverran alla, ei kuitenkaan huonoista keleistä niin pitää varmaan vielä pohtia että kuinkas hohdokas idea tämä olisi.


vesa-- kirjoitti:Mutta jos nytten olen 19 ja hommaan a-kortin niin ei ole mahdollista saada pitkän ajan korttia ku jos se pitää sitten 2v jälkeen päivittää.


hieno postaus hermanni

Re: a-kortti

18.5.2012 1:27

Mites noi vaatimukset inssiin A-kortilla menee? Ite korttia ny ajamassa, kun vanha neukku-rottapyörä on tossa työnalla. Laitehan on siis n. rapiat 200kg ja 36hv, eli tehoversio. Sehän on yli 25kW, eli voinko mennä sillä vetään ihan vittuillakseni inssin? Laitehan on suorilla putkilla ja ilman vilkkuja ja muita härpäkkeitä, joita ei toki ton ikäsessä tarvita.

Re: a-kortti

18.5.2012 6:57

Hämärä muistikuva että "ison" a:n saadakseen pitäis inssi + teoria ajaa vähintään 35kW värkillä.

Re: a-kortti

18.5.2012 10:16

UMK kirjoitti:
Onkohan PK-seudulla missään puljua, joka suostuisi tekemään käsittelykokeen+inssin nastoilla, jos nyt yhtäkkiä pamahtaisi huonot kelit?


Eivät suostu tekemään, tätä tuli viime vuonna kyseltyä aika paljon, tosin kortti oli A1. Eivät suostuneet missään ajamaan inssiä nastoilla, ei auttanut edes 10 vuoden crossitausta tähän asiaan...

Järvenpään autokoulussa eräs endurokilpakuljettaja suoritti inssin nastoilla, mutta eivät antaneet minun sieltä kautta suorittaa kun en siinä autokoulussa ollut ja sekin oli poikkeustapaus kuulemma.

Re: a-kortti

20.5.2012 23:43

Rossoneri kirjoitti:Hämärä muistikuva että "ison" a:n saadakseen pitäis inssi + teoria ajaa vähintään 35kW värkillä.


Voihan perkeles, ei pääse ajeleen siis laatulaitteella :s

Re: a-kortti

23.5.2012 14:23

pistetään nyt tännekin, kysyin ajovarmasta jos joku muu pohtii tätä hommaa.

a -> A päivitys ennen kahta vuotta (jos täyttää/on 21v) = inssi+käsittely teho>35kW pyörällä, ei kirjallisia, ei ajotunteja/istumisia (nykylaki, ensi vuodesta ei kukaan tiedä kuulemma)

jos nyt saa 70v a-kortin, kahden vuoden päästä (uuden lain voimaan tulleena) se pysyy 70v A-korttina kunnes asioi ajokorttiasioissa poliisilla. Jos tilaa uuden kortin (nimi vaihtuu, päivittää esim. CE), silloin A-luokkaan tulee 15 vuoden A-kortti.

Kaikki kortit vaihtuvat ~2033 15v korteiksi, eli jos nyt hankkii 70v A-kortin, se pitää kuitenkin uusia ~2048.

Uusiminen on näillä näkymin pelkkä raha(stus)maksu poliisille.

Re: a-kortti

31.5.2012 15:34

Jos on 18v ja B-kortti taskussa niin paljon tulee pikku a-kortille hintaa, eikös siitä saa jotain tunteja pois jos on jo autokortti alla..?

Re: a-kortti

31.5.2012 16:20

Paikallisesta autokoulusta selvinnee parhaiten.

Re: a-kortti

1.6.2012 18:14

Mites toi kun täytän 2vk päästä 18, niin eikös mun täydy hakea väliaikanen kortti jos aion ajaa isommalla pyörällä? Nyt siis A1 taskussa.
Kävin tänään konttorille viemässä ABC lupahakemukset ja se tiskillä ollut muija ei tainnut ymmärtää asiaa kun kaks kertaa siltä tota kysyin ja selitti ihan muuta.
Ei oikein huvittais maksaa siitä kortista turhaan, koska B-kortin kuitenkin saa siinä lähipäivinä..
Tiedä sitten ottaisko riskin ja ajelis vaan, ei poliisit oo kahteen vuoteen muutenkaan pysäyttäny :nörtti:

Re: a-kortti

2.6.2012 16:05

Tosta on niin ristiriitaista tietoa, että varmaan vähän poliisikohtaista miten siihen suhtaudutaan. Mulle sanottiin autokoulussa ettei ole ongelmaa ja pitäisi riittää, kun AB lupahakemuksen myötä se a-lupa on myönnetty ja päivittyy rekisteriin syntymäpäivänä. Ajoin sen 2 viikkoa ennen kuin sain B-kortin ja silloin inssi oli sitä mieltä, ettei olisi saanut ajaa... :|

Luulisi ajoissa tehdyn lupahakemuksen riittävän. Ilman sitä ei varmaan saa ajaa. Jos haluaa tehdä varman päälle niin kannattaa käydä synttäripäivänä kytiksellä kysymässä, että ne tarkastaa onko a-lupa päivittynyt rekisteriin ja kirjoittaa siitä lapun (juuri sen väliaikaisen kortin?). Mun ajokortissakin lukee, että a-luvan alkamispäivä on syntymäpäivä, eikä vasta se päivä, kun sain B-kortin. :idea: Mun mielestä toi väliaikaisen kortin puuttuminen vastaa tilannetta, että on ajo-oikeus, mutta kortti on jäänyt kotiin. Ei kortin pitäisi siitä lähteä tms. :nörtti: