Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

3.11.2009 17:52

Sellainen kysymys juolahti mieleen, että voiko a-kortin suorittaa kolmion kanssa, niinkuin a1-kortin? Ja paljon tuo a-kortti yleensä noin pyöreesti maksaa, mikäli ei tuota a1-korttia löydy?

15.11.2009 15:16

Kolmiosta en tiedä, mutta ainakin täällä maksaa tasan saman verran kuin piikkikortti.

17.11.2009 17:34

Eikös sitä aina suoriteta mp-kortti kun autokouluun mennään? Ajotunteja ja teorioita taitaa olla yhtä paljon riippumatta siitä onko kevarikortti vai isompien pyörien kortti. En ole ainakaan itte nähny yhtään isompaa pyörää kolmiolla, joten en usko että se on mahdollista. Kai niitä näkyis jos sais suorittaa niin. Kortin teoriathan voi suorittaa vaikka talvella, keväällä sitten äkäseen ajotunnit alta pois ja kortti kouraan. Nopeesti sen saa.

18.11.2009 1:00

KYSYMYKSIÄ KYSYMYKSIÄ

Kestääkö kevareitten ikä samanverran kuin mopojenkin?
Eli mopojenhan ikä alkaa olla loppumassa siinnä 20 000km paikkeella, niin onko 125cc moottoripyörilläkin 20 000km se ikä jolloin mp alkaa hiipua ja '' kuolee ''? Tuo 20 000 km on siis noin määrä, eli älkää sanoko että '' oon ajanu 26 000km '' jne : D

Lisäks kerro paljon SINULLE on mennyt maksamaan a1 kortti

JOO JA SORI TULI VÄÄRÄÄN PAIKKAAN?

Tässä vähän selkoa tonne alkuviesteihin:

1) A1-ajokortilla saa kuljettaa moottoritilavuudeltaan enintään 125 cm3 ja teholtaan enintään 11 kilowatin suuruista moottoripyörää. Tämän ajokortin alaikäraja on 16 vuotta, mutta autokoulun saa aloittaa jopa 6 kk ennen iän täyttymistä. Pari - kolme kuukautta on kuitenkin suositeltava enimmäismäärä. Opetuksen minimimäärä on teorian osalta 12 tuntia ja ajomäärän osalta 1 8 ajokertaa a 25 min. Teoriaopetukseen hintaan sisältyy kaikki tarvittava oppimateriaali, rajaton määrä nettitunnuksia teoriakokeen esim. kotona harjoittelua varten. Myös autokoulun tietokoneet ovat käytettävissä. Ajo-opetukseen sisältyy aina täydelliset ajovarusteet.



2) Seuraavan A-kortti tason saavuttaa, kun ikää on vähintään 18 vuotta. Tämä "väli A-kortti"
oikeuttaa kuljettamaan hieman tehokkaampaa eli enintään 25 kilowatin tehoista moottoripyörää. Opetuksen määrät ovat samat kuin A1- kortissa, mutta jos tämän ajokortin suorittaa henkilöauton B- ajokortin suorituksen yhteydessä siten että ensin suorittaa B- luokan ajokortin, opetusmäärät ovat 6 tuntia teoriaa ja 12 ajokertaa ajoharjoittelua.



3) Ns. ISON A:n alaikäraja ilman aiempaa vähintään 2 vuotta voimassa ollutta moottoripyörän ajokorttia on 21 vuotta. Opetusmäärät ovat samoin kuin edellä eli jos on jo B- luokan ajokortti, vaaditaan teoriaa 6 tuntia ja ajoa samoin vähintään 12 ajokertaa. Ellei aiempaa ajokorttia ole, opetusmäärät ovat 12 tuntia teoriaa ja 18 ajokertaa ajoharjoittelua. Muuten samoin kuin edellä.

18.11.2009 1:15

TKinroad kirjoitti:Kestääkö kevareitten ikä samanverran kuin mopojenkin?
Eli mopojenhan ikä alkaa olla loppumassa siinnä 20 000km paikkeella, niin onko 125cc moottoripyörilläkin 20 000km se ikä jolloin mp alkaa hiipua ja '' kuolee ''? Tuo 20 000 km on siis noin määrä, eli älkää sanoko että '' oon ajanu 26 000km '' jne : D


Riippuu pitkälti huolenpidosta. Ja tietty merkistäkin mutta kyllä noin 50 tuhatta(miksi ei enemmänkin) voi luvata pitkälti kaikille piikeille? Tietysti 2-tahdeissa Männänvaihtoa ja muuta pientä on aina mutta sehän on ihan ymmärrettävää. ;)

18.11.2009 6:13

Hegetin kirjoitti:
TKinroad kirjoitti:Kestääkö kevareitten ikä samanverran kuin mopojenkin?
Eli mopojenhan ikä alkaa olla loppumassa siinnä 20 000km paikkeella, niin onko 125cc moottoripyörilläkin 20 000km se ikä jolloin mp alkaa hiipua ja '' kuolee ''? Tuo 20 000 km on siis noin määrä, eli älkää sanoko että '' oon ajanu 26 000km '' jne : D


Riippuu pitkälti huolenpidosta. Ja tietty merkistäkin mutta kyllä noin 50 tuhatta(miksi ei enemmänkin) voi luvata pitkälti kaikille piikeille? Tietysti 2-tahdeissa Männänvaihtoa ja muuta pientä on aina mutta sehän on ihan ymmärrettävää. ;)


Entäpä honda cbr 125cc esim 08-05 mallin saa jo 1000e:llä vaikka ajettu on n. 20 000km eli alle puolet '' iästään '', kilometreistä muodostuu hinta, ei ollut mitään vikoja jne..? hmm..
Miksi näin halvalla? Eli ikää onkin hondalla vain n. 20 000km?

jooOlentyhmä

18.11.2009 17:04

TKinroad kirjoitti:
Hegetin kirjoitti:
TKinroad kirjoitti:Kestääkö kevareitten ikä samanverran kuin mopojenkin?
Eli mopojenhan ikä alkaa olla loppumassa siinnä 20 000km paikkeella, niin onko 125cc moottoripyörilläkin 20 000km se ikä jolloin mp alkaa hiipua ja '' kuolee ''? Tuo 20 000 km on siis noin määrä, eli älkää sanoko että '' oon ajanu 26 000km '' jne : D


Riippuu pitkälti huolenpidosta. Ja tietty merkistäkin mutta kyllä noin 50 tuhatta(miksi ei enemmänkin) voi luvata pitkälti kaikille piikeille? Tietysti 2-tahdeissa Männänvaihtoa ja muuta pientä on aina mutta sehän on ihan ymmärrettävää. ;)


Entäpä honda cbr 125cc esim 08-05 mallin saa jo 1000e:llä vaikka ajettu on n. 20 000km eli alle puolet '' iästään '', kilometreistä muodostuu hinta, ei ollut mitään vikoja jne..? hmm..
Miksi näin halvalla? Eli ikää onkin hondalla vain n. 20 000km?

jooOlentyhmä


En tiedä miksi joku noin halvalla luopumassa. Itselläni löytyy viellä tallista 08 vuosimallin honda cbr 125 joutilaana jolla olen ajanut lähemmäs 26 tuhatta ongelmitta.(galleriasta löytyy. Myynnissä nettimotossa.) Ja 20 tuhatta ei ole paljoa hyvin pidetylle hondalle. Nämä tunnetusti ovat aika kestäviä ja luotettavia pelejä säännöllisesti huollettuna. ;)

18.11.2009 18:15

TKinroad kirjoitti:
Entäpä honda cbr 125cc esim 08-05 mallin saa jo 1000e:llä vaikka ajettu on n. 20 000km eli alle puolet '' iästään '', kilometreistä muodostuu hinta, ei ollut mitään vikoja jne..? hmm..
Miksi näin halvalla? Eli ikää onkin hondalla vain n. 20 000km?

jooOlentyhmä


Niinpä tunnut olevan.

Vakavammin, ei näin. Pieni silmäys nettimoton tarjontaan kertoo että joidenkin pyörien huoltovälitkin on 20tkm, joten eivät mahda silloin olla loppu?

Toisekseen, mistä ihmeestä olet taikonut tuommosia lukemia? Onko niille MITÄÄN perustetta?

Kolmanneksi: Missä vaiheessa kilometrit on ollu iän mitta? Vai montako kilometriä sinä itse olet kenties vanha?

26v ja kortti hakusessa

10.12.2009 11:42

KOlmesta autokoulusta kysyin ja kukaan ei antanu samaa vastausta, eli:

Olen 26v ja kyselin kevarikorttien hintoja. Minulle vastattiin, että ei kukaan oikeastaan halua kevarikorttia vaan sen ihan ison pärrän kortin. Sain käsityksen, että jos ajan käsittelyn ja inssin kevarilla, niin en saa koskaan ajaa isoa pyörää. Eli eikö vanhuksena ajettuna kevarikortti nouse sitten ajan myötä isoksi A:ksi niinkuin nuilla nuoremmilla tapauksilla?
Ja miksi sitten kevarikortti vain? Koska tunnen itseni sen verran hyvin, että tulen kaatamaan ison pyörän useammin kuin pitämään sen pystyssä..ei siis järkeä mennä käsittelyyn, kun tasapainoa ei löydy tarpeeksi ison pyörän kanssa selviämiseen..vai kuinka tohelo nainen saa olla, ettei saa korttia edes ylimääräisten tuntien jälkeen..?

10.12.2009 13:26

Tiukuting kirjoitti:KOlmesta autokoulusta kysyin ja kukaan ei antanu samaa vastausta, eli:

Olen 26v ja kyselin kevarikorttien hintoja. Minulle vastattiin, että ei kukaan oikeastaan halua kevarikorttia vaan sen ihan ison pärrän kortin. Sain käsityksen, että jos ajan käsittelyn ja inssin kevarilla, niin en saa koskaan ajaa isoa pyörää. Eli eikö vanhuksena ajettuna kevarikortti nouse sitten ajan myötä isoksi A:ksi niinkuin nuilla nuoremmilla tapauksilla?
Ja miksi sitten kevarikortti vain? Koska tunnen itseni sen verran hyvin, että tulen kaatamaan ison pyörän useammin kuin pitämään sen pystyssä..ei siis järkeä mennä käsittelyyn, kun tasapainoa ei löydy tarpeeksi ison pyörän kanssa selviämiseen..vai kuinka tohelo nainen saa olla, ettei saa korttia edes ylimääräisten tuntien jälkeen..?

Höm höm, nyt tulee melkosta mutua mutta jos ajat inssin nyt kevarilla niin sun pitäis periaatteessa saada a-kortti, joka sitten päivittyy automaattisesti kahden vuoden päästä A:ksi

10.12.2009 13:54

Yleensä autokoulujen "isot" pyörät ei mitään hirveen isoja ole. Taitavat olla luokkaa ER-5 tai CB 500. Nämä ei oo mitään painavia pyöriä ja niiden käsitteleminen on kohtuu helppoa aloittelijallekin. Kannattaa käydä vaikka kattomassa millasia pyöriä paikkakunnan kouluissa on ja siltä pohjalta valita, missä sen kortin suorittaa. Ellei sitten hinnoissa ole hirveitä eroja.

11.12.2009 14:18

JP_89 kirjoitti:
Tiukuting kirjoitti:Olen 26v ja kyselin kevarikorttien hintoja. ........

Höm höm, nyt tulee melkosta mutua mutta jos ajat inssin nyt kevarilla niin sun pitäis periaatteessa saada a-kortti, joka sitten päivittyy automaattisesti kahden vuoden päästä A:ksi

Ajot voit ajaa vaikka piikillä, moottoripyörä sekin on. Usein ensimmäisille ajokerroille autokoulut antavat kokemattomille kuljettajille 125cc pyörän ajoon.

Jos ikää on 26, niin ei tule olemaan mitään 2 vuoden pikku-a välivaihetta, vaan automaattisesti saat ajaa minkälaisella pyörällä tahansa, kunhan vaan läpäiset tutkinnot.

Minun käsitykseni mukaan: Jos on omistanut a-kortin(<25kw) vähintään 2 vuotta, niin kortti päivittyy 20-vuotiaana A:ksi.

Kun ikää on 21 vuotta kortti on automaattisesti A.

11.12.2009 14:48

-Ap- kirjoitti:
JP_89 kirjoitti:
Tiukuting kirjoitti:Olen 26v ja kyselin kevarikorttien hintoja. ........

Höm höm, nyt tulee melkosta mutua mutta jos ajat inssin nyt kevarilla niin sun pitäis periaatteessa saada a-kortti, joka sitten päivittyy automaattisesti kahden vuoden päästä A:ksi

Ajot voit ajaa vaikka piikillä, moottoripyörä sekin on. Usein ensimmäisille ajokerroille autokoulut antavat kokemattomille kuljettajille 125cc pyörän ajoon.

Jos ikää on 26, niin ei tule olemaan mitään 2 vuoden pikku-a välivaihetta, vaan automaattisesti saat ajaa minkälaisella pyörällä tahansa, kunhan vaan läpäiset tutkinnot.

Minun käsitykseni mukaan: Jos on omistanut a-kortin(<25kw) vähintään 2 vuotta, niin kortti päivittyy 20-vuotiaana A:ksi.

Kun ikää on 21 vuotta kortti on automaattisesti A.

A- kortti varten inssi pitää ajaa yli 25kw pyörällä, muistelisin kuulleeni että tulisi olla jopa yli 35kw mutta tosta en ole yhtään varma

11.12.2009 19:05

Jos suorittaa isoa A-ta, niin yli 35 kw, pikkusen voi suorittaa vaikka piikillä

5.1.2010 9:00

Varmaan tätä pari kertaa kysyttykin, mutta minä saan autokortin n. kuukauden päästä. Varsinaisen kortin saantihan voi venyä, vaikka olisin jo täysi-ikäinen. Kysymys kuuluukin mitä poliisit mieltä, jos kuski 18 vuotta, mutta varsinaista ajokorttia ei ole? Minulla siis siinä tilanteeessa se a1-kortti, mutta ikää jo siihen alle 25kW:n pyörään. Tämä a1-kortti kun päivittyy tavallaan "itsestään" a-kortiksi 18 v:n iässä, eikä tarvitse käydä tutkintoa/kokeissa.