Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

6.3.2006 23:13

Veli oli käyny kokeilemassa uusia "viisysejä" mitä tänne oli tullu. siis ihan -06 mallin kelkkoja. Sanoi, että hieman pillari menemään umpisella (puskee niinku härkä), mutta kovalla jälellä yllättävän hyvä työkelkaksi. Se on tietenki taas eri asia saako tavallinen soldierboy ajella niillä uusimmilla laitteilla.

25.3.2006 1:07

Onko kellään tarkaa tietoa, kuinka kauvan toi mp-lähetin pesti kestää tuolla armeijassa? Tuolla oli jo jotain arvuutteluja, mutta haluaisin kuulla kokemuksia oikeasta elämästä.

26.3.2006 12:44

6kk kestää mp-lähetillä palvelus.

28.3.2006 20:58

Osaako joku kertoa minkälainen on moottoripyörälähetin pesti huoltokomppaniassa?

4.4.2006 16:51

Wero kirjoitti:Etelä-Suomessa ainakin Santahaminassa koulutetaan mp-lähettejä. Pyörinä toimina ihan uudet Kotarin 640 LC:t. Ajaa saa paljon, sekä kesällä että talvella. Suosittelen.


Juu.. Ja talvella ei yli 50km tunnissa koska nastat lähtee pyöistä pois.

Joko armeijalla ei oo varaa liimata nastoja kuten rallirenkaissa tai ne skapparit on todellakin tyhmiä.

1.5.2006 12:54

Tainnut jo selvitäkin, mutta en jaksa selata treadiä lävitse. Kajaanissa Pohjois-Suomen viestipataljoonan (P-SVP) esikuntakomppaniassa (EK) oli taistelulähetit. Talvella siis kelkkailivat ja kesällä mopoilivat.

14.5.2006 23:28

ite olin intissä mp-lähettinä keuruulla II/05 saapumiserässä. Palvelusaika siis 180vrk ja koulutus alkoi siinä e-kauden puolessa välissä mp-hommaan ja koulutus oli keuruulla.

Lepposa homma leireillä yleisesti, joskus ainakin pioneeri komppaniassa joutu ajamaan jopa liikaa (4vrk ilman unta ja kokoajan ajoa). Mutta joskus taas vähän lepposempaa. Ja silleen kukaan ei ollut yleisesti pomottamassa leireillä vaan sai lähinnä tehä asiat miten lystäsi.

Kassulla oli taas huoltopäiviä ennen/jälkeen leirin. Toki aina sillon kun oli joku 15km hiihto tjn. vastaavaa :]

Meillä oli pyörinä 04/06 ktm 640 lc4,mutta armeijan tapaan kuristettu 25kw pyöriksi. Eli sika raskaita ja suht. mopoja :]

Kesät veettiin kesärenkailla ja talvi piikeillä. Ihan leppoisa homma ja koulutuskin oli vallan jees ;] Menisin uudelleen anytime.

15.5.2006 15:25

Noihin kelkkojen tehoihin ja vääntöihin vastaisin, että ne kyllä jaksavat vetää oman painonsa. Itse olen vetänyt (valmiilla pohjalla) yhdellä kerralla kahta täyteen lastattua rekeä ja toisella kerralla rekeen nostettua rikkoontunutta toista kelkkaa.

Syvään veteen (yli 30cm) tai sohjoon ne kyllä hyytyvät. Siittäkin on miellyttävä kokemus.

13.5.2007 14:52

AllTerrain kirjoitti:Ainaki tänne Sodankylään kaivattais kuulema taitavaa porukkaa. Isoveli opettaa näitä poikia ajamaan sekä mopoilla että kelkoilla ja on monesti kertonu mulle kuinka käsiä pojat on ajamaan sielä :)

Onhan sielä taitavaaki porukkaa mutta esim. jokien ylityksissä on kuulemma monesti kotari uinut, syvälle ja pitkälle. Kelkkailuhan onki sitten vaikiampi opetella, pysyyn pinnalla nimittäin.


Mikäs veljesi nimi mahtaa olla.. kouluttajana on siellä varmaanki? ite kävin mopo ja kelkkakurssin sodiksessa kevään 06 aikana ja siellä oli pääkouluttajana ltn. ismo aho ja sitte joitakin sivukouluttajia.

Re: moottoripyörälähetti

13.5.2007 16:14

moonwalk kirjoitti:olen ajanut crossia SM A 125 luokassa ja merkattiin armeijassa harrastukseksi motocross ja luokaksi SM, elikkä minulla olis sit ihan hyvät mahikset päästä lähetiksi?


Eipä tuo mitään takaa että lähetiksi pääsee. Järkevästi ajateltuna pitäisi olla itsestään selvyys että lähetiksi pääsee, mutta ei armeijan mielestä. Ainakin Länsi-Suomessa päin sinne otetaan mielummin niitä ketkä ovat juuri ja juuri skootterilla ajaneet, kuin että olisi pitkä tausta sm crossista takana. Näin käynyt ainakin kolmessa tapauksessa mitä olen kuullut.

14.5.2007 13:36

55km/h kirjoitti:
Wero kirjoitti:Etelä-Suomessa ainakin Santahaminassa koulutetaan mp-lähettejä. Pyörinä toimina ihan uudet Kotarin 640 LC:t. Ajaa saa paljon, sekä kesällä että talvella. Suosittelen.


Juu.. Ja talvella ei yli 50km tunnissa koska nastat lähtee pyöistä pois.

Joko armeijalla ei oo varaa liimata nastoja kuten rallirenkaissa tai ne skapparit on todellakin tyhmiä.


Oltiin Apen kanssa MP-tiedustelijoita molemmat intissä, tykiteltiin ihan niin kovaa piikki/nastanakeilla ku niistä kotkista lähtee eikä ne piikit sen kummemmin irtoillu.

Makeeta oli vaikkaki talvella ihan perkeleen kylmä ajella, ei ne kahvalämmittimet auta ollenkaa, ite hommasin sukellushanskat pitämään kosteuden pois ja kintaat piti lämmön yllä, sillälailla pärjää.

Pyöräkurssi oli ehdottomasti intin parasta aikaa.

Vekaralla siis II/2006

14.5.2007 16:01

Varmaan ennenkin kysyttyä, mutta mitä vaatimuksia on että pääsee mp-lähetiksi? Haittaako taustalla olevat sakot paljonkin?

16.5.2007 15:41

onko kukaan ollu parolassa lähettinä ku ite olis pyrkimys siihen ja minkälaista on ollu? päässy esim paljo ajelee. en jaksanu lukee noita kaikkia viestejä että älkää ihmetelkö jos tulee toistoa.

24.5.2007 22:00

yamaha r6 kirjoitti:onko kukaan ollu parolassa lähettinä ku ite olis pyrkimys siihen ja minkälaista on ollu? päässy esim paljo ajelee. en jaksanu lukee noita kaikkia viestejä että älkää ihmetelkö jos tulee toistoa.


Jep, jep! Olin II/06 mopolähettinä Parolassa. Pyöränä KTM 640 LC-4 olikohan vm. 2003. Toivottavasti et saa BF:fää. Tiedät kyllä sitten mistä puhun.
Oli ehkäpä maailman mukavinta touhua. Ainakin se koulutus -osuus, joka kesti muistaakseni 2 viikkoa, olikohan kolme? Kurssi huipentui Räyskälään jossa ajettiin parhaimmillaan n. muutama sata km päivässä. Sai vetää enduropoluilla ja krossiradoilla, umpimetsässä ja mudassa. Kannattaa ehdottomasti mennä. Intin paras homma! Tulee kuninkaallinen olo mosakauden jälkeen.

25.5.2007 15:43

nolla kirjoitti:
yamaha r6 kirjoitti:onko kukaan ollu parolassa lähettinä ku ite olis pyrkimys siihen ja minkälaista on ollu? päässy esim paljo ajelee. en jaksanu lukee noita kaikkia viestejä että älkää ihmetelkö jos tulee toistoa.


Jep, jep! Olin II/06 mopolähettinä Parolassa. Pyöränä KTM 640 LC-4 olikohan vm. 2003. Toivottavasti et saa BF:fää. Tiedät kyllä sitten mistä puhun.
Oli ehkäpä maailman mukavinta touhua. Ainakin se koulutus -osuus, joka kesti muistaakseni 2 viikkoa, olikohan kolme? Kurssi huipentui Räyskälään jossa ajettiin parhaimmillaan n. muutama sata km päivässä. Sai vetää enduropoluilla ja krossiradoilla, umpimetsässä ja mudassa. Kannattaa ehdottomasti mennä. Intin paras homma! Tulee kuninkaallinen olo mosakauden jälkeen.

kiitoksia infosta!! nyt vaa vaa toivotaan että pääsee siihe.