Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

31.3.2008 19:24

Parolassa on kaks alikessua ja jopa yliluutnantti koulutettavien joukossa. Ei ole mahdottomuus, kannattaa tiedustella MP-kurssien vetäjiltä, ja siis nimenomaan niiltä. Muilta, tietämättömiltä skappareilta vastaus tollasiin kysymyksiin voi usein olla jotain "en tiedä":n ja "ei voi":n väliltä..

31.3.2008 23:39

Tais löytyä joku mullekkin sopiva homma armeijasta :) Toivottavasti tälläseen Mp hommaan pääsen, kuulostais ihan hyvältä.

31.3.2008 23:44

Tuo on muuten kivaa hommaa jos tuonne pääsee. Olin 2003 Kontiorannassa kahen viikon komennuksella Yamaha XT 350:llä (muistaakseni) ajelemassa ja että oli mukavaa. Sai laskee melko reikä päässä kun kalustossa ei ollut penniäkään kiinni.:) Ja oli kiva tulla sitten omaan komppaniaan kun sai kuulla että muilla oli ollu rättisulkeisia sillä aikaa...:D

1.4.2008 1:11

Mites vaatiiko homma kovaa kuntoa?

1.4.2008 10:23

WPWW kirjoitti:Mites vaatiiko homma kovaa kuntoa?


Piti pyörää joskus metässä/hiekalla työnnellä, kun jäi jumiin ja tietty nostella aina välillä pystyyn, jos meni kylelleen. Muuten ei paljon kuntoa tarvitse. Meillä ei ainakaan mitään työntöharjoituksia onneksi ollut...

Riippuu sitten pyörästä, että kuinka raskasta nuo työnnöt ja nostot on. Siihen aikaan oli tarjolla noita XT Yammuja ja sitten huomattavasti suurempia ja raskaampia KTM-pyöriä.

1.4.2008 13:22

Joo, kyllä kokoa ja voimaa työntelyyn ja nosteluun löytyy, mutta juoksu kuntoa ei liikaa ainakaan ole.
Vaikka sitä on helppo ruveta kiriämään.

1.4.2008 15:39

WPWW kirjoitti:Joo, kyllä kokoa ja voimaa työntelyyn ja nosteluun löytyy, mutta juoksu kuntoa ei liikaa ainakaan ole.
Vaikka sitä on helppo ruveta kiriämään.


peruskuntoa tarvitsee enemmänkin ihan normaalilla aloituskurssilla, jossa juostaan rinkat selässä metsässä. suosittelen kuntoilemaan, se on sitten mukavaa kun ei tarvitse itse jousta kuoleman partaalla.
kuntosalia, lenkkeilyä, vatsalihaksia jne.

3.4.2008 0:01

Joo kunnosta on hyötyä lähes kaikissa intin hommissa, eikä tuo mp-lähetin homma juttujen perusteella mikään mp-poliisin koulutusta vastaava über raskas keikka ole. :) Että sikäli voi olla huoletta.

3.4.2008 18:23

Vaatiihan se kuntoa. Aina kun mennään mettään, hikoillaan ja tapellaan 150-kilosen KTM:n kanssa. Mutta tosiaan ihan poliisipyöräkoulutuksen tasovaatimuksia ei täällä ole. Siellä kouluttajien mukaan ajetaan, työnnellään ja nostellaan katupyörillä ja -renkailla samat reitit, mitä me vedetään parhailla enskapyörillä ja renkailla.

Kohtalaisen kunnon voi kuitata kuitenkin tahdonvoimalla, sitä ainakin Parolan MP-kurssilla arvostetaan. Kannattaa yrittää sisään, sillä kun pääsee, kouluttajat kyllä päästää motivoituneet läpi kurssilta. Kaikki meiltäkin pääsi ilman epäilystä.

4.4.2008 19:38

Osbo kirjoitti:Moro tänne!

Oon intissä Parolassa ja MP-lähettikurssi alkaa oleen lopullaan. Kurssista voi sanoa olleen todella antoisaa aikaa ja ajaa on saanut todellakin koko ajan. Ajoleiri Räyskälässä oli rääkkiä, mutta sitä muistellaan isolla lämmöllä toisin kuin esimerkiksi alokaskauden mosaleiriä. Kalusto on hyvätasoista joskin kunto vaihtelee. Pyörät kaikki KTM LC4:ia, 400- ja 640 (625) -kuutioisina kuristettuina, vaikka löytyy varastosta jopa muutama Derbi Senda. Maastossa ajatetaan niin lujaa kuin kuskit vaan osaa, jaksaa ja uskaltaa. Legendat siitä, että kurssille valitut olis aina motocrossareita ja enduromiehiä, voi unohtaa. 19 hengen joukossa taso vaihtelee kerran kevaria ajaneista enduron A:ta ajaviin, joten tulevien alokkaiden kannattaa kyllä kokeilla kepillä jäätä. Kaikilla kurssilaisilla on ollut valmiina A1-kortti, joskaan sitä ei periaatteessa edellytetä. Jokainen suorittaa kortin uudelleen.

Oma homma on ollut jokapäiväisen hikoilun lisäksi suklaata. Oman ryhmän vetäjän kanssa ollaan kaupunkiajotunneilla käyty Hämeenlinnan keskustassa kebabilla, mäkissä ja niin edelleen. Turha intin herrottelukin on melkein voitu unohtaa MP-kurssilla. Kannattaa uskoa, että hommasta ollaan kateellisia melkein joka suunnalla...



Samoja kokemuksia samasta paikasta II / 06 myös minulla.

Todellakin voin todistaa oikeaksi tuon väittämäsi Räyskälästä. Kahtena päivänä (ja yönä) tuli ajettua noin 500 km, pehmeää, metsää, yötä, kylmää, kovaa, hiekkaa, kuumaa.. Oikeastaan kaikki elementit tuli koettua.
Kädet olivat kuin puukolla olisi viillelty, sattui niin saatanasti.
Ja kun saunaan piti lähteä klo 02.30 250 km:n metsässä ajon jälkeen, niin kyllä noin 50 % kavereista veti tällöin hanskat tiskiin ja lähti untenmaille.
Räyskälässä oli kyllä todella mukava leiri muuten. Mahtavat radat, jossa aloittelijat pääsivät halutessaan hengestään, muistaakseni parhaalla suoralla digimittarin näytössä luki 140 km / h ja sen jälkeen täysi jarrutus (pitkäksi meni tietenkin, lentokenttä alueen pusikkoihin,...valtion kamat).
Kaikesta huolimatta intin paras homma näillä sivustoilla asioiville!!

10.4.2008 16:20

Tulipa tännekin voorumille eksyttyä pitkästä aikaa.
Itse olen tällä hetkellä Parolassa Psjk:ssa taistelulähetti au. Osbo voi vaan arvailla kumpi niistä kurssilla olleista au:sta olen. Mp kurssi oli kyllä parasta mitä oman palveluksen aikana on ollut. Itse kun olen pääasiassa enduroa ja crossia ajanut niin eihän siellä Räyskälässäkään kun välillä vähän hiki tullut :).

Parolassa jos lähetiksi haluaa niin parhaimmat mahdollisuudet on varmaankin psjk:sta, koska sieltä tulee neljä lähettiä ja kesän saapumiserästä tulee 1/2 au:ta. Ja psjk:ssa pääsee varmaankin eniten myös ajamaan.

Oliko Osbolla muuten kuvia sieltä Räyskälästä?

12.4.2008 13:35

Taistelulähetti au? Oispa meilläki tuommosia pestejä. En oo ennen kuullutkaan.

Itse kuulin just tuossa eilen että pääsin motoaukkiin. Kylläpä on mukava vaihtaa tulenjohtopotero rasin koppiin. Haittapuolena vaa semmonen, että ei taida uskaltaa ottaa pyörää tallista ennen 12.5, koska sillon tulee vasta pari vuotta täyteen a:n suorittamisesta. Jos kortti lähtee siviilissä, niin silloin kyllä lähtee intin ajoluvatkin, mutta onko kellään _varmaa_ tietoa, miten käy jos saa vain pikku sakot siviilissä?

12.4.2008 13:56

Ei ole varmaa tietoa kun ei sakkojen saanti kiinnostuksen kohteisiin kuulu, mutta jospa nyt vain malttaisit mielesi kun noin älyttömän lähellä on... Tuleneeko kesäkään ennen tuota sillä korkeudella, joten ei pitäisi olla mahdoton tehtävä odotella.

12.4.2008 14:20

Johnnie kirjoitti:Ei ole varmaa tietoa kun ei sakkojen saanti kiinnostuksen kohteisiin kuulu, mutta jospa nyt vain malttaisit mielesi kun noin älyttömän lähellä on... Tuleneeko kesäkään ennen tuota sillä korkeudella, joten ei pitäisi olla mahdoton tehtävä odotella.
Täällä varkaudessa on kyllä mahtavat ajokelit, mutta pyörä on sotkamossa jossa on keskitalvi meneillään. Ajattelin kyllä todellaki odotella tuonne asti, mutta tarkotin lähinnä, että jos kesällä rapsahtaa vaikkapa sakot lievästä ylinopeudesta.

12.4.2008 19:54

Tossa justiinsa mp-kurssin aikana yksi sai ylinopeussakot niin ei ne vaikuta mitenkään intin kortteihin tai ajolupiin.