Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

22.12.2007 11:22

Mulle ei ihan vielä auennu:
Mitä eroo on mp-lähetillä ja mp-tiedustelijalla?
Miten niitten hommat eroo sit armeijassa?

22.12.2007 17:26

renze kirjoitti:Mulle ei ihan vielä auennu:
Mitä eroo on mp-lähetillä ja mp-tiedustelijalla?
Miten niitten hommat eroo sit armeijassa?


Eikö sanoilla, tiedustelija ja lähetti, ole aika selvä vivahde ero?

27.12.2007 9:28

joo joo. Osaatko kertoo miten niiden hommat eroo armeijassa?
Kyllä, kummatkin ajaa moottoripyörää.

27.12.2007 18:50

Ite olin vekaralla II/06 MP-Tiedustelijana.
Mukavaa hommaa, vaikka talvella oli niin perhanan kylmä siinä vaiheessa ku räntä tuli hanskoista läpi.

6kk olin... Ainaki vekaran varuskunnassa ainoostaan alikessut ja spollet on pidempään kun 6kk.

27.12.2007 19:07

renze kirjoitti:joo joo. Osaatko kertoo miten niiden hommat eroo armeijassa?
Kyllä, kummatkin ajaa moottoripyörää.


Osaan kyllä.. Tiedustelijat ovat Esim: Panssarijääkäreitä jotka ajavat cv;n edessä ja ottavat ensikosketuksen vihollisiin ja tiedustelee paikkoja.

Mp-lähetti vie mopolla viestejä paikasta A paikkaan B.. Vaikka kyllä minullakin oli Esim: Yöllä piti käydä kokelaitten ja luutnantin kanssa katsomassa seuraavat asemat minne sitten aamulla "muutamme" ja piti sitten aamulla opastaa muut sinne perille asti.. vaikka ajamalla niiden edessä pyörällä.

Jos menet mp-lähetiksi niin joudut varmasti tiedustella/viedä viestejäkin!

Itsellä oli jokaisella leirillä mp mukana ja jos ei ollut pyörää niin ei jouduttu lähtemään edes leirille.. Ja leirillä oli jotakin nakkeja, mutta pääasiallisin tehtävä oli ajella sillä mopolla siellä ymsyms.. Toiset mp lähetiti jotka olivat tykistöpatterin mukana eivät tehneet yhtään mitään muuta, kun ajoivat vain mopolla huvikseen tai sitten vei jonkun viestin joskus vain.. Muuten saivat olla vain teltassa ja syödä!!

Hyvä homma kaikin puolin ainakin vekaralla.. Suosittelen

mopolähetit

29.12.2007 17:15

itelläni on enää 6 aamua mopo lähettinä keuruulla :)...
oon raivaajapioneerikommpanjan lähetti. kyseisessä komppanjassa on vaan 2 mopolähettiä (1 kummallekkin joukkueelle) joten lähetiks pääsy on hankalaa ku halukkaita on kumminki aika paljon verrattuna valittujen määrään.

toisin ku taistelijapioneereilla on 7 mopo lähettiä ja suojelukomppanjalla myös 2 lähettiä.

eli keuruulla on aika paljon mopo lähettejä ku mopoja on vaan 8, mutta onneks leirit on ajotettu eri aikoihin jollon mopoja riittää useimmiten kaikille.

Raivaajien lähetin homma missä ite olin on firman helpoinpia hommia.. enimmäkseer radio päivystystä lämpimässä teltassa :D ja kokelaan perässä pyörimistä elikkä virallinen kokelaan nakkikone :D välillä haetaan ryhmät syömään ja viedään pieniä suullisia viestejä ja kilometrejä tulee aika vähän (n.200-300 per. viikon leiri, riippuu leirin etäisyyksistä) mutta kun on kokoajan oma pyörä ni pääsee kummink iajelemaan :)

taistelija pioneereitten lähetit joutuuki ajelemaan tuhansia kilometreja ku on komentopaikat niin kaukana.

pyörinä keuruulla 640 LC4 KTM, jotka vetää ihan mukavasti

mutta kyllä keuruulla lähetiks kannattaa pyrkiä.

30.12.2007 3:30

Orccu kirjoitti:Ainaki vekaran varuskunnassa ainoostaan alikessut ja spollet on pidempään kun 6kk.

Vaikka topicin vierestä meneekin, niin tarkennettakoon sen verran, että eiköhän Vekarallakin ole johtajien (12 kk) ja spol-miehistön (9 kk) lisäksi myös lääkintämiehiä (9 kk) ja erilaisia kuljettajia (6, 9 tai 12 kk), kuten muuallakin. Mutta nämä eivät tosiaan liity mp-hommiin mitenkään! Yleisesti vain mainitsin, ettei inttiä käymättömille jää väärä kuva.
Viimeksi muokannut Johnnie päivämäärä 31.12.2007 14:05, muokattu yhteensä 1 kerran

31.12.2007 0:27

nolla kirjoitti:
Tappokone kirjoitti:
Jökke kirjoitti:
-pRoXI- kirjoitti:mites se on tarviiko tähän hommaan A kortin vai ajattaako ne sen siellä?


Tarvii olla kortti valmiina.

Täällä kun on ollut puhetta, että ei ne tarkasta kutsunnoissa mistään onko saanut liikennesakkoja, niin faktana ja tänään koettuna voin sanoa että kyllä ne näkee ne tiedot koneelta heti.

vittuperkelesaatana 99.999999% todennäköisyydellä 362vrk. tiedossa. :S


Itseasiassa ainakaan Parolassa ei olisi tarvinut olla korttia valmiina.


Muistaakseni tuo meni niin, että kortin olisi saanut "helposti" siinä samalla kurssia suorittaessa. Ensinhän oli ihan autokoulutyyliin teoriakoe, ja sitten ajeltiin Hämeenlinnan keskustassa inssi-ajo. Ihan varmaksi en kyllä muista, mutta korjatkaa jos olen väärässä.
Ja muistaakseni meidän saapumiserässä kaikilla ei ollut A-korttia.
Jep. Samalla kurssilla tuli oltua 206 Psjk Parolannummi. Rötvälepi puoli vuotta, paitsi jos joutuu vuoden marxman-taistelulähetiks it:seen.
Kahella ei ollut kurssilla korttia. Ajoleiri räyskälässä oli ehkä intin paras kokemus. Psjk:n leireillä oli oikeastaan aika rankkaa, sillä kun lähdettiin ajamaan, ei ollut tietoa koska lopetetaan, ja yöunet jäivät vähäisiksi puhumattakaan 2-4 kevytkertasingosta tai apilaksista.
Myöskään Spolkin pärrälähetit ei pääse ajamaan kuin muutamia kertoja koko 9kk aikana. Jos haluaa ajaa, kannattaa psjk:hon yrittää! Sielä 10 leiriä puolessa vuodessa, ja jokaisella leirillä joka päivä ajamista, mutta jos paljon rikkeitä, ei psjk.n skapparit päästä kurssille.
Kurssilla Parolassa todellisia ammattilaisia vetämässä kurssia, skappareilla kokemusta enduron mm-sarjasta ja sm-sarjoista, sekä maajoukkeen mekaanikkona olemista. Kurssi ehkä intin parasta aikaa kuten yllä mainitsin...
Kannattaa yrittää päästä! Samassa komppaniassa itseni kanssa oli 4 lähettiä yhteensä joista yhdellä oli kokemusta enduron sm-sarjasta b-tasolla, ja ajaa vissiin edelleen.. Yhden jampan piti myös olla lähetti mutta sillä meni jalka paskaks p-kaudella, ja intti loppui siihen, en muista mitä sarjaa hän ajoi, muistaakseni enduron sm-sarjaa a-tasolla.

Yksi jamppa pääsi kurssille täysin kusettamalla skappareitaan omassa yksikössä, sillä kys tyypin veli on aikoinaan ajanut enduron sm-sarjaa...

15.3.2008 23:52

Ite olin vuos sitten moottoripyörä tiedustelijana panssarintorjunta ohjuskomppaniassa (kers). hauskaa hommaa mutta meinaa tulla välillä hiki kun on 60kg rinkka selässä, pari telamiinaa, kolme kertasinkoa olalla ja aina niin ihana lv241 radio selässä. ja sit oot sen ktm lc4 kanssa kylellää munia myöten hangessa. kannattaa koittaa. nii ja multa oli tota kokemusta ennen lähteny kaks kertaa kortti ja kahet sakot alla ni kyl mä sain pv:n ajokortin.

29.3.2008 23:17

Moro tänne!

Oon intissä Parolassa ja MP-lähettikurssi alkaa oleen lopullaan. Kurssista voi sanoa olleen todella antoisaa aikaa ja ajaa on saanut todellakin koko ajan. Ajoleiri Räyskälässä oli rääkkiä, mutta sitä muistellaan isolla lämmöllä toisin kuin esimerkiksi alokaskauden mosaleiriä. Kalusto on hyvätasoista joskin kunto vaihtelee. Pyörät kaikki KTM LC4:ia, 400- ja 640 (625) -kuutioisina kuristettuina, vaikka löytyy varastosta jopa muutama Derbi Senda. Maastossa ajatetaan niin lujaa kuin kuskit vaan osaa, jaksaa ja uskaltaa. Legendat siitä, että kurssille valitut olis aina motocrossareita ja enduromiehiä, voi unohtaa. 19 hengen joukossa taso vaihtelee kerran kevaria ajaneista enduron A:ta ajaviin, joten tulevien alokkaiden kannattaa kyllä kokeilla kepillä jäätä. Kaikilla kurssilaisilla on ollut valmiina A1-kortti, joskaan sitä ei periaatteessa edellytetä. Jokainen suorittaa kortin uudelleen.

Oma homma on ollut jokapäiväisen hikoilun lisäksi suklaata. Oman ryhmän vetäjän kanssa ollaan kaupunkiajotunneilla käyty Hämeenlinnan keskustassa kebabilla, mäkissä ja niin edelleen. Turha intin herrottelukin on melkein voitu unohtaa MP-kurssilla. Kannattaa uskoa, että hommasta ollaan kateellisia melkein joka suunnalla...

29.3.2008 23:31

Ittellä kutsunnat on syksyllä ja tää homma kiinnostaa. Eli missä kaikkialla on mahdollista päästä mp-lähettikoulutukseen?

30.3.2008 13:26

Itse olen tällä hetkellä vekaralla Mp-lähtin hommissa viestissä, 1/08 erä.

Ensimmäinen varsinainen ajoleiri takana ja voin sanoa, että ei ole tähän asti yksikään leiri ollut noin hieno kokemus. Aamulla lähdetään ajamaan, päivä ajossa, välillä käydään essolla kahvilla, illaksi teltoille ja unta palloon.

Ensi viikolla alkaa kaupunkiajo viikko jonka päättäjäisiksi saa ton pv:n kortin, E-kausi pulkassa ja J-kautta odottamaan.

Tähän astiset ajot ovat olleet pelloilla umpihangessa pyörintää, panssariurat ja kinttupolut.Kyllä se Kotka hyvin etenee...

Ei voi muutakuin suositella todellakin. Ja kuten skapparit totesivat, parempaa paikkaa ei vekaralle ole :)

30.3.2008 14:09

Itteeni ois kans kiinnostanu pirusti tuo lähetin homma, mutta aukki kiinnosti enemmän ja sinnehän sitä piti sit lähtee ja siellä tällä hetkellä ollaan. Toivottavasti se v*tun välisota ei oo b-weekendin aikana. Ja lähetiksi pääsee kyllä aina helpommin jos on harrastustaustaa esim. crossi tai enduropuolelta. Ainakin tuolla kajaanissa aika suurikin merkitys, koska halukkaita on niin paljon ja paikkoja vähän.

30.3.2008 19:59

Dero kirjoitti:Itteeni ois kans kiinnostanu pirusti tuo lähetin homma, mutta aukki kiinnosti enemmän ja sinnehän sitä piti sit lähtee ja siellä tällä hetkellä ollaan. Toivottavasti se v*tun välisota ei oo b-weekendin aikana. Ja lähetiksi pääsee kyllä aina helpommin jos on harrastustaustaa esim. crossi tai enduropuolelta. Ainakin tuolla kajaanissa aika suurikin merkitys, koska halukkaita on niin paljon ja paikkoja vähän.

AAMUJA! :D Ei sentäs, ohan niitä itelläki viel 96/362...

Muttamutta: Piti sanomani että linjavalinnastasi riippuen ei ole mahdotonta että pääsisit vielä lähettikurssillekkin. Ainakin meilläpäin tietyt ryhmänjohtajat/kokelaat pääsevät prätkää/kelkkaa ajamaan jos vain joukkotuotanto ja oma halukkuus kohtaavat sopivasti.

31.3.2008 14:12

Meilläpäin en ole tuollaisesta kuullutkaan. Pitää selvitellä asiaa.