Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

29.10.2008 10:32

Myanda kirjoitti:Missäs päin Suomea näitä mplähettikoulutksia on?


Melkein jokapaikassa, ainakin mitkä itse tiedän että koulutetaan on Santahamina Pori ja Vekara.
Todennäköisesti jokaisessa vähän isommassa varuskunnassa koulutetaan.

SnaG kirjoitti:Mimmost duunii tää on ja mimmosil pärril yleensä?


Joko lähettinä eli kuljettaa viestejä ja henkilöitä ympäriinsä, tai sitten tiedustelijana eli ajelee prätkällä muiden edellä. Pyörät ovat Ktm Lc4.

PKS kirjoitti:Huomenna olisi kutsunnat ja olisi kauhea hinku päästä tuone sodankylän mp-lähetiksi! Onkohan sillä yhtään painoarvoa että on harrastanut pari vuotta motocrossia? Pahin este mulla taitaa olla se ettei mulla ole kevarikorttia, auto, mopo ja traktorikortti kyllä löytyvät. Onkohan mulla minkäänlaisia mahdollisuuksia päässä lähetiksi? Vaikka kerkeäishän tässä varmaan vielä hommata ennen inttiä tuon kortin jos ilman ei ole mitään mahdollisuuksia :|


A kortti on mielestäni ainoa pakollinen juttu mikä pitää olla. Ja siis sehän riittää että on A kortti taskussa siinä vaiheessa ku intti alkaa (tai tarkemmin siinä vaiheessa ku prätkäkuski valinnat tehdään)

29.10.2008 15:25

juu kävin tuola kutsunnoissa ja näyttäis että vois olla hyvätki mahdollisuudet päästä tuohon lähetinhomman sodankylässä, pitää vain se A kortti alkaa hommaamaan ensi vuoden alussa.

10.11.2008 20:20

400cc ktm ok peli,vm 2004? aikoinaan ajoin intissä 350cc xt:llä mutta tuollaista ei ole tullut kokeiltua.Luulisi ainakin alustan pelaavan paremmin kun on merkkipalikoista kasattu.Kuristettuhan tuo on mutta saapa tuon viritettyä.Saksastahan noita jo saa armeijan poistoina ja vois hommata pusikkoajoon...

1.12.2008 18:48

Ajelin tollasella, tosin mallivuoden 2000 pelillä, oman inttiaikani. Laiskahan se on vastaamaan kaasuun, mutta varmaan kovasti sellanen XT:n tyyppinen höyryveturi jota ei ole helppo stumpata, ja vaikka siinä joskus onnistuiskin, sähköstartti yleensä ehtii pelastamaan ennen liikkeen loppumista. Yläkierroksilla tolla mennään käyttöympäristöön nähden hyvin, mikä toisaalta tukee yhdessä liian pitkien välitysten kanssa enemmän hyvää huippunopeutta kuin metsäkäytöstä. Painoa noilla tais olla 150-160 kiloa, eli raskaita pelejä molemmat, 400 ja 600cc. Jousitusta ei meinannut saada millään pohjaamaan, eli noista on säätöineen aika monipuoliseen käyttöön. Kaasukahva kannattaa vaihtaa pika-malliseen, jos tollasia hommailee. Jarrut eivät myöskään tehollaan säikytä. Suosittelen silti harraste- ja siirtymäkäyttöön.

Pistä ihmeessä linkkiä niihin Saksan-pyöriin? :idea:

3.12.2008 13:05

I/08 oli paska arpa keuruulla jos halus MP-lähetiks. Ne ketkä valittiin kurssiin, niin kurssia ei koskaan pidettykään ja kaikki joutu taisteluläheteiksi (UAZ:lla :lol: :lol: ). Ite vinguin ja vonguin ekalla viikolla että laittakaa sinne kurssille, mutta onneks tuputtivat C-kuskiks. Ei se 3kk ylimäärästä tuntunu oikein missään ja saipahan tuon C-kortin taskuun sieltä.

Nyt vielä 2kk sitten kun olin siellä niin ne jopa alko järjestää prätkähiiri koulutusta. Halleilla myö jouduttii ropailee niitä raiskattuja LC4 kotkia, kun ei niitä ollu ees käytetty varmaan vuoteen ollenkaa. Kuristettuja ne oli kylläkin...kävin salavihkasesti pyörimässä yhellä vähän ajoston ympäri ja eihän se mihinkää liikkunu, ehkä metässä parempi niin kerkeää sluibailla enemmän. ;)

3.12.2008 14:23

Taistelulähetti uazilla, voiko herkumpaa hommaa ollakkaan :D uaz on ehkä parasta maastoautokalustoa jota suomen puolustusvoimilla on vieläkään. defenderit, hiluxit ja landcruiserit ei meinaan mene metsässä puoliksikaan niin hyvin kuin vanha kunnon uaz ;)

3.12.2008 15:19

Oli ne joo rankkoja pelejä talvella. Etusillan kytkee pois ja pistää menee kunnon kylkimyyrää vaan.8)

Defenderista jäi mulle sellanen kuva että en ikinä maksas semmosesta pop-niiteillä kasatusta matopurkista 25-35k käytettynä (meillä oli 04 malleja). Kytkin ja jarrupolin on melkein ku yks sama poljin ja kyllähän siinä tuli ties millasia tilanteita kun piti vaihtaa vaihdetta tai jarrutella. :lol:
Maantiellä se hakee uria ja veivaa itteäsä minne huvittaa samalailla ku viru pullon jälkeen.

Oi niitä aikoja...

6.1.2009 1:00

make| kirjoitti:Nyt vielä 2kk sitten kun olin siellä niin ne jopa alko järjestää prätkähiiri koulutusta. Halleilla myö jouduttii ropailee niitä raiskattuja LC4 kotkia, kun ei niitä ollu ees käytetty varmaan vuoteen ollenkaa. Kuristettuja ne oli kylläkin...kävin salavihkasesti pyörimässä yhellä vähän ajoston ympäri ja eihän se mihinkää liikkunu, ehkä metässä parempi niin kerkeää sluibailla enemmän. ;)


:lol:

Aikoinaan kun itte ajeli kyseisen firman kyseisillä vehkeillä, ne olivat upouusia. Omalla oli ajettu 712km kun sain korvamerkin. Kyllä niille sen verran sitten runtua annettiinkin, että maken kertoman mukisematta uskon. Sitä se on, kun ei ole penniäkään kiinni... ei isiliising, mutta melkein. :roll:

13.2.2009 19:49

Tänään sanoivat, että mp-lähetiks pistivät mut.
Mikäs siinä, passaa mulle.
I/09/KarPr.

14.2.2009 9:06

Intin paras nakki jos oot vielä tykistön lähetti.

Itse oli 1/08 tyksitöpatteriston lähettinä.

14.2.2009 10:56

jarez kirjoitti:Intin paras nakki jos oot vielä tykistön lähetti.

Itse oli 1/08 tyksitöpatteriston lähettinä.


Tyhmä saa olla, mutta ei tykkimies ;) .
Esikunta jääkäri :nörtti:

15.2.2009 15:48

Onkos bemareilla asiaa tähän kouluun?

16.2.2009 3:10

Tuskinpa, niille on varattu kaikki sukanvaihtajan paikat.

16.2.2009 20:10

heh heh, minun vika ole että valtio tykkää luokitella ihmiset saattika se että mistä se johtuu että itse kuulun tähän alempaan kastiin, eli kukaan B-mies tätä koulutusta käyny?

17.2.2009 19:41

itse 1/08 MP-lähettinä Vekaralla palvelleena. Meillä ainakin yksi B-mies palveli lähettinä siinä missä muutkin. Riippuu varmasti ajasta, paikasta ja halukkaiden määrästä. Mutta on mahdollista.