Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: millaisilla perusteilla?

18.11.2007 12:11

D.O kirjoitti:... 9kk miehiä ovat...

Tarkistappas nyt tuo vielä!

18.11.2007 12:30

Vekaralla ainakin ovat 6kk miehiä. Eiköhän ne ole samat palvelusajat tietyllä tehtävällä paikasta riippumatta.

27.11.2007 18:52

Entropia kirjoitti:Mitä nää Ämpeelähetit tekee sitten talvella? Itseäni kiinnostaa, kuten myös tammikuussa lähtö.


Itse olin vekaralla mp-tiedustelijana panssarintorjunta joukkueessa ja talvella menin inttiin. Ekat 2 kuukautta on kaikille sama peruskoulutuskausi, sitten maaliskuussa kun oli jo kevättä ilmassa niin alkoi pyörä kurssi joka olin noin kolme viikkoa ja sen jälkeen päästiin sodan ajan tehtäviä harjoittelemaan. Ajamista oli paljon mutta niin oli myös normi sykkimistä intti tyyliin sinko selässä, tykkäsin molemmista joten ei valittamista.

Suomen talvi on niin lyhyt (tammi ja helmikuu) että molemmista saapumiseristä koulutetaan vain moottoripyöräilijöitä, meille ei edes puhuttu mistään kelkoista, ja kyllä me niillä kotareilla ehdittiin syvässäkin hangessa ajella ennen kuin kevät pääsi pitkälle. Intin lopussa meille kyllä sanottiin että prätkät saattaa poistua käytöstä ja tilalle tulee ehkä tulevaisuudessa mönkkäreitä.

Niin ja vekaralla oli siis 400cc ja 620cc kotareita, vanhat yamaha xt:t on poistunut palveluksesta.

Ja muistakaa että mp-tiedustelija on paljon kovempi kuin mp-lähetti, koska timppa kohtaa vihollisen ensimmäisenä mutta lähetti vain kuljettaa kirjeitä jossain kaukana takana ;)
Viimeksi muokannut Jarzk1 päivämäärä 27.11.2007 18:59, muokattu yhteensä 1 kerran

27.11.2007 18:55

-Ap- kirjoitti:Vekaralla ainakin ovat 6kk miehiä. Eiköhän ne ole samat palvelusajat tietyllä tehtävällä paikasta riippumatta.

Joo, miehistössä palvelevat mp-kuskit on 6kk, mutta sitten on AUKin käyneitä mopoilijoita jotka on 12kk. Eli siis esimerkiksi meidän joukkuueesa on 2kpl alikersantti kuskeja ja 2kpl miehistö. Ja näistä tulee kaksi tiedustelupartioita joissa on siis yksi molempia.

27.11.2007 22:48

Ja ainakin Säkylässä oli viel jotain spolli prätkämiehiä jotka oli sen 9kk.

1.12.2007 1:56

mp-lähetti on se KOVIN jätkä. =) No ei.. Tiedustelijana on vain vittumaisen lyhyt elinikä sitten sodassa!! II/06 Vekaralla mp-lähettinä itse palvelin. Voin suositella kaikille.. Paljon hauskempaa ajella siel mopolla, kun mennä kävellen =)

PS.. Vekaran kotarit on 640cc eikä 620.. Toiset on sitten niitä 400cc

1.12.2007 17:30

oon armeijas tst-lähetti ja oon 6kk mies. kurssil oli myös 2 spolle jätkää jotka on 9kk ja ei oo tainnu päästä kurssi jälkee ajelee yhtään. Hienoo hommaa kyl suosittelen. parolas on 400cc ja 640 kotarit.

2.12.2007 16:27

Jarzk1 kirjoitti:Suomen talvi on niin lyhyt (tammi ja helmikuu) että molemmista saapumiseristä koulutetaan vain moottoripyöräilijöitä, meille ei edes puhuttu mistään kelkoista,

Kuten jo tässäkin threadissä on varmasti sanottu, niin sehän nyt ei suinkaan ole niin että Suomen talvi olisi lyhyt, vaan Etelä-Suomen talvi, jos sitä nyt voi edes lyhyeksi sanoa. On niitä varuskuntia sentään vielä muuallakin, ja kelkoille löytyy kyllä käyttöä. Tosin viime talvi oli poikkeus, kun kunnon lumet tulivat suureen osaan maata vasta tammikuun puolivälissä.

2.12.2007 18:14

Tirkkonen kirjoitti:mp-lähetti on se KOVIN jätkä. =) No ei.. Tiedustelijana on vain vittumaisen lyhyt elinikä sitten sodassa!! II/06 Vekaralla mp-lähettinä itse palvelin.
mp lähetin oletettu elinikä taistelukosketuksessa on jotain 7minuuttia.

jep, 7min, mutta pitkä verrattuna asutuskeskustaistelun 1 penetraatiomiehellä. jolla odotettu elinikä taistelukosketuksessa on alle 10sek.

Re: millaisilla perusteilla?

6.12.2007 21:06

Ride_to_live kirjoitti:
D.O kirjoitti:... 9kk miehiä ovat...

Tarkistappas nyt tuo vielä!

Tarkistettu useaan otteeseen. Tarkistapa omat tietosi ennen kuin alat huutelemaan. Ehkä hieman yleistin liikaa, siis kaverini on sen 9kk, kaikki eivät.

Kuten tässä jo joku kertoikin:
Dr.Wellu kirjoitti:Ja ainakin Säkylässä oli viel jotain spolli prätkämiehiä jotka oli sen 9kk.

6.12.2007 21:40

snuarrow kirjoitti:
Tirkkonen kirjoitti:mp-lähetti on se KOVIN jätkä. =) No ei.. Tiedustelijana on vain vittumaisen lyhyt elinikä sitten sodassa!! II/06 Vekaralla mp-lähettinä itse palvelin.
mp lähetin oletettu elinikä taistelukosketuksessa on jotain 7minuuttia.

jep, 7min, mutta pitkä verrattuna asutuskeskustaistelun 1 penetraatiomiehellä. jolla odotettu elinikä taistelukosketuksessa on alle 10sek.


näitten elinaikaodotteiden perusteella sodasta ei ylipäätänsä ikinä tulisi kukaan selviämään hengissä. odotettu elinaika on niin pitkä, kuin pystyy luodeilta tms. suojautumaan nojaten tuuriinsa ja henkilökohtaisiin taitoihin. kallista puuhaa muutenkin tuollainen, jos sotilasta koulutetaan 6-12kk, ja se kuolla kupsahtaa minuutin sisällä kun se suorittaa sitä tehtävää, mihin se on koulutettu ;)

17.12.2007 21:45

Mitä muita hommia mopoläheteillä on mopoilun lisäksi? Onko "taistelulähetti" virallinen nimitys? Pitäis tässä parin päivän sisään täytellä laput ja mopojen takia tuo homma kiinnostais, mutta ei kai siellä koko ajan mopolla ajeta.

Kuinka paljon mopolähettien hommat eroaa eri joukko-osastoissa? Keuruulle pitäis lähteä I/08.

21.12.2007 14:59

keuruulle tuut hajoomaan pioneerinä muutenkin.

lähetit toimii usein tiedustelijoiden kanssa eli aika kärjessä mennään. niissä harjoituksissa joissa pyöriä ei ole lähetti vetää munaravia juosten.

meillä ei ollu kovinkaa monessa harjoituksessa pyöriä mukana.

21.12.2007 19:58

Ainakin kajaanissa ovat 6kk miehiä. Ite halusin tohon hommaan, mutta täytyy sanoa että onneksi lähti kortti ja eivät huolineet mua pyörälähetiksi. Meidän yksikön mopomiehet eivät nimittäin oo kurssin (kesto n.3 viikkoo) jälkeen nähneetkään kottaraista, saati sitte ajaneet sellasella. Normi kelaperse viestimiehiksi siis päätyivät. Ei kyllä harmita yhtään että "jouduin" ajamaan vähä tollasta isompaa vehjettä. 5 Palvelusaamua jäljellä, ja sen jälkeen "Mä lähden himaan, mä lähden himaan, ei iske enää mikään ei mua määrää vääpelikään joo joo joo...." Hajotkaa.

21.12.2007 23:30

kupla kirjoitti:Mitä muita hommia mopoläheteillä on mopoilun lisäksi? Onko "taistelulähetti" virallinen nimitys? Pitäis tässä parin päivän sisään täytellä laput ja mopojen takia tuo homma kiinnostais, mutta ei kai siellä koko ajan mopolla ajeta.

Kuinka paljon mopolähettien hommat eroaa eri joukko-osastoissa? Keuruulle pitäis lähteä I/08.
no parolassa oon aina joka leirillä kotarilla siel ja en oikeestaan tee muutaku vie lappuja esikuntaa motskarilla tai tiedustelen jotain paikkoja. Kassulla sitten joko nukun tai teen jotain random nakkeja :D