Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

24.1.2009 11:37

Muistaakseni aken sivuilla oli jokin, mistä selvii. Kokeileppa tuolta etsiä

26.1.2009 20:10

Monkimies kirjoitti:Mistä saisi selville milloin oma pyörä on tuotu maahan? Tai että milloin se on rekisteröity Suomen rekisteriin? :roll:

Jos ei rekisteriotteessa lue, niin ihan ilmaiseksi se selvii katsastuskonttorilla.

9.2.2009 21:33

Sen verran täytyy topicista poiketa, että lisään ihmetykseksi idean pyörän tuonnista kauempaa kuin euroopasta. Törmäsin nimittäin muutamassa paikassa Falcont nimiseen maahantuontiyritykseen http://www.falcont.com/, joka on keskittynyt tuomaan autoja, pyöriä, varusteita ja melkeinpä kaikkea mahdollista lähinnä Yhdysvalloista (tosin myös Aasiasta ja Euroopasta). Nyt mainostavat että rahti Floridasta suomeen maaliskuun reissulla tulisi olemaan 250e, tiedä sitten mitä muita kuluja tulee ja kuinka paljon. Laitoin viestiä tuonne ja kerron minkälaista vastausta tuli, koska uskon muitakin kiinnostavan jos kustannuksia ei mahdottomasti tule.

Hintatasoa hetken tarkasteltuani huomasin sen olevan kyllä edullinen, Jenkkilässä siis meihin verrattuna. Nyt tuossa olisi kiikarissa 1100xx vm. 2000 ja hintaa 3200 usd (ajettu n. 40tkm ja katteiden sekä myyjän perusteella täydellisessä kunnossa). Lisää moisia löytyi 13 tusinasta, joten homma kyllä jossain määrin kiinnostaa.
Onko kenelläkään kokemuksia em. firmasta?

9.2.2009 22:48

Eipä tuo kontti pyörälle sen enempää maksa. Toimitusaika tosin on pitkä (1-2kk) ja kontissa aina vaara vahingoille.

Rekisteröintikustannuksia saattaa tulla enemmänkin: alv + tulli, osien vaihtaminen e-hyväksyttyihin. Ei omaa kokemusta, mutta huomattavasti vaikeampaa kuin eu-pyörän kilvittäminen. Kilvettömän pyörän tuominen joka tapauksessa varmasti kannattavaa.

Kyseisestä firmasta ei kokemusta.

15.3.2009 17:06

onko mitään järkeä lähteä tuomaan saksasta 2-0 -vuotta vanhaa pyörää suomeen? Tuliskohan yhtään edullisemmaksi kuin ostaa suomesta ton ikänen pyörä?

E: Ja mikä toi grauli on oikein olevinaan? Välitysfirma? Onko nettisivuja?

15.3.2009 21:19

Tarvii aika paljon tietoa, joustavuutta ja järjestelykykyä jos itse haet. Kielitaito ihan suotavaa. Tullin sivuilla on muistaakseni aika hyvät esimerkit pyörän tuomisesta verojen suhteen. Kannattaa muuten vilkasta ruotsia vaikka ensiksi, sieltä saa pyöriä halvalla ja matkakustannuksetkin on alhasemmat.

15.3.2009 22:27

http://www.graulin.com on ehkä suomen tunnetuin välitysfirma. Ottavat n 1500€ + mahdolliset lisäkulut välittämisestä.

0v vanhaa ei kannata hakea. Paras hinta-laatusuhde tulee 3-10v vanhoista pyöristä. Säästö puhutaan useissa tuhansissa, joten saksasta tuottaminenkin vielä kannattaa. Ruotsista itse hakemalla säästät vielä yhden tonnin.

Itse toin muutama viikko sitten asiakkaalle 19tkm ajetun Suzuki Bandit 1200N ja hinta ruotsissa oli 3200euroa, ja tänään sain kuulla että verot oli 1071€. Pyörän kunto on uutta vastaava, ei siis naarmun naarmua eikä kiveniskeymää, eikä muutakaan vauriota ja huoltomerkinnät tehty kirjan mukaisesti. Mukaan vieläpä vakioputki ja muut varusteet.

Ruotsin paras etu on se että siellä katsastetaan pyörät jokatoinen vuosi. Toiseksi paras asia on se, että matkakustannukset ei päätä huimaa, ja jos pyörä ei miellytäkkään, ei tule ostopainetta kalliin matkan takia.

Jos joku haluaa haku- tai tulkkausapua ruotsista, niin YV:llä tavoittaa minut, ja kerron lisää. Kokemusta on jo useamman vuoden ajalta.

19.3.2009 19:36

Hienoja uutisia 2006 jälkeen ja ennen 1.4.2009 maahantuoduille ajoneuvoille ja niiden veroille!

Valtiovarainministeriön tiedote

Esimerkki: Jos moottoripyöräsi veron kokonaislasku oli 2440€ niin saat siitä alv.22% osuuden takaisin joka tekee siis 440€!

20.3.2009 17:06

Sergey kirjoitti:Hienoja uutisia 2006 jälkeen ja ennen 1.4.2009 maahantuoduille ajoneuvoille ja niiden veroille!

Valtiovarainministeriön tiedote

Esimerkki: Jos moottoripyöräsi veron kokonaislasku oli 2440€ niin saat siitä alv.22% osuuden takaisin joka tekee siis 440€!


Niin, mitenkäs tuo menee. Kotarini on tuotu saksasta jo herra ties milloin (muistaakseni -04), mutta rekisteröin sen katukäyttöön 2007. Eikö tällä perusteella minun pitäisi saada tuo alv osuus myöskin takaisin? Olisi kyllä ihan tervetullut tuo muutama satanen köyhän opiskelijan elämään :lol:

Ennen 19.3.2009 toimitettujen ajoneuvojen verotusten oikaisu

Tuomiolla on myös takautuvia vaikutuksia autoverotuksiin, jotka on tehty vuosina 2006 - 2009. Niiden autoverovelvollisten, jotka eivät ole olleet arvonlisäverovelvollisia, veropäätökset oikaistaan ja heille palautetaan autoverolle kannetun arvonlisäveron määrä. Erillistä oikaisu- tai muutoksenhakuvaatimusta ei tarvitse tehdä, vaan Tulli pyrkii hoitamaan oikaisut viranomaisaloitteisesti.

Tuosta voisi kyllä niin päätellä :roll:

20.3.2009 20:24

se tosiaan riippuu siitä millon sä oot sen tullannut ja saanut tullin päätöksen, ei siitä millon se on maahan tuotu.

Ruotsista pyörä?

25.3.2009 18:38

Tervehdys!

Ajattelin kysyä, olisiko kellään tietoa tapahtumaketjusta, jos hankkii pyörän Ruotsista. Eli kun menee liikkeeseen pitää :

1.Toki tehdä kauppakirja.
2.Saada rekisteriotteiden molemmat osat (vai onko niin että eivät välttämättä halua antaa mukaan toista osaa, vaan lähettävät postitse toisen? vai miten on?)
3.Mitenkäs on vakuutuksen laita (jos meinaa pelkällä liikennevakuutuksella selvitä menomatkan?) Olen kuullut jostain huhua, että ruotsissa olisi samantapainen käytäntö kuin suomessa, eli jos ostat pyörän, sinulla on hetken aikaa "liikennevakuutus" (suomessa 7 pvä) päällä. Eli jos haluaa ajaa pyörän laivaan, pitääkö käydä konttorilla ja vakuutustoimistossa ja ties missä kuten saksassa vai onko Ruotsissa yhtään sen helpompaa? Vai pitääkö suomesta hankkia jo jotain vakuutuksia? Kokemuksia / vinkkejä?
4. Onko vielä jotain muuta muistettavaa?

Vastauksista kiittäen,

Podexter

25.3.2009 19:50

Podexter kirjoitti:2.Saada rekisteriotteiden molemmat osat (vai onko niin että eivät välttämättä halua antaa mukaan toista osaa, vaan lähettävät postitse toisen? vai miten on?)
3.Mitenkäs on vakuutuksen laita (jos meinaa pelkällä liikennevakuutuksella selvitä menomatkan?) Olen kuullut jostain huhua, että ruotsissa olisi samantapainen käytäntö kuin suomessa, eli jos ostat pyörän, sinulla on hetken aikaa "liikennevakuutus" (suomessa 7 pvä) päällä. Eli jos haluaa ajaa pyörän laivaan, pitääkö käydä konttorilla ja vakuutustoimistossa ja ties missä kuten saksassa vai onko Ruotsissa yhtään sen helpompaa? Vai pitääkö suomesta hankkia jo jotain vakuutuksia? Kokemuksia / vinkkejä?
4. Onko vielä jotain muuta muistettavaa?

2. Sinulle paras vaihtoehto on saada molemmat osat mutta liikeet ei 99,5% tapauksista anna niitä. Eli ne poistaa itse pyörän rekisteristä ja merkitsevät omistajanvaihdoskohtaan "Avregistrering genom export". Joudut trailerilla kuskaamaan pyöräsi suomen tulliin jos ostat liikkeestä. Se on siis virallinen Transport styrelsen (entinen vägverket) tapa toimia. Yksityinen useimmiten antaa molemmat paperit mukaan joten kilvetkin jää pyörään ja sitten sinä palautat ne sinun omalle katsastuskonttorille tai lähetät ne Transportstyrelseniin itse jos katsastus viivästyy.

3. Vakuutukset voit ottaa itse omasta suomalaisesta yhtiöstä etukäteen. Vakuutukset lakkaa olemasta voimassa heti, eli kun sinä allekirjoitat kauppasopimuksen. Tosin ne on voimassa sen päivän loppuun mitä kauppakirjaan merkitään kauppapäivämääräksi. siksi itse suosinut seuraavan päivän päivämäärää lapuissa, huoletta voi ajella satamaan. Eli ei tarvi tehdä kuten saksassa.

4. Suomen rajatullin jälkeen ensin tulliin tekemään tullauspäätös, sen jälkeen vakuutusyhtiöön ottamaan liikennevakuutus ja sen jälkeen katsastuskonttorille. Ja jos pyöräsi on niin uusi että tarvii vastaavuustodistuksen, sen saat tilattua http://www.tuv.fi

(jos tarvii apuja maahantuonnissa ruotsista, niin pikku palkkiota vastaan voin avustaa, yksityisviestillä lisää)

Linkkejä:
syötä ajoneuvon rekisterinumero, niin saat tietää tärkeimmät tiedot ajoneuvorekisteristä
Viralliset ohjeet ruotsista poisvientiin

vielä ruotsinpyörästä...

26.3.2009 12:03

Myyjä lupasi että saisin pitää kilvet (myyjä on mp-liike), ja että kun olen saapunut pyörällä Tukholmaan, niin voin postittaa ne hänelle. Pitääkö minulla silti olla molemmat osat rekisteriotteesta (myyjä sanoi, että hänestä tuntuu, että minulle riittää "sininen osa" ja keltainen hänen tulisi lähettää vägverketille??) Saanko pyörän laivaan sinisellä osalla ja kauppakirjalla ja onnistuuko tullaus / rekisterihommelit sinisellä lapulla ja kauppakirjalla suomessa. Ajo tukholmaan onnistuu samanpäivän aikana, joten vakuutushan ei sitten ole ongelma (enkä tarvi myöskään suomalaista vakuutusta "vielä")

Kiitokset jo edellisistä vastauksista,

Podexter

26.3.2009 22:06

Joo eli he tekee kuten kuuluukin tehdä. Laivaan ajaessa sun ei tarvi tehdä yhtikäs mitään. Eli sulle jää kauppakirja, sininen reksiteriote DEL1 ja kopio täytetystä keltaisesta kakkososasta DEL2. Tarkkana sen DEL2 kans että se tosiaan Ruksataan "Export". Eli Sininen DEL1 ja kauppakirja riittää. Sun pitää lähettää tullaustodistuksesta kopio sitten niille kanssa. Vakuutuksesta sen verran että yleensä liikkeillä ei ole kuin myyntivakuutus joka on suppeampi, ts. sallii koeajot lähialueelle.

Jos aijot ajaa suomen puolelta satamasta ulos omin voimin, tarvii sun hakea tullin tarrakilvet heti laivasta ulos tullessa eli ajaa punaista kaistaa, 20€ maksaa. Se on eri asia kuin itse tullaus.

30.3.2009 19:20

Moro !
Onkos kukaan koskaan käynnyt kauppaa tuollaisen firman kuin Motodepoo virossa.. ?
Siellä olisi minulle yksi hyvän näköinen kasawika zx6r ja ei mikään pahan hintainenkaan mutta arveluttaa vain tuo kun ne tuovat ne pyörät italiasta että missä kunnossa sitten ne ovatkaan.. eli onko kellään kokemuksia kyseisestä firmasta ?