Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

29.8.2006 13:49

No itehän se ottaa riskin kuskatessaan niitä tänne... eihän sun ole koeajon jälkeen pakko sitä ostaa :)

29.8.2006 14:06

Niinno, tietysti se voi noinkin mennä.

Jotenkin vaan skeptisen suomalaisen eka ajatus oli, että pyörähän ei tänne asti tule ilman tukkua tuohta.

29.8.2006 14:17

Niin no jos ei se ala sellasta tekemään, niin sanoo vaan että ei tuu myöskään kauppoja, sikaa et tietenkään osta säkissä.

29.8.2006 14:30

Juu, katsotaan mitä seuraava s-posti tuo. Laitoin viestiä jossa kyselin hinnasta yms.

18.9.2006 13:20

Selvittelin vähän saksan tuontia ja hyvän lainaustekstin löysin tuolta mersufoorumilta:

"Kaikkein halvimmalla voi ajaa auton Suomeen jos löytää auton, jossa on Saksan kilvet ja onnistuu puhumaan omistajan jättämään ne siihen Suomeen ajoa varten. Kilvet, rekisteriote ja 30eur pitää lähettää suomessa Saksan Suomen konsulaattiin (PL5 00340 Helsinki), jossa auton saa poistettua Saksan rekisteristä. Muutoin Saksan liikennevirasto etsintäkuuluttaa auton ja vanhaa vakuutusta ei saa poikki. Konsulaatista saa pyynnöstä takaisin mitätöidyn rekisteriotteen, joka on hyvä olla suomalaisessa katsastuksessa mukana.

Saksassa jos ostaa kilvettömän auton (autoliikkeissä suurin osa) kannattaa ottaa huomioon, että rekisteröinti ei onnistu viikonloppuisin ja keskiviikkoisin. Muinakin päivinä vain rajoitetun ajan -> byrokratian luvattu maa.
Kannattaa pyytää kilpienhaku reissulle myyjä mukaan (ainakin ekalle kerralle). Tai vaihtoehtoisesti antaa liikkeen hoitaa kilvet.

Huom. Ns. 2viikon kilvet (punainen pää), jossa on päivämäärä (n.170eur) saa ajaa Ruotsin läpi Suomeen, mutta keltapäisillä (n.100eur) vain Saksassa.

Hauskaa on, että 2viikon kilvillä on vakuutus voimassa kaikissa EU-maissa, mutta täällä pikku-venäjällä ei saa Suomalainen ajaa moisella autolla. Jokun muun EU-maan kansalainen kyllä saisi."

Teksti pätee siis kaikkiin ajoneuvoihin ja halvin vaihtoehto (30¤) on 99,9% tapauksista mahdoton, pitää siis varautua ainakin 170¤ lisäkuluihin ja siihen että pitää käydä siellä saksan konsulaatissa hakemassa se rekisteriote henkilökohtaisesti. Syitä lisää miksi helpompaa ja ennen kaikkea halvempaa hakea ruotsista, sieltä haettaessa kun ei ole mitään tällasta rumbaa. Ei sinänsä, kun puhutaan autoista ja kymmenistä tuhansista euroista, ei tuo ole mikään ongelma. Mutta Moottoripyörissä tuo hinta onkin yhtäkkiä 10% lisähintaa.

23.9.2006 12:50

Jo hommaisin saksasta jonkun uuden miton tai RS:n (piikkejä siis) jonkun suomalaisen välitysfirman kautta. Vaikka toi Graulin (kokemuksia?) niin miten se toimii?

23.9.2006 13:02

Ottavat välityspalkkiota aika paljo, Graulin on luotettava. Välittäjää kannattaa käyttää kuitenkin vaan arvokkaissa laitteissa joissa tuo hinta suomessa on korkea, parin tonnin laitteita ei kannata koska välityspalkkio, rahti ym. kulut tekee 50% lisää hintaan. Kysyin asiaa taannoin Hanulta itseltään ja vastaus oli tämä:

"Terve,

ja kiitos tiedustelustasi.

Tässäpä tietoa toimintatavoistamme:

Pyörän toimitus Saksasta Suomeen:

palkkio Graulin 550.-
laivarahti, mp, Etelä-Suomen satamiin 200.-
laivarahti, mp, Pohjois-Suomen satamiin 250.-
kulut mp:n siirrosta Saksassa 0,25c/km


Tässä siis kaikki kulut tilattaessa mp suoraan Suomeen toimitettuna.

Etsimme sinulle sopivia ehdokkaita ja
laitamme niistä sähköpostitse tietoa tulemaan.
Mikäli sinulla oli jo jotain valmiiksi katsottuna,
voit laittaa niistä linkin niin otamme niistä tarkemmin selvää.

Menen siis koeajamaan mp:n ja silloin olen kanssasi puhelimitse yhteydessä.
Kerron paikan päältä pyörän vierestä sen kunnon, virheet, tiedot
huoltohistoriasta jne.

Kertomieni tietojen pohjalta teet päätöksen pyörän ostamisesta.

Kuljetamme mp:n välivarastoon Hampuriin ja satamaan laivan lähtöpäivänä.
Näin toimien tulee vähiten harmia.

Hoidamme laivauksen, papereineen.

Kaikki sinun tarvitsemasi paperit lähetetään sinulle postissa.
Niiden lisäksi tarvitset vain vakuutuksen katsastusta ja rekisteröintiä
varten.

Mikäli tulet itse paikan päälle jää rahti kulut luonnollisesti pois,
muuten kulupaketti pysyy samana.


Terveisin Hannu.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Firma Graulin
Hannu Linden

Am Soodhof 10
D-21629 Neu Wulmstorf

Tel. +49 173 9495336
Fax. +49 4168 900535"

25.9.2006 10:02

Mites jos tommosen kusiaisninjan lähtis tuolta hakemaan, saako niitä 25kw papereissa olevia ninjoja (siis saksan rekisterissä 25kw) suoraan suomessa tohon 25kw ilman penkityksiä sun muita?

13.2.2007 18:16

Olisiko mahdollista hankkia saksasta (,virosta tai ruotsista) joku tuollainen 600cc vaikkapa nyt sitten ninja, ja rajoittaa se ennen täällä katsastamista? Eli toisi pyörän tänne, käyttäisi tullin kautta, siirtokilvissä hoitaisi kuristuksen, ja sen jälkeen katsastus suoraan 25kW papereihin.

13.2.2007 18:20

Tullin näytön jälkeen saa todellakin tehdä muutoksia. Eli pitäisi onnistua. Mutta tässä on juju! Tullin ja katsastuksen välissä saa olla max 10 päivää!

13.3.2007 4:12

Mitä noita virolaisia pyöräpalstoja oli? Toinen on auto24.ee, mutta sitten oli jokin toinen hyväkin? Tietääkö kukaan?

13.3.2007 11:03

Olikos moto24.ee takana mitään?

Minua lähinnä kiinnostaisi www.motodepoo.ee liike. Mahtaako liike olla luotettava? Olen kuullut huhuja, että joku virolainen liike oli laittanut varastettuja pyöriä myyntiin. Tai oikeastaan pyörät olivat vielä varastamattomia, kun liikkeellä niitä ei vielä ollut, vaan mm. kuvia oli käyty ottamassa ihmisten pihoista.

19.3.2007 16:23

Lisäilen nyt sitten vähän kokemusperäistä tietoa taas ruotsin hankinnoista:

Muistakaa että rekisteriotteen 1 ja 2 osat on erittäin tärkeitä! Normaalisti ruotsista ostettaessa niitä ei anneta uudelle omistajalle. Eli ne on pyydettävä erikseen mukaan.

Rekisteriotteen osa 1 Tarvii olla suomen tullissa kun tehdään tullipäätöstä, ilman sitä voidaan tehdä päätös, mutta leimaa ei ilman tätä saa ja ilman leimaa ei voi saada kilpiä.

Rekisteriotteen osa 2 Tarvitsee suomen katsastuskonttori. Ilman tätä ei katsastuskonttori voi poistaa pyörää ruotsin rekisteristä, ja jos sitä ei ole, pitää ajoneuvon entinen omistaja se tehdä erityisellä anomuksella, jonka saamiseen menee jopa kuukausia. Kääntöpuoli pitää täyttää, mutta sitä siis EI SAA LÄHETTÄÄ RUOTSIN POSTILLA Vägverketille, kuten se siellä normaalisti menee.

19.3.2007 19:21

PowerDriver kirjoitti:Olikos moto24.ee takana mitään?

Minua lähinnä kiinnostaisi www.motodepoo.ee liike. Mahtaako liike olla luotettava? Olen kuullut huhuja, että joku virolainen liike oli laittanut varastettuja pyöriä myyntiin. Tai oikeastaan pyörät olivat vielä varastamattomia, kun liikkeellä niitä ei vielä ollut, vaan mm. kuvia oli käyty ottamassa ihmisten pihoista.


Kerran kuulin jonkun jutun jossa pika oli ollut ulkomailla ja selaillut autojen myyntipalstoja ja katsonut ei perse, tässähän on isän talo ja mersu siinä edessä. Oli sitten soittanut isälleen ja kysyt tilannetta, niin samainen musta mersu oli viety oletetusti edellisenä yönä. Jatkoa en tiedä tarinalle.

20.3.2007 15:00

Mä oon muutamia autoi ja motsakreita viikottain tuolta mobile.se:stä huomannu että ne on varastettuja. Sen huomaa kun on poskettoman halpa hinta. Sit se o kadonnut, ja ilmestyy 2 päivän päästä uudelleen toiselle paikkakunnalle eri omistajalle ja taas katoaa ilmestyäkseen taas jonnekin. Niistä vaa pitää ilmottaa ylläpidolle ja ne sitten tarkistaa asian.