Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

23.4.2015 17:02

Mitäs Jarez arvelet, että montako vuotta menee, ennen kuin nämä alkaa olla kilpailukykyisiä bensavehkeiden kanssa ja näillä alkaa olla Suomen markkinoillakin jonkinnäköinen osuus?

Jonkin ennusteen mukaan 2020 Suomen uusista autoista 10% olisi täyssähköautoja. Moottoripyörien kohdalla luku taitaa jäädä jonkin verran pienemmäksi.

Kuinkahan nämä sähkömoottorillisten kulkineiden ongelmat ratkaistaisiin:
-Hintaa on aivan liikaa. Esimerkiksi mt-07 maksaa ilman abseja n. 7800e uutena. Brammo maksaa 17-18k e? Hinta pitää saada puolitettua.
-Toimintasäde maantiekäytössä alle sata kilometriä brammolla. Jammulla n. 4l kulutuksella toimintasdäde on ~350km. Brammon toimintasäde täytyy ainakin tuplata.
-Yamahan märkäpaino polttoaineineen on 179kg. Brammo painaa 213kg.
-Lataus kestää aivan liian kauan. Akkujen pitäisi latautua noin 1/5 ajassa nykyisestä.
-Latauspisteitä täytyy rakentaa todella paljon lisää ja se tapaa maksaa.
-Halutaanko sähköajoneuvoja tukea, kun ovat jarruna julkisen liikenteen kehittymiselle?
-Kapungeissa on todella paljon edullisempaa kulkea polkupyörällä, kun sähkömoottorisilla ajoneuvoilla. Helsingin ruuhkassa polkupyörällä taitaa päästä liikkumaan nopeammin, kun millään autolla tai moottoripyörällä.
-Myös polttomoottorit kehittyvät.
-Elinkeinonharjoittajat, kuten pienkonekorjaajat, moottoripyöräliikkeet, joissa osa liikevoitosta on huoltotöitä, varaosamyyntiä jne. ?
-Polttoaineessa on aika reilusti veroa. Osa siitä käytetään/pitäisi käyttää teiden kunnostukseen. Millä saadaan hupenevat tulot valtiolle pidettyä ennallaan, jos ei sähkömoottorillisten verotuksesta?

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

23.4.2015 17:27

snuarrow kirjoitti: venttiilisäätöhuolto ~500e,

No terve. :lol:

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

25.4.2015 12:41

Maekine kirjoitti:Mitäs Jarez arvelet, että montako vuotta menee, ennen kuin nämä alkaa olla kilpailukykyisiä bensavehkeiden kanssa ja näillä alkaa olla Suomen markkinoillakin jonkinnäköinen osuus?

Jonkin ennusteen mukaan 2020 Suomen uusista autoista 10% olisi täyssähköautoja. Moottoripyörien kohdalla luku taitaa jäädä jonkin verran pienemmäksi.

Kuinkahan nämä sähkömoottorillisten kulkineiden ongelmat ratkaistaisiin:
-Hintaa on aivan liikaa. Esimerkiksi mt-07 maksaa ilman abseja n. 7800e uutena. Brammo maksaa 17-18k e? Hinta pitää saada puolitettua.
-Toimintasäde maantiekäytössä alle sata kilometriä brammolla. Jammulla n. 4l kulutuksella toimintasdäde on ~350km. Brammon toimintasäde täytyy ainakin tuplata.
-Yamahan märkäpaino polttoaineineen on 179kg. Brammo painaa 213kg.
-Lataus kestää aivan liian kauan. Akkujen pitäisi latautua noin 1/5 ajassa nykyisestä.
-Latauspisteitä täytyy rakentaa todella paljon lisää ja se tapaa maksaa.
-Halutaanko sähköajoneuvoja tukea, kun ovat jarruna julkisen liikenteen kehittymiselle?
-Kapungeissa on todella paljon edullisempaa kulkea polkupyörällä, kun sähkömoottorisilla ajoneuvoilla. Helsingin ruuhkassa polkupyörällä taitaa päästä liikkumaan nopeammin, kun millään autolla tai moottoripyörällä.
-Myös polttomoottorit kehittyvät.
-Elinkeinonharjoittajat, kuten pienkonekorjaajat, moottoripyöräliikkeet, joissa osa liikevoitosta on huoltotöitä, varaosamyyntiä jne. ?
-Polttoaineessa on aika reilusti veroa. Osa siitä käytetään/pitäisi käyttää teiden kunnostukseen. Millä saadaan hupenevat tulot valtiolle pidettyä ennallaan, jos ei sähkömoottorillisten verotuksesta?


Riippuu isoista valmistajista (Polaris Victory Charger, Hd Limewire, Zero) milloin markkina lähtee käyntiin isomman mallivalikoiman puolesta. Myös Suomen kuuluisa verotus hidastaa homma aikalailla.

Noi ennusteet on ihan mutuilua, niihin en ota kantaa varsinkaan sähköautojen puolesta. Äänestän mielummin omalla lompakolla ja jaloilla.

Pyörien hinnat laskee kun valmistusmäärät ja linjastot kasvaa kokonsa puolesta. Latausajat varmasti nopeutuu, kun teholataus elektroniikkaa saadaan pienemmäksi. Oman Empulsen lataus (keskinopea, vuoden 2012 tekniikkaa) 25A on jo ihan siedettävä. Tosin hyötysuhde pienempi vaihdelaatikon takia, kun esimerkiksi verrattuna Zeron S:ään jossa ei ole vaihdelaatikkoa jonkatakia toimintasäde samalla akkukapasiteetilla yli 70km pidemp vaikka painoa enemmän.

Latauspisteitä rakenetaan koko ajan ja kotilataus on käytännökokemuksella edullisin ja fiksuin vaihtoehto. Latausasemien varaan en omia ajoja laita, välilatauksia voi toki tehdä.

Näkisin sähköpolkupyörät fiksumpina kuin sähkömoottoripyörät työmatkoille. Onneksi myös trafikin tähän asiaa herännyt äskettäin.

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _matkoille

Miten polttomoottorit kehittyvät? Fiksuin moottori josta oon tähänmennessä kuullut on tuo Fordin rivikolmonen litranen turbokone. Edelleenkin hyötysuhteesta katoaa aikalailla tavaraa lämpöenergiana hukkaan.

Kyllä sähkö on tullut jäädäkseen. Tarviihan sähköpyörät myös kulutusosia (renkaat, ketjut jne). Pahin este elinkeinoharjottajille on tuo korttisekoilu ja älyttömästi nousseet kustannusket moottoripyöräilyn tiimoilta käyttäjän näkökulmasta.

Veroasian puoleta kannattaisin ruuhkamaksuja autoilioille. En näe oikein järkeä kun ihmiset jonottaa yksin autossaan päätuloväylillä joka ikinen aamu. Eikä nykynen verotus edes kata edes teiden ylläpitoa, niin asiassa on oikeasti paljonkin parannettavaa. Autokaluston muutenkin todella vanhaa, koska ihmisiä ei kiinnosta epäkannustavan verotuksen takia uusia hommaa. Muutama sata sähköpyörää ei Suomen verotusta omastamielestä kaada, joten en oikein ideaasi ymmärrä.
Viimeksi muokannut Jarez päivämäärä 14.8.2016 18:56, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

25.4.2015 17:53

Suomessa on vuodessa ehkä 50 sellaista päivää jolloin sähköpolkupyörällä, tai yleensäkään katottomalla värkillä, ei ole sään puolesta vittumaista liikkua. Tämän takia moisista onanoiminen auton korvaajana on tosi ääliömäistä. Nykyinen verotuskin kattaa tiestön ylläpidon moninkertaisesti, kerätyistä veroista vaan ei tiestön ylläpitoon päädy kuin pari prosenttia.

Ajoitko Jarez itse prätkälläsi läpi talven töihin?

E: Mä kyllä näen paljonkin järkeä siinä että aamuisin jonotetaan sisääntuloväylillä; sitä kutsutaan töihin menemiseksi.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

25.4.2015 19:44

Ei ole olemassa huonoja säitä, vain huonoja ajovarusteita (ja asenteita). ;)

Ajan nykyään talvella polkupyörällä läpi talven ja kombotan julkisten avulla. Autottomana onnellisesti jo yli vuoden. Toki ajaisin ympärivuotisesti jos olisi paikka missä pyörää sulatella öisin ja tiesuola ei söisi pyörää niin pahasti. Kaksi talvea jo aikoinaan ajanut kakspyöräisellä (jossa polttomoottori).

Sähköenskalla tuun varmasti myös samaa kokeilemaan, kun siihen mahdollisuus ja sopiva pyörä löytyy tottakai.

Töihin menon voi hoitaa myös ilman osamaksuhelvettiä, olemalla ovelampi kuin muut lampaat ruuhkissa tai bensan kanssa läträämistä omasta mielestä (Etelä-Suomessa). Jos oma työmatka vaatisi autoa, suosisin kimppakyytiä tai ostaisin jonkun tonnin ritsan missä ei olisi muuta elektroniikkaa kuin penkinlämmittimet.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

27.4.2015 17:25

Joo, ja on olemassa myös sellasia työpaikkoja joissa pitää olla ainakin suurin piirtein puku päällä. No ehkä ne kledjut vois työpaikalla vaihtaa, toivottavasti ei vaan tarvi ko. päivän aikana lähteä käymään missään. Tietty joukkoliikenteellä vois periaatteessa onnistua siistinä pysyen, matka-aika vaan helposti moninkertaistuu. Enkä halua edes ajatella, jos reissulle tarvisi paria a4:sta enempää materiaalia mukaan.

No työpäivästä varmaan vielä jotenkin selviäsi, mutta entäs kun kuvioihin tulee mukaan esim. sapuskan hakeminen 4:lle ihmiselle kaupasta, jälkikasvun kuskaaminen harrastuksiin, lätkäkassi, jne. Käy äkkiä hankalaksi 2-pyöräisillä/julkisilla.

Vaan eipä sillä, ei ole autoa mullakaan ollut enää vuoteen, ei ollut sille omassa tilanteessa mitään käyttöä. Tarkotuksella muutin sellaseen paikkaan että kaikki tarpeellinen löytyy maks. 500m kotiovelta. :D

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

29.4.2015 10:14

Eiköhän palata itse topikkiin pikkuhiljaa ;) Jos kaikkien subjektiivisa tarpeita moottoripyöräilyn & autoilun tiimoilta ruvetaan tässä topikissa puimaan, niin kadotaan aiheesta kokoajan kauemmaksi. Omaa käytännönkokemusta täsmensin, koska se Makeine:tta se asia askarrutti. Lisäkysymyksiin voin vastata yksityisviestillä jos jollakin siihen tarvetta on.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

14.5.2015 0:18

http://www.cycleworld.com/2015/05/12/iomtt-victory-motorcycles-announces-electric-tt-campaign-video/

Polaris lähti sitten viemään Brammon tekniikkaa Victory-brändillä Mansaarille.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

14.5.2015 19:15

Empulse RR:stä hieman poikkeava ainakin ulkonäöllisesti. Tekniikkaspeksit olis kiva saada luettavaks ja mansaarien sähköluokan osaanottajalista.



Mugen ja Lightning myös varmaan paikalla. Missäköhän harrikka on? :D

Alta motors:iltakin (entinen BRD) pari pätkää tullut Redshift Mx:stä. Toivottavasti Teslan alkutaipaleen rahoittajat mahdollistaisi pyörien koeajon jo ensvuoden puolella.





Zolderin viimekuun kisasta pätkäkin tullut ulos. En ite tänävuonna päässy paikalle, viimevuotinen kisa oli ihan hauskaa katteltavaa.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

4.6.2015 14:59

Lisäsin tietopankin Bultaco (Cemoto)-juttuun heidän vastikään Lontoossa esittelemänsä tuotteet, eli e-maastopyörä Brinco (josta syksyllä liikennevarusteinen mopoluokan versio) sekä Rapitan-roadster 40kW minkä valmistuksen pitäis alkaa ensi vuonna. Ranskan- ja englanninkieliset jutut linkitetty, Goog-setä ei vielä löytäny suomenkielistä, ja ranskankielisen jutun pohjalta suomennettu esittelyjuttu.

Mielenkiintoista nähdä miten esivalta linjaakaan näiden sähkökulkimien kohtelun (veroetu jms.) mutta ainakin ite taidan lykätä pikkusportti-projektiani josko bensapelin sijaan liittyisin varhaisiin omaksujiin. Vois ajatella, että katalonialaisten peli olis jo aika maukas ajettava?!

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

20.6.2015 11:12

Mansaarien TT zero sähköpyöräluokan tuloksia

2015 Isle of Man TT SES TT Zero Results (Wednesday, June 10):

1. John McGuinness, Mugen: 18:58.743, 119.279mph
2. Bruce Anstey, Mugen: 118.857
3. Lee Johnson, Parking Racing Victory: 111.620mph

http://www.theverge.com/2015/6/18/87947 ... cycle-race

http://www.theverge.com/2015/6/18/87948 ... hoto-essay

http://www.gizmag.com/isle-of-man-tt-ze ... 015/37987/



Alta motors:ilta myös pieni enskapätkä ilmestynyt :)

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

20.7.2015 14:31

Osa ei varmaan ole kuullutkaan muutamavuosi takaperin tapahtunuttu varkautta Ktm:än takapihalta. Eli 9 sähköpyörää ja kasa akkuja ym katosi varkaiden mukaan tehtaan omasta sähkökrossipuistosa. Pyöriä ei ole senjälkeen enään nähty ja vahva epäillys varkaiden motiiviksi oli teollisuusvakoilu, joka rupeaa tässävaiheessa kasvavaa tekniikan alaa ja markkinavaltausta ajatellen olemaan suht looginen.

http://www.authentic-spirit.com/en/news ... n-298.html

Alle viikko sitten (mansaarien ajossa nähty) Victroy RR (Empulse RR) on varastettu Brammon pääkonttorista ja laitteen kohta 6 - vuotiseen kehitykseen ajateltuna varkaat saivat mukaansa erittäin nykyaikaista tekniikkaa ja mielenkiintoista nähdä ottaako mikään kilpaileva merkki epätavallsita nopeampia kehitysaskelia lähiakoina ;)

http://blog.motorcycle.com/2015/07/17/m ... -tt-racer/

Hollywood electrics aloittaa Energica:n pyörien maahantuonnin ja myynnin jenkkilässä. Hollannista ja Saksasta pyöriä saa myös Euroopan alueelta.

http://blog.motorcycle.com/2015/07/16/m ... electrics/

http://www.motorcycle.com/manufacturer/ ... video.html



Tacitan Zolderin visiitistä pätkä tullut ulos





Alta motors:ilta kans pieni tiiseri

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

29.7.2015 15:56

Tuokaa joku nyt herranjumala yks tällänen Altan motomalli suomenmaalle pliis! :lol:



Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

30.7.2015 10:34

Victrory Empulse TT virallisesti julkaistu ;) Sinäänsä yllättävää, ettei hirveästi mitään uutta pyörässä ole alkuperäiseen 2012 vm julkastuun Brammo Empulse R:ään verrattuna. Akusto tosin näyttää hieman päivitetyltä RR mallia muistuttavalta, ainakin ulkonäöllisesti.

Lataus vielä Eurooppalaisesta näkökulmasta "hidas" (25a) ja jostainsyystä hyötysuhdetta laskeva vaihdelaatikko on päätetty pitää pelissä mukana. Harmi sinäänsä, koska toimintasäde edelleenkin Zeron Sr:ään verrattuna suht lyhyt yhdellä tankilla.

Nyt vaan innolla odottamaan rupeaako Victoryn Suomen maahantuoja vehkeitä ensikaudeksi myymään? RR:n katuversiota myös vielä odotetaan mielenkiinnolla.

Hinta tosin suht suolainen suorituskykyyn nähden. Olisi melkein odottanut asettuvan 14 tonnin nurkille varsinkin kun nyt kerran "isosta" tehtaasta tulee ulos.

http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripy ... ref=newest

http://www.cycleworld.com/2015/07/29/vi ... led-video/



Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

12.8.2015 20:54

Ahveniston eilisen "salaisen" testin saldoa, käskyttäjänä toimii nuorimies Aslan Hasan Hel Rc:n puolelta. Onboard videotakin luvassa kuulemma myöhemmin.

Pyörä nähtävissä tositoimissa 250:sten luokassa Motoparkissa 5-6.9 ja vissiin näytöskierroskin tiedossa.

Pyöränä Brammo Empulse TTX