Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

31.3.2015 19:23

Quantya painunu mullan alle ja nimikin vaihtui jossainvaiheessa Qvr:äksi. Suomessa muutamia Quantyoita päätynyt yksityisille ja ihan pätevä pyöriä ne on yksinkertasuudessaan. Tosin takaswingi on pieni suunnittelukukkanen kovemmassa röykytyksessä.

Akkujen ohjauselektroniikassa myös parantamisen varaa.

Mut muuten päteviä laitteita höntsäilyyn. Varaosien saanti suht haastavaa tällähetkellä.

**1.4 kirjotusvirheitä viilailtu
Viimeksi muokannut Jarez päivämäärä 1.4.2015 11:31, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

31.3.2015 19:45

pertt-UP- kirjoitti:Ääni on myös mielenkiintoinen asia. Itse pidän polttomoottorin äänestä, mutta en ole koskaan omistanut tehoputkella varustettua pyörää. Kun vielä korvatulpilla peittää tuulen suhinat, ei perus Suzukin vakioputkesta juuri ääntä kuulu ajajan korviin. Enkä koe tarvetta ärsyttää muita tien päällä liikkujiakaan kovilla äänillä. Tärkeämpää on ennakoida ja olla ennakoitava.


Tästä tuli mieleen samoja ideoita...

Minäkin pidän polttomoottorin äänestä, siis mikään ei ole hienointa ole kuin V-4 tai v-twin moottorin ääni, tietysti löyty myös möhkö vielä. Mutta kiinnostus on kova näihin sähköpyöriin myös, koska sitten kansa voi lopettaa valittamisen pyörien metelistä, kyllä minkäkin kuuntelen ennemmin tuota "suhinaa" kuin esim mopojen tiukkaa paskaa pörinää ja vielä kun se ei liiku mihinkään, sama pätee näihin uusiin 125cc nelikkoihin, kipee meteli eikä kuljemn mihinkään.
Myös onhan se kiva kuunnella kun tuollainen kyykky pyörä kiukuu tuolla, sama on myös nuo yksisylinteriset motot. Mutta kun aina joka kevät alkaa se mopojen ääni villitys jä sellainen välillä tuntuu että kiusaksi tehdään sillä äänellä.
Tässä voi ajatella myös tulevaisuudessa "pakotietä" kun ihan varmaan tuollaisella nyky möly pyörällä ei esim ole asia keskustaan....

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

31.3.2015 19:51

snuarrow kirjoitti:
Maekine kirjoitti:...
Suomen sähköstä suuri osa on peräisin hiilestä. saksassa luovuttiin ydinvoimasta, tämä korvattiin lisäämällä hiilen osuutta merkittävästi. tilastoja katsoessa huomaa, että hiilivoima on aiheuttanut paljon enemmän kuolonuhreja suhteessa ydinvoimaan...
Nyt en varsinaisesti vertaillut energiantuotantomuotojen turvallisuutta keskenään. Kyllä siinä ydinjätteen loppusijoituksessakin on omat ongelmansa, vaikka ydinvoimaa voin sanoa kannattavani :)
Pointti onkin siinä, että kuinka vihreää se töpselistä nyt tuleva sähkö oikein loppujenlopuksi on?

snuarrow kirjoitti:
Maekine kirjoitti:Jarez, mahdatko itse olla tietoinen, kuinka monta kilometriä vaikkapa tällä sun Brammolla on ajettava, ennen kuin se muuttuu polttomoottoria nimellisesti "ekologisemmaksi"? Joillekkin sähköautoille on määrän laskettu olevan luokkaa...130tkm..?
ootko ikinä katsonut nettiauton käytettyjen markkinoita, onko yli 130k ajetut autot siellä harvinaisia? moottoripyörillä vastaava kilometrimäärä on oletettavasti pienempi, pienemmän omamassan perusteella. eli johtopäätöksenä väittäisin, ettei mopolla tarvitse ihan 130k ajaa, että se muuttuisi ekologisemmaksi.
On tullut joskus selailtua..
Väitinkö jossain kohtaa lausetta, että sillä pyörällä pitää ajaa sama määrä kilometreissä, ennen kuin se muuttuu ekologisemmaksi? Otin vain esimerkin eräästä sähköautomallista.

snuarrow kirjoitti:
Maekine kirjoitti:...
...pk seudulla 2-pyöräiset ovat oletettavasti kätevämpi tapa liikkua ja pysäköidä varsinkin lumettomaan aikaan vuodesta. ääntä mahtuu maailmaan, mutta joskus on mukavaa kun tietää, ettei aiheuta teharillaan harmaita hiuksia kanssa-eläjille ja itselleen ylimääräistä bensalenkkarin leimaa.
Hassua. Itse kuvittelin, että pk-seudulla on ihan toimiva julkinen liikenne. Ei pysäköintiongelmia, eikä päästöjäkään jää keskimäärin ihmistä kohti kovin paljoa ;)

Moni japsipyörä on vakioputkistolla ihan hiljainen. Sliparilla saa jo ääntä jos sitä kaipaa. Valinta on oma.


Jarez kirjoitti:enkä edelleenkään pelkää olla erilainen tai poiketa massasta & fiktiivisitä trendeistä joilla nyt yritetään pyöriä myydä.
Tämähän tuntuu olevan nykyään ihan muotia.

Jarez kirjoitti:Sähköautoista vaahtoaminen on lähtenyt ihan käsistä, en itsekkään sellaista aijo koskaan ostaa... Muuten ajattelin hoitaa liikkuminen ilman osamaksuhelvettiä, ruuhkia ja vikakoodeja.
Onko nuo sähköpyörät jotenkin halpoja ja vikavapaita?

Jarez kirjoitti:...yhden juppikaverin foorumilta kommentoimaan melkein jokaista postausta minkä lähetän. Häntä kiinnostaa hirveästi toisten hiilijalanjälki ja omaa todella heikot argumentointitaidot.
Ethän nyt suinkaan minusta puhu 8o En nimittäin tunnistanut itseäni kuvauksestasi aivan täysin :eek:


Jarez kirjoitti:En kadu ostopäätöstä pätkääkään. Onhan se mahdollistanu parit lehtijutut ja luomilla topikeillakin yhteensä kohta 12000 lukukertaa alle puolessa vuodessa mototissa. Se kertoo ehkä jotain kiinnostuksesta tai vahinkoklikkauksista.
Hyvä että olet itse tyytyväinen :) Ei mun tarkoitus ole missään nimessä saada sua katumapäälle, eikä se tulisi onnistumaankaan, mutta pitäähän sitä nyt vähän kritiikkiä heittää. Yritä siis kestää, vaikka koville se ottaa.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

1.4.2015 11:08

Nyt en varsinaisesti vertaillut energiantuotantomuotojen turvallisuutta keskenään. Kyllä siinä ydinjätteen loppusijoituksessakin on omat ongelmansa, vaikka ydinvoimaa voin sanoa kannattavani :)
Pointti onkin siinä, että kuinka vihreää se töpselistä nyt tuleva sähkö oikein loppujenlopuksi on?


Soita energiayhtiöllesi ja kysy? "Likaista" sähköä on toki olemassa, sitä nyt ei kiistä kukaan. Ootko koskaan miettinyt paljon energiaa tarvitaan bensan / muiden polttoaineiden tuottamiseen, jotta esimerkisi sun suZukista saa tehtyä revittelyvideoita?



Alempi pätkä koskee itse topikkia enempi. ;)



**7.4 Lisätty video vähän lisänäkökulmia tuomaan tuohon moottoripyörässä käytettyyn energialähde moralisointiin.

On tullut joskus selailtua..
Väitinkö jossain kohtaa lausetta, että sillä pyörällä pitää ajaa sama määrä kilometreissä, ennen kuin se muuttuu ekologisemmaksi? Otin vain esimerkin eräästä sähköautomallista.


Miksi kirjotat sähkömoottoripyörätopikkiin sähköautoista?

Hassua. Itse kuvittelin, että pk-seudulla on ihan toimiva julkinen liikenne. Ei pysäköintiongelmia, eikä päästöjäkään jää keskimäärin ihmistä kohti kovin paljoa


Kuvitella saa aina. Tosiasiassa talvisin käytän itse julkista liikennettä & polkupyörää n. 90% liikkumisesta. Autoa lainaan vanhemmilta / kavereilta kun sille tarve tulee. En itsekkään ymmärrä miksi liityntäpysäköintipaikat ovat alimitotettuja ja julkisen liikenteen kuukausikorttien hinnat nousevat hassusti kokoajan vaikka ruuhkat pahenevat samalla kun autoissa istuu pääasiallisesti yksi ihminen.

Jos kelilosuhteet olisivat vähemmän rankat pyörälle ympärivuotiseen ajamiseen (tiesuola) harrastaisin sitä jatkuvasti. Sähkömoottoripyörän käyttökustannukset suhteessa julkisen liikenteen kuluihin tuntuu ajokaudella jopa edullisemmalta, mikä nyt tuntuu todella hassulta.

Moni japsipyörä on vakioputkistolla ihan hiljainen. Sliparilla saa jo ääntä jos sitä kaipaa. Valinta on oma.


Miten tämä asia nyt liittyy tähän topikkiin? Kiinnostaako ketään täällä lukea kommentteja japsipyörän vakioputken äänistä?

Tämähän tuntuu olevan nykyään ihan muotia.


Sähkömoottoripyöräily ei vielä valitettavasti ole.

Onko nuo sähköpyörät jotenkin halpoja ja vikavapaita?


Kyllä samanhintaisia polttomoottoripyöriä kaupasta edelleen saa. ;) Kuka nyt on väittänyt että ne (bensa ja säköpelit) vikavapaita olisi?

Teoriassa :

liikkuvia osia on paljon vähemmän kuin polttomottorissa = vikaherkkyys pienempi ja isojen huoltojen tarve pienempi kun listasta poistetaan vaikka muutama työvaihe ja osa.

- Venasäätöhuollot (tankin irrotus, venakopan tiivisteen vaihto jos ei irtoa ehjänä, yleensä lätkästään uudet tulpat ( x pyttymääärä) samalla kun tankinalle sukelletaan. Unohtamatta säätöpaloja jos palasäätönen (x venamäärä).
- Ilmanputsarit
- Öljynsuodattimet (jokaisessa vaihdossa yleensä x monta pyörään menee)
- Bensansuodatin (ruiskupelit)

Tossa nyt muutama isoin työvaihe ja varaosakulu mitä bensamekanikkoajoilta muistan.

Normaali kulutusosien vaihto (renkaat, palat,ketjut,rattaat,nesteet) ja normaali ylläpito riittää sähköpyörissä pääasiallisesti.

Moottoriin, ohjauselektroniikkaan ja sähkökomponentteihin ei saa koske kukaan muu kuin sertifioitu korkeajännitekurssin läpäissyt maahantuojan edustaja / mekaanikko. Henkilökohtaisesti ei siis kiinnostusta eikä tarvetta koskea mihinkään koska suorituskyky on tällähetkellä enemmänkin kuin riittävä.

Lonkalta laskettuna huoltokustannukset bensavehkeeseen verrattuna 1/3 ja käyttökulut 1/2 halvemmat (tankki täyteen ~2 € jolla ajaa sen 100-200km) ja vakuutuset nimellistehono puolesta jotka hipoo kevytmoottoripyörää.

Käytännössä (omakokemus) katupyöristä :

Brammo Enertia ja plus malli (vaihteeton, suoraveto, ilmajäähdytys, hidaslataus) yht n.3000km

Ohjelmistopäivityksiä muutama (maahantuojan laskuun) jotka eivät haitanneet käyttöä, 2 kertaa piti ketjut kiristää, ketjurasvaa kului noin 0,01 dl, sähkölaskussa ei muutosta koska hoidin lataukset pääasiallisesti työpaikalla enkä koskaan kerennyt ajamaan akkua loppuun.

Brammo Empulse R (vaihteellinen, nestejäähdytys, level 2 lataus) 1500km

Ohjelmistopäivityksiä muutamat ja takaisinkutsukampanja vaihdelaatikon huohottimen liittyen (maahantuojan laskuun) jotka ei haitanneet käyttöä, ketjut kiristetty kerran, pyörä pesty ja rasvattu 4 kertaa, vaihdelaatikko öljyt vaihdettu sisäänajon aikana 2 kertaa ( 2 x 1 L).

Kritiikkinä pienen merkin alkuperäisvaraosien toimitusnopeus, jota lupaillaan paremmaksi kun Polaris saa tuon varaosamyyntiverkostonsa valmiiksi sähkömoottoripyörien osalta. Senjälkeen uskoisin jokaiselta Polaris edustajalta perusosien löytyvän nopeammin.

Ethän nyt suinkaan minusta puhu 8o En nimittäin tunnistanut itseäni kuvauksestasi aivan täysin :eek:


Hymiöistä päätellen oon tainnut erehtyä henkilöstä.

Hyvä että olet itse tyytyväinen :) Ei mun tarkoitus ole missään nimessä saada sua katumapäälle, eikä se tulisi onnistumaankaan, mutta pitäähän sitä nyt vähän kritiikkiä heittää. Yritä siis kestää, vaikka koville se ottaa.


Kritiikin ymmärrän ja kannustan siihen jokaista. Tosin asiallisesti ja faktapohjaisesti. Oon itskekin kokenut pari harmaata hiusta varaosien saannin suhteen. Asennoidun siihen kuitenkin vaan osana "early adaptor" meininkiä joka tulee korjaantumaan ton pollen myötä varmasti.

Kai ymmärrät että nämä sun subjektiiviset näkemykset yhdistettynä pointtiin joka heittelee 1800 luvulta - energiatuotannon - ydinvoiman - "niin polttomoottori kuuluu moottoripyörään" - sähköautojenkautta "japsipyörä on vakioputkistolla ihan hiljainen" kommentteihin, niin kysyn nyt vielä kerran miten nää edellämainitut asiat mitenkään liittyy sähkömoottoripyöriin yleisesti?
Viimeksi muokannut Jarez päivämäärä 7.4.2015 14:02, muokattu yhteensä 4 kertaa

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

2.4.2015 11:39

Jarez kirjoitti:Miksi kirjotat sähkömoottoripyörätopikkiin sähköautoista?
Esimerkkinä...? Jos jollekkin autolle on laskettu 130tkm raja, jolloin se muuttuu vasta vastaavaa polttomoottorillista ekologisemmaksi (uusia akkuja ei ilmeisesti ole laskettu mukaan), niin paljonko se raja sitten on sähkömoottoripyörässä, jos verrataan vaikka Brammoa ja Yamaha MT-07:aa? 30tkm? 40tkm? 50tkm?
Pointtini on siinä, että sähkövempeleiden ekologisuutta ja ympäristöystävällisyyttä kaunistellaan, ainakin ottaen huomioon nykyiset energiantuotantotavat ym.



Jarez kirjoitti:Lonkalta laskettuna huoltokustannukset bensavehkeeseen verrattuna 1/3 ja käyttökulut 1/2 halvemmat (tankki täyteen ~2 € jolla ajaa sen 100-200km) ja vakuutuset nimellistehono puolesta jotka hipoo kevytmoottoripyörää.
Oletetaan, että kaudessa ajetaan 8000km. Tuollaisen mt-07 Jammun polttoaineenkulutus lienee 4l/100km luokkaa. Jos 98 bensan hinta on 1.6e/l, niin polttoainekuluja syntyy noin 500e. Jos saman verran ajaa sähköpelillä noin 150 eurolla, niin säästö on noin 350e vuodessa.
Mitä vakuutuksiin tulee, niin se on PALJON enemmän pyöräkohtaista kun tehosta riippuvaa. Omaan kevariin oli vakuutukset melkein 400e/v. Nykyisessä 600cc bandiitissa 250e/v.
Tehdään olettamus tämän havainnon perusteella, että vakuutukset on molemmissa samaa luokkaa, vaikkapa pelkkä liikennevakuutus...700e/v?
(700e+500e=1200e)vs(700e+150e=850e) Lopputuloksena se, että käyttökulut ovat noin 30% edullisemmat, eli sähköpyörän kulut ovat noin 2/3 vastaavan polttomoottoripyörän kuluista. Ja mitä vähemmän ajaa, sitä pienempi on etu sähkövehkeellä.
Sulla on kokemusta sähkömoottoripyörän vakuutuksesta, niin korjaa jos olen väärässä.

Loppujenlopuksi ne huoltokulutkaan ei ihan älyttömästi isommat olet bensavehkeessäkään kokonaisuudeltaan. Renkaita, iskarihuoltoja, jarruosia, nesteitä ym. menee sähköpeliinkin ihan samalla tapaa.

Sähköpyörä on sen verran paljon kalliimpi hankintahinnaltaan, että etua ei polttoainepeleihin saavuteta kokonaisuudessaan.
Toki sitten kun sähköpyörien hinnat saadaan järkevälle tasolle, niin jotain etua voidaan saavuttaa. Siihen tosin on pitkä matka.

Mitä tulee arvonalennukseen... sähköpyörillä on niin paljon kehityttävää, että elektroniikkailmiö saattaa tulla tähänkin. Toisinsanoen vuodessa tapahtuu kehitystä sen verran, että "vanhentunut" malli voi pudottaa hintaansa reilustikin, kun ominaisuudet ovat kaukana uudesta.


Itse olen käsittänyt, että tässä topiikissa voi ihan vapaasti heitellä kysymyksiä ja kommentteja. Vai kielletäänkö yhdessä kaikki sähköpyörän huonot puolet ja pumpataan vaan kuvia ja artikkelejä uusista malleista?

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

2.4.2015 14:50

mä katoin iffistä et molempiin olis liikennevakuutus yli 3000e, tällä perusteella laskin että sähkömoottoripyörät ovat vain 1-(3150/3500) = 10% edullisempia.

okei, tarkistin vähän laskujani:

ajetaan se sama 8000km vuodessa ja huolletaan liikkeessä.

polttomoottoripyörän kulut:
-4l öljyä ~50e
-öljynsuodatin ~15e
-öljynvaihtotyö ~50e
-1/4 ison huollon ajoista, venttiilisäätöhuolto ~500e, eli vuosittainen kustannus ~125e
-polttoaine 500e

yht. 740e

sähkömoottoripyörän kulut:
-1l öljyä 15e
-vaihtotyö 40e
-ei isoa määräaikaishuoltoa, vain jokavuotinen öljyjen vaihto.
-sähkö pistorasiasta 150e

yht. 205e


realistisella 500e liikennevakuutushinnalla ero on 43% mt08 verrattuna.

vielä realistisemmin se sähkölasku jakaantuu niiden pistorasioiden kesken missä nyt sattuu mopollaan liikkumaan, pääkaupunkiseudulla on jopa ilmaisia latausasemia. eli ero kasvaa yli 50% käyttökustannuksissa.

jos venytetään penniä, huolletaan bensamopo ite ja tankataan kaikki sähkö muiden töpseleistä niin ero pysyy vakuutukset mukaan laskettuna 50% tietämillä lähes samana.

käytännössä voidaan sanoa, että vakuutuslaskuja kun ei ota huomioon, niin rullaavat kulut sähkövekottimella ovat polttomoottoriin verrattuna lähes olemattomat. mutta maksaahan ne paljon uutena joo, sitä en kiellä.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

2.4.2015 16:34

Tähän väliin hyi saatanaettä IF on kallista..... 8o

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

2.4.2015 18:29

Maekine kirjoitti:Mitä tulee arvonalennukseen... sähköpyörillä on niin paljon kehityttävää, että elektroniikkailmiö saattaa tulla tähänkin. Toisinsanoen vuodessa tapahtuu kehitystä sen verran, että "vanhentunut" malli voi pudottaa hintaansa reilustikin, kun ominaisuudet ovat kaukana uudesta.

Moottoreissa ja kontrolloreissa tuskin ihan mahdottomia harppauksia tulee. Isoin kehitys mahtaa tulla koon pienenemisessä. Akkutekniikka kehittyy jatkuvasti, kuten Tesla osoitti julkaisemalla jouluna Roadsteriin 30% alkuperäistä tehokkaamman akun.

Näkeekö kukaan muu tässä potentiaalia? Jos viiden vuoden päästä jostain saa täysin arvonsa menettäneen sähkömoottoripyörän ja nykyistä kevyempää ja tehokkaampaa akkutekniikkaa, niin minä ainakin olen kiinnostunut päivittämään käytettyä pyörää. Jos alkuperäisessä akussa on vielä hönkää, niin siitä voi tehdä vaikka UPS järjestelmän kotiin/mökille.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

3.4.2015 12:39

Rationaalisesti ajateltuna näen itse ainakin potentiaalia optimistina. Uskoisin että tuo käytettyjen osien markkina tulee kehittymään pienellä aikaviiveellä itse pyörämallien ja valmistajien kera. Tosin akustoissa ennen standardisointia tällähetkellä suuri tehtaan intressi myös. Eli niitä tuskin muutaman vuodenjälkeen dumpataan tienvarsille.

Akkumoduleihin on laitettu paljon ohjaus ja tallennuselektroniikkaa helpottamaan diagnosointia, käyttöikää ja kaikkea muutakin elinkaareen liittyvää tietoa mitä tehdas varmasti haluaa käyttää tuotteensa jatkokehittelyssä. Puhutaan myös miljoonista mitä on laitettu kehitystyöhön. Sitä ei varmasti haluta saattaa kilpailioiden käsiin tässä alkuvaiheessa. Esimerkkinä tässä voin mainita, että muutamasta nykyaikaisen sähkömoottoripyörän nimeltämainitsemattoman merkin akusta saa eriteltyä satoja parametrejä, myös pika ja normaaliataamisen lukumääriä pystytään onkimaan pinnalle.

Itse ajattelin sormet upottaa tähän taikinaan heti kun sille näyttää olevan bisnestä. Myös noi pikavaihdettavat akut, niin niiden vuokrausbisneksessä on myös varmasti tulevaisuudessa kysyntää. Esim. Kisatapahtumat tai harrastelioille jotka jaksavat yli 2 akkua tyhjentämään yhdellä metsälenkillä. Harva paria kolmentonnin akkua (bensatankkia) haluaa autotallinsa hyllyä koristamaan pelkästään. Myös tuo akkujen ylläpito / huolto olisi vuokraajan niskoilla, kun tuota vikaherkkyyttä + jälleenmyyntiarvoa jotkut osaavat pelätä ilman käytännön kokemusta ja tietotaitoa miten nykyaikaiset akut toimivat.

Esimerkiksi Suomessa rahoitusyhtiöt eivät uskalla liisata sähkömoottoripyöriä edes yrityksille, koska he suoraan ilmoittavat etteivät osaa arvioida / tiedä käytettyjen laitteiden jälleenmyyntiarvoa. :roll:

Off topic

Sähköautoleasing toimii, koska merkit ovat voidelleet homman käyntiin isolla pääomalla ja ovat tuota arvonalenemistakin varmasti kakun jakamisessa miettineet ;)

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

10.4.2015 16:51

Osaatko Jarez tästä kertoo mitään? http://www.nettimoto.com/muu-merkki/muu-malli/1829246
Valmistetaanko näitä vielä ja missä hinnoissa uudet on? Saako tuohon 4 vuotta vanhaan varaosia?

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

10.4.2015 17:29

Sivu 5, ylin viesti.^^

Italialaisilla vähemmän yllättäen tuntuu olevan nää sähköpyörätki paremmin hallus ku muilla, ainakin ulkonäön osalta. Ja muutenki, toi ei näytä niin rimpulalta ku monien muiden viritykset.

Kuva

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

10.4.2015 19:10

Hienosti meni ohi. -.-

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

12.4.2015 10:45

SJK kirjoitti:Osaatko Jarez tästä kertoo mitään? http://www.nettimoto.com/muu-merkki/muu-malli/1829246
Valmistetaanko näitä vielä ja missä hinnoissa uudet on? Saako tuohon 4 vuotta vanhaan varaosia?


Ompas värikäs ilmotus :)

96 volttinen akku nyt ensimmäinen ihmetyksen aihe, koska laitetta sai aikoinaan 48v (40ah) akustolla tai 76v (40ah) akustolla. Tuo 96 on ilmoitettu väärin, tai sitten joku seppä on sinne muutaman kennon saanut ängettyä lisää.

Tuo 300nm ehkä koneelta mahdollista saada hetkellisesti, takarenkaalta en ihan tuota uskoisi tulevan, ellei dynolappua ole todisteeksi. Akrontin vanne, 428 ketjun kera tuskin tuota väitettyä 300nm ihan mukisematta kestäisi.

Latausaika myös maksimissaan 2 tuntia vakiolaturilla, eikä 4, ellei joku ole rauhallisempaa laturia tai ohjauselektroniikkaa laittanut. Vakiona siis tuo lataustyyli tehtaalta tullessa vähän raju (20a).

Rankka ajo myös laaja käsite. Tuo ilmajäähdytteinen dc kone kesäkeleillä ylikuumenee herkästi "rankassa" ajossa alle puolessa tunnissa jos kontrollerilta on kutiteltu yli 60% tehoja ulos. Pohjapanssarin poisto (lisäjäähdytys) voi hieman kuumilla keleillä helpottaa tuota "rankan" ajon ideaa, tosin siinävaiheessa kone syö aikalailla reippaasti kuraa enempi, joka taas johtaa herkemmin hiiliharjarungon hiilien kulimiseen / huoltotarpeeseen.

Osien saannti lievä kysymysmerkki, koska Qvr:än (nykyinen nimi Quantyalla) kotisivuilla väitetty Suomen edustaja ei ole vehkeitä edustanut enään 2011 vuoden jälkeen.

http://www.qvr.ch/dealers/map/

Tosin tee se itse miehelle ja kotimekaanikolle tarpeesta riippuen suht käytettävä laite, alla esimerkkinä pyörä pienen päivityksen jälkeen.

Hinta oli uutena 10-12000 eur nurkilla.

https://projektquantya.wordpress.com/

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

16.4.2015 23:29

Aloitin omasta konversioprojektista ketjun tuonne kevytmoottoripyöräprojekteihin: http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=93&t=87017

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

21.4.2015 10:11

Hyvä juttu tosta latauspisteaplikaatiosta joka ittellänikin käytössä jos välitankkauksia pitää tehdä tienpäällä.

http://www.iltalehti.fi/autot/2015042019522624_au.shtml

Vaihtelevat hinnat ja viimeviikonloppunen spontaani 6kw hidaslataus (1,45h) maksoi 3,6 euroa joka vähän sapetti, tosin sillävälin tuli torikahvit käytyä vetämässä ja täydellä tankilla oli mukava Allrightille mennä kaudenavajaisia ihmettelemään.