Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

30.6.2005 22:03

Paitsi toi moottori-au ei välttämättä ole itsestään selvyys joka paikassa. Ite olisin halunnut moto-au:ksi koska siviilissä olis ollu käyttöä E-kortille. Nyt joutuu odottamaan vielä syksyyn. Itellä oli yli vuoden ajokokemus kuorma-autolla ja pelannut koko pienen ikäni (kuorma-)autojen ja teitty mopojen kanssa, mutta olen ylioppilas eikä ammatillista koulutusta. Pari kortitonta amista silti pääsi.
Ehkä hieman katkera, mutta onneks pääsin sitten lähetti-AU:ksi niin pääsin päästelemään kotarilla. Se kulkee metsässä paremmin kuin Eemeli ja kersanttina reserviin ;)

15.7.2005 15:08

Itellä olis kans kova kiinnostus noihin mopohommiin. ABC-kortti löytyy ja koko pienen ikäni olen mopoila päästellyt. Tekniikka on hyvin hallussa, tosin nelaripuoleen en pahemmin ole tutustunut.
Viimeksi muokannut Frostwind päivämäärä 16.12.2009 21:08, muokattu yhteensä 1 kerran

15.7.2005 16:31

Motard freak kirjoitti:Tosin yksi ylinopeus- ja liikenteenvaarantamissakko löytyy poliisin arkistoista. Kuinkahan paljon tuo haittaa hommaa?

Ei yhtää.

8.8.2005 16:30

X-Race kirjoitti:
Motard freak kirjoitti:Tosin yksi ylinopeus- ja liikenteenvaarantamissakko löytyy poliisin arkistoista. Kuinkahan paljon tuo haittaa hommaa?

Ei yhtää.


No meillä ainakin vaikutti jos oli sakkoja tms. Ei välttämättä päässy kurssille.

8.8.2005 16:43

Itellä pohjilla yks 79@40 ja yks rikesakko valojen takia ja heittämällä kurssille. Ja ei siinä tekniikasta paljoa tarvii tietää. Ilmanputsaria joutuu putsaamaan ja renkaita,rattaita,valoja vilkkuja vaihtamaan.

9.8.2005 16:02

Onko mahdollista päästä tuohon mplähettikoulutukseen ilman A-korttia?
Meinaan, minulla on vuosien kokemus metsässä rymyämisestä 2-pyöräisellä, mutta korttia en ole viitsinyt hankkia lyheyiden maantiesiirtymien vuoksi.
Auttaako muuten ylipäätään mitään armeijassa(saako helpommin esim. siirron), jos on koulutusta(maisteri)?
Kun kutsunnassa laittoivat minut aikanaan rajavartiostoon, mutta koulutuksen takia olen ottanut aina vain lykkäystä...

9.8.2005 16:54

p_super* kirjoitti:Itellä pohjilla yks 79@40 ja yks rikesakko valojen takia ja heittämällä kurssille. Ja ei siinä tekniikasta paljoa tarvii tietää. Ilmanputsaria joutuu putsaamaan ja renkaita,rattaita,valoja vilkkuja vaihtamaan.


No nehän ainakin meille opettivat kädestä pitäen kaiken mitä tehtiin. Osaamattomuutta etukäteen ei ainakaan kannata pelätä...

11.8.2005 1:58

Onkos muuten jokasessa varuskunnassa noita mp-lähettejä? Itellä nyt ei ihan vielä oo intti ajankohtanen, mutta aikanaan ois kyl kiva jos tollasella kotarilla tai muulla ajelemaan pääsis.. On tullu sen verta krossia ajeltua, mut nyt ei ollu varaa enää pitää katupyörän ohella mettämopoa ni ois kiva päästä taas ajelee.

13.8.2005 15:47

joo toi homma kiinnostaa aina vaan, kutsunnat on loppu syksyllä ja sit nähdään kuinka käy.. palvelustoivomukseen en laittanu paikkaa vaan kirjotin et paikalla ei oo merkitystä vaan ku pääsis surraan mettään. kokemusta on kyllä ja sakkojakaan ei oo. VIELÄ ainakaan

13.8.2005 16:06

Vaikuttakohan kortitta ajo ja rekisteröimättömällä kevarilla (=virimopo) ajo tohon, ei se kyl oo ajankohtasta vähään aikaan.

13.8.2005 19:34

MikeeH kirjoitti:
X-Race kirjoitti:
Motard freak kirjoitti:Tosin yksi ylinopeus- ja liikenteenvaarantamissakko löytyy poliisin arkistoista. Kuinkahan paljon tuo haittaa hommaa?

Ei yhtää.


No meillä ainakin vaikutti jos oli sakkoja tms. Ei välttämättä päässy kurssille.

Joo mut yhdellä ei oo mitää väliä.

17.9.2005 17:36

piti sitten vaan tätä postausta varten rekisteröityä.

itse suoritan varusmiespalvelustani II/05 karjalan prikaatissa eli ehkä tunnetummin vekaranjärvellä. mp-lähettinä.

meillä sakot ei ainakaan vaikuttaneet yhtään mihinkään, ja jos kysytään onko sakkoja voi ihan huoletta vastata, että ei ole. ei sitä mistään tarkisteta.

A1 kortti ei riitä, mutta kaikillahan palvelukseen astuvilla on tullut 18-vuotta täyteen ja näin ollen automaattisesti A-kortti. Ilman korttia on taas ihan turha yrittää edes kurssille. ajo-kokemus vaikuttaa eniten kurssille pääsyyn, eli kaikki motocross & enduro jne. miehet pääsevät hyvin varmasti kurssille. kurssi alkaa e-kaudella eli heti p-kauden jälkeen.
e-kaudella kurssilla ainoastaan yksi 2½ päivän ajoleiri.

meillä vekaranjärvellä on varusmiehiä tällä hetkellä joku 2000+(?)
ja II/05 mp-kurssilla varusmiehiä on 26, joka komppaniasta tulee lähettejä. tiedustelu / lähetti riippuu täysin mistä komppaniasta tulee kaikki viestimiehet, pioneerit, tykkimiehet jne. ovat lähettejä mutta panssarijääkärit taitaa sitten olla moottoritiedustelioita, kaikki saavat kuitenkin kurssilla saman koulutuksen ja myöhemmin jokaisen oma yksikkö kouluttaa yksikön vaatimiin tehtäviiin.

kait me kelkkojakin kokeillaan jossain vaiheessa mutta toistaseks niistä ei ole kerrottu mitään, vekaran kaikki pyörät ovat KTM merkkisiä.

ktm 640 lc-4 pyöriä taitaa eniten.
ktm 400 xxx
ktm 400 xxx "military" paskamalli.

640 ja uudemmat 400 on ihan hyviä pyöriä, mutta toi military malli on vitun paska.

kaikki pyörät on kuristettu 25-29kw, niitä on modifoitu mm. vaihtamalla välitykset, ketjut, isommat tankit ja varmaan jotain muutakin mitä en nyt muista. painoa pyörillä on bensoineen ~170kg.

kurssi alkaa ihan normaaleilla käsittelyharjoituksilla, jarrutus + väistö, pujottelua, hidasajoa jne. harjotusradalla on myös hyvin pieni peltopläntti missä pääsee ottamaan tuntumaa "maastoon" lankulla ajoa ja ojien ylitystä. ekan viikon jälkeen pääsee jo "helpohkoon maastoon" ajamaan. eli mennään siis ihan kunnolla metsään poluille ja hiekkateille, ajetaan avojonossa kouluttaja ensimmäisenä.

kurssille saa ja suositellaankin tuomaan omia ajovarusteita, pv:n kypärä on avomallia joten jos haluaa suojata kasvonsa kannattaa tuoda oma kypärä. kouluttajat kehottavat tuomaan suojia jos vaan kotona on (lätkäsuojat kelpaa ihan hyvin) pv tarjoaa kuskeille kypärät, ajo-lasit, ajo-asun, kengät, hanskat, neopreeni kasvosuojan ja kypärähupun.

eipä tässä nyt muuta tullut mieleen.

17.9.2005 17:45

Ajokokemuksesta (crossi, enduro) on siis paljon hyötyä, jotta tultaisiin valituksi, mutta entäpä jos tälläinen useamman vuoden kadulla kaahannut sinne pääsee? Kannattaako edes yrittää, vai onko liian vaikeaa?

Eli pysyykö tälläinen "kyykkymopokuski" muiden perässä?

edit. kysymystä selvennetty.

17.9.2005 17:50

No jos sua kiinnostaa mennä sinne vaikka ootkin tollanen katumomoilija, niin sanot vaan että oot 4-vuotiaasta ollut oikea metsien mies, aina crossi löytynyt tallista jne. :)

17.9.2005 19:05

ihan sama ootko koskaan ajanu metässä vai et, voit ilmottaa että pyörät kiinnostaa ja oot ajanu pyörillä 4v. ei ne oleta et kaikki ois harrastanu jotain crossia. on siellä niitäkin jotka on vaan halunnut mut ei oo ajanu inssin jälkeen metriäkään. nimimerkillä oma ajo-kokemus 2 kesää suzuki pv:llä + A1 inssi ja ehkä muutama kilometri kaverin kyykyllä :) enkä lähellekkään ole kurssin hitain / epävarmin kuski.