Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
21.5.2014 18:33
Kyllä se opetuslupa haetaan erikseen jokaiseen ajoneuvoluokkaan ja opettajan pätevyys testataan myös jokaiseen ajoneuvoluokkaan erikseen.
22.6.2014 21:52
Minulle on myönnetty A2 kortti 17.10.2011 eli ymmärsinkö oikein, että saan ajaa nyt mitä pyörää vain, kun se on minulla ollut jo yli 2 vuotta. Toinen kysymys on että voinko ajaa tällä vanhalla kortilla, kun siinä vain nuo A1 ja A2 merkinnät vai pitääkö olla myös tuo A merkintä, että saan ajaa rajoittamatonta pyörää. Ei kiinnostaisi lähteä uusimaan korttia nyt ja lokakussa taas uudestaan kun tulee C-korttikin
1.7.2014 20:45
Saat ja voit.
10.7.2014 19:56
Nonnii niinkun kirjotin tos pari sivuu sitte et ilmotan miten ton jenkki kortin vaihto onnistuu suomi korttiin (autokortti).
Elikkä helpoks ja halvaks tuli vaikka monet toisin epäili. Eli mun pitää käydä teoria koe ja inssi ja sit saan suomalaisen ajokortin
. Makso 250e jenkeis.
17.8.2014 22:20
Saako b-kortilla joka sisältää A-kortin niin sillä ajaa kevaria?
24.9.2014 18:26
Tuli käytyä tässä viemässä 2. vaiheen suorituspaperit poliisiasemalle, ja nyt tuli postissa kortti, jossa on luokkiin on merkitty A1 ja A2. Aikaisempi kortti oli pikku-A. Nyt alkoi kuumottaa, että saanko ison A:n viemällä paperit poliisiasemalle kun 20v on täynnä, vai täytyykö erikseen autokoulussa suorittaa tuo A2->A päivitys? Trafin sivuilla oli (taas vaihteeksi) niin sekavaa tekstiä, että tähän olisi hyvä saada jotain selvennystä.
24.9.2014 19:56
Tuolahan sitä on aikasemminkin puitu, mutta sulla on edelleen pikku-A, vaikka kortissa lukeekin A2. Saat sen myös suoraan korotettua A ilman mitään tunteja.
6.1.2015 16:17
tietääkö kukaa saako kevarikortin korotettuu A-2 jos on täyttäny 18, 23.3.2013?
7.1.2015 0:14
Saahan sen, mutta vaatii 2h teoriaopetusta ja 5h ajo-opetusta, ja A1-kortti on täytynyt olla vähintään 2v. Sama homma uudestaan sitten jos korottaa A2 -> A.
9.1.2015 18:33
Nää korotustunnit onkin sitten aika huvittavia.
Teoriatunneilla koitetaan kitkeä halut kikkailla/temppuilla liikenteessä ja väliin sisältyy hieman mainontaakin.
Ajotunneilla ajetaan sillä alle 35kW pyörällä, joka vastaa varmaan tuota sun kotaria menohaluiltaan, joskin ehkä himpun verran kovempaa kulkee
Jos muutamankin tuhatta kilsaa on kevarilla ajanu, niin ei tosta oikeen mitään uutta saa.
Ja vaikka edelliset kokemukset olis nelaripiikistä, niin ei noi autokoulupyörät käsistä karkaa
9.1.2015 19:15
Nyt ei kyllä voi noin rankasti yleistää. Mulla ainakin oli hyvää asiaa opettajan ja toisen oppilaan kanssa. Käytiin mm. läpi ajolinjoja, reissuun valmistautumista ja pyöränhuoltoa.
En silti ole tuon uudistuksen kannalla, 500€ parin tunnin teoriaopetuksesta ja muutaman tunnin ajosta on liikaa ja siellä saadun tiedon voisi helposti ympätä A-teorioihin.
12.1.2015 14:35
AceFin kirjoitti:Nyt ei kyllä voi noin rankasti yleistää. Mulla ainakin oli hyvää asiaa opettajan ja toisen oppilaan kanssa. Käytiin mm. läpi ajolinjoja, reissuun valmistautumista ja pyöränhuoltoa.
En silti ole tuon uudistuksen kannalla, 500€ parin tunnin teoriaopetuksesta ja muutaman tunnin ajosta on liikaa ja siellä saadun tiedon voisi helposti ympätä A-teorioihin.
Komppaan Acea tässäkin asiassa. Vaikka itse 2004 A1 kortin ajoin harkkalupineen 600 euron hintaan, niin on tää nykyinen korttisekoilu myrkkyä koko alalle suomessa ja pahasti.
Naisia olis mukava nähä useammin pyöränsarvissa myös!Ehkä ihmisiä pitäis ohjata enemmän kerhotoimintaan / kertauskursseille, kuin asiakkaan näkökulmasta jo ylihinnotellulle pakkokursseille. Ilmottauduin itse juuri vapun nurkilla pidettävään
maksulliseen kertauskurssiin, ihan vain sentakia koska en pidä ajotaidon ylläpitoa itsestäänselvyytenä. Niinkuin tuosta maekisen kommentista ymmärsin.
Oli erittäin mukavaa intissäkin ajaa puolustusvoiminen A kortti uudestaan ja hoitaa käsittelykoe jäisellä alustalla. Vaikka idea aluksi hieman turhauduttavalta kuullosti ja skappari huusi korvaan taajamajossa huomattavasti enempi kuin autokouluope.
Yhdet lowsiderit tossa syksyllä maksellessa mietin, ettei ammattilaisten vinkeistä ole haittaa oman pyörän hallitsemisen suhteen. Tuskin tuota kikkailua kukaan kitkeä haluaa, sitä ei vaan pidä harrastaa tribaalihuppari niskassa pc25:sella asennevamman kera julkisilla teillä. Itse alottelen trialia tässä urheilu ja tekniikan viilaamismielessä jahka kesän mittaan enskasafareilla pääsisi "keulimaan" muille omista ajotaidoista.
Harva harrastelioista osaa ajaa oikeasti kovaa ja vielä harvempi todella hiljaa
http://youtu.be/x4dJzn29Km4Tuossa 3.28 kohalla hyvä pointti.
Maekiselle tiedoksi en vielä ostanut niitä trial trikoita.
6.4.2015 19:03
Noniin siitä on aikaa kun ollaa täällä viimeks soopailtu. Nyt alkaa olemaan ajokuumetta 38 astetta ja risat.
Kuinka tuo kortin ajaminen käytännössä, millasissa erissä maksut siunautuu ym?. Mikä on kohtuullinen hinta kortista?
Alustavasti ilmoittauduin kiinnostuneeksi Autokoulu Liekkiin, 855e plus viranomaiskulut.
Pohjalla BECE ja ikää 22v. Yli 25kW tehonen kiikarissa...
6.4.2015 19:21
Tuossa iässä voit saada a2 kortin, kuristettu teho max 35kw ja kuristetun alkuperäisteho max 70kw. Kun a2 on ollut voimassa 2v, voit päivittää kortin normi a, hintaan noin. 500e. 24v on minimi-ikä rajoittamattomalle a kortille, jos ei a1 tai a2 korttia ole nuorempana ollut.
Maksut voi varmasti neuvotella autokoulun kanssa itselleen sopiviksi, kuitenkin ennen inssiä pitää useasti kaikki olla maksettuna. Tuo hinta on ihan kohtuullinen, itsellä oli a1 (sama oppimäärä) harkkaluvilla hintaan 850e+viranomaiskulut.