Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

14.2.2015 10:48

Empulse HVR

"This bike is roughly double the power of the production bike at 100hp and weighs in under 400lbs."

http://brammoelectricmotorcycles.smugmug.com/photos/i-NMVBCBb/0/M/i-NMVBCBb-M.jpg

http://brammoforum.com/index.php?topic=2877.0t

Reilut 30 kiloa kevyempi ja 1,8 kertasesti enemmän tehoa kun omassa Empulsessa. Väännöstä ei puhetta. Kohtuullisen sairas laite kyseessä.. 8)

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

14.2.2015 17:23

SI units plyz.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

1.3.2015 14:16

Tässäpä uusi sähkömoottoripyöräilijä.
Prätkien kanssa olen touhuillut mopoiästä lähtien ja jotenkin minua on aina kiinnostanut sähköinen liikkuminen.
Hommasin Zero FX:n ja jospa sen tässä vielä kilpiinkin saan kesäksi.
Oikein näppärä tuo kännykkä sovellus, väännön ja regenin kun säätää minimiin niin Hyvin pystyy näin talvellakin (suljetulla alueella tietenkin) ajelemaan.
Mitä tuossa hissukseen muutaman tunnin ajelut viikon aikana niin akun mittari näyttää pudonneen 90% vasta 70 prosenttiin. Oikein kätevä ja kevyt käsitellä tämä pyörä. On kyllä huomiota herättävän hiljainen:D
Ei malttais millään odottaa kevättä, sulaa tietä ja metsäpolkuja:)

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

2.3.2015 10:16

Mukava kuulla muistakin "early adopter" tyypeistä! Valmistaudu henkisesti uteliaisiin katsojiin ja kysyjiin (joskus riesaksi asti) tienpäällä :lol:

Virtapisteen puhelinappi kannattaa ladata jos haluaa kätevästi nähä noi julkiset latauspisteet -> https://www.virta.fi/

Tee ihmeessä tonne omat pyörät puolelle topikkia, niin pääsee muutkin ihmettelemään käytännön kokemuksista tarinoita. Itellä ainakin paljon kysymyksiä tohon laitteeseen liittyen.

Ostitko pyörän Ruotsista vai Saksasta? Suomessa ei vissiin tällähetkellä Zeroa kukaan maahantuo? Mikä lataustyyppi muuten tossa omassa vekottimessas on? Perus suko vai nopeampi?

Vähän käy kateeks tosta enskamahollisuudesta.. 8) Paljonko toimitasäde tossa omassa vehkeessäs? Regenikin vissiin löytyy?

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

2.3.2015 13:34

Juups.. Kyllä tuossa naapuri tuli kyselee että paljos tuossa on kuutioita kun tallissa näki tämän, ajoin pihalle ja sanoin että parin kuution laatikossa tämä tuli :lol:
Toi virta apsi onkii hyvä vinkki, thanks.
Täytyy laittaa tosiaan tuonne oma topikki niin vastailen sinne enemmälti ja kuvia yms kun tässä kerkiän..
Tämä tuli saksasta ja viime vuoden malli. Tosielämän toimintasäde on 50-110km, mikä itselle piisaa mainiosti.
Tuo 95nm vääntö ja alle 130kg painoa, siinäpä pari painavaa syytä tämän hankinnalle 8)
Tässä näkyy oikein hyvin mukavaa ajelua rapakon tuolta puolen.
http://youtu.be/iD7XU59GM_o

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

2.3.2015 16:57

Voi että kun tekis mieli päästä kokeilemaan sähkömotskarii joskus!

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

3.3.2015 10:06

:lol: Ihan älyttömän hiljanen ton hihnavedon kanssa.. Suorituskyvyssäkään ei valittamista. Laitteleppa topikkia pystyyn kuvien kera, niin pääsen alottamaan kyselypommituksen.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

19.3.2015 11:59

http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripy ... ref=newest

Alkuperäinen juttu alla :

https://www.navigantresearch.com/resear ... d-scooters

Vaikka Suomessa homma on hidasta ja verotuskin sama polttomoottrien kanssa (12,2%), niin kyllä golbalisaatio tänne varmaan rantautuu viimeistään parinvuoden sisään ;)

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

31.3.2015 11:25

Hei, mutta tää koko hommahan on ihan vanha juttu. Hiljainen ja päästötön pyörä on ollut jo 1800-luvulta sakka. Polkupyörä nimittäin.
Varmasti kaikin puolin ekologisempi kun tälläset sähkövempeleet, joihin pumpataan se käyttöenergia ydinvoimasta, valmistusprosessista puhumattakaan. Toki energiatuotantomuodoksi voi valita myös vaikkapa tuulivoiman. Harmi vaan kun ne tuulivoimalat ei tuota täällä suomessa paljon paskaakaan ja pyörivät vaan toistaiseksi rahoituksella :)

Jarez, mahdatko itse olla tietoinen, kuinka monta kilometriä vaikkapa tällä sun Brammolla on ajettava, ennen kuin se muuttuu polttomoottoria nimellisesti "ekologisemmaksi"? Joillekkin sähköautoille on määrän laskettu olevan luokkaa...130tkm..?

Ettei vaan koko homman idea ole se, että olet ostanut palan hyvää omatuntoa ja huomiota? ;)

Sähkövempeleen potentiaali on arkikäytössä ja ehkä jossain urbaanissa käytössä. Jos puhtaasta harrastuspohjasta puhutaan, niin polttomoottori kuuluu moottoripyörään.
Se äänimaailma on yllättävän isokin juttu, vaikka mielelläsi sen haluat kieltää.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

31.3.2015 15:12

Maekine kirjoitti:Hei, mutta tää koko hommahan on ihan vanha juttu. Hiljainen ja päästötön pyörä on ollut jo 1800-luvulta sakka. Polkupyörä nimittäin.
Varmasti kaikin puolin ekologisempi kun tälläset sähkövempeleet, joihin pumpataan se käyttöenergia ydinvoimasta, valmistusprosessista puhumattakaan. Toki energiatuotantomuodoksi voi valita myös vaikkapa tuulivoiman. Harmi vaan kun ne tuulivoimalat ei tuota täällä suomessa paljon paskaakaan ja pyörivät vaan toistaiseksi rahoituksella :)
mihin tarviit ruokakauppaa, kun voihan kaiken kasvattaa itse, näin on toimittu tuhansia vuosia. suomen sähköstä suuri osa on peräisin hiilestä. saksassa luovuttiin ydinvoimasta, tämä korvattiin lisäämällä hiilen osuutta merkittävästi. tilastoja katsoessa huomaa, että hiilivoima on aiheuttanut paljon enemmän kuolonuhreja suhteessa ydinvoimaan. näissä voimaloissa on kuitenkin nykyään jo merkittävästi parempi filtteröinti sekä hyötysuhde kuin henkilöautoissa. voihan sitä vaikka kävellä jos sitä hyvää omatuntoa haluaa, mutta tuleehan sun keuhkoistakin hiilidioksidia?

Maekine kirjoitti:Jarez, mahdatko itse olla tietoinen, kuinka monta kilometriä vaikkapa tällä sun Brammolla on ajettava, ennen kuin se muuttuu polttomoottoria nimellisesti "ekologisemmaksi"? Joillekkin sähköautoille on määrän laskettu olevan luokkaa...130tkm..?

Ettei vaan koko homman idea ole se, että olet ostanut palan hyvää omatuntoa ja huomiota? ;)
ootko ikinä katsonut nettiauton käytettyjen markkinoita, onko yli 130k ajetut autot siellä harvinaisia? moottoripyörillä vastaava kilometrimäärä on oletettavasti pienempi, pienemmän omamassan perusteella. eli johtopäätöksenä väittäisin, ettei mopolla tarvitse ihan 130k ajaa, että se muuttuisi ekologisemmaksi.

Maekine kirjoitti:Sähkövempeleen potentiaali on arkikäytössä ja ehkä jossain urbaanissa käytössä. Jos puhtaasta harrastuspohjasta puhutaan, niin polttomoottori kuuluu moottoripyörään.
Se äänimaailma on yllättävän isokin juttu, vaikka mielelläsi sen haluat kieltää.
otto von bismark ja hänen ranskalainen kollegansa eli 1900 luvun alkupuolella harhakäsityksessä, että konetuliaseilla käytävä taistelu voitetaan aina vaan suuremmalla rynnäköllä, kaikkihan tietää mitä sommessa tapahtui. tällä analogialla haluan viitata siihen, että mahdollista on myös toisenlaisen toimintamallin yleistyminen tulevaisuudessa. sitä en tiedä kuinka suuri osuus maalaiskunnissa motoristeista käyttää vekotintaan muuhunkin kuin esson baarissa pyörimiseen, mutta pk seudulla 2-pyöräiset ovat oletettavasti kätevämpi tapa liikkua ja pysäköidä varsinkin lumettomaan aikaan vuodesta. ääntä mahtuu maailmaan, mutta joskus on mukavaa kun tietää, ettei aiheuta teharillaan harmaita hiuksia kanssa-eläjille ja itselleen ylimääräistä bensalenkkarin leimaa.

ps. joskus 1900 luvun vaihteessa kun ensimmäiset polttomoottoriautot alkoivat yleistymään, oli vielä suuri joukko ihmisiä jotka vannoivat, että kyllä sille kulkupelille pitää kauraa syöttää, koska onhan siinä sitä fiilistä. hurjimmat ennusteet ennen autojen yleistymistä ennustivat, että lontoon kadut hautautuvat hevosen lantaan vuoteen 1930 mennessä.

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

31.3.2015 16:35

Jarez, mahdatko itse olla tietoinen, kuinka monta kilometriä vaikkapa tällä sun Brammolla on ajettava, ennen kuin se muuttuu polttomoottoria nimellisesti "ekologisemmaksi"? Joillekkin sähköautoille on määrän laskettu olevan luokkaa...130tkm..?

Ettei vaan koko homman idea ole se, että olet ostanut palan hyvää omatuntoa ja huomiota?


Snuarrow vastasi hyvin tossa aikasemmassa viestissä tosin vastaan nyt itsekkin tähän : Henkilökohtaisesti ei kiinnosta pätkääkään toi aspekti. Omatunnontuskan takia en sähköpyörään siirtynyt jos se nyt sua vieläkin hämmentää monen suoran vastauksen jälkeen. Ostin pyörän sentakia koska se on mahdollista ja omaan optimistisen asenteen uusiin asioihin, enkä edelleenkään pelkää olla erilainen tai poiketa massasta & fiktiivisitä trendeistä joilla nyt yritetään pyöriä myydä.

Sähköautoista vaahtoaminen on lähtenyt ihan käsistä, en itsekkään sellaista aijo koskaan ostaa. Maksimissaan vuokrata tarvittaessa. Ekorenttin löytyis jo lahjakorttikin ja meen palvelua testaamaan tossa kun tarvetta tulee. Muuten ajattelin hoitaa liikkuminen ilman osamaksuhelvettiä, ruuhkia ja vikakoodeja. Onneksi vanhemmilta myös saa autoa lainaan kun tarvetta tulee.

Myös taka-ajatuksena käytännön tietotaito, jonka siivillä voisin ehkä tulevaisuudessa jollekkin uuden tekniikan alan merkille jopa joskus työllistyä ex bensalenkkarimekaanikkona.

Yllätysplussana sain huomiota, ihastusta, hämmästelyä, lehtijutun, kutsun esittelemään pyörää vaalitilaisuuksiin, mielensäpahoittajia ja yhden juppikaverin foorumilta kommentoimaan melkein jokaista postausta minkä lähetän. Häntä kiinnostaa hirveästi toisten hiilijalanjälki ja omaa todella heikot argumentointitaidot. Ps. Odotan edelleen vastausta yksityisviestiisi mihin vastasin.

En kadu ostopäätöstä pätkääkään. Onhan se mahdollistanu parit lehtijutut ja luomilla topikeillakin yhteensä kohta 12000 lukukertaa alle puolessa vuodessa mototissa. Se kertoo ehkä jotain kiinnostuksesta tai vahinkoklikkauksista.

--

Lontoossa ollaan lantaongelmasta edetty jo bensalenkkarien kimppuun. Eikös ne desibeliratsiat ala kohta kevään kunniaks taas?

http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripy ... ?ref=front

Asiaan liittyen suht yllättävää uutisointia rajojen ulkopuolelta, tosin positiivista.

http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripy ... ?ref=front

Tossa vielä alkuperänen lähde lontoota taitaville ->

http://www.marinij.com/business/2015032 ... er-numbers

"Zero has doubled its staff from about 60 to about 130, added VPs of marketing and quality, and doubled its production capacity.

In addition to Harley and Polaris -- the parent company of the Indian and Victory motorcycle lines -- BMW has put an electric scooter on the market. Austrian KTM has begun selling an electric dirt bike, and Japan's Yamaha has said it will put two electric motorcycles into production by 2016."
Viimeksi muokannut Jarez päivämäärä 31.3.2015 17:16, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

31.3.2015 17:15

Maekine kirjoitti:Hei, mutta tää koko hommahan on ihan vanha juttu. Hiljainen ja päästötön pyörä on ollut jo 1800-luvulta sakka. Polkupyörä nimittäin.

Fillarin ja sähköprätkän ero on siinä, että sähköprätkäilijät ovat ihan siedettävää väkeä. Polkupyöräilijät sen sijaan on pelkkiä vitukkeita. Eiku ihan oikeesti hei, ne on pahempia ku teslafanit, applefanit tai edes uskovaiset. Ja se ei ole ihan vähän se.

E: No kaupunkibussit on ehkä samassa sarjassa polkupyöräilijöiden kanssa.

E2: Onks olemassa mitä eurooppalaisia sähköprätkäfirmoja? Tai onko eurooppalaiset mp-valmistajat esitelly mitään mielenkiintoisia sähköpyöriä?

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

31.3.2015 18:04

Moottoripyöriä voi harrastaa monella tapaa. Välillä voi olla hyvin vaikea ymmärtää toisten tapaa harrastaa. Itse en ole vielä ymmärtänyt HD ja muiden pitkäkeulaisten pyörien viehätystä, enkä ole sen vuoksi koskaan sellaista pyörää edes kokeillut. Ymmärrettävästi siis sähkömotskaritkaan eivät herätä kaikissa kiinnostusta.

Ääni on myös mielenkiintoinen asia. Itse pidän polttomoottorin äänestä, mutta en ole koskaan omistanut tehoputkella varustettua pyörää. Kun vielä korvatulpilla peittää tuulen suhinat, ei perus Suzukin vakioputkesta juuri ääntä kuulu ajajan korviin. Enkä koe tarvetta ärsyttää muita tien päällä liikkujiakaan kovilla äänillä. Tärkeämpää on ennakoida ja olla ennakoitava.

Ehkä levein hymy, jonka sähköpolkupyöräprojektini sai naamalleni tuli siitä, kun ensiajolla kuuli moottorien ininän yhdistettynä ketjun räminään. Täysin erilainen kokemus kuin polttomoottorivehkeillä, mutta todella hieno fiilis. Esimerkiksi näin: https://youtu.be/2I3cUcnOpx8

Ajamisen lisäksi harrastukseen voi liittyä rakentamista ja kiinnostusta tekniikkaan. Ne ohjaavat minua Aprilia-konversioni kanssa, josta tulee jatkossa tarkempaa tietoa, kunhan saan edes pari videoklippiä kasaan...

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

31.3.2015 19:06

Rossoneri :

Eurooppalaisia valmistajia aika niukasti vielä.

Tacita Italialaisena enska, mx ja safarivehkeiden puoleleta. Sarjat pieniä ja kohtuullisen hinnakkaita.

Crp Egon ja Evan kera. Hinnat tosin 30 nurkkilla.

Bmw panostanut maxi skootteri puoleen. Skootterissa käyttää samaa akkua kun autoissaan.

Isot merkit Zero, Harrikka, Polaris (Brammo), Kawan tulevat ja Yamaha tulee olemaan lähiaikoina varmaan voimakkaimmat tuliat lähivuosina. Alta Motors:in vekottimet mielenkiintosia myös nähä miten myynnit ja jälleenmyyjäverkostot lähtee kehittymään.

Myös sähköpyörä sarjaluokitukset mielenkiintosia. Euroopassa pari TTX gp ajettu vuosien varrella. Fimin siunaus viimevuoden puolella oli myös positiivinen juttu. TTX gp:tä ruvettiin 2011 ajamaan omalla rahotuksella sentakia kun Fim ei hyväksyny sähkövehkeille omaa sarjaa. Myös moni nykynen valmistaja hieronu teknikkkaa siellä hyvällä menestyksellä. Kiinalaisetkin näkyny samoissa kisoissa Zongshenin alla ajelemassa.

Kaupunkikisojen elvyttämistä odotan kans innolla. Sähkö formuloissa konseptia tehty jo. Sähköset eläintarhan ajot ja urbaanieska / supermotokisat :)
Viimeksi muokannut Jarez päivämäärä 31.3.2015 19:17, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Sähkömoottoripyörät yleisesti

31.3.2015 19:14

KTM Freeride E jäi listalta. Yks varteenotettavimpia sähkövermeitä mun mielestä tällä hetkellä, joskin kevarikategoriassa.

Vieläkö sveitsiläinen Quantya on pystyssä?