Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
4.4.2012 17:03
Lape kirjoitti:Lottokone kirjoitti:Jaa laaditaanko lait sitten nykyään niitä varten, ketkä eivät niitä tottele? Sillä alle 35kW pyörää OIKEASTI ajavaa henkilöähän tuo "lisäpykälä" ei liikuta muutenkuin siten, että se karsii tietyt mallit ostoslistalta kokonaan pois, vaikka kuinka silmää miellyttäisivät.
Sitä minäkin tässä lähinnä meinasin että tuo 70kW on aika hankala maksimiteho koska se esim. rajaa melkein kaikki suositut kuussataset ja seiskapuolikkaat pois laskuista. Joutuu siis aluksi ostamaan jonkun lällymmän harjoittelupyörän jossa ei sitten riitä potentiaalia sitä pakollista kahta vuotta pidemmälle.. Todella järkevää.
Tuo vääntöselitys kuulostaa kyllä todella kaukaa haetulta mutta mistäs sitä ikinä tietää mitä noi keksii..
Voi vittu kyllä mitä paskaa. Onkohan ihan sattumaa toi 70kw, kun iso osa noist yleisimmistä kuusatasista on himpun päälle 70kw. Esim jammu fz6 taitaa olla 72kw ja honda 600 hornetti kai 75kw. Ite just näitten kahen välil oon miettiny ekaa isompaa pyörää....
7.4.2012 15:19
Tuonne alle 70kw taitaa sijoittua hyosung comet, er6n ja supermotot.. Kyllä sattu kusisesti tuo laki.
7.4.2012 22:11
Maukku kirjoitti:Tuonne alle 70kw taitaa sijoittua hyosung comet, er6n ja supermotot.. Kyllä sattu kusisesti tuo laki.
690 duke kans. Semmonen tai sitte joku moto pitää kai sit ostaa, mut menee kyllä vähän ot puolelle nyt...
8.4.2012 18:45
Vanhemmat Hornetit taitaa olla hyvä valinta tämän uuden lain nojalla. Omassa vm.1999 Hornetissa on rekisteriotteen mukaan 69kw tehoa.
10.4.2012 8:59
Mutta mitenkäs käy pyörille jotka ovat nyt 25kw ja ennnestään yli 70kw tehoisia, eihän niistä nyt voi tehdä hyödyttömiä 18-19-vuotiaille omistajilleen? Vai sulkeutuukos ne kaikki nyt 18vuotiaiden käytöstä, paskempi homma kun Zeta tulossa talliin ja kortti häämöttelee, ja en sitten saakkkaan sillä ensivuonna ajaa?
eihän tässä ole mitään järkeä...
Luulis että tähän jäisi joku ehto ja liikenteessä kulkisi sitten kahden lakipykälän mukaisia pyöriä, toki ei sekään kauheen fiksulta kuulosta. Tai edes joku siirtymisaika....
10.4.2012 16:27
Morjens! Millain olette saaneet ison A-kortin, kun olette täyttäneet sen 20v. Siis oletuksena, että piikkikortti suoritettu. Täytän nyt tänä kesänä jo 21v eli toinen kesä jo että saan ajaa TT pyörää. Ajokortissa on kuitenkin edelleen pelkkä pikku A. Täytyisi käydä nimismieheltä käydä hakemassa uusi kortti, mutta kysymys herää lähinnä siitä, että tarvitseeko kortin päivityksestä maksaa jotain? Moottoripyöräkorttihan on periaatteessa jo maksettu silloin, kun A1 eli piikkikortin sain. Ja pikku A tuli BC-kortin kylkiäisenä. Onko tietoa???
10.4.2012 18:36
Saat sä sillä ajaa, vaikkei se luekkaan siinä. Ite aikoinani hain vain sen takia, että kun olin ulkomaille lähös ja sieltä vuokrasin mopon ni helpompaa...
11.4.2012 15:29
MasaLe kirjoitti:Onko tietoa???
Itse kun aikoinaan halusin tuon ison A:n korttiin näkyviin muistaakseni maksoi sen mitä uus läpyskä maksaa eli noin 40e? (Tämän hetkisestä hinnasta ei ole varmuutta, eikä kyllä varmuutta paljon se maksoi minun aikana
Jotain kuitenkin). Vastaus kysymykseesi: Kyllä maksaa.
16.4.2012 14:49
Miten toi kuristaminen käytännössä tehdään? Pitääkö käydä konttorilla, tehonmittauksessa?
Poika täyttää ensi vuonna 18v, ja meillä olisi ylimääräinen Harley-Davidson tuossa. Noissa Evo koneissa taitaa vakiona olla joku 70hv = 52Kw.
16.4.2012 15:53
HKK kirjoitti:Miten toi kuristaminen käytännössä tehdään? Pitääkö käydä konttorilla, tehonmittauksessa?
Poika täyttää ensi vuonna 18v, ja meillä olisi ylimääräinen Harley-Davidson tuossa. Noissa Evo koneissa taitaa vakiona olla joku 70hv = 52Kw.
Rekisteröinnin yhteydessä on esitettävä tehokäppyrä eli täytyy käyttää penkissä. Itse rajotin oman pyörän (Kawasaki ZR-7S) kaasukahvan liikkeellä. Rekisteriotteessa oli lisämaininta kaasukahvan kiertymisestä asteina. Pelasi ihan kiitettävästi vaikka kaasusta oli yli puolet pois. Vääntävä kone niin ei vaadi nopeaa yläkierroksille pääsyä. Kaasukahvan liikkeen rajoittaminen saattaisia toimia hyvin Harrikassakin, nehän on tunnetusti vääntäviä laitteita (ukolla on ajossa jo 4. Harrikka). Mutta neuvoisin kuitenkin kysymään lähimmältä H-D huollolta. Sieltä löytyy varmasti hyvää tietoa. Saattaa onnistua ihan ohjelman muutoksellakin, riippuen kuinka uusi pyörä on kyseessä.
16.4.2012 17:26
Kiitos MasaLe vastauksesta.
Se HD on kaasariversio, eli jotain mekaanista rajoittajaa kehitellään.
Vielä on tämä kesä aikaa hommaa kehittää.
16.4.2012 22:15
HKK kirjoitti:Kiitos MasaLe vastauksesta.
Se HD on kaasariversio, eli jotain mekaanista rajoittajaa kehitellään.
Vielä on tämä kesä aikaa hommaa kehittää.
Esim.
maalarinteippiä kahvaan ja penkittämällä hakee sopivan asennon, merkitsee teippiin ja kotona sitten "virittelee" kaikessa rauhassa rajoittajan. Jos taas ottaa oman virityksen esimerkiksi niin itse rajoitin oli kaasarin luistin liikettä rajoittava
vaijeri&sakkeli yhdistelmä. Vaijerin
toinen pää oli rungossa kiinni. Mutta tässähän on vain mielikuvitus rajana!
29.4.2012 20:38
Miten saan halvimmalla a-kortin? Nytten a1 harkkaluvilla vai sitten 18 vuotiaana (saako ees harkoilla?)?
B-kortin hankin luultavasti opetusluvilla. Eli kannattaako sitten B-kortin jälkeen käydä ajamassa a-kortti?
8.5.2012 15:31
Omnic kirjoitti:Saat sä sillä ajaa, vaikkei se luekkaan siinä. Ite aikoinani hain vain sen takia, että kun olin ulkomaille lähös ja sieltä vuokrasin mopon ni helpompaa...
Eli ei voi saada sakkoja yms jos ei lue sitä "iso" a-ta siinä kortissa? Jos siis ikää yli 20 ja ollut "pikku"-a 2 vuotta?
13.5.2012 19:18
Ei ainakaan Suomessa.