Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
23.6.2010 14:52
Yzä kirjoitti:En näe pyörän koolla hirveesti väliä tässä topikissa.
En minäkään, DriveFast kiteytti asian aika mukavasti jo useampi päivä sitten sanoin "Tuosta yza:n postauksesta huomaa hyvin tuon mopoilijan/kevarimopoilijan asenteen.." . Jotta mikään ei jäisi epäselväksi tarkoitan että menet kasvamaan sinne piikkipuolelle ja tulet sitten joskus hamassa tulevaisuudessa takaisin jos siihen on aihetta
25.6.2010 21:23
Toisaalta olen Yzan kanssa samaa mieltä toisaalta en. Ihan minimi ajovarustus kypärä, hanskat, ajotakki ja farkut (nämä siis niille +30 lämpötiloille).
Sitten mopoaikojen en ole kertaakaan ajanut ilman jonkinäkösiä ajovarusteita. Farkuillakin pelottaa joskus ajaa kun eihän ne mitään suojaa - shortseista puhumattakaan kun 1 mukisen ison nelarin alkukäyrä käy "hieman kuumana" kaatumisesta puhumattakaan.
7.8.2010 14:34
voin kyllä sanoa että kyllä ajovarusteiden käyttö perusteltiin hyvin tunneilla.ja eipä antanut maikka vähentää varustusta vaikka harjottelin silloin kun lämpöset säät alko..kyllä siinä viimestään kävi selväksi, että sitä ajoasua pidetään päällä OMAN turvallisuuden vuoksi.
Itse kuumilla säillä olen ainoastaan ajohousut vaihtanut farkkuihin, mutten kuvitttelisikaan ajavani shortseissa..aina lähtiessä on kypärä, hanskat, takki ja ajokengät. mitään pitkiä reissuja en oo tehnyt,mutta niille kyllä puen ne housut, vaik olis kuin kuuma..
Ja epäileville tuomaille voi sanoa; oma broidi tippui 120km/h vauhdista pyörän päältä, kun läks kämmenestä. pyörä rusentui kaiteeseen ja pääty AVK kuormalavalle 3 osassa. Broidilla oli muuten ajovarustus kunnossa, mutta farkuissa ajeli. polvissa oli pahat haavat kuukaudenkin kuluttua kaatumisesta, ajohanskat suojasi käsiä niin hyvin että vain peukalo revähti. muuten säilyi vammoitta..eli jos tuuria, tollasistakin vauhdeista voi selvitä pienellä kun suojautuu kunnolla. (tuli muuten velipojalle 6kk liikenteen vaarantamisesta ajokieltoa..)
Kyllä se on KOTIkasvatuksessa se asenteiden syntyminen..(heh jos veli on tollanen,millanen on sisko;)
13.9.2010 21:33
129 @ 60. Ei muuta liikennettä, hyvät kelilosohuhteet.
Aikaisempaan törkeään (2008) vedoten syytäjä vaatii 14kk ajokielto ja 60 pv sakkoa.
Toi "lääke" taitaa auttaa. Sen verra hankaloittaa töissä ja koulussa käyntiä.. En aja enää koskaan moottoripyörällä julkisilla teillä, ainoastaan radalla.
Viimeksi muokannut jussi666 päivämäärä 14.9.2010 19:40, muokattu yhteensä 3 kertaa
14.9.2010 0:22
Miten et muka voi hillitä ittees? Vai onko vaan aina huono tuuri?
14.9.2010 18:36
Joillain on käsittämättömän huono tuuri, että aina kun vähänkään kaasua antaa niin se on setäsininen tutkaamassa paikalla. Toiset taas kaahaa hengenvaarallisesti vuosikaudet, ja heistä tehdään ilmoituksia, mutta eivät koskaan jää teosta kiinni. Ja verrokiksi, tuollaiseen nopeuteen ZX6R:llä(mikäli sillä ajettu) riittää se kiihdytys, jossa ykkönen vedetään loppuun ja lyödään kakkonen sisään. That's it. Eli kortti on kyllä aika herkässä, ei voi vedättää yläkierroksille tai nopeus karkaa välittömästi.
Itselläni meinasi kerran kortti lähteä, joka kyllä muutti ajattelutapaa. Nykyään max. ylinopeus on se 10km/h mitä ajan liikenteen seassa, tulee kuitenkin ajettua kovaakin välillä mutta sen verran syrjässä että siinä vaarantaa pelkästään itsensä.
14.9.2010 19:36
Juuh syrjäsellä tiellä oikein kiva pikku suora mutkapätkän jälkeen. Hyvä keli, näkyvyys eikä muuta liikennettä.. Paitsi takana oleva musta siviili-mp ZZR-1400
Ihan pakko hommata pyörä radalle (supermoto), muuten masennus menee niin pahaksi, ettei voi käydä enää koulussakaan.
EDIT 8kk päästä: ihan hyvin menee ilman prätkää nykyään. toisaalta nykyään kulkuyhteydet kouluun, jossa käyn, on paremmat.
//Angst
Viimeksi muokannut jussi666 päivämäärä 27.5.2011 21:17, muokattu yhteensä 1 kerran
28.9.2010 22:16
Yzä kirjoitti:Jos sillon sattuu kaatumaan niin ei siinä sitten, se on elämää
Olen samaa mieltä. Jos nyt sattuu kaatumaan, niin ei sille mitään voi. Turha leimata muita idiooteiksi sen takia, etteivät he käytä ajokamppeita, vaan ovat mielummin hieman mukavammin ja ottavat sen riskin, että kaatuessa saattaa tulla muutamat, loppujen lopuksi melko mitättömät naarmut.
Ja turhaan te inisette pyörän pyttyjen koosta tai lukumäärästä. Yzän vastaukset olivat ihan yhtä asiallisia ja "aikuismaisia" kuin teidän muidenkin. Kyllä tiedän, tämä osio on "tarkoitettu" "moottoripyöräilijöille", mutta en usko, että se meinaa sitä ettei yksikään isompaa pyörää omistava saisi kirjoittaa tänne mitään.
Itse en käytä ajohousuja koskaan, sillä kun menen kavereideni kanssa ulos, en jaksa raahata housuja jokapaikkaan mihin menen, kun en aja. Eivätkä ne housut kovin paljolta loppujen lopuksi pelasta, jos farkkuihin verrataan. Tai jos pelastavat, niin silloin luultavasti olet kaatunut sen verran pahasti, ettei muutamat naarmut lantiossa paljoa haittaisi.
On muuten hieman juttu karannut alkuperäisestä aiheesta.
29.9.2010 8:24
The_Pake kirjoitti:Yzä kirjoitti:Jos sillon sattuu kaatumaan niin ei siinä sitten, se on elämää
Olen samaa mieltä. Jos nyt sattuu kaatumaan, niin ei sille mitään voi. Turha leimata muita idiooteiksi sen takia, etteivät he käytä ajokamppeita, vaan ovat mielummin hieman mukavammin ja ottavat sen riskin, että kaatuessa saattaa tulla muutamat, loppujen lopuksi melko mitättömät naarmut.
Huoh. Ja juuri tälläisen typerän asenteen ja ymmärryksen puutteen takia on parempi että mopo- ja piikkipojat pysyy angstailemassa siellä omalla puolellaan. Idiootteja ne tosiaan ovatkin jotka ajavat säännöllisesti ilman ajokamppeita mopoa isommalla vehkeellä, ja sä olet todella vähä-älyinen jätkä jos ihan oikeasti kuvittelet että siinä tulee vaan pari mitätöntä naarmua kun pannuttaa vähän kovemmista vauhdeista ilman ajokamoja.
Graafista materiaalia seurauksista löytyy vaikka Googlen kuvahaulla.
Toisaalta Darwinhan se tässä vain korjaa omiaan joten aja Pake jatkossa mun puolesta vaikka ilman kypärää jos se on mielestäsi hyvä idea..
29.9.2010 16:13
Kukin menee tyylillään ja jokaisella omat mielipiteet, mutta toisilla ne on vähän enemmän perseestä.
The_Pake kirjoitti:Eivätkä ne housut kovin paljolta loppujen lopuksi pelasta, jos farkkuihin verrataan.
Sulla ei näytä olevan mitään käsitystä, miten huonosti farkkukangas suojaa. Se on alta sekunnin asfalttia vasten kun sulta palaa se kangas puhki ihoon kiinni, siitä seurauksena pahimmillaan veren myrkytys ja jopa kuolema. Vaikka ajaakin ilman ajovarusteita, niin vielä typerämpää siitä tekee se ettei tunnista seuraamuksia tai vähättelee niitä.
Mutta niinhän se menee, että kantapään kauppa useimmat oppii. Ensimmäisen pannutuksen jälkeen varmasti seuraavalla kerralla kamat niskassa, jos ei niin itsesuojeluvaisto puuttuu totaalisesti.
Veikkaan, että seuraavaksi mussutetaan "mitä se teille kuuluu onko ajokamoja vai ei?". Kyllä se kuuluu, varsinkin verorahoissa sekä vakuutusten hintojen nousussa, juuri näiden henkilöiden toimesta muunmuassa.
4.10.2010 2:12
En oo varma oonko sanonu aikasemmin. Mut samapa tuo.
Fillarilla aikoinaa kaatunu asvaltilla 30 vauheista, justiin olin laittanu uus-vanhan jarrulevyn eteen, joka kyllä piti hyvin
Ja siitä tommone 2cmx2cm arpi muistona vasemmassa polvessa. Varustuksena jaloissa pitkät kalsarit(erotiikan tappajat
) ja farkut, voi olla että oli toppahousutkin päällä.
Oli se ihan "kivaa" vaihella niit rasvalappuja jonkin aikaa
Itsellä tulee jo ihan peukalon ja etusormen väliin noiden vaatekappaleiden yhistelmiä puristellessa ilmi et eihä täs varmaan oo ees 2mm tavaraa, josta osaan jo käsittää, ettei suojaa oo juur nimekskään. Nurmikolla kaatuessa jotain.
Edit: ja syvin kohta haavasta oli jotain puolen sentin ja sentin tienoilla, näytti vähän niinkuin linnun syömältä mansikalta.
7.12.2010 12:02
Ei se törttöily rajoitu mopoilijoihin, vaikka ne isoin ongelma onkin. Mopopoikien toimesta tullut nähtyä mm. väärän kaistan ajamista, eteen ajamista, holtitonta kahden kaistan välistä siksakkia, törkeitä ylinopeuksia taajamassa jossa on paljon jalankulkijoita... Ja puhumattakaan sokeudesta kolmioita kohtaan. Tytöt taas ajelee legginseissä yms. ja monilla päässä huono markettikypärä, jollainen jo uutena rutisee päähän laittaessa.
Piikkipoikiakin tiedän monia, joille ei pitäis antaa mitään polkupyörää tehokkaampaa ajopeliä. Se ajaminen on sellasta, että t-paidassa ja shortseissa ajellaan, kypärä on ties miten monta tälliä ottanut mutta edellen käytössä ja ajelee kaasu pohjassa taajama-alueella. Myöskään nätistä kääntämisestä ei ole hajuakaan... Näille pitäisikin takoa järkeä päähän, että kyse on muidenkin kun omasta turvallisuudesta.
Itse kyllä ajan aina vähintään farkut/bdu:t jalassa, jo ihan mukavuussyistä koska itselle tulee kylmä jossain shortseissa. Hyvä kypärä on myös mukava käytössä.
7.12.2010 15:07
ei varmana tullut viime kesänä kylmä shortsi/t-paita yhdistelmällä, siis joinan päivinä. Muistan kun hiki aina vaan rupes valumaan jos joutuu valoihin pysähtymään. Siis sillon +30-35 keleil =)
8.12.2010 10:51
Ei mulla ainakaan ollu kuuma, vaikka parhaillaan se yli 3 tuntia olikin ajokamat päällä (istuin matkustajan paikalla vieläpä, jolloin ei niin paljoa tuule siihen). Tosin ei ollut mitään kaupunkiajoa. Ja itse kyllä kärsin ihan mopovauhtejakin päristellä kovimmissa helteissä farkuissa + hupparissa/takissa. Itse koen mopolla minimiksi nuo farkut + sen, että kädet on peitetty ja umpi/crossikypärä päässä. Avokypärät tuntuu nykyään olevan 15-vuotiailla muodissa, ja ne päässä kaatuminen on tunnetusti terveellistä. Kasvoja kun nuo ei suojaa yhtään, ja kerrankin näin yhden tytön kaatuvan naama edellä soralle n. 50:n vauhdista. Umpikypärä vain naarmuilla - mutta jos olisi ajanut avokypärä päässä, niin luultavasti leuka ja nenä olis murtunut yms.
8.1.2011 1:04
Musta tuntuu että meistä jokainen kuka on ajanut joskus mopolla on ollut jonkun sortin tuittupää eikä olla kuunneltu ku vanhemmat sanoo että ajakaa varovasti ja käyttäkää suojavarusteita. Täällä topicissa selvästi yleisetetään kaikkia mopopoikia niinkuin piikki-ikäisiäkin idiooteiksi ja lahopäiksi. Yksi suuri ongelma on se kun he luulevat olevansa hyviä kuskeja ja sanovat että "Kyllä mä osaan aja emmä mitää varusteita tarvitse." Ja tiedä isekkin vaikka vasta piikki-iästä pääsinkin kuinka järkyttävästi mopoilija ajavat.
Mutta kyllä niitä on ihan oikeasti järkevämpiakin ihmisiä, esimerkiksi viimekesänä näin monta mopoilijaa jotka ajoivat kunnon ajotakki ja laatukypärät päässä mopoilla, mikä oli mielestäni todella hyvä parannus. Ajokamojen puute ei ole todellakaan vain mopoilijoissa ja piikki-ikäsissä, välillä näkee moottoritiellä kuinka joku kova kaveri tulee uudella kiiltävällä pleitillä pelkällä teepaidalla ja farkuilla, siitä jos kaatuu niin on sellaiset tuskat että hirvittää ajatella. Ja kuten moneen kertaan sanottu parhaiten oppii kantapään kautta.
Itse kannatan hyviä ajokamoja ehdottomasti, ja vaikka on kuuma ja menee lyhyelle lenkille eikä millään jaksaisi laittaa sitä takkia tai housuja jalkaan niin joku päivä se kyllä kaduttaa, on niin monta kertaa ihmisille käyny niin ja kunnolliset ajovarusteet on pelastanu todellamonia ihmisiä, kuolemilta ja vakavilta vammoilta. Ja nykyäänkin ajovarusteita on monelaisia, on ns. lämpiman kelin varusteita joissa on hieman enemmän ilmaa läpipäästävämpi pinta kuin muissa. Omassa takissa on olkapäissä sellasiet tuuletus aukot jotka saa halutessaan auki, ja selässä yksi jolloin ilma pääsee kulkemaan läpi.
Ainakun lähden ajelulle niin aina on kypärä, takki, hanskat, joko ajofarkut tai kunnon housut ja kengät. Monet ajattelee että miksi ostaa 600e kypärä ku saa halvemmanki, niin no, montakohan ihmistä on kuollu ku ei oo ollu kypärää tai kypärä ei oo kestäny (ja onhan ne mukavempiakin) Kegät ovat myös todella tärkeät viakka monelta puutuvatkin, itse käytän koska niillä on mielestäni mukavempi ajaa kuin tavallisilla lenkkareilla, eikä niillä ole edes paha kävellä että voi käyttää kousussakin koko päivän.
E:Korjatkaa toki jos oon kirjoittanu sivu suun.