Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

3.1.2010 22:30

Mahtaako joutua uudestaan B-kortin oppitunneille jos lähtee kortti kun 2. vaihe on suorittamatta, se tässä myös mietityttää... Ei tuosta Suikasta tarttis ees montaa kilowattia kuristaa, mutta kallista se kuristuskin on. Ja toisaalta, ei oo poliisi pysäyttäny ku kerran ja sekin oli juhannusaattona. No, elämä on vaikeita valintoja täynnä :)

4.1.2010 15:14

Ei maksa kaasukahvasta kuristaminen juuri mitään ja pyörän kuin pyörän voi kuristaa siten.

-

6.1.2010 2:02

Jos poliisit pysäyttävät vaikka puhallutamaan, kahtoovat kortin ja rek. otteen, niin rupeeko ne yleensä syynää pyörää jos paperissa lukee 30'* kaasykahvan kulma rajoitin. Tuntuu tod. näk. jäädä kiinni tt mootoripyörällä, kuin tt kevarilla, sillä tämän kaasukahan kuristuksen testaukseen ei paljoa mp ymmärtämistä vaadita..

8.1.2010 19:54

-MarkusH kirjoitti:Mahtaako joutua uudestaan B-kortin oppitunneille jos lähtee kortti kun 2. vaihe on suorittamatta, se tässä myös mietityttää... Ei tuosta Suikasta tarttis ees montaa kilowattia kuristaa, mutta kallista se kuristuskin on. Ja toisaalta, ei oo poliisi pysäyttäny ku kerran ja sekin oli juhannusaattona. No, elämä on vaikeita valintoja täynnä :)


No käytäntöhän nykyisin tuntuu olevan että jos kortti lähtee ennen kakkos vaihetta niin se on sitten inssi ja kirjallinen uusiks eli about 300€ siihen sakkojen päälle ellei ole opetusajoneuvoksi katsastettua kotteroa ja tietysti eroja on autokoulujen autojen "vuokra" hinnoissakin.

Mutta niinhän se on että jos ajelet kiltisti niin tod näk et joudu poliisien pysäyttämäksi lähes koskaan, mutta erehdyppäs kerrankin ajamaan vähän ylinopeutta tai ottamaan luisua niin eiköhän se maija ole jossain kyttäämässä tai just sillon vastaan tule :D .

Itse nyt ajellut 2,5 vuotta autolla lähes joka päivä jossain päin niin taitaa olla pysäytyksiä 4 kpl joista kolme perus puhallus ratsioita ja yks mukamas luisuttelusta 8o . Toisin kun kaveri tais joutua ensimmäisen vuoden aikana pysäytetyks about 20 kertaa kun sattu ajelemaan kaverinsa autolla jolla sitten oli useemminkin tässä saman kylän alueella poleteltu.

Mutta jos nyt oletetaan että 2 vuotta eli kaks kesää ajelua ennen lain mukaan luvat ajaa täystehosena niin mahdollisuudet tulla pysäytetyksi aika suuret mutta sillonkin tietysti että miten tarkkaan tutkiivat läpykät läpi :nörtti:

23.1.2010 18:35

Tume34 kirjoitti:Ei maksa kaasukahvasta kuristaminen juuri mitään ja pyörän kuin pyörän voi kuristaa siten.

Tekevätkö tommosia kuristuksia muka iha jokaisessa mp-korjaamoilla? Paljoha maksaa?

25.1.2010 16:46

tanelii kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Ei maksa kaasukahvasta kuristaminen juuri mitään ja pyörän kuin pyörän voi kuristaa siten.

Tekevätkö tommosia kuristuksia muka iha jokaisessa mp-korjaamoilla? Paljoha maksaa?


Yleensä tekevät jos vain tehopenkki löytyy, jota ei sitte läheskään joka mp-korjaamossa ole. Hinta skaala oli ku ite hintoja kyselin niin 150-350 välillä.

25.1.2010 22:15

tanelii kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Ei maksa kaasukahvasta kuristaminen juuri mitään ja pyörän kuin pyörän voi kuristaa siten.

Tekevätkö tommosia kuristuksia muka iha jokaisessa mp-korjaamoilla? Paljoha maksaa?


Kuten sanottua, tehopenkin se vaatii. Ite kuristin ex-piikkini (CB125) ja CX500 sillä tavalla, kummallakin kerralla maksoi 120e eli kaksi tehopenkitystä kun piti ottaa alkuperäisen tehot ja kuristetun tehot.

12.4.2010 23:17

pitäisi tuo oma rutonen kuristaa 25kw papereihin ja ajattelin siihen itse värkätä jonkilaisen rajoittimen kaasuvaijeriin.
kuristettuna en todellakaan ole pyörällä ajamassa mutta jos nyt oikein paska mäihä sattuis käymään ja poliisit huomaisi että pyörässä ei olekkaan kaasukahvassa kuristusta niin pääsisiköhän varoituksella selittämällä esimerkiksi että rajoitin palikka on päässyt irti vaijerista? :D

14.4.2010 22:24

Aattelin ihan sellasta kysästä täältä ku ei oikein löytyny tälläselle aiheelle omaa topiccia. Mutta niin asiaan, onko kellään ollu sillain että ajaa enisiks autokortin ja sen jälkeen pikku-a/A kortin, että tuleeko se pikku-a/A kortti halvemmaks? Tarviiko käydä yhtään teoriatuntia vaan kun ne moottoripyörä kortin omat tunnit? Eli mitäs kaikkee siihen sisältyy tollein päin loppujenlopuks. Olis kiva saada vastauksia ja keskimääränen hinta-arvio, kiitos : )

15.4.2010 13:14

Puikkelix kirjoitti:Aattelin ihan sellasta kysästä täältä ku ei oikein löytyny tälläselle aiheelle omaa topiccia. Mutta niin asiaan, onko kellään ollu sillain että ajaa enisiks autokortin ja sen jälkeen pikku-a/A kortin, että tuleeko se pikku-a/A kortti halvemmaks? Tarviiko käydä yhtään teoriatuntia vaan kun ne moottoripyörä kortin omat tunnit? Eli mitäs kaikkee siihen sisältyy tollein päin loppujenlopuks. Olis kiva saada vastauksia ja keskimääränen hinta-arvio, kiitos : )


opetuksesta jää pois juurikin nämä perus liikennesääntö tunnit, mutta mp-teoriat pitää käydä. ajotuntejakin hyväksiluetaan autokortista jonkin verran. eli tulee halvemmaksi jos on autokortti jo valmiina kun menee suorittamaan A korttia. tietysti sitten pitää suorittaa kirjalliset/käsittely/inssi. Kannattaa soittaa johonkin autokouluun ja kysyä niin saat tarkempaa tietoa.


Sellainen kysymys olisi itsellä että kannattaisiko mielummin tilata tälläinen valmis kuristussarja noihin imukauloihin kuin asennuttaa kaasukahvakuri? koska kuristukset eivät kuitenkaan olisi kiinni niin luulisi että imukauloista kuristettuina ei bustaisi niin helposti vrt. kaasukahva kuriin kun poliisi voi heti kokeilla paljonko se kaasu kääntyy, mutta tuskin alkaa kaasareja irroittelemaan että näkee imukauloihin :D

19.4.2010 22:31

Kysytääs nyt vielä kerran :D



Eli miten käy seuraavassa tilanteessa: On juuri suorittanut autokortin, ja on ollu piikkikortti ennen sitä. Eli nyt saa kuljettaa pienellä a:lla moottoripyörää (25kw) ja autoa saa ajaa.


ajaa täysitehoisella pyörällä, jossa täysitehoisen paperit, ja poliisi pysäyttää.

Minkälaisia sakkoja tulee? Mitä siis tarkalleen tapahtuu?

Ja meneekö autokoulun inssi automaattisesti uusiksi?

autokoulun 2.vaihetta ei tässä vaiheessa ole vielä käyty koska autokortti on juuri saatu.


Ja sitten vielä:

Ite sain sellasen käsityksen, että pienellä a:lla ajaminen täysitehoisella pyörällä (papereissa sekä tehoissa), on pienempi paha kuin 11kw rekisteröidyllä, täysitehoisella piikillä, koska vakuutushan korvaa kaiken jos on tt-pyörä ja tt-paperit mutta piikin kanssa asiassa on se mahdollisuus että vakuutus evää kaiket korvaukset?

19.4.2010 23:01

Jos ajat täysitehoisella pyörällä se on kortitta ajo josta taitaa seurata kortin menetys.
Liikennevakuutus luultavasti korvaa, mutta kaskossa taidetaan aina vaatia ajolupa kyseiselle ajoneuvolle. Mutta käytännössä nämä kaikkia asiat voivat mennä miten päin tahansa

19.4.2010 23:19

Mutta eikös porukka ollu selvinny ihan 60 euron sakoillakin? Eli varmaan aika poliisikohtaista? Saattaa päästä ihan sormenheristykselläkin?

Ja eikös tuolla ollu puhetta että ensikertalainen saattaa päästä varoituksella?

Mielestäni ihan hyvä vaihtoehto olis lähteä kokeilemaan onnea täysitehoisella pyörällä, joka on myös papereissa täysitehoinen, ja ajokorttiluokalla pieni a.

Helvetin hyvät mahdollisuudet ettei ikinä edes pysäytetä, ja vaikka pysäytettäisikin, kertoimet vielä omalla puolella koska saattaa päästä varoituksella tai jopa sormen heristyksellä, tai 60e sakolla. Tai sitten pahin mahdollinen on se kortin lähtö...

Mutta nätisti ku ajelee, se auttaa jo paljon? Eihän nuo edes kysele rekisteriotteita usein... Saati sitten pysäytä, _kunhan_ ajelee nätisti.

Mutta mun mielestä tää on parempi vaihtoehto ku 25kw ja kurit pois... nimittäin jos jotain sattuu, ja vakuutusyhtiö evää korvaukset, sillon on paskat lahkeessa.

20.4.2010 5:46

Jep, eli käytännössä nuo menee ihan miten sattuu, mutta lain puitteissa se on siltikkin kortitta-ajo ;)

Ja paperin kyselyt ja kurien tarkastelut riippuu aikapaljon tuurista ja asuinpaikasta, itse kun savonpäässä ajelin a-vuodet niin tasan kerran pysäyttivät ja sakottivat, mutta kuristuksista eivät olleet millään muotoa kiinnostuneita

Vakuutusten korvaamiseen en uskalla ottaa kantaa, mutta liikennevakuutuslaista voi haeskella. Ja kaskosta tietysti vakuutusehdoista.

20.4.2010 16:20

JP_89 kirjoitti:Jep, eli käytännössä nuo menee ihan miten sattuu, mutta lain puitteissa se on siltikkin kortitta-ajo ;)

Ja paperin kyselyt ja kurien tarkastelut riippuu aikapaljon tuurista ja asuinpaikasta, itse kun savonpäässä ajelin a-vuodet niin tasan kerran pysäyttivät ja sakottivat, mutta kuristuksista eivät olleet millään muotoa kiinnostuneita

Vakuutusten korvaamiseen en uskalla ottaa kantaa, mutta liikennevakuutuslaista voi haeskella. Ja kaskosta tietysti vakuutusehdoista.

Vakuutuspetos tulee jos ajelet mp:llä (25kW) papereissa ja sitten otat kurit pois eli laitat TT:ksi ja ajat lunariin. Tällöin vakuutusyhtiön ei ole pakko maksaa mitään ja voivat käytännössä haastaa oikeuteen vakuutuspetoksesta. Itse kyselin kun olin saman tilanteen edessä että laitanko 25kW ja laitanko TT:ksi vai ajanko täysitehoisella täysitehoisen papereilla. Tulin siihen tulokseen että ajan TT:llä TT:n papereilla ;)