Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

3.11.2009 22:15

Ite oon aina ollut luulossa, ettei "ajokorttiluokan ylitystä" ole olemassa, kunnes luin jostain artikkelista ihan jonkun alueen poliisipäällikön käyttäneen juuri kyseistä termiä. :nörtti:

Eli kyse ei välttämättä poliisinkaan mielestä ole ajo-oikeudetta ajosta. :)

3.11.2009 22:47

Itse en mistään ole löytänyt sellaista rikettä kuin ajokorttiluokan ylitys, ja poliisilta suoraan asiaa kysyinkin ja ainakin silloinen kanta oli että kyllä se on ihan puhdas kortitta ajo.

4.11.2009 10:41

Tarttee kaivaa ko. lehti esille. Yhtään en kyllä muista mistä tuon luin, varmaan oli joku entisen työpaikan pyörälehti. Haastattelussa ei kuitenkaan ollut mikään rivipoliisi, että on ilmeisesti aika paljon kiinni kenen kanssa asioi.

Suomessa ei muutenkaan kyllä ole minkään valtakunnan yhtenäistettyä rangaistuskäytäntöä.

6.11.2009 19:30

Tulipa mieleen että kun joillain paikkakunnilla ei ole mp-poliiseja laisinkaan, voivatko tavalliset vuokot syynätä? Siis tyyliin lähteä ajelemaan ja siten todeta että liikaa tehoja, kyllähän automiehet osaa kurit tarkistaa varmasti.

6.11.2009 23:34

Itse en henkilökohtaisesti usko, että ajamaan lähtisivät. Paikallaan voivat kaasua väännellä, mutta kyllä suurin uhka on ne mp-poliisit. Itse olin 2 kertaa korttiin nähden ylitehosella pyörällä ratsiassa, eikä koskaan katottu kun, että rek. otteessa lukee alle 25kW.

7.11.2009 12:23

Smode kirjoitti:Kesällä jäin kiinni Pikku A-kortilla ajamisesta, kun alla oli pyörä jonka tehot ylittivät 25kw, mutta papereissa 25kw. Sain tästä sakot, kilvet pyörästä pois, mutta kortin sain säilyttää. Nyt kun tapahtumasta on kulunut useampi kuukausi tuli poliisiasemalta kirje, että asia on otettu käsittelyyn ja pitäs käydä kuultavana asemalla tai jättää kirjallisen selvityksen, jos haluan antaa oman selvityksen asiasta. Onko tämä ihan normaali toimenpide vai voiko kortti vielä lähteä pois? Tämä oli ensimmäinen sakko, eli 2 sakon raja ei ole vielä tullut vastaan. Ja kun sakon sain niin mulla oli B-kortti, jos se nyt mihinkään vaikuttaa.


Asia on käyty selvittämässä ja varoituksella päästivät. Seuraavasta samanlaisesta lähtee sitten kortti.

9.11.2009 21:38

Tälläinen tapaus itsellä tuossa syyskuun alussa:

Ajelin yks aamu kouluun mennessä tutkaan 65@50 jonka seurauksena pojjaat oli ottamassa sivuu heti seuraavan mutkan takana.. noooo ei mitää, kiroten tien sivuu pyörän kanssa ja maijan suuntaan lappua hakemaan. Autolla sitten poliisi anto 85€ sakot ym normi toimenpiteet, siinä se tutkiskeli rekisteriotetta ja huomas tokalta sivulta sitte 25kw merkinnän ja kuristustavan(kahvakuri, 30 astetta kääntyvyys).

"Hei sullahan pitäski olla pyörä 25kw tehoissa, lähetääs kattomaa.."

Olin siinä vaiheessa että voi prkl nyt kusi kun eihän mulla tietenkää ollu mitää kahvakureja paikoillaa, pyörän luona polliisi syynäs pyörää ulkosesti ja lopuks rupes kahvaa kääntelee, tokasin sille ennen ku kahvaa kävi käsiks että "juu kyllä sen pitäs ihan kuristettu olla ;) ".. käänteli sitä hetken siinä ja tokas mulle että:

"kyllähän tää on ihan niinku pitääki, tossa kahvassa on tollanen viiva mistä näkee että ku se on kahvakuristettu ni sen kääntyy vaa siihen asti" :nörtti:


Menin vaa ihan hiljakseks ja helvetillinen hymy nous korvii asti :D , nooohh kaikki ei osaa, eikä aina tarttekkaa... Mut kylhän se viel kaupan tekijäisiks mulle takaheijastimen puuttumisesta töhers otteesee huomautuksen.

Näin meillä, mites teillä?

Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

9.11.2009 23:28

KirkkoHerra kirjoitti:"kyllähän tää on ihan niinku pitääki, tossa kahvassa on tollanen viiva mistä näkee että ku se on kahvakuristettu ni sen kääntyy vaa siihen asti" :nörtti:


Onse hianoo ku porukka tietää mitä tekee ja silleen... :D

10.11.2009 0:32

Smode kirjoitti:Asia on käyty selvittämässä ja varoituksella päästivät. Seuraavasta samanlaisesta lähtee sitten kortti.

Eli samaa linja jatkuu mikä ennenkin.

16.11.2009 23:02

markketo kirjoitti:Ite oon aina ollut luulossa, ettei "ajokorttiluokan ylitystä" ole olemassa, kunnes luin jostain artikkelista ihan jonkun alueen poliisipäällikön käyttäneen juuri kyseistä termiä. :nörtti:

Eli kyse ei välttämättä poliisinkaan mielestä ole ajo-oikeudetta ajosta. :)


Ja mitä eroa on sun mielestä ajokortitta ajolla ja ajokorttiluokan ylityksellä? Niiin ajetaan kulkuneuvoa, johon ei kortti riitä --> kortti pois. Ja käräjillä mennään sen mukaan mitä laki sanoo ;). Ei "jonkun artikkelin" perusteella. Yksittäinen poliisi ei pahemmin uusia lakipykäliä perusta.

17.11.2009 1:06

_skyteam_ kirjoitti:Ja mitä eroa on sun mielestä ajokortitta ajolla ja ajokorttiluokan ylityksellä? Niiin ajetaan kulkuneuvoa, johon ei kortti riitä --> kortti pois. Ja käräjillä mennään sen mukaan mitä laki sanoo ;). Ei "jonkun artikkelin" perusteella. Yksittäinen poliisi ei pahemmin uusia lakipykäliä perusta.

Mun mielipiteellä tuskin on väliä, mutta:
Kumpaakaan noista termeistä ei lain mukaan "ole olemassa", mutta sanotaan vaikka näin: ajokorttiluokan ylitys on ajoa johon ei kortti riitä ja ajokortitta ajossa ei ole ajokorttia kyseiselle ajoneuvoryhmälle tai ollenkaan. Vrt. kortti kuivumaan vs. kortti hyllylle: sama tilanne (kortti lähtee), väärät termit ja myöskin eri merkitys kansan suussa.

Ajokorttiluokan ylitys
Liikkuva poliisi 27.10.2006 15:34

Rikkomuksen nimikkeenä on kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta - ajo-oikeus vain luokkaan ---, olisi vaadittu ----.
Rangaistuksena sakkoa. Normaalin päiväsakon määrä on 14 päivää. (liukuma 8 - 20:n välillä).
Tieliikennelain 78 §:n mukaan ajokielto vähintään 1 kk ja enintään 6 kk. Varoitus on mahdollinen.

Varoituksen voi saada, mikäli kyseessä on ensimmäinen kerta, on tietämätön ajoneuvon laadusta (esim. pikku E:n ylitys) ja teko ei osoita piittaamattomuutta tieliikenteen säännöksistä. Oleellista on tekijän suhtautuminen, tahallisuus tai tietoisuus ajo-oikeuden riittävyydestä tai laajuudesta.

Varoituksen antamiselle ei ole edellytyksiä, mikäli teko osoittaa piittaamattomuutta. Oleellista on tahallisuus / tietoisuus. Ajokiellon pituus on yleensä väh. 2 kk.
Ajokiellon kestoon vaikuttavat tapahtumakertojen määrä, ajokiellon vaikutukset toimeentuloon ja välttämättömään liikkumiseen.

Uusijana yleensä väh. 3 kuukautta. Pituuteen vaikuttaa tapahtumakertojen määrä."


Matti Olsson
Ylikomisario


Ja siellähän se perkele laissa seisoo: varoitus on mahdollinen. Eli kauniisti jos ajelee ja käyttäytyy ja on vieläpä ymmärtänyt oman ajo-oikeutensa hieman väärin niin selviää varoituksella. Tuliko muuta? :lol:

Piilotekstinä vielä ihan lakitekstiä:
75 § (3.8.1990/676)
Perusteet ajokieltoon määräämiselle
...
Ajo-oikeuden haltija on, jollei 78 §:n 5 momentista taikka 80 §:stä muuta johdu, määrättävä ajokieltoon:
...
4) jos hän on syyllistynyt kulkuneuvon kuljettamiseen «oikeudetta»;
...

80 § (14.12.2004/1103)
Varoitus
Poliisi voi ajokieltoon määräämisen sijaan antaa varoituksen, jos ajo-oikeus on ajo-oikeuden haltijan toimeentulon tai liikkumisen vuoksi välttämätön eikä 75 §:n 2 momentin 4 ja 5 kohdassa tarkoitettujen liikennerikkomusten ole katsottava osoittavan piittaamattomuutta tieliikennettä koskevista säännöksistä ja hänelle niiden rikkomisista tuomituista tai määrätyistä seuraamuksista.
...

17.11.2009 9:41

...Oleellista on tekijän suhtautuminen, tahallisuus tai tietoisuus ajo-oikeuden riittävyydestä tai laajuudesta...


...Oleellista on tahallisuus / tietoisuus...


Markketo kirjoitti:...on vieläpä ymmärtänyt oman ajo-oikeutensa hieman väärin niin selviää varoituksella.


Eli voisinpa kuvitella että hyvin tietoinen teko se on mikäli omalla, yli 25kW pyörällä ajelee väli-a:lla. Ei tietämättömyys minusta ennenkään ole rikoksesta yhtään sen vähemmän rangaistavaa tehnyt eikä toivottavasti näin tule ikinä olemaankaan.

Mutta joo, itsekin löysin tuonsuuntaista tekstiä mutta en kertaakaan moottoripyöriin liittyen vaan yleensä kyseessä ollut juurikin esmes liian ison peräkärryn kanssa ajelu.

Mutta hienoa Markketo kun löysit tuosta ajokorttiluokan ylityksestä. Melko jännä termi kun sitä ei lakitekstissä ole määritelty :P.

17.11.2009 11:50

Tuo tahallisuus / tietoisuus on kyllä aika vahvasti kyseisen poliisin tulkinta.

...eikä 75 §:n 2 momentin 4 ja 5 kohdassa tarkoitettujen liikennerikkomusten ole katsottava osoittavan piittaamattomuutta tieliikennettä koskevista säännöksistä...


Lakihan sanoo tässä, että mikäli ei ole syyllistynyt liikennerikkomukseen (ja ajo-oikeus on liikkumisen kannalta välttämätön) pitäisi saada vain varoitus. Tulkinnan varaa on siis jätetty melkoisesti.

2.1.2010 22:39

Mikäköhän on tilanne, jos taskussa on 25kW A1 kortin lisäksi tuore B-kortti, mistä on suoritettu vain 1. vaihe ja jää kiinni isolla MP:llä täysillä tehoilla (myös papereissa)?

Oletetaan, että työpaikalle on 50km, julkisia kulkuneuvoja ei voi hyödyntää, ajajalla ei olisi pohjalla muita rikkomuksia ja nopeus olisi vaikkapa 90@80.

3.1.2010 13:38

Jos ensikertalainen niin kortti pois 2-4kk ja joku satkun sakko. Ei rahallisesti kovinkaan paha mutta keskikesällä sattuessa voi olla vittumainen. Voi myös sattua munkki ja ei tule mitään muita kuin sormenheristys, mutta en lähtisi siihen luottamaan.

Työmatkan pituus ei nykyään juuri pelasta, kokemusta on. Ja se on ihan oikein ettei se vaikuta.