Ajoreitit, ajokokemukset, tapahtumat yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
11.3.2012 23:22
Elikkä siis onks kellää henkilökohtasesti tietoa tosta kilvityksestä, itel on täs 450cc ktm exc. saatiin jotain kuristimia kuten katti kuri ja ilman putsarin kuri, mutta 3 kuristin on joku outo möhkäle mistä lähtee letku, kellään tietoa siitä? ja kuinkahan suurella toden näköisyydellä sen saa kilpiin? pyörä on pari kertaa ollu kisassa ja muuten harraste ajossa ei siis ole myöskään ollut punakilpinen, nyt siihen on saatu virtalukko ja sähköt asennettua, mutta nuo osat pitäis viel saada kaikki kiinni. onko tuo tulli millanen et onko ku antaa tarpeeks rahaa ni se menee läpi vai onko ihan mielivaltasta, vai pitääkö vaan olla kaikki tarvittavat paperit ja that's it? kertokaa vaan mitä ikinä tiiätte!
12.3.2012 0:23
Jos putkesta ja ilmanputsarista jo kuristettu, niin voisi olla joku kaasu kuri/ettei luisti aukea kokonaan. Mieti käykö esim. kaasukahvaan se kuri..
Lukaseppa tämä näin alkuun
http://endurokuski.proboards.com/index. ... &thread=66 tossa punakilpi kilvitetty valkokilpiseksi. Samalla tavalla edennee homma sinunkin tapauksessa.
Tällä topicilla voisi olla tulevaisuuttakin jos vastaavaa ei jo ole?
12.3.2012 16:29
Itse tässä samaa asiaa pohtinut vähän KTM EXC 250-530 osalta.
Eli
1. ilmeisesti luovaritketjun tarviaa ensimmäiseltä omistajalta/liikkeestä asti tai sitten tuurilla saattaa näkyä katsastuskonttorinkoneelta?
2. Dyno ja nelariin päästöt(?) tai vaihtoehtoisesti ainakin kotareihin pitäisi saada KTM NORDICILTA sopivaan hintaan COG-todistus jossa on kaikki tarvittavat.
3. Rekisteröintikatsastus eli kaikki vilkut peilit yms hilppeet kiinni.
4. Verot maksaa. Ilmeisesti katsovat nettimotosta keskimääräisen saman pyörän arvon ja ottavat siitä sen veroprosentin joka taitaa olla 450cc noin 14%
E: pyörässä tietysti pitää näkyä tyyppikilpi ja runkonumero
Kannattaa tarkemmin kysellä katsastuskonttorilla osaavat neuvoa parhaiten
12.3.2012 22:57
Kiitos neuvoista! ja kaikki paperit löytyy, vielä pitäs saada vaa pyörä käyntii kaikkine kuristuksinee:D kellään mitään tietoa sitte sellasesta viasta ku täys akku ihan uus just ostettu ei mikää kiinan paska vaa laatu akku (samaa teki myös kotarin omalla akulla) ni yrittää startata tyylii 20 sekkaa ni akku on tyhjä?
15.3.2012 0:20
Starttia ei ole tarkoitettu pyörän kylmäkäynnistämiseen, ainoastaan pikaiseen hotstarttiin jos sattuu menossa sammuttamaan. Yhdellä potkulla käyntiin mutta startata saat vaikka viikon aika monesti, toki säädöistä riippuen. Myös jämäkkä akku auttaa (li-ion). Jos taas ei lataa niin se on eri juttu.
29.4.2012 13:54
Eli nykypäivänäkin vielä on mahdollista saada punakilpinen valkokilpiseksi? Itsellä olisi vissiin edessä 300exc -09 pyörän rekisteröiminen. Kyseinen pärrä on suomipyörä, joka on punakilpinen, niin katastukseen tarvitsee; Tullilta jotain lappuja, luovareita (tarvitseeko olla katkeamaton ketju jälleenmyyjältä?) pyörä tietysti tieliikenne kunnossa, cog todistus (saa maahantuojalta)?
Onkos vielä jotain muuta?
4.5.2012 21:54
Olen itse hikoillut saman asian kanssa, Pyöränä on husqvarna te vm 05-. ostettu mp racingiltä. Mitn luovaria ei oo muutaku tilisiirtokuitti pankista ja rahti paperit
Tiedä sitten jaksaako tohon rumpaan lähtee..
27.7.2012 22:16
Itse olen kans kiinnostunut asiasta. Homman olen ymmärtänyt näin pyörä pitää olla asiallisessa kunnossa=valot, vilkut ym. kuristukset, sitten joku penkitystodistus että kuristettu tai valmistajan oma kuristus sarja jossa on merkattu tehot, katsastaa ja verot maksaa MUTTA kuinka tuo verotus oiken menee?!?! jostain foorumilta luin että vanhaakin pyörää saatetaan käsitellä verotettaessa uuden hintaisena jos se ei ole ollut ennemmin rekisterissä? tosin en löytänyt aiheesta kuin 2005-2007v aikaisia foorumeita niin en tiedä kuinka verotus on muuttunut? Eli siis Kuinka vaikka 2001vm kmt exc 250cc käsitellään verotuksessa, mistä hinnasta verot lasketaan, millä perustein hinta määritetään, kuinka suuri on vero prosentti?
5.1.2013 18:45
Vanhaan viestiketjuun vastaan, mutta: Pyörästä menee aina uuden pyörän verot, jos se on ollut koko ikänsä Suomessa. Kotarin piikistä menee noin 750e, 250 exc menee noin 1300, 300 exc menee noin 1500 jne. Jos on käytetty pyörä, niin rekisteröinnin jälkeen voi hakea ns. veronoikaisua, jolloin sieltä voi saada muutaman satasen takaisin. Jos pyörä on rekistetöity ulkomailla ja tuodaan käytettynä Suomeen, niin silloin veron osuus on yleensä aika pieni, riippuen vuosimallista. Ja tuohon löytyy ihan faktaakin tullin sivuilta paljonko mennyt. Ja jos pyörä on ollut joskus Suomen rekisterissä, niin siitä ei mene mitään muuta, kuin katsastusmaksu.
12.1.2013 12:52
Juupeli6 kirjoitti:Vanhaan viestiketjuun vastaan, mutta: Pyörästä menee aina uuden pyörän verot, jos se on ollut koko ikänsä Suomessa. Kotarin piikistä menee noin 750e, 250 exc menee noin 1300, 300 exc menee noin 1500 jne. Jos on käytetty pyörä, niin rekisteröinnin jälkeen voi hakea ns. veronoikaisua, jolloin sieltä voi saada muutaman satasen takaisin. Jos pyörä on rekistetöity ulkomailla ja tuodaan käytettynä Suomeen, niin silloin veron osuus on yleensä aika pieni, riippuen vuosimallista. Ja tuohon löytyy ihan faktaakin tullin sivuilta paljonko mennyt. Ja jos pyörä on ollut joskus Suomen rekisterissä, niin siitä ei mene mitään muuta, kuin katsastusmaksu.
Tarkoitat tuolla oikaisulla ilmeisesti huojennusta? Kyllä sitä voi ( ja kannattaa ) hakea ennen rekisteröintiä / verotusta. Eli siis kun on saanut huojennuspäätöksen niin aloittaa itse rekisteröinnin. Ja kyllä sillä säästää enemmän kuin "muutaman satasen", koska tällöin pyörä katsotaan käytetyksi ja vero määräytyy arvon perusteella ( eli siis katsovat mitä nettimotossa pyydetään ja siitä laskevat "arvon" omien kaavojensa mukaan ). Täältäkin löytyy yksi esimerkki, jossa huojennus laski veroa 2000e --> 850e.
24.1.2013 16:35
Itsekkin pohdin punakilpi enskan valkokilvittämistä. Itselle jäänyt muutama kohta epäselväksi:
Jos pyörä on punakilpinen niin se katsotaan automaattisesti käytetyksi? Eli vero lasketaan pyörän käyvästä arvosta? Jos pyörä ei ole punakilpinen niin vero lasketaan uudesta johon voi sitten hakea huojennusta?
Jos löytyy COC-todistus niin pyörän tehoja eikä päästöjä ei mitata, koska koska tuo lappu todistaa että pyörä täyttää vaatimukset?
Missä järjestyksessä asiat hoidetaan? Ensin katsastamaan?
Pikkasen pelottaa lähteä tällaseen rumbaan
31.1.2013 10:18
Siis sanaa "punakilpinen" käytetään puhekielessä kaikista pyöristä, jotka eivät ole olleet ikinä valkokilvissä, ja jotka saa valkokilpiseksi. Pyörä katsotaan käytetyksi, jos se on yli 6kk vanha TAI ajettu yli 6000km. Vero lasketaan aina uuden pyörän mukaan, mutta voit sitten saada huojennusta. Tämä:
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp linkki kertoo mitenkä paljon pyörästäsi tulee todennäköisesti menemään veroa, kun siitä on jo huojennukset saatu (huomioi vuosimallit).
Sitten kun sinulla on paperit kasassa niin katsastuskonttorille vaan marssimaan pyörän kanssa, siellä joko hyväksyy pyörän tai ei hyväksy ja sitten myöhemmin tulee se lasku verottajalta postitse.
E: ja niin, tuo coc todistus. Tietääkseni niitä ei tarvitse mitata, mutta ne todennäköisesti tarkistaa putken merkinnät sun muut (e-lätkä täytyy olla) ja ilkeä konttorimies voi tarkistaa, että kuriosatkin ovat paikoillaan.
3.2.2013 12:55
Ylläolevassa viestissä on virheellistä tietoa.
Tuo uuden ja käytetyn raja on nimenomaan vähintään 6kk vanha JA vähintään 6000km ajettu, ei missään nimessä tai.
Oikeasti hommahan menee niin, että ensin mennään tulliin ja täytetään laput, josta sitten saa käyttöönottoilmoituksen, jonka kanssa mennään katsastuskonttorille ja katsastuksen jälkeen saa siirtokilvet ( valkoinen tarra jossa punaisella kirjaimet ) ja kun verottaja on lähettänyt sinulle hetken päästä veropäätöksen niin tämän maksamisen jälkeen menet katsastuskonttorilta hakemaan kunnon kilvet. Voit myös tullissa käytyäsi odottaa että saat heiltä veropäätöksen ennenkuin menet katsastamaan, jolloin saat suoraan kunnon kilvet. Ilman käyttöönottoilmoitusta tai maksettua veropäätöstä on aivan turha mennä katsastuskonttorille.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, montako pyörää ylläolevan viestin kirjoittaja on verottanut?
Ei tämä prosessi oikeasti ole mikään mutkikas, mutta se saattaa sellaiselta vaikuttaa kun asioista tietämättömät huutelevat täällä mitä sylki suuhun tuo.
3.2.2013 15:26
Juuri noin luki muistaakseni offroad-lehdessä, miten itse kirjoitin. Ja se riittää, että 6kk tai 6000km täyttyy, ihan tullin (vai oisko ollu verottajan) sivuilta luin.
Suoraan kopioitua tekstiä tullin sivuilta:
Ajoneuvoa pidetään arvonlisäverolaissa uutena kuljetusvälineenä, jos
• se on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin
käyttöön, tai
• jos sillä on ajettu enintään 6 000 kilometriä.
3.2.2013 23:21
Juupeli6 kirjoitti:Suoraan kopioitua tekstiä tullin sivuilta:
Ajoneuvoa pidetään arvonlisäverolaissa uutena kuljetusvälineenä, jos
• se on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin
käyttöön, tai
• jos sillä on ajettu enintään 6 000 kilometriä.
Tämähän juuri vahvistaa sen mitä TimoZeus sanoi, asia on vain ilmaistu käänteisesti.
Esimerkkejä:
Pyörä on
A) 8kk vanha, ajettu 5000km. 1. ehto ei täyty, 2. ehto täyttyy -> uusi
B) 4kk vanha, ajettu 7000km. 1. ehto täyttyy(, 2. ehto ei täyty) -> uusi
C) 8kk vanha, ajettu 7000km.
Kumpikaan ehto ei täyty -> käytetty