Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Maekisen kaksipyöräiset

26.4.2017 1:43

Tässäpä pieni tarinointithreadi meikäläisen erilaisista kakspyöräsistä.


PV50
Kaikki alkoi n. 10 vuoden ikäisenä, kun mökille hommattiin ensimmäinen kaksipyöräinen, eli Suzuki Pv vuosimallia 86. Mopolla oli hintaa 300 euroa, kunto kohtalainen, joskin kone oli hyvässä iskussa, muutama tuhat kilometriä sitten liikkeessä teetetyn konerempan ansiosta. Tekniikka oli 80-luvun vakio ja kulkupuoli 45km/h ysisatkun saabin mittariin. Sillä sitten opeteltiin ajamaan ja 7-vuotiaana saatu peltoauto jäi vähemmälle käytölle, kun kaksipyöräiset alkoivat kiinnostamaan. Muutaman vuoden päästä rupesi rassailukin kiinnostamaan.
Kyseinen mopo löytyy tallista vieläkin ja odottelee jokinnäköistä käyttöentisöintiä
--->
Ostokunto: http://aijaa.com/d2j3qg
Kunnostettuna: http://aijaa.com/nqdoBL

Reilu viitisen vuotta sitten vakioläpättömän sylinterin tilalle tuli "legendaarinen" Malossin sylinteri. Nettivaraosan kautta löytyi uusi ylimääräiseksi jäänyt sylinteri edullisesti. 12mm vakiokaasutin vaihtui 21mm kiinalaiseen dellorton kopioon. Putsariksi tuli pipercross. Putki pysyi vakiona. Eturattaksi 4 piikkiä vakiota suurempi. Näillä eväillä kulkua oli Gepsin mukaan 90km/h ja rapiat.
Silloin ei pelottanut yhtään ajella tuollaisia vauhteja, mutta nyt kun ei pariin vuoteen ole hirveesti tullut ajeltua, niin tuntuu isojen pyörien jälkeen suhteellisen kiikkerältä.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------


DR600
Pv jätti pahan syndrooman kaksipyöräisiin ja 15 kesäisenä rupesin äijän kanssa keskustelemaan jonkinnäköisen kurapyörän hommaamisesta mökille, jolla meikäläinenkin voisi ajella.
Reilu kuukauden tutkimisen jälkeen löytyi kuussatku Suzuki Dr Pietarsaaresta. Sitä sitten lähdettiin äijän ja enon kanssa katsomaan. Äijä kävi kokeilemassa ja ihan toimiva pelihän se oli.
Hintapyynti taisi olla jotain reilu 1600e luokkaa ja pikku tinkaamisen jälkeen tais nousta kärryyn 1400 egellä.

Ostokunto (+tankkilaukku ja uudet renkaat):
Kuva
Kivahan tolla oli mökkiteillä päästellä, kun tuntui peeveen jälkeen aika paljon tehokkaammalta. Tehoa vakiona 45hv, mutta tätä oli vähän piristelty. Keuli ja piirti mustaa raitaa kun käänsi kahvasta. Hurja peli 15-vuotiaalle mopon jälkeen.

Kuudessa vuodessa tullut kilsoja noin 12tkm mittariin. ei sen enempää, kun ajo ollut lähinnä sorateillä tapahtuvaa lähiteillä seikkailua,
Kaasarin säätöjen, pienen öljyvuodon ja paskaisen lauhduttimen+sylinterin, josta seurasi ylikuumeneminen, takia venttiilin seeti tipahti ja kansi piti rempata.

Nyt on ebaysta hommattu toinen sähköjä vaille täydellinen kone muutamassa erässä edullisesti ja rempattu. Jos jotain moottoririkkoa pääsee tapahtumaan, niin on aina toinen ehjä kone, jonka nostaa paikalleen alle parissa tunnissa.

Sen verran on mopo muuttunut, että alkukäyrä on vaihtunut ehjään ja paremmin hengittävään käyrään. Vaimennin on nettivaraosasta edullisesti löytynyt Laser. Välitykset on lyhkäset ja ilmanottoa parannettu. Tankki vaihtunut kaatumisen takia ja satulan päällyste vaihdettu ehjään. Muutakin pientä tuunailua tehty.

Nykykunto:
Kuva

Kuva

Kuva


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


DT125R
Edellisestä kuvasta päästäänkin sujuvasti piikkiseen detsiin, joka tuli hommattua muutamaa kuukautta ennen kuin täytin 16.
Ensimmäinen kaksipyöräinen jolla sain laillisesti liikuskella liikenteen seassa. Hyvät muistot jäi, vaikka pyörä itsessään oli oikea murheenkryyni. Osittain pyörästä, osittain omasta tyhmyydestä ja huonosta tuurista.
Mäntiä kolme kipaletta ja koneremppa. Ihan kiitettävästi 13tkm matkalle.

GG 125 EC:n vanteet, jarrut ja keula on soviteltu detsiin ja tästä pitäisi tehdä kurapyörä #2, kunhan saa kasattua loppuun.

Ostokunto:
Kuva

Siistittynä:
Kuva

Nykyään:
Kuva


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


EX GSF600 Bandit

Detsin ja kevariaikojen jälkeen tuli koroteltua kortti "uuteen pikkuA:han", eli A2:seen.
Pyöräksi valikoitui 600 Bandiitti Jyväskylästä.

Tältä se näytti ostaessa: http://aijaa.com/gfAATG
Jarruhilppeet kävi ruiskun luona: http://aijaa.com/zep0qB
Ihan siisti mopo: http://aijaa.com/YaYbke

Vajaassa kahdessa vuodessa tuli ajeltua ~12tkm, menetettyä kortti ja lopulta myytyä mopo 2015 Syksyllä.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


GSX 1300 B-KING

Viime suvena oli taas kortin korotuksen aika, Moottoripyörä. orgissa tuli kyseltyä neuvoja ison mopon hankintaan. Ehdotettiin tb:tä, eli turpopusaa. Aattelin, että saattaa olla tämmöselle keltanokalle liian pirteä, niin otin sit busan ilman turpoa.. Ja nakuna vielä.

Kuva
Muutama tonni tullu ajeltua ja on se vaan makia mopo. Voimaa on kun pienessä kylässä, vaikka välitykset on aika pitkät.
Satkuun kiihtyy alle kolmessa sekunnissa ja kahteen markkaan 8 sekunnissa paikoiltaan.
Syö pensaa ja takarengasta. Vajaa 5l nätillä ajolla ja ei niin nätillä menee seittemän. Takarinkula kestää 3-5k km.

Hyvät jarrut, hyvä jousitus ja muutenkin mahtava peli. Tankki vois olla hitusen isompi (16,5 litranen) ja kyytiläisen penkki mukavampi :lol:

Pyörä itsessään suhteellisen harvinainen. Tätä tulen tuskin koskaan myymään.
Kohta pyörä käy 24tkm huollossa, kylkiin tulee kaatumatapit ja eturatas vaihtuu piikin pienempään.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------


GS500e

Viimeisin hankinta työmatka-ajoon ja tyttöystävän ajoharjoitteluun kesälle.
Hinta ei päätä huimannut, kuluta ei juuri mitään (~4l/100km) ja vakuutukset halvat.
Onhan se melko laiska, mutta pomminvarma ja halpa. Keskiseisontatuki helpottaa huoltoa. Tehoa 52 heppaa, rivikakkonen ja kuivapaino 169kg. Moottorin luonne on kiltti ja istuinkorkeus matala. Sopii hyvin aloittelijalle. Papereissakin on 20kw.

Kuva
Viimeksi muokannut Maekine päivämäärä 8.10.2019 16:50, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Mäkisen pärrät (400hv)

27.4.2017 8:06

Hieno stoori ja asiallisia pyöriä on ollut! Onko B-Kingille mitään tulevaisuuden suunnitelmia, muutakin kuin tuo huollossa käyttäminen?

Re: Mäkisen pärrät (400hv)

27.4.2017 15:00

Kiitoksia!

Ei oo tarkoitus mitään isompaa värkkäillä. Tykkään siitä ihan tuommosenaan, kun on pöntöt ja kilpiteline vaihdettu. Noi kaks on ihan must -juttuja näille kingeille ulkonäöllisistä syistä.
Muuten tuo sit on taas ihan alkuperäisissä kuoseissa tankin ja ketjusuojan varoitustarroja myöten.

Toki jos haluaa jossain vaiheessa lisää räväkkyyttä, niin rajoitusten poisto vaihteilta ja säädätys. Siihen vielä +1/-2 välitykset, niin pitäisi luonne muuttua aivan toisenlaiseksi.
Nelosvaihdehan näissä on ainoa kuristamaton. Pienemmiltä vaihteilta löytyy rajottimet, varmaankin sutimisen ja keulimisen hillitsemiseksi. Isommilla sitten on rajoitettu huippunopeutta. Ja välitykset sen verran pitkät, että teoreettisesti kutosvaihde riittäis jonnekin ~320km/h asti, mikä ei kyllä tällä aerodynamiikalla ole lähimainkaan mahdollista.

Xenonit olis myös ihan kivat ja alustan voisi huoltaa. Ei sen kummempia :)

Re: Mäkisen pärrät (400hv)

29.4.2017 14:39

Mielenkiintoista lukemista :)
Ikinä ei ole b-kingit ulkonäöltään minua houkutelleet, jotenkin swingi ja perä ei sovi yhteen. Tekniikka kuitenkin herättää kateutta ja ihailua :lol:

Näkisin mielelläni jotain ajovideon pätkää b-kingillä. Missä hinnoissa mahtaa vakuutusmaksut pyöriä?

Re: Mäkisen pärrät (400hv)

3.5.2017 21:51

Kiitos :)
Onhan tuo b-king aika erikoinen luomus, mutta ehkä juuri siksi pidän siitä. Ja livenä näyttää paremmalta kun kuvissa!




Kuva
DR:n kone tosiaankin vaihtui muutamassa erässä Ebaysta ostettuun rempattuun koneeseen ja toinen kone pitäisi talven aikana fiksailla, niin on toinen (vanha) kone, jonka heittää kiinni, jos jotain hajoaa. Ei tarvii montaa viikkoa odotella osien tuloa, vaan ajokausi jatkuu.
Uusi kone saa siinä öljyä sisäänsä.

Nyt DR käy ja kukkuu. Ajaa ei vielä viitsinyt, kun ketjulukon vastakappaletta ja lukkoa ei ollut. Loppuviikosta pääsee kokeilemaan miten pelaa kunnolla toimivalla kytkimellä ja putsatulla kaasarilla.